Ανδραβίδα: Ρίχνουν στρατιωτικές φωτοβολίδες για να βρουν τον 31χρονο κυβερνήτη
Τα σενάρια για το πώς συνέβη η τραγωδία στην Ανδραβίδα
Όλη τη διάρκεια της νύχτας θα συνεχιστούν οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη του F-4 Phantom που κατέπεσε στην Ανδραβίδα, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.
Τα πλωτά σκάφη του λιμενικού μαζί με σκάφη ιδιωτών «χτενίζουν» την περιοχή γύρω από το Κατάκολο Ηλείας αλλά και την Ανδραβίδα προκειμένου να εντοπίσουν κάποιο ίχνος ή κάποιο στοιχείο του 31χρονου.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες του patrisnews.gr, ένα αεροπλάνο C-130 βρίσκεται ήδη στην περιοχή και θα ρίχνει «φωτιστικές βόμβες» που θα επιτρέπουν τη συνέχεια των ερευνών με εναέρια και πλωτά μέσα καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας.
Αγωνία η οικογένεια του 29χρονου
Μάλιστα η οικογένειά του 31χρονου δεν έκρυψε την αγωνία της για το αγαπημένο της πρόσωπο που εξακολουθεί να αγνοείται, έχοντας την ελπίδα ότι θα εντοπιστεί ζωντανός.
Ο αδελφός του αγνοούμενου σμηναγού μίλησε αποκλειστικά στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star και δεν μπορούσε να μιλήσει.
ΕΡ: Από ότι μαθαίνω συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του αδελφού σας, έτσι δεν είναι;
ΑΠ: Βρέθηκε;
ΕΡ: Όχι συνεχίζονται οι έρευνες αυτό ξέρουμε. Εσείς τι ενημέρωση έχετε;
ΑΠ: Δεν έχω καμία ενημέρωση, είμαι κάθ’οδον αυτή τη στιγμή, πηγαίνω προς τους γονείς μου.
ΕΡ: Εσείς είχατε χθες επικοινωνία μαζί του, τι σας έλεγε;
ΑΠ: Χθες το βράδυ είχα μία επικοινωνία. Μιλάω τακτικά με τον αδερφό μου. Τώρα δεν είμαι σε κατάσταση να σας μιλήσω…
Ο αγνοούμενος κυβερνήτης κατάγεται από τη Δράμα, ο πατέρας είναι πρώην δασάρχης και η μητέρα του καθηγήτρια Γαλλικών.
Θρήνος για τον 29χρονο συγκυβερνήτη
Ο 29χρονος συγκυβερνήτης του αεροσκάφους, Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, που εντοπίστηκε νεκρός βύθισε στη θλίψη την Αρκαδία και ιδιαίτερα την οικογένειά του.
Ο 29χρονος είχε καταγωγή από την Τρίπολη, εκεί τέλειωσε το Λύκειο και πέρασε στη Σχολή Ικάρων. Η οικογένεια έχει δύο ακόμη παιδιά, το ένα βρίσκεται στην Αμερική.
Τα πιθανότερα σενάρια για την τραγωδία με το Phantom στην Ανδραβίδα
Τα πιθανότερα σενάρια για τη συντριβή του F4 Phantom σύμφωνα με ρεπορτάζ του Star είναι τρία. Το ένα είναι να υπήρξε κάποια αιφνίδια μηχανική βλάβη και οι δύο χειριστές να μην πρόλαβαν να αντιδράσουν, λόγω του πολύ χαμηλού ύψους.
Το δεύτερο είναι υπήρξε κάποιο ανθρώπινο λάθος και κάποιο λάθος χειρισμού και το τρίτο να έπαθε ο χιεριστής κάποιο «μαύτισμα» κάποιο G-lock όπως λέγεται εξαιτίας της παρατεταμένης στροφής και των πολλών g.
Τι δήλωσε ο κυβερνήτης του πρώτου Phantom
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε ο ΣΚΑΪ το F-4 εκτελούσε πτήση σε ζεύγος με άλλο αεροσκάφος, σε πολύ χαμηλό ύψος στα 100-150 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, κάτι που σημαίνει ότι είχαν μηδενικά περιθώρια αντίδρασης, αν κάτι πήγαινε στραβά.
Οι χειριστές του άλλου αεροσκάφους αντιλήφθηκαν ότι κάτι δεν πάει καλά στο έτερο F-4 και ειδοποίησαν τον πύργο ελέγχου.
«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής κι ενώ πετούσαμε σε ύψος 300 ποδών περίπου, γύρισα το κεφάλι μου να δω που είναι το νο2 (το δεύτερο Phantom), αλλά δεν το είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα», είπε ο χειριστής του άλλου Phantom.
Τα πιθανά αίτια της τραγωδίας
Μιλώντας στην ΕΡΤ ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης αναφέρθηκαν στα πιθανά αίτια της πτώσης του F-4 Phantom.
«Τα αεροσκάφη αυτά, μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος», είπε αρχικά ο κ. Φραγκούλης.
Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».
«Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη»
Ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα. «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης», είπε αρχικά.
«Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας», συμπλήρωσε.
Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά για την τραγωδία στην Ανδραβίδα
«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».
«Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας», διευκρίνισε.
«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».
Πόσο πιθανό είναι το λάθος του χειριστή
Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».
Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι «από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις