Στην πραγματικότητα, ελάχιστες είναι οι πραγματικές εκπλήξεις στις υποψηφιότητες για τα 95α βραβεία Οσκαρ που ανακοινώθηκαν την Τρίτη 24 Ιανουαρίου.

Ανάμεσά τους θα βρούμε την υποψηφιότητα του Πολ Μεσκάλ στην κατηγορία του Α’ ανδρικού ρόλου για το «Aftersun» (προβάλλεται αυτή την εποχή στις αίθουσες), όπως και εκείνη της Αντρέα Ράιζμπορο που εμφανίζεται για πρώτη φορά στα Οσκαρ έχοντας υποδυθεί μια αλκοολική μητέρα στο «Οσα φέρνει η ζωή» (To Leslie) που παίχθηκε στην Ελλάδα περνώντας εντελώς απαρατήρητο.

Ομως σε γενικές γραμμές, όλες οι ταινίες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είχαν ήδη ακουστεί ως τώρα σε βραβεύσεις που προηγήθηκαν, εμφανίζονται και σε αυτές των Οσκαρ, την ελίτ των κινηματογραφικών βραβείων (η απονομή θα γίνει στις 12 Μαρτίου).

Χώρος σε όλους

Ενα από τα ενδιαφέροντα σημεία των φετινών υποψηφιοτήτων είναι ότι δίνουν χώρο σε όλους. Από τις μικρές ανεξάρτητες ταινίες όπως η «Tar», το «Τα πάντα όλα» και τα «Πνεύματα του Ινισέριν», ως τις μεγάλες, πανάκριβες παραγωγές όπως το «Top Gun Maverick», ο «Elvis», το «The Fabelmans» και το «Avatar: The way of water».

Και οι έξι αυτές τόσο διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες, διεκδικούν το ανώτατο βραβείο των Οσκαρ, το καλύτερης ταινίας, για το οποίο, να μην ξεχνάμε, ψηφίζουν όλα τα μέλη της Ακαδημίας.

Μαζί τους ακόμα τρεις: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» του Γερμανού Εντουαρντ Μπέργκερ, «Women talking» της Σάρα Πόλεϊ και «Το τρίγωνο της θλίψης» του Σουηδού Ρούμπεν Εστλουντ, μέρος του οποίου γυρίστηκε στη Χιλιαδού της Εύβοιας. Με άλλα λόγια, όπως εδώ και μερικά χρόνια έχει ξεκάθαρα φανεί, τα Οσκαρ έχουν ξεφύγει από το αμιγώς αμερικάνικο σινεμά και αποκτήσει έναν πραγματικά διεθνή αέρα.

Η ώρα της Γερμανίας

Μπορεί η ταινία «Τα πάντα όλα» να κυριαρχεί σε αριθμό υποψηφιοτήτων μετρώντας 11, όμως η μεγάλη επιτυχία στις φετινές υποψηφιότητες των Οσκαρ είναι η ίδια ταινία που ξεχώρισε ως πρώτη σε υποψηφιότητες στα βραβεία Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο».

Πρώτον είναι γερμανική και δεύτερον είναι παραγωγή ψηφιακής πλατφόρμας (Netflix). Αν και ο δημιουργός της, Εντουαρντ Μπέργκερ, δεν είναι υποψήφιος στην κατηγορία της σκηνοθεσίας (άδικο αλλά είναι τουλάχιστον υποψήφιος ως συνσεναριογράφος της στην κατηγορία του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου), η ταινία διεκδικεί εννιά Οσκαρ, ανάμεσα στα οποία το καλύτερης ταινίας και το καλύτερης διεθνούς ταινίας (η μόνη φέτος που κατάφερε κάτι τέτοιο).

Είναι πολύ δύσκολο να καταφέρει να κερδίσει και στις δύο κατηγορίες, όχι όμως ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Το είχαν καταφέρει για μια και μοναδική φορά στην ιστορία των Οσκαρ τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν Χο.

Τριπλέτες

Το «Τα πάντα όλα» υπήρξε ένα μεγάλο εισιτήριο επιτυχίας για το μέχρι χθες άγνωστο ντουέτο δημιουργών Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ οι οποίοι είναι υποψήφιοι σε τρεις κατηγορίες των φετινών Οσκαρ: σεναρίου (πρωτότυπου), σκηνοθεσίας και ως παραγωγοί καθώς η ταινία διεκδικεί και το Οσκαρ καλύτερης ταινίας.

Τρεις όμως υποψηφιότητες μετρά και ο δημιουργός των «Πνευμάτων του Ινισέριν» Μάρτιν Μακ Ντόνα. Ο βρετανός δημιουργός που έχει υπάρξει υποψήφιος ως συμπαραγωγός και σεναριογράφος της μεγάλης επιτυχίας «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» (2018) καθώς και υποψήφιος για το σενάριο της «Αποστολής στη Μπριζ» (2009) είναι φέτος υποψήφιος για το σενάριο και τη σκηνοθεσία των «Πνευμάτων» και αν η ταινία κερδίσει το καλύτερης ταινίας θα είναι ένας από τους τρεις που θα σηκώσουν αυτό το βραβείο καθότι και συμπαραγωγός.

Ο αριθμός τρία φαίνεται ότι κυριαρχεί στους σκηνοθέτες. Ο Τοντ Φιλντ του «Ταρ» είναι υποψήφιος για τη σκηνοθεσία, το σενάριο και ως παραγωγός της και βεβαίως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ που μέχρι σήμερα μετρά 22 (!) υποψηφιότητες στα Οσκαρ και τρία βραβεία, είναι υποψήφιος σε τρεις κατηγορίες του «The Fablemans»: ως σκηνοθέτης, ως σεναριογράφος και ως παραγωγός.

Ο μόνος σκηνοθέτης που διεκδικεί δύο βραβεία είναι ο Ρούμπεν Εστλουντ που εκτός από το σκηνοθεσίας είναι υποψήφιος και για το σενάριο του «Τριγώνου της θλίψης».

Πρωτοεμφανιζόμενοι

Ενα άλλο ενδιαφέρον σημείο της φετινής απονομής είναι ότι από τους 20 ηθοποιούς που είναι υποψήφιοι στις κατηγορίες Α’ ανδρικού, Α’ γυναικείου, Β’ ανδρικού και Β’ γυναικείου ρόλου, οι 16 εμφανίζονται για πρώτη φορά στα Οσκαρ. Αν δηλαδή εξαιρέσουμε τους Κέιτ Μπλάνσετ (υποψήφια Α’ ρόλου για την «Tar»), τη Μισέλ Γουίλιαμς (υποψήφια Α’ ρόλου για το «The Fabelmans»), τον Τζαντ Χιρς (υποψήφιο Β’ ρόλου για το «The Fabelmans») και την Αντζελα Μπάσετ (υποψήφια Β’ ρόλου για το «Black Panther Wakanda forever»), όλοι οι υπόλοιποι είναι για πρώτη φορά υποψήφιοι.

Μάλιστα, μόνο ένα πρόσωπο έχει ήδη Οσκαρ, η Κέιτ Μπλάνσετ που μετρά δύο (Α’ και Β’ ρόλου) και όλα δείχνουν ότι φέτος θα τα κάνει τρία. Αυτό σημαίνει ότι η Ακαδημία δίνει χώρο και σε νέα πρόσωπα, επίσης πολύ θετικό για τον θεσμό.

Επίσης, να επισημάνουμε μια μεγάλη εκδοτική επιτυχία που εμφανίζεται και στα Οσκαρ. Η μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων «The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse» είναι βασισμένη στο εικονογραφημένο μυθιστόρημα του Τσάρλι Μάκεσι που έχει κάνει παντού ρεκόρ πωλήσεων, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας με τον τίτλο «Το αγόρι, ο τυφλοπόντικας, η αλεπού και το άλογο» (εκδόσεις Παπαδόπουλος).

Οι βασικές υποψηφιότητες

Καλύτερη Ταινία: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», «Avatar: The Way of Water», «Τα πνεύματα του Ινισέριν», «Elvis», «Τα πάντα όλα», «The Fabelmans», «Tar», «Top Gun: Maverick», «Το τρίγωνο της θλίψης». «Women Talking».

Σκηνοθεσία: Μάρτιν ΜακΝτόνα («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ («Τα πάντα όλα»), Στίβεν Σπίλμπεργκ («The Fabelmans»), Τοντ Φιλντ («Tar»), Ρούμπεν Εστλουντ («Το τρίγωνο της θλίψης»).

Α’ ανδρικός ρόλος: Οστιν Μπάτλερ («Elvis»), Κόλιν Φάρελ («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Μπρένταν Φρέιζερ («Η φάλαινα»), Πολ Μέσκαλ («Aftersun»), Μπιλ Νάι («Αισθάνομαι ζωντανός»).

Α’ γυναικείος ρόλος: Κέιτ Μπλάνσετ («Tar»), Ανα Ντε Αρμας («Blonde»), Αντρεα Ράιζμπορο («Οσα φέρνει η ζωή»), Μισέλ Γέο («Τα πάντα όλα»), Μισέλ Γουίλιαμς («The Fabelmans»).

Β’ ανδρικός ρόλος: Μπρένταν Γκλίσον («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Τζαντ Χερς («The Fabelmans»), Μπράιαν Ταϊρί Χένρι («Causeway»), Μπάρι Κέογκαν («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Κε Χούι Καν («Τα πάντα όλα»).

Β’ γυναικείος ρόλος: Αντζελα Μπάσετ («Black Panther: Wakanda Forever»), Χουν Τσάου («Η φάλαινα»), Κέρι Κόντον («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Τζέιμι Λι Κέρτις («Τα πάντα όλα»), Στέφανι Σου («Τα πάντα όλα»).

Καλύτερη διεθνής ταινία: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» (Γερμανία), «Argentina 1985» (Αργεντινή), «Close» (Βέλγιο), «ΕΟ» (Πολωνία), «The Quiet Girl» (Ιρλανδία).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ