Ιμια… 27 χρόνια μετά: Ελλάδα και Τουρκία ένα βήμα πριν από τον πόλεμο
Ιμια: Λίγες ώρες μετά η ένταση θα κορυφωθεί αλλά θα εξελιχθεί και η τραγωδία με την πτώση του ελληνικού ελικοπτέρου
Η κρίση των Ιμίων, το 1996, δηλαδή πριν από 26 χρόνια, βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση του. Λίγα 24ωρα μετά την άθλια προβοκάτσια με την ύψωση της τουρκικής σημαίας στα Ιμια, ο κίνδυνος πολεμικής ανάφλεξης είναι πιο ορατός από ποτέ.
Είναι 30 Ιανουαρίου 1996. Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο τούρκος υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι της σημαίας).
Μία ημέρα πριν, το απόγευμα στις 29 Ιανουαρίου, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς την Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Την Τρίτη στις 30 Ιανουαρίου, η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ δηλώνει κατηγορηματικά μέσα στην Τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.
Λίγες ώρες μετά θα σημειωθεί η μεγάλη τραγωδία. Στις 31 Ιανουαρίου και ώρα 01:40 Τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια (Δυτική). Στις 05:30 της ίδιας μέρας ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που απονηώθηκε από τη φρεγάτα Ναυαρίνο για να διαπιστώσει την πληροφορία παρουσίας Τούρκων στη βραχονησίδα κατέπεσε κατά την επιστροφή του στη φρεγάτα και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν.
Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Η επίσημη θέση του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (Vertigo). Την θέση αυτή υποστήριξε πρόσφατα ο πρώην αρχηγός ΓΕΝ ναύαρχος Αντώνης Αντωνιάδης, αναφέροντας μάλιστα πως η τουρκική φρεγάτα Γιαβούζ προσφέρθηκε να βοηθήσει, αλλά πήρε άμεσα από τους πιλότους του ελικοπτέρου αρνητική απάντηση.
Ωστόσο, χωρίς να έχει τεκμηριωθεί μέχρι και σήμερα επίσημα, υπάρχει διαδεδομένη στην Ελλάδα η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, και ότι η αληθινή αιτία της πτώσης αποκρύφτηκε προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο
- Κυκλώματα εξαναγκάζουν ανθρώπους να ζητιανεύουν ξυπόλητοι – Η μέθοδος με τα… σκυλάκια
- Ο Τζολάκης δείχνει το δρόμο προς την κορυφή, η εμπιστοσύνη του Μεντιλίμπαρ και η ώρα της Εθνικής
- Ζιζέλ Πελικό: «Mr Everyman» – Οι 51 «δράκοι» που καταδικάστηκαν στην «δίκη του αιώνα» στη Γαλλία
- Προκαλεί το «De Grece» των Γλύξμπουργκ – Σφοδρά πυρά από κόμματα, οι παρατηρήσεις Αλιβιζάτου
- Μηχανική βλάβη στο flying Cat 5 με 115 επιβάτες – Επέστρεψε στον Πειραιά
- Αστυνομικός στη Βουλή: Οι πρώτες συναντήσεις της 35χρονης συζύγου του με τις τρεις κόρες της – Τι της είπαν