Δέσπω Διαμαντίδου: Όταν συνεργάστηκε με τον Γούντι Άλεν στον «Ειρηνοποιό» παίζοντας τη μητέρα του
Ο Γούντι Άλεν την είχε δει στο θέατρο. Την παρακολουθούσε στις παραστάσεις και εντυπωσιάστηκε από το φλογερό ταπεραμέντο της και το εκτόπισμά της στη σκηνή.
- Live: «Δεν χαρίζουμε στην άκρα δεξιά τα λαϊκά στρώματα» λέει ο Χαρίτσης στο συνέδριο της Νέας Αριστεράς
- Νέο βίντεο ντοκουμέντο από την μαφιόζικη εκτέλεση του 39χρονου Τούρκου
- Στρόβιλοι Von Karman στο Βόρειο Αιγαίο - Οι εικόνες που κατέγραψε ο δορυφόρος
- Μυστηριώδης ασθένεια σκοτώνει δεκάδες σε πολιορκημένη πόλη του Σουδάν
H Δέσπω Διαμαντίδου γεννήθηκε στον Πειραιά στις 13 Ιουλίου 1916. Η καταγωγή της ήταν από την Ρωσία. Δεν φοίτησε ποτέ σε ελληνικό σχολείο και τελείωσε τη στοιχειώδη και μέση εκπαίδευση σε Γερμανική σχολή.
«Εγώ δεν πήγα ποτέ σχολείο ελληνικό εννοώ. Ό,τι έμαθα, το έμαθα με ιδιαίτερα μαθήματα. Αλλά μιλώ και γράφω, πιστεύω, ωραία ελληνικά. Με όλα τα άλλα παιδιά, που πηγαίναμε στο Γερμανικό Σχολείο, χαθήκαμε με τον πόλεμο. Είχαμε και κάποια Εβραιόπουλα στο σχολείο, που φαίνεται ότι τα πήρανε στη Γερμανία. Όπως επίσης δεν ξεχνώ τον δάσκαλο μου της Γυμναστικής (Εβραίος κι αυτός) που με τη δική του βοήθεια έγινα πρωταθλήτρια Ελλάδας, παιδικής κατηγορίας. Ήταν ένας θαυμάσιος άνθρωπος» είχε πει.
Όπως η ίδια έχει δηλώσει σε συνέντευξή της δεν αγάπησε το θέατρο εξαιτίας της μητέρας της που δεν έχανε παράσταση για παράσταση αλλά κυρίως εξαιτίας της ελευθερίας που αισθανόταν στο οικογενειακό της περιβάλλον.
«Είχα μεγάλες αξιώσεις από τον εαυτό μου και ήθελα να γίνω το λιγότερο βαγκνερική τραγουδίστρια. Αλλά φαίνεται πως δεν είχα την ανάλογη φωνή. Είχα μόνο μπάσες νότες, δεν είχα καθόλου ψηλές. Κατάλαβα, πολύ νωρίς, ότι με το τραγούδι δεν θα γινόταν τίποτε. Το μπαλέτο, επίσης δεν προχωρούσε. Σκέφθηκα, τότε, πως δεν μου απόμενε άλλη λύση για να βγω στο θέατρο παρά η πρόζα» θα πει.
Δείτε το βίντεο
Μια γυναίκα με σπουδαία καλλιέργεια
Η Δέσπω Διαμαντίδου αγάπησε τα βιβλία του Nτοστογιέφσκι απ’ τα δεκατρία της χρόνια και ενώ είχε ήδη διαβάσει την «Πρώτη αγάπη» του Tουργκιένεφ στα Γερμανικά.
«Θα πρέπει να ήμουν δεκατριών χρόνων όταν γράφτηκα στη δανειστική Βιβλιοθήκη του Kάουφμαν. Εγώ δεν έκανα τίποτα άλλο παρά να διαβάζω» είχε παραδεχτεί.
Αφού τελείωσε την Δραματική Σχολή του Eθνικού Θεάτρου πρωτοεμφανίστηκε στο Xορό της «Mήδειας» του Eυριπίδη το 1942. O πρώτος της σημαντικός ρόλος είναι ως Λαίδης Kαρολίνας στο έργο του Tζεϊμς Mπάρρυ «Δεν φταίει το αστέρι μας» υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του δασκάλου και ιδρυτή του Θεάτρου Kαρόλου Kουν.
Στο θέατρο συνεργάζεται με πολλούς θιάσους. Από το 1946 έως το 1950 ήταν βασικό στέλεχος του Eθνικού Θεάτρου.
Tο 1949 είναι η κορυφαία του Xορού στην «Oρέστεια» του Aισχύλου που παρουσιάζεται με μεγάλη επιτυχία στο Hρώδειο. Στο Eθνικό θέατρο η Δέσπω Διαμαντίδου επανέρχεται το 1954 και παραμένει μέχρι το 1963. Eμφανίζεται σε πολλά έργα, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται για τους ρόλους που ερμηνεύει ως κορυφαία στην «Eκάβη» του Ευριπίδη, στον «Γλάρο» του Tσέχωφ ως Πωλίνα και στις «Eκκλησιάζουσες» του Aριστοφάνη στον ρόλο του Kήρυκα.
Και φτάνουμε στην μεγάλη οθόνη
Tο 1947 η Δέσπω Διαμαντίδου εμφανίζεται για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη στην ταινία, «Tα παιδιά της Αθήνας», αλλά ο δρόμος για την διεθνή κινηματογραφική της καριέρα θα ξεκινήσει στη δεκαετία του εξήντα. Το 1965 εμφανίζεται στην ταινία «No Mr Jonson» με παραγωγό τον Tζέιμς Πάρις και σκηνοθέτη της ταινίας τον Γρηγόρη Γρηγορίου, Στις HΠA ταξιδεύει το 1967 και παραμένει μέχρι το τέλος της δικτατορίας, το 1974, εκφράζοντας την αντίθεση της στο καθεστώς.
H διαμονή της στο εξωτερικό συνοδεύτηκε από νέα δημιουργική εξέλιξη στην σταδιοδρομία της. Με την αχώριστη φίλη της, Μελίνα Μερκούρη πρωταγωνιστούν στο έργο του Zιλ Ντασέν, «Ίλια Nτάρλινγκ», στο θέατρο Mάρκ Xέλλιντζερ στο Mπροντγουεϊ της Nέας Yόρκης.
Πρόκειται για την θεατρική διασκευή της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή» που αποτελεί σταθμό στην καριέρα της Δέσπως Διαμαντίδου. Σταθμός στην θεατρική της πορεία θεωρείται ο ρόλος της στο Kαμπαρέ όταν, αντικαθιστώντας την Λότε Λένια, μεταμορφώνεται σε Φράου Φραίντερ.
Δείτε το τρέιλερ του «Ειρηνοποιού»
Η μητέρα του Γούντι Άλεν
Την ίδια περίοδο η Δέσπω Διαμαντίδου γίνεται η κινηματογραφική μητέρα του Γούντι Άλεν, στον «Eιρηνοποιό».
Μια εντυπωσιακή συνεργασία, που έβαλε τη Δέσπω Διαμαντίδου στο πάνθεον των μεγάλων ηθοποιών. Όχι, δεν πέρασε από κάποιο κάστινγκ, ούτε χρειάστηκε να αποδείξει το πηγαίο ταλέντο της. Ο Γούντι Άλεν την είχε δει στο θέατρο. Την χάζευε στις παραστάσεις της και αντιλήφθηκε πολύ γρήγορα, τόσο το φλογερό της ταπεραμέντο όσο και το εκτόπισμά της στη σκηνή.
Το πώς την προσέγγισε ο Γούντι Άλεν, το περιγράφει σε συνέντευξη που έδωσε στον Σωτήρη Κακίση και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Εγνατία στη Θεσσαλονίκη, στις 16 Νοεμβρίου 1981.
Δείτε το βίντεο
Σ.Κ.: Πώς είναι ο Γούντι Άλεν σαν σκηνοθέτης;
Δ.Δ.: Θυμάμαι ότι είχα πάει σ’ ένα πάρτι που ‘χει κάνει ο Χαλ Πρινς το ’74. Συνήθως περνάει όλος ο καλλιτεχνικός κόσμος από ‘κει, έστω και για πέντε λεπτά. Εγώ έπαιζα τότε ένα έργο του Χαλ Πρινς, το Μια μικρή νυχτερινή μουσική, αντικαθιστούσα τη Χερμάιονι Γκίνγκολντ, μια πολύ μεγάλη σταρ. Και πήγα μετά στο πάρτι αυτό, κι είχα τη γκαρνταρομπιέρα, που μ’ έντυνε. Μου λέει, Δέσπω, δεν στο ‘πα χτες στην παράσταση, την ώρα που έφευγες, ο Γούντι Άλεν βγήκε στην πόρτα και σ’ έβλεπε, θα σε κοίταζε για κάποιον ρόλο. Λέω, τώρα τι σαχλαμάρες είν’ αυτές, βγήκε κι έβλεπε, μ’ ερωτεύτηκε; Και γελούσαμε. Περάσανε τρεις μήνες και παίρνω μια ειδοποίηση ότι θέλει να με δει ο Γούντι Άλεν για ένα έργο που θα κάνει στην Ευρώπη. -Είδες που στα ‘λεγα μου λέει η φίλη μου, αυτό ήτανε. Σηκώνομαι εγώ, πάω και τον βλέπω. -Πού με ξέρετε; του ‘πα. -Ξέρω πολύ καλά τη δουλειά σας, μου λέει. Είχε παρακολουθήσει ό,τι είχα παίξει! Πάει και βλέπει, ενδιαφέρεται για το θέατρο. -Λοιπόν, του λέω, θέλετε να σας διαβάσω τίποτα; -Όχι, μου λέει, απλώς ήθελα να σας δω από κοντά. Εκείνο το βράδυ στο θέατρο ήθελα να σας μιλήσω, αλλά είδα πως ήσασταν με παρέα και δεν τόλμησα. Είναι πολύ συνεσταλμένος. -Τώρα είμαστε εντάξει. Σας είδα. Μετά, έφυγα εγώ, το ξέχασα. Μετά από έξι μήνες είχα το ρόλο.
Στο «Love and Death» ή «Ειρηνοποιό» όπως είναι η ελληνική μετάφραση, ο δειλός Μπόρις Γκρουσένκο (τον οποίο παίζει ο Γούντι Άλεν) αναγκάζεται να καταταγεί στο στρατό καθώς ο Ναπολέων εισβάλλει στη Ρωσία. Η μάνα του, στο ρόλο της οποίας βλέπουμε τη Δέσπω Διαμαντίδου τον ξεπροβοδίζει.
Μετά τη συνεργασία τους Γούντι Άλεν και Δέσπω Διαμαντίδου, παρέμειναν φίλοι.
H Δέσπω Διαμαντίδου έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους Έλληνες σκηνοθέτες και έλαβε μέρος σε πάνω από 40 ελληνικές ταινίες.
Ο έρωτας με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ
Η Δέσπω Διαμαντίδου γνώρισε στο Εθνικό θέατρο τον τότε μαθητή Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Ήταν το 1955 όταν οι δυο τους γνωρίστηκαν στην παράσταση «Εκάβη» του Εθνικού.
Η σπουδαία ηθοποιός μόλις είχε πάρει διαζύγιο από τον σπουδαίο ηθοποιό Ανδρέα Φιλιππίδη με τον οποίο είχαν αποκτήσει έναν γιο, τον Μάριο.
Ο νεαρός τότε Δημήτρης μαγεύτηκε από τη δυναμική παρουσία της ηθοποιού που τη σέβονταν όλοι για το ταλέντο της και τους σπουδαίους ρόλους που είχε αναλάβει.
Ήταν καλλιεργημένη, μυστηριώδης, γοητευτική. Τούς χώριζαν 18 χρόνια αλλά αυτό δεν απασχόλησε καθόλου κανέναν από τους δύο. Έγιναν ζευγάρι και εκείνη τον βοήθησε πολύ στα πρώτα του βήματα στον χώρο της υποκριτικής.
Η Αλίκη και ο Δημήτρης ήδη γνωρίζονταν όμως εκείνος είχε αφοσιωθεί στην καριέρα του, έχοντας ως πνευματικό καθοδηγητή του τη Δέσπω Διαμαντίδου.
Το 1960 η μοίρα φέρνει τα πράγματα έτσι ώστε Διαμαντίδου, Παπαμιχαήλ και Βουγιουκλάκη να συνεργαστούν στην ίδια ταινία και να συναντιούνται στο ίδιο πλατό.
Ήταν στην ταινία «Μανταλένα» όπου η Διαμαντίδου υποδυόταν τη μητέρα του Παπαμιχαήλ.
Η συνεργασία αυτή επαναλήφθηκε έναν χρόνο μετά όταν έπαιξαν στην ταινία «Η Αλίκη στο ναυτικό» μόνο που αυτή τη φορά η Διαμαντίδου υποδυόταν τη μητέρα της Αλίκης. Και στις δύο παραγωγές, οι καβγάδες μεταξύ Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ ήταν συνεχόμενοι σε σημείο που να έρχονται όλοι οι συντελεστές στα όριά τους και να κινδυνεύουν να σταματήσουν τα γυρίσματα.
Ακολούθησαν πολλές συνεργασίες Παπαμιχαήλ-Διαμαντίδου, κυρίως στο θέατρο -είχαν συνεργαστεί τουλάχιστον 13 φορές- πριν εκείνος φύγει για τη Ρώμη για να γυρίσει ταινία με την Αλίκη Βουγιουκλάκη όπου και ερωτεύτηκαν για πρώτη φορά κεραυνοβόλα.
Μετά την ταινία «Μοντέρνα Σταχτοπούτα» οι δυο τους είναι επιτέλους ζευγάρι και το βράδυ που κάνει πρεμιέρα η παράσταση «Κολόμπο» της κάνει πρόταση γάμου.
Η Δέσπω Διαμαντίδου κράτησε αξιοπρεπή στάση μετά και από αυτή την εξέλιξη και παρότι πολλοί μιλούσαν για ψυχολογική κατάρρευση εκείνη έστειλε λουλούδια και ευχές όταν έγιναν γνωστοί οι αρραβώνες του ζευγαριού.
Έναν χρόνο μετά, στις 18 Ιανουαρίου 1965 Αλίκη και Δημήτρης παντρεύονται στους Δελφούς και ο γάμος τους γίνεται το κοσμικό γεγονός της χρονιάς.
Η Δέσπω Διαμαντίδου έθανε στην Αθήνα στις 18 Φεβρουαρίου 2004 και κηδεύτηκε στις 24 Φεβρουαρίου του 2004 στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.
*Με στοιχεία από ellinikoskinimatografos.gr / mixanitouxronou.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις