Κάρλος Σάουρα: Εκλεισε ένα μεγάλο κεφάλαιο του ισπανικού κινηματογράφου
Ο Κάρλος Σάουρα, μια εμβληματική μορφή του ισπανικού, κι όχι μόνο κινηματογράφου
- Οι πριγκίπισσες της Disney κινδυνεύουν σύμφωνα με ένα νέο σατιρικό επιστημονικό άρθρο
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
Εμβληματικός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός του ισπανικού κινηματογράφου, ο Κάρλος Σάουρα την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών στη Μαδρίτη (ήταν γεννημένος στην Ουέσκα της Αραγκανόν στις 4 Ιανουαρίου 1932). Μεγάλο κεφάλαιο του ισπανικού κινηματογράφου, ο Κ. Σάουρα διέπρεψε στις δεκαετίες του 1960, του 1970 και του 1980 συμμετέχοντας σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ αλλά και στα Οσκαρ. Τρεις ταινίες του, οι «Η μαμά έγινε 100 χρονών» (1979), «Κάρμεν» (1983) και «Tango» (1998), είχαν προταθεί για το Οσκαρ Διεθνούς (μη αγγλόφωνης) ταινίας, ενώ μετρούσε οκτώ συμμετοχές στο φεστιβάλ των Καννών, έξι στο φεστιβάλ του Βερολίνου και τρεις στο φεστιβάλ της Βενετίας.
Το 1981 η ταινία του «Deprisa, deprisa» απέσπασε τη Χρυσή Αρκτο στο Βερολίνο, όπου το 1967 την Αργυρή είχε κερδίσει η ταινία του «Peppermint Frappe». Στο ίδιο φεστιβάλ είχε βραβευτεί για τη σκηνοθεσία της ταινίας «La caza»
Από πολύ μικρός ο Σάουρα είχε δείξει ενδιαφέρον για τον κινηματογράφο και σε αυτό συνέβαλε τόσο η πιανίστα μητέρα του που του εμφύσησε την αγάπη για τη μουσική όσο ο ζωγράφος αδελφός του, Αντόνιο, που ανέπτυξε το πάθος του Κάρλος για την τέχνη. Εξάλλου η μουσική παίζει σημαίνοντα ρόλο στις ταινίες του Σάουρα, ενώ θα μπορούσε κανείς να πει ότι οι λάτιν ρυθμοί με βασικό όργανο το μπαντονεόν έγιναν δημοφιλείς χάρη σε ταινίες του όπως το «Τανγκό» και η «Κάρμεν».
Στα εφηβικά του χρόνια ο Κ. Σάουρα είχε αρχίσει να ασχολείται με τη φωτογραφία και το 1950 έκανε τις πρώτες του ταινίες με κάμερα 16 χλστ (υπήρξε εξαιρετικός φωτογράφος, μια δραστηριότητα που μοιράστηκε και στη δημιουργία των ταινιών του). Στη σκηνοθεσία μεγάλου μήκους εισχώρησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και μάλιστα η πρώτη του, «Low golfos», συμμετείχε εντός διαγωνισμού στο φεστιβάλ των Καννών.
Το 1973 το φεστιβάλ των Καννών φιλοξένησε την ταινία του «Θρέψε κοράκια», ίσως το αριστούργημά του. Εκπληκτική αλληγορία τρόμου για το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο στην Ισπανία, η ταινία μοιράστηκε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής μαζί με τη «Μαρκησία του Ο…» του Ερίκ Ρομέρ. Στο «Θρέψε κοράκια» πρωταγωνιστεί η Τζεραλντίν Τσάπλιν, κόρη του Τσάρλι Τσάπλιν και μούσα του Σάουρα σε αρκετές ταινίες του. Ενα από τα επτά παιδιά του Κ. Σάουρα, ο Σέιν, είναι γιος του με την Τσάπλιν, την οποία όμως δεν παντρεύτηκε ποτέ (ο Σάουρα παντρεύτηκε τρεις φορές).
Παρά την προχωρημένη ηλικία του, ο Σάουρα εξακολουθούσε να είναι κινηματογραφικά ενεργός και πέρυσι παρουσίασε ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ για τη σημασία της τέχνης, το «Las paredes hablan».
Χιου Χάντσον (1936 – 2023)
Επίσης την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου πέθανε στο Λονδίνο ο δημιουργός των «Δρόμων της φωτιάς» Χιου Χάντσον. Ηταν 86 ετών. «Παιδί» της διαφήμισης, όπως ο Ρίντλεϊ Σκοτ και ο Αλαν Πάρκερ, ο Χάντσον είχε δουλέψει σε αυτόν τον τομέα 20 χρόνια πριν ο θρυλικός βρετανός παραγωγός Ντέιβιντ Πάτναμ τον επιλέξει για τη σκηνοθεσία των «Δρόμων της φωτιάς» που εν τέλει θα βραβευόταν με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας (και μουσικής για τον Βαγγέλη Παπαθανασίου). Για την εν λόγω ταινία ο Χάντσον προτάθηκε για το Οσκαρ σκηνοθεσίας, ενώ τρία χρόνια αργότερα θα γύρισε το «Γκρέιστοουκ: Ο θρύλος του Ταρζάν, άρχοντα της ζούγκλας» (1984). Η καριέρα του πάτησε φρένο μετά την παταγώδη αποτυχία της ταινίας «Οι επαναστάτες» (1985). Τελευταία ταινία είναι η «Altamira» (2016).
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις