«Μέσω Zoom από το Παρίσι, ο γοητευτικός 56χρονος Γάλλος και κινηματογραφικός αστέρας χαμογελάει ανέμελα και σπρώχνει το πηγούνι του προς τα εμπρός. Του θυμίζω ότι την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε, πριν από 20 χρόνια, αυτός και η τότε σύζυγός του, η Ιταλίδα μοντέλο που έγινε ηθοποιός, Μόνικα Μπελούτσι, σκανδάλιζαν το φεστιβάλ των Καννών με την ταινία «Irréversible» (Μη Αναστρέψιμος) του Γκασπάρ Νοέ, στο οποίο ο χαρακτήρας του χτυπάει με αρρωστημένα τον άντρα που βίασε τη γυναίκα του μέχρι θανάτου με έναν πυροσβεστήρα» γράφει ο Stuart Jeffries στην Guardian σαν εισαγωγή της συνέντευξής του με τον Βενσάν Κασέλ.

«Αυτή ήταν μια διαφορετική εποχή» λέει ο Κασέλ. «Ήμουν βίαιος και θυμωμένος. Τώρα είμαι απλώς θυμωμένος». Τα μάτια του εξαφανίζονται μέσα στις κόγχες τους και το κάτω χείλος του προεξέχει σαν να θέλει να απαντήσει σε κάθε ερώτηση με ένα γαλλικό «Quoi?», «τι;».

Photo: Wikimedia Commons

Άλλο η βία στη δουλειά, άλλο στη ζωή

Αλλά είσαι ακόμα βίαιος, λέει ο δημοσιογράφος στον Γάλλο ηθοποιό θυμίζοντάς του τη δυσάρεστη σκηνή από τη νέα του σειρά «Liaison» στο Apple TV+, ένα αγγλογαλλικό πολιτικό θρίλερ έξι επεισοδίων, στο οποίο πρωταγωνιστεί ως διεθνής μισθοφόρος που προσπαθεί να καταπολεμήσει κυβερνοεπιθέσεις που απειλούν το Ηνωμένο Βασίλειο, μαζί με την πρώην ερωμένη του, την οποία υποδύεται η Εύα Γκριν, πρωταγωνίστρια του τζειμσμποντικού «Καζίνο Ρουαγιάλ». Κατά τη διάρκεια ενός καυγά σε ασανσέρ ξενοδοχείου του Λονδίνου αφήνει σε κώμα έναν Σύριο χάκερ υπολογιστών. «Ναι, αλλά αυτή είναι η δουλειά μου» λέει ο Κασέλ. «Αυτό είναι διαφορετικό. Δεν είναι κάτι προσωπικό. Είναι καθαρά επαγγελματικό».

Στο Irréversible, αντίθετα, ο Κασέλ έδειχνε, όπως λέει ο ίδιος σαν «το κτήνος μέσα μας». Ήταν αυτή η σεκάνς βιασμού στη μέση της ταινίας που ανησύχησε τους κριτικούς. Όταν ο χαρακτήρας της Άλεξ, που υποδυόταν η Μπελούτσι βιάστηκε υπό την απειλή μαχαιριού, ακολουθούμενη από τον δράστη που χτυπούσε επανειλημμένα το κεφάλι της σε μια πλάκα μέχρι να λιποθυμήσει, κατηγορήθηκε για ακρότητα. Εκείνη τη χρονιά στις Κάννες, ακόμη και ο ράπερ αδελφός του Κασέλ, Ματίας, σηκώθηκε σε μια προβολή και φώναξε: «Γκασπάρ Νοέ – κάθαρμα! Θα σε πιάσουμε!».

Δείτε το τρέιλερ του «Μη αναστρέψιμος» 

«Φίλε, σε μισώ!»

Ο Κασέλ εξακολουθεί να υπερασπίζεται την ταινία. «Ξέρετε, όλοι έφτυναν γι’ αυτή την ταινία, λέγοντας ότι ήταν φρικτή, ότι ήταν χυδαία, μπλα, μπλα, μπλα. Είχα ανθρώπους που με πλησίαζαν ή μου έγραφαν στο διαδίκτυο: “Φίλε, σε μισώ. Είχα εφιάλτες με αυτό που έκανες» κι εγώ χαμογελούσα κι έλεγα «Σας ευχαριστώ πολύ. Αυτό είναι το καλύτερο κομπλιμέντο»».

Πολλά έχουν συμβεί μέσα σε δύο δεκαετίες. Ο Κασέλ και η Μπελούτσι, που γνωρίστηκαν στα γυρίσματα του κομψού, χιτσκοκικού θρίλερ L’Appartement του Ζιλ Μιμουνί το 1996, χώρισαν το 2013 μετά από 18 χρόνια. Έχουν δύο κόρες. Από το 2018 είναι παντρεμένος με την Γαλλίδα μοντέλο, Τίνα Κιουνάκι, 31 χρόνια νεότερή του, και έχει αποκτήσει μια τρίτη κόρη, η οποία είναι τριών ετών.

Έχει διαφοροποιηθεί, επίσης, πρωταγωνιστώντας τόσο σε ταινίες του Χόλιγουντ όσο και στον γαλλικό κινηματογράφο. Ήταν ο Γάλλος στα Ocean’s Twelve και Thirteen, ήταν στο Westworld, ήταν ο ραδιούργος καλλιτεχνικός διευθυντής της μπαλαρίνας της Νάταλι Πόρτμαν στον Μαύρο Κύκνο. Στη Γαλλία, είναι περισσότερο γνωστός για την ενσάρκωση του Γάλλου γκάνγκστερ Ζακ Μεσρίν, στην ίσως απροσδόκητα αξιοπρόσεκτη βιογραφική ταινία του 2008, διάρκειας τεσσάρων ωρών, και βραβευμένη με Σεζάρ.

Photo: Wikimedia Commons

Μοιάζει περισσότερο με έναν ψηλό Εμανουέλ Μακρόν

Βέβαια, ο ξυρισμένος κακοποιός του σκηνοθέτη Ματιέ Κασσοβίτς, ο οποίος το 1995 περιέγραψε με ακόμη έναν συναρπαστικό τρόπο το υπογάστριο του Παρισιού στο ασπρόμαυρο φιλμ La Haine (Το Μίσος), με το οποίο έκανε την είσοδό του στον παγκόσμιο κινηματογράφο, έχει φύγει προ πολλού. Σήμερα, ο Κασέλ μοιάζει με έναν ψηλότερο Εμανουέλ Μακρόν. Η διακεκριμένη γκρίζα κόμμωσή του δένει όμορφα με το μαύρο ζιβάγκο του και φοράει το είδος του ρολογιού που υποδηλώνει ότι δεν ανησυχεί για την κρίση του κόστους ζωής.

Αλλά ένα πράγμα δεν έχει αλλάξει. Εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά εύκαμπτος και γυμνασμένος, όπως αποκαλύπτουν αρκετές γυμνές σκηνές που είναι προφανώς απαραίτητες για την πλοκή της σειράς «Liaison».

Σε μια σκηνή ο Κασέλ αποφεύγει τους Βρετανούς που τον καταδιώκουν πηδώντας πάνω από έναν τοίχο πολύ ψηλότερο από το 1,80 μ. σώμα του – μια σκηνή, που δεν χρειάστηκε σωσία. «Λοιπόν, είμαι ακόμα σε φόρμα, ξέρεις, αλλά φροντίζω το σώμα μου, ας πούμε, για επαγγελματικούς και προσωπικούς λόγους. Έχω ένα τρίχρονο παιδί. Πρέπει να είμαι σε φόρμα. Πρέπει να τρέχω μαζί της. Πρέπει να την πετάω στον αέρα».

Δείτε το τρέιλερ του Liaison

Αυτοί που ξέρουν πώς παίζεται το βρώμικο παιγνίδι

Για να προετοιμαστεί για τον ρόλο, ο Κασέλ έκανε παρέα με διεθνείς μισθοφόρους. «Αυτοί οι τύποι έχουν δουλέψει για όλους – Σαουδάραβες, Αμερικανούς, Βρετανούς, Ρώσους, όποιοι και αν είναι – και πραγματικά βλέπουν τι υπάρχει πίσω από την κουρτίνα. Γνωρίζουν όλα τα μυστικά. Ξέρουν τι κυβερνά τον κόσμο. Την πραγματική βρώμικη πολιτική. Όχι οι κυρίαρχες ιδέες που βλέπουμε στις ειδήσεις για να μας κάνουν να αντιδράσουμε σαν πρόβατα, καταλαβαίνετε;».

Αυτό που τον εντυπωσίασε περισσότερο, όμως, είναι ότι αυτοί οι άνδρες δεν διαφημίζουν τις ικανότητές τους. «Δεν φαίνονται επικίνδυνοι. Πρέπει να εμφανίζονται ως δειλοί σε κάποια σημεία. Μπορεί να νομίζεις ότι μπορείς να τον εξουδετερώσεις, αλλά δεν μπορείς. Είναι ένας άλλος τρόπος να δείξεις τι σημαίνει να είσαι άντρας. Ξέρεις, το να είσαι άντρας σημαίνει απλώς να αναλαμβάνεις τις ευθύνες σου».

View this post on Instagram

A post shared by VEENTZ (@vincentcassel)

Η ψεύτικη εικόνα του Tik Tok και η λανθασμένη σεξουαλικότητα

Ο Κασέλ υποψιάζεται ότι οι ήρωες δράσης των ταινιών του Χόλιγουντ δίνουν μια στρεβλή ιδέα για το τι πρέπει να είναι ο ανδρισμός. Ελπίζει ότι η παράστασή του, βασισμένη σε αυτή την έρευνα, προσφέρει μια διόρθωση για το τι σημαίνει να είσαι, όχι απλώς άντρας, αλλά και ήρωας δράσης.

«Θέλω να πω, κοιτάξτε τι συμβαίνει. Το Instagram και το TikTok είναι γεμάτα από ανθρώπους που δίνουν μια ψεύτικη ιδέα. Οι άνδρες πρέπει να είναι έτσι. Οι γυναίκες πρέπει να είναι έτσι, καταλαβαίνετε; Θέλω να πω, είναι μια απόλυτη φαντασίωση για το πώς θα έπρεπε να είναι η σεξουαλικότητα. Και τείνουμε να ξεχνάμε τι είναι πραγματικά. Έχει να κάνει με το να είσαι ο εαυτός σου».

Παρακολουθεί την ιστορία του αυτοαποκαλούμενου μισογύνη και influencer των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Άντριου Τέιτ, τον οποίο χλεύασε η Γκρέτα Τούνμπεργκ για την «ενέργεια του μικρού πουλιού του» και ο οποίος αντιμετωπίζει σήμερα κατηγορίες για βιασμό και εμπορία ανθρώπων στη Ρουμανία. «Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που λέει, ειδικά όταν βλέπεις το ιστορικό του, τα οποία σου φαίνονται πραγματικά λάθος. Αλλά στη μέση αυτών, νομίζω, λέει πράγματα που είναι πραγματικά ενδιαφέροντα, επειδή θέλει να υπερασπιστεί τον ανδρισμό. Είναι σχεδόν ντροπή να είσαι αρσενικός στις μέρες μας. Πρέπει να είσαι πιο θηλυκός, πιο ευάλωτος. Αλλά ακούστε, αν οι άνδρες γίνουν πολύ ευάλωτοι και θηλυκοί, νομίζω ότι θα υπάρξει πρόβλημα.

»Θέλω να πω, ελπίζω να μην είμαι μισογύνης. Περιβάλλομαι από γυναίκες. Από το πρωί μέχρι το βράδυ, γιατί έχω τρεις κόρες, μια γυναίκα, μια άλλη γυναίκα, μια μητέρα».

View this post on Instagram

A post shared by VEENTZ (@vincentcassel)

Η ιστορία από την αρχή

Ο Κασέλ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1966. Ο ηθοποιός πατέρας του Ζαν-Πιέρ πρωταγωνίστησε σε κλασικές γαλλικές ταινίες όπως το L’Armée des Ombres και το The Discreet Charm of the Bourgeoisie, καθώς υποδύθηκε και Γάλλους χαρακτήρες σε αγγλόφωνες ταινίες – για παράδειγμα, ήταν ο Λουδοβίκος XIII στην ταινία «Ο Ντ’Αρτανιάν και οι 3 σωματοφύλακες» του Ρίτσαρντ Λέστερ, κάτι που δεν πρόσφερε στον γιο του το ευκολότερο ξεκίνημα στην καριέρα του. «Έπρεπε να αποστασιοποιηθώ από την εικόνα του πατέρα μου. Έτσι έζησα στη Νέα Υόρκη γιατί ονειρευόμουν τις ταινίες του Σπάικ Λι και τον Ταξιτζή του Σκορτσέζε. Δεν μπορούσα να δω πώς θα μπορούσα να ενταχθώ στον γαλλικό κινηματογράφο» λέει.

Αλλά ενώ ζούσε εκεί με τη μητέρα του Σαμπίν Λιτίκ, δημοσιογράφο στην αμερικανική έκδοση του περιοδικού Elle, είχε μια επιφοίτηση. «Στη Νέα Υόρκη συνειδητοποίησα ότι ήμουν σούπερ Γάλλος, στην πραγματικότητα, και ότι μου έλειπαν οι καμπάνες και οι δρόμοι της Μονμάρτης όπου μεγάλωσα – και το πραγματικό Καμαμπέρ. Έτσι επέστρεψα στο Παρίσι και τότε γνώρισα ανθρώπους που ένιωθαν ακριβώς όπως εγώ».

Ο Κασέλ έπαιξε, επίσης, στην ταινία του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, «The Shrouds». Είναι η τρίτη φορά που θα συνεργαστεί με τον Κρόνενμπεργκ. «Είναι η ιστορία ενός άνδρα που χάνει τη γυναίκα του. Πρόκειται για την ανικανότητα να αντιμετωπίσεις την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Ποτέ δεν πίστευα ότι είχε τέτοια εμπιστοσύνη σε μένα και είμαι πραγματικά κολακευμένος. Του είπα: «Ντέιβιντ, ειλικρινά, δεν έχω ιδέα πώς θα το παίξω αυτό». Και είπε ότι αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που με επέλεξε».

Παρ’ όλα αυτά, ο πρώην απόκληρος έχει ενταχθεί στο γαλλικό κινηματογραφικό κατεστημένο, αφήνοντας την πρωτοπορία και τις σκληρές απεικονίσεις του Παρισιού σε άλλους. Είναι εντυπωσιακό ότι μερικοί από τους τελευταίους ρόλους του είναι σε διασκευές αειθαλών γαλλικών franchise, στις οποίες εμφανίστηκε και ο πατέρας του. Υποδύεται τον Άθω στους «Τρεις Σωματοφύλακες» και τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Ζυλ Σεζάρ σε μια νέα ταινία του «Αστερίξ», η οποία, όπως παραδέχεται, πήρε απαίσιες κριτικές αλλά πήγε καλά στο ταμείο – όχι ότι τον ενοχλεί.

«Επιτέλους, παίζω σε μια ταινία που μπορεί το τρίχρονο παιδί μου να δει» λέει. Υπήρχε όμως και ένας άλλος λόγος που ανέλαβε τον ρόλο: Για μια φορά, μπορεί να βγει από το εγχειρίδιο του μάτσο. «Σκέφτηκα ότι ήρθε η ώρα να κάνω μια πραγματική κωμωδία και, ξέρετε, να διασκεδάσω με μίνι φούστα».

*Η σειρά «Liaison» προβάλλεται στο Apple TV+ από τις 24 Φεβρουαρίου.

View this post on Instagram

A post shared by VEENTZ (@vincentcassel)

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην theguardian.com