Οι άνθρωποι που ζουν μέσα στα αεροπλάνα – Ένα είναι της Ολυμπιακής Αεροπορίας
Το Boeing 727, μέσα στο οποίο ζει ο Μπρους Κάμπελ, ανήκε στην Ολυμπιακή Αεροπορία και χρησιμοποιήθηκε ακόμη και για τη μεταφορά της σορού του Αριστοτέλη Ωνάση, το 1975.
- Χαραμάδα ελπίδας για την κλιματική κρίση στη σύνοδο της G20
- Παύλος Μαρινάκης: Εκλογές το 2027 – Καμία ανησυχία στην κυβέρνηση για διαρροές στον προϋπολογισμό – Τι είπε για ΠτΔ και για ψήφο εμπιστοσύνης
- Ο Κασσελάκης ανακοίνωσε ψηφοφορία για το όνομα του κόμματός του
- Η Χεζμπολάχ απάντησε στην πρόταση εκεχειρίας των ΗΠΑ - Στον Λίβανο ο Χοχστάιν για να «κλείσει» συμφωνία
Αφού έχασε το σπίτι της από φωτιά, η Jo Ann Ussery είχε μια περίεργη ιδέα: Να ζήσει σε ένα αεροπλάνο.
Αγόρασε ένα παλιό Boeing 727 που προοριζόταν για παλιοσίδερα, το μετέφερε σε ένα οικόπεδο που είχε ήδη στην κατοχή της και πέρασε έξι μήνες για να το ανακαινίσει, κάνοντας το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς μόνη της. Στο τέλος, είχε ένα πλήρως λειτουργικό σπίτι, με πάνω από 1.500 τετραγωνικά μέτρα ζωτικού χώρου, τρία υπνοδωμάτια, δύο μπάνια, ακόμη και υδρομασάζ – στη θέση του πιλοτηρίου. Όλα αυτά με λιγότερα από 30.000 δολάρια, ή περίπου 60.000 δολάρια σε σημερινά χρήματα.
Η Ussery – μια αισθητικός από το Benoit του Mississippi – δεν είχε καμία επαγγελματική σχέση με την αεροπορία και ακολουθούσε την παράξενη πρόταση του κουνιάδου της, ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας. Έζησε στο αεροπλάνο από το 1995 έως το 1999, όταν αυτό υπέστη ανεπανόρθωτη ζημιά αφού έπεσε από το φορτηγό που το μετέφερε σε μια άλλη κοντινή τοποθεσία, όπου θα μπορούσε να εκτεθεί στο κοινό.
Αν και δεν ήταν το πρώτο άτομο που έζησε ποτέ σε αεροπλάνο, η άψογη εκτέλεση του έργου της είχε εμπνευστικό αποτέλεσμα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, ο Μπρους Κάμπελ, ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός με άδεια ιδιωτικού πιλότου, εντυπωσιάστηκε από την ιστορία της: «Οδηγούσα στο σπίτι και άκουγα το ραδιόφωνο, και είχαν την ιστορία της Jo Ann, και ήταν εκπληκτικό ότι δεν βγήκα από το δρόμο μιας και η προσοχή μου στράφηκε εξ ολοκλήρου σε αυτήν. Και το επόμενο πρωί ξεκίνησα τα τηλεφωνήματα» λέει.
Δείτε το βίντεο
Ένα 727 στο δάσος
Ο Κάμπελ ζει τώρα στο δικό του αεροπλάνο – επίσης ένα Boeing 727 – για πάνω από 20 χρόνια, στο δάσος του Χίλσμπορο του Όρεγκον: «Συμπαραστέκομαι στην Jo Ann και είμαι ευγνώμων για την απόδειξη της ιδέας». Δεν έχει μετανιώσει για τίποτα: «Δεν θα ζούσα ποτέ σε ένα συμβατικό σπίτι. Δεν υπάρχει περίπτωση. Αν ο Scotty με διακτινίσει στην εσωτερική Μογγολία, σβήσει τα δακτυλικά μου αποτυπώματα και με αναγκάσει να ζήσω σε μια συμβατική ζωή, θα έκανα ό,τι έπρεπε να κάνω για να επιβιώσω – αλλά κατά τα άλλα, μόνο η εκτόξευση μετράει για μένα ανά πάσα στιγμή».
Το σχέδιό του κόστισε συνολικά 220.000 δολάρια (περίπου 380.000 δολάρια σε σημερινά χρήματα), εκ των οποίων περίπου τα μισά ήταν για την αγορά του αεροπλάνου. Ο ίδιος λέει ότι το αεροπλάνο ανήκε στην Ολυμπιακή Αεροπορία της Ελλάδας και χρησιμοποιήθηκε ακόμη και για τη μεταφορά της σορού του ιδιοκτήτης της αεροπορικής εταιρείας, Αριστοτέλη Ωνάση, το 1975: «Δεν γνώριζα τότε την ιστορία του αεροπλάνου. Και δεν ήξερα ότι είχε ένα παλιό εσωτερικό τύπου 707. Ήταν πραγματικά, πραγματικά απαίσιο σε σύγκριση με τα σύγχρονα πρότυπα. Ήταν λειτουργικό, αλλά έμοιαζε παλιό και πρωτόγονο. Ίσως η χειρότερη επιλογή για σπίτι».
Δείτε το βίντεο
Τον χειμώνα τι γίνεται;
Ως αποτέλεσμα, ο Κάμπελ έπρεπε να δουλέψει στο αεροπλάνο για μερικά χρόνια προτού μπορέσει να ζήσει σε αυτό. Οι εσωτερικοί χώροι δεν έχουν τίποτα ιδιαίτερο, με ένα υποτυπώδες ντους φτιαγμένο από έναν πλαστικό κύλινδρο και έναν καναπέ futon για κρεβάτι. Κατά τη διάρκεια του πιο σκληρού μέρους του χειμώνα ο Κάμπελ παραδοσιακά αποσύρεται στο Miyazaki, μια πόλη στη νότια Ιαπωνία με υποτροπικό καιρό, όπου έχει ένα μικρό διαμέρισμα. Όμως η πανδημία το δυσκόλεψε αυτό, και τα τελευταία τρία χρόνια ζει στο 727 όλο το χρόνο.
Σκοπεύοντας να στήσει ένα ακόμα αεροπορικό σπίτι στην Ιαπωνία, το 2018, όπως λέει, παραλίγο να αγοράσει ένα δεύτερο αεροσκάφος -ένα 747-400- αλλά η συμφωνία χάλασε την τελευταία στιγμή, επειδή η αεροπορική εταιρεία (την οποία ο Κάμπελ δεν αποκαλύπτει) αποφάσισε να κρατήσει το αεροσκάφος σε υπηρεσία για περισσότερο χρόνο από το αναμενόμενο: «Αναγκαστήκαμε να βάλουμε το έργο σε αναμονή και έτσι παραμένει μέχρι σήμερα» λέει.
Ο Κάμπελ δέχεται συχνά επισκέπτες και προσφέρει ακόμη και δωρεάν διαμονή στο αεροσκάφος, ενώ το καλοκαίρι φιλοξενεί δημόσιες εκδηλώσεις με λούνα παρκ: «Καλλιτέχνες εμφανίζονται στη δεξιά πτέρυγα, οι επισκέπτες χορεύουν μπροστά ή πίσω από την πτέρυγα στο δάσος, το οποίο για τις μεγάλες συναυλίες γεμίζει με κάθε είδους χώρους ψυχαγωγίας. Δεν είναι κατηγορίας Disneyland – απλώς φορητά περίπτερα με διάφορα αξιοπερίεργα και μικρές αναπαραστάσεις, αλλά είναι διασκεδαστικά».
Διπλή άτρακτος
Αν νομίζετε ότι το να ζείτε σε ένα αεροπλάνο είναι αρκετά εξωφρενικό, τι θα λέγατε να ζούσατε σε δύο; Αυτό είναι το σχέδιο του Joe Axline, ο οποίος διαθέτει ένα MD-80 και ένα DC-9, που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο σε ένα οικόπεδο στο Brookshire του Τέξας. Ο Axline ζει στο MD-80 για πάνω από μια δεκαετία -αφού χώρισε την Πρωταπριλιά του 2011- και σχεδιάζει να ανακαινίσει το DC-8 και να το εξοπλίσει με χώρους αναψυχής, όπως κινηματογράφο και αίθουσα μουσικής. Ονομάζει το μεγάλο του σχέδιο «Ελευθερία».
«Έχω ρίξει λιγότερο από ένα τέταρτο του εκατομμυρίου δολαρίων στο όλο έργο» λέει ο Axline, ο οποίος έχει πολύ λίγα τρέχοντα έξοδα επειδή του ανήκει η γη και έχει φτιάξει το δικό του πηγάδι νερού και το δικό του σύστημα αποχέτευσης: «Το μόνο πράγμα που μου έχει απομείνει ακόμα είναι το ηλεκτρικό ρεύμα» προσθέτει.
Δείτε το βίντεο
Χωρίς παράθυρα που ανοίγουν
Για χρόνια, μοιραζόταν το αεροπλάνο με τα παιδιά του. «Τα παιδιά έχουν φύγει τώρα, οπότε είμαι μόνο εγώ. Όταν ζεις σε ένα σπίτι, έχεις πολύ χώρο, αλλά δεν είναι πάντα ωφέλιμος. Η κύρια κρεβατοκάμαρά μου είναι 3 μέτρα επί 5, που δεν είναι κακό μέγεθος για υπνοδωμάτιο. Έχω δύο τηλεοράσεις σε αυτό, άφθονο χώρο για να περπατάω. Το σαλόνι μου είναι μεγάλου μεγέθους, η τραπεζαρία χωράει τέσσερα άτομα, μπορώ να μαγειρέψω αρκετό φαγητό για ένα σωρό άτομα αν έρθουν. Έχω επίσης ντους και τουαλέτα, οπότε δεν χρειάζεται να βγω από το αεροπλάνο για να πάω στην τουαλέτα. Το μόνο πράγμα που δεν έχω εδώ, που θα είχα σε ένα σπίτι, είναι τα παράθυρα που ανοίγουν» εξηγεί, προσθέτοντας ότι ανοίγει απλώς τις πόρτες του αεροπλάνου για να μπει φρέσκος αέρας.
Τα αεροπλάνα είναι ορατά από τους κοντινούς δρόμους και ο Axline λέει ότι πολλοί οδηγοί, που τους κίνησε η περιέργεια, σταματούν εκεί: «Έχω τρεις ή τέσσερις ανθρώπους κάθε μέρα. Τους αποκαλώ τουρίστες μου» λέει. «Περνάνε και σκέφτονται, είναι τόσο ωραίο. Τις περισσότερες φορές τους χαιρετάω. Λέω, αν έχετε λίγο χρόνο, θα σας ξεναγήσω. Και αν δεν έστρωσα το κρεβάτι εκείνη τη μέρα, ποιος νοιάζεται; Ας δούμε πώς ζουν οι πραγματικοί άνθρωποι».
Ο Axline ενδιαφερόταν κι αυτός για ένα Boeing 747 -η ζωή στη «βασίλισσα των ουρανών» είναι το απόλυτο όνειρο των ιδιοκτητών αεροπλάνων- αλλά τα παράτησε όταν ήρθε αντιμέτωπος με τα έξοδα αποστολής: «Το ίδιο το αεροπλάνο κόστιζε περίπου 300.000 δολάρια, αλλά τα έξοδα αποστολής ήταν 500.000 δολάρια. Μισό εκατομμύριο δολάρια για τη μεταφορά του. Κι αυτό γιατί δεν μπορείς να το οδηγήσεις στους δρόμους, θα έπρεπε να το διαλύσεις, να το κόψεις σε φέτες και κύβους και μετά να το ξαναβάλεις στη θέση του».
Αεροπλάνο DIY, ένα ιπτάμενο ρετιρέ
Υπάρχουν και άλλα αξιοσημείωτα παραδείγματα αεροπλάνων που έχουν μετατραπεί σε σπίτια. Ένα από τα παλαιότερα είναι ένα Boeing 307 Stratoliner που ανήκε κάποτε στον δισεκατομμυριούχο και σκηνοθέτη Χάουαρντ Χιουζ, ο οποίος ξόδεψε μια περιουσία για να αναδιαμορφώσει το εσωτερικό του και να το μετατρέψει σε «ιπτάμενο ρετιρέ». Αφού υπέστη ζημιές από έναν τυφώνα, μετατράπηκε σε ένα εξωφρενικό μηχανοκίνητο σκάφος και τελικά αγοράστηκε τη δεκαετία του 1980 από τον κάτοικο της Φλόριντα, Ντέιβ Ντρίμερ, ο οποίος το ανακαίνισε εκτενώς και το μετονόμασε σε «The Cosmic Muffin» (Το Κοσμικό Μάφιν). Έζησε στο υβρίδιο αεροπλάνου-σκάφους για 20 χρόνια, προτού τελικά το δωρίσει στο Μουσείο Αεροπορίας της Φλόριντα το 2018.
Ο Αμερικανός τραγουδιστής της κάντρι, Ρεντ Λέιν, ο οποίος είχε παρελθόν ως μηχανικός αεροσκαφών, έζησε για δεκαετίες σε ένα μετασκευασμένο DC-8 που έσωσε από τη μάντρα στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ο Λέιν, ο οποίος απεβίωσε το 2015, δεν είχε επίσης μετανιώσει: «Ποτέ, μα ποτέ, δεν ξύπνησα σε αυτό το μέρος και ευχήθηκα να ήμουν κάπου αλλού», αποκάλυψε σε τηλεοπτική συνέντευξη το 2006.
Έτσι, για την εμπειρία
Όσοι θέλουν να ζήσουν μια ή δύο νύχτες σε ένα σπίτι αεροπλάνου έχουν μερικές επιλογές με τη μορφή ξενοδοχείων: Στην Κόστα Ρίκα, το ξενοδοχείο Costa Verde διαθέτει ένα πλήρως ανακαινισμένο Boeing 727 – με δύο υπνοδωμάτια και βεράντα με θέα στον ωκεανό- στη Σουηδία, το Jumbo Stay είναι ένα ξενοδοχείο χτισμένο εξ ολοκλήρου μέσα σε ένα Boeing 747, που βρίσκεται στο χώρο του αεροδρομίου Arlanda της Στοκχόλμης. Και αν θέλετε απλώς να διασκεδάσετε, υπάρχει ένα άλλο Boeing 747 που μπορεί να νοικιαστεί για εκδηλώσεις με έως και 220 άτομα, στο αεροδρόμιο Cotswold στην Αγγλία, περίπου 100 μίλια δυτικά του Λονδίνου.
«Πρέπει να έχεις πάθος για να θέλεις να το κάνεις αυτό, γιατί θα υπάρχουν τόσα πολλά προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσεις που μπορεί να γίνει συντριπτικό», λέει ο Joe Axline, ο οποίος καταγράφει την εξεύρεση του κατάλληλου αεροσκάφους και την εύρεση κατάλληλης τοποθεσίας γι’ αυτό μεταξύ των μεγαλύτερων εμποδίων.
Αυτός είναι ίσως ο λόγος για τον οποίο αρκετοί από τους επισκέπτες του Κάμπελ όλα αυτά τα χρόνια εξέφρασαν ενδιαφέρον να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ζωής, αλλά κανείς δεν έκανε ποτέ το όνειρο πραγματικότητα: «Νομίζω ότι είναι αρκετά δύσκολο για τους ανθρώπους. Μερικοί από τους επισκέπτες μου έφυγαν πεπεισμένοι ότι ήθελαν να το κάνουν και τους έστειλα σαφείς οδηγίες για να τους βοηθήσω βήμα προς βήμα, αλλά κανείς δεν το τόλμησε» λέει.
Αλλά μην αφήσετε αυτό να σας αποθαρρύνει, προσθέτει ο Κάμπελ: «Η πρωταρχική μου συμβουλή είναι να το κάνετε. Μην αφήσετε κανέναν να κλονίσει την αυτοπεποίθησή σας. Δουλέψτε όλα τα λογιστικά και απλά κάντε το».
*Με στοιχεία από cnn.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις