Τεκίλα: Έκρηξη της ζήτησης στην Ευρώπη – Εκτοξεύτηκε η τιμή
Το κόστος της αγαύης, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή τεκίλας, εκτοξεύτηκε από τα 5-7 μεξικάνικα πέσο ανά κιλό στα 31 πέσο το 2022
Η τεκίλα, η… ναυαρχίδα μεξικανικών ποτών, απογειώνεται στην Ευρώπη. Ο όγκος των εξαγωγών στην Ισπανία αυξήθηκε κατά 90% πέρυσι, στη Γαλλία κατά 73%, στη Βρετανία κατά 68% και στη Γερμανία κατά 60%, σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Συμβούλιο της Τεκίλα του Μεξικού, πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο αύξησης των παγκόσμιων του 23%.
Και, ενώ όπως εκτιμούν στην Jose Cuervo Proximo Spirits, η οποία διανέμει τη διασημότερη τεκίλα στον κόσμο, το αγαπημένο για εκατομμύρια πότες –ιδίως στη Βόρεια Αμερική- απέχει πολύ ακόμη από το να «απειλήσει» την κυριαρχία της βότκας, του ουίσκι, του ρούμι και του τζιν στην Ευρώπη, έχει καταφέρει όχι μόνο να κατακτήσει φανατικούς καταναλωτές, αλλά και να κατέχει τον τίτλο του ταχύτερα αναπτυσσόμενου αλκοολούχου σε αυτήν.
Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα: η αύξηση της ζήτησης ενισχύει την έλλειψη αγαύης, του κακτοειδούς φυτού που είναι εγγενές στην περιοχή Jalisco του Μεξικού και χρησιμοποιείται για την παρασκευή τεκίλας.
Το κόστος της αγαύης, σύμφωνα με το CNBC, περίπου 5-7 μεξικάνικα πέσο (0,27-0,37 δολ.) ανά κιλό για σχεδόν μια εικοσαετία, έχει εκτοξευτεί τα τελευταία χρόνια φτάνοντας τα 31 πέσο στο τέλος του 2022.
Η τρέχουσα πρόβλεψη για το τέλος του 2023 είναι ότι θα διαμορφωθεί στα 28 πέσο, αν και ο αναλυτής της εταιρείας ερευνών αγοράς Bernstein, Trevor Stirling, προειδοποιεί ότι η ζήτηση «συνεχίζει να εκπλήσσει ανοδικά».
«Είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης», είπε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι υπάρχει τεράστια έλλειψη αγαύης στη βιομηχανία τεκίλας.
Οι τιμές εκτοξεύτηκαν
Η τιμή των brand τεκίλας στην Ευρώπη αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο κατά 16% σε ετήσια βάση, την ίδια στιγμή που η αντίστοιχη αύξηση για το ουίσκι ήταν 6% και για τη βότκα 5%, με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ, ενώ οι τιμές για το τζιν παρέμειναν αμετάβλητες.
Επιπλέον, η ροή προς την Ευρώπη υψηλής ποιότητας τεκίλας 100% αγαύης -η οποία πρέπει να εμφιαλωθεί στο Μεξικό- έχει επίσης περιοριστεί από τα προβλήματα που ξεκίνησαν στην εφοδιαστική αλυσίδα από την περίοδο της Covid 19.
«Είναι το φυτό που είναι ακριβό, και το ίδιο συμβαίνει και με το να το παίρνουμε εδώ από το Μεξικό», εξηγεί η Robyn Evans, μάνατζερ του Hacha agaveria, ενός μπαρ που ειδικεύεται στην τεκίλα και το mezcal στο ανατολικό Λονδίνο.
Ο κολοσσός πωλήσεων αλκοολούχων ποτών Diageo ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις τεκίλα αυξήθηκαν κατά 15% το δεύτερο εξάμηνο του 2022, ξεπερνώντας κατά πολύ τις συνολικές πωλήσεις οινοπνευματωδών ποτών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 3%.
Το μεξικάνικο ποτό αντιπροσώπευε το 11% των αναφερόμενων καθαρών πωλήσεών του, με το Don Julio – το οποίο μπορεί να πωληθεί μεταξύ 50 και 250 δολαρίων το μπουκάλι – να αυξάνεται κατά 26% και το Casamigos κατά 29%.
Η ευρωπαϊκή ζήτηση, πάντως, δεν ήταν κάτι ξαφνικό που έγινε μέσα στο 2022. Η τεκίλα είχε αρχίσει να «χτίζει» σιγά-σιγά στην ευρωπαϊκή αγορά εδώ και χρόνια και πήρε ώθηση από τους καταναλωτές που έπιναν στο σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ενδεικτικά, οι όγκοι των εξαγωγών στη Βρετανία, στη Γερμανία, στη Γαλλία και στην Ισπανία αυξήθηκαν κατά περίπου 60% κατά μέσο όρο το 2021, ακόμη και πριν από το μεγαλύτερο άλμα του 73% περίπου πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του Ρυθμιστικού Συμβουλίου Τεκίλας του Μεξικού.
Ο Michael Merolli, επικεφαλής του τμήματος τεκίλας της Pernod Ricard, η οποία περιλαμβάνει την Olmeca, είπε ότι υπήρχαν πολύ λιγότερες μάρκες τεκίλας στην Ευρώπη από ό, τι στις ΗΠΑ, όπου η αγορά ήταν πιο ώριμη και ανταγωνιστική, με νέες μάρκες να εμφανίζονται κάθε εβδομάδα.
Είπε επίσης ότι η τάση να δίνεται έμφαση στην ποιότητα και την αποκλειστικότητα από τα brands είναι ένας ακόμη παράγοντας που ώθησε τις τιμές ψηλότερα.
Υπομονή δύο χρόνια…
Ορισμένοι παράγοντες του κλάδου βλέπουν μια βελτίωση στη διαθεσιμότητα, η οποία χρειάζεται περίπου επτά χρόνια για να ωριμάσει για να μπορέσει να συγκομιστεί.
Η αγαύη που είχε φυτευτεί πριν από μερικά χρόνια θα είναι τελικά έτοιμη για συγκομιδή, δήλωσε ο Luis Fernando Felix, επικεφαλής των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ και στον Καναδά για την Proximo Spirits, που διαχειρίζεται τη διανομή Jose Cuervo.
«Σε περίπου δύο χρόνια, η τιμή της αγαύης θα πέσει επειδή η προσφορά θα είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση», πρόσθεσε.
Η λάτρεις της τεκίλας, μπορεί να την πληρώσουν κάτι παραπάνω για δυο χρόνια ακόμη, αλλά μπορούν να μην ανησυχούν ότι δεν θα τη βρίσκουν στα αγαπημένα τους στέκια.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις