Τέμπη: Τα λάθη που οδήγησαν στη φονική σύγκρουση των τρένων – Τι ισχυρίστηκε ο σταθμάρχης
Προφυλακιστέος κρίθηκε ο σταθμάρχης Λάρισας μετά τη χθεσινή απολογία του.
- Economist: Ο πόλεμος στην Ουκρανία ταράζει τους Ελληνοκύπριους, αλλά είναι... τυχεροί
- Συγκλονίζει ο 95χρονος γιατρός του Πολυτεχνείου: Καμιά αμφιβολία για τους νεκρούς – Πολλοί τραυματίστηκαν από σφαίρες
- «Δεν θα καλύπτω εγώ τους πάντες, θα πω τα πράγματα με το όνομά τους» λέει η Ειρήνη
- «Ήταν πολύ λεπτομερής» λέει ο Σολτς για τη συνομιλία του με τον Πούτιν – Τι αποκαλύπτει ο καγκελάριος
Μετά από πολύωρη απολογία που κράτησε πάνω από επτά ώρες και με τη σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα, ο σταθμάρχης Λάρισας Βασίλης Σαμαράς κρίθηκε χθες Κυριακή προφυλακιστέος.
Την ίδια στιγμή, όσο περνούν οι ημέρες μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, ξεκαθαρίζει η εικόνα για τα λάθη που έγιναν το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ειδικοί και εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο, δεν οδηγηθήκαμε στην τραγωδία μόνο από «ανθρώπινο λάθος».
Τι ισχυρίστηκε ο σταθμάρχης
Λίγο μετά τις 21:30 το βράδυ της Κυριακής ολοκληρώθηκε η πολύωρη απολογία του σταθμάρχη Λάρισας για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, μετά από την οποία οδηγήθηκε στη φυλακή.
Ο δικηγόρος του 59χρονου, Στέφανος Παντζαρτζίδης έκανε λόγο για αναμενόμενη απόφαση και δήλωσε ότι ο πελάτης του απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας. Τόνισε ακόμη ότι προσπάθησε να βοηθήσει τη διαδικασία της ανάκρισης προκειμένου να φτάσουμε στην αλήθεια.
Μάλιστα, όπως υπογράμμισε ο κ. Παντζαρτζίδης, ο σταθμάρχης μίλησε για όλα ακόμα και αν από αυτά προκύπτουν ευθύνες και για τον ίδιο.
Η διαδικασία της απολογίας του 59χρονου ήταν μαραθώνια και κράτησε σχεδόν 7,5 ώρες.
Ο σταθμάρχης είχε μεταφερθεί από νωρίς το πρωί του Σαββάτου στο δικαστικό μέγαρο, όμως η διαδικασία διεκόπη πριν ξεκινήσει, λόγω τεχνικού θέματος. Περίπου στις 14:00 κλήθηκε να μπει στο γραφείο της ανακρίτριας για να ξεκινήσει η απολογία του.
Ο 59χρονος αντιμετωπίζει την κατηγορία της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή.
Επίσης, βρίσκεται αντιμέτωπος με την κατηγορία της διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών, αδίκημα που διώκεται, με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, ως κακούργημα και επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως ισόβια.
«Με ομόφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή ο κατηγορούμενος κρίθηκε προσωρινά προφυλακιστέος. Ήταν κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών» τόνισε ο δικηγόρος του σταθμάρχη, Στέφανος Παντζαρτζίδης.
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».
«Ο άνθρωπος ούτε έπινε, ούτε γλένταγε. Πότε δεν εγκατέλειψε τη θέση του» τόνισε και υπογράμμισε ότι ο 59χρονος είναι σε τραγική κατάσταση.
Ποια λάθη έγιναν το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου
Ο Γιάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισας, μίλησε στο MEGA και αναφέρθηκε στα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου.
«Τα λάθη ήταν πολλά… Το τελικό λάθος που έγινε ήταν ότι δεν γύρισε το κλειδί και ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έδωσε ένα τηλεγράφημα στον μηχανοδηγό να υπερβεί τα ερυθρά φωτόσημα έως την είσοδο των Νέων Πόρων, χωρίς να του ορίσει σε ποια γραμμή θα κυκλοφορήσει η αμαξοστοιχία», είπε ο κ. Κολλάτος.
Ακόμη, ανέφερε ότι ο μηχανοδηγός όφειλε να ρωτήσει τον σταθμάρχη, ιδιαίτερα όταν είδε να διοχετεύει την αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου.
Συγκεκριμένα, ο Γιάννης Κολλάτος ανέφερε ότι στον σταθμό της Λάρισας υπάρχει πίνακας που αναπαριστά όλο τον σταθμό, ενώ ο σταθμός της Θεσσαλονίκης μόλις αποχωρήσει η αμαξοστοιχία από Λάρισα μπορεί να βλέπει το τρένο στα 5 χιλιόμετρα.
«Εάν ο σταθμός κοίταζε τον πίνακα θα έβλεπε ότι η αμαξοστοιχία πήγαινε σε λάθος γραμμή, θα τον καλούσε και θα σταμάταγε την αμαξοστοιχία. Θα έπρεπε να τη γυρίσει πίσω στη Λάρισα, να τη διοχετεύσει στη σωστή γραμμή. Ο σταθμάρχης δεν κατάλαβε ότι το τρένο το έστειλε στη γραμμή καθόδου, δεν το αντιλήφθηκε καθόλου. Δεν την κοίταξε την οθόνη, αν την κοίταζε θα το έβλεπε».
Μάλιστα, εάν είχε γίνει αντιληπτή η πορεία της αμαξοστοιχίας τότε με τους κατάλληλους χειρισμούς το τρένο θα είχε σταματήσει μέσα σε μόλις λίγα λεπτά και θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα.
«Να απαντηθεί γιατί δεν έγινε δυνατό να μπλοκαριστεί το ανθρώπινο λάθος»
Όπως φαίνεται και από τις παραπάνω δηλώσεις ανθρώπινα λάθη υπήρξαν, ωστόσο όπως έχουν επισημάνει πολλοί ειδικοί το κομβικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι γιατί δεν έγινε δυνατό να μπλοκαριστεί το ανθρώπινο λάθος.
Αυτό ακριβώς είχε τονίσει χαρακτηριστικά στο MEGA ο συνταξιούχος μηχανοδηγός Ζαφείρης Βελής.
Ο έμπειρος μηχανοδηγός είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί εδώ είναι γιατί δεν έγινε δυνατό να μπλοκαριστεί το ανθρώπινο λάθος. Εκεί πιστεύω ότι πρέπει να επικεντρωθεί η έρευνα» σχολίασε αρχικά.
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Για άλλη μία φορά προσπαθούν να τα φορτώσουν όλα σε ένα εργαζόμενο και να μείνουν οι πραγματικές αιτίες στο απυρόβλητο. Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και έχει ενταθεί την τελευταία περίοδο, από την ιδιωτικοποίηση και μετά, είναι ότι τα συστήματα ασφαλείας – που είναι αυτά που θα μπλοκάρουν το πιθανό λάθος που θα κάνει ο κάθε εργαζόμενος – δεν υπάρχουν».
Λόγω κόστους
Ο κ. Βελής εξήγησε ότι αυτά τα συστήματα δεν υπάρχουν γιατί έχουν κόστος και μειώνουν την κερδοφορία. Υπογράμμισε ότι η έλλειψη ασφάλειας υπάρχει τόσο στην κυκλοφορία των τρένων, όσο και στους χώρους εργασίας.
Σχετικά με το κομμάτι των καταγγελιών που είχαν γίνει από τους συνδικαλιστές μηχανοδηγούς προς τους υπεύθυνους φορείς ο κ. Βελής σχολίασε: «Τουλάχιστον από το 1984 που άρχισα να εργάζομαι εγώ, συνέχεια κινητοποιούνταν και έστελναν εξώδικα, έκαναν και απεργίες για αυτά τα συστήματα ασφαλείας».
Κλείνοντας είπε: «Το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε, αδιαφορία και ανθρώπινο λάθος. Μάλιστα, θυμάμαι ότι κυκλοφορούσε το εξής με την μορφή ανεκδότου, ότι έγραψαν κάποια στιγμή οι υπεύθυνοι ανθρώπινο λάθος, έβγαλαν καμιά εικοσαριά καρμπόν από κάτω και δεν χρειαζόταν στο επόμενο ατύχημα καν να ξαναγράφουν, έβγαζαν το έτοιμο χαρτί και το παρουσίαζαν στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας».
Η τηλεδιοίκηση είχε σταματήσει το 2019 στη Λάρισα
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα της απουσίας δικλείδων ασφαλείας είναι η μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης.
Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα σταμάτησε να υπάρχει το 2019, κατήγγειλε στο in ο Γιώργος Αποστολέρης, πρώην σταθμάρχης Βόλου, με εμπειρία 40 ετών.
Ο λόγος για τον οποίο σταμάτησε; «Η τηλεδιοίκηση σταμάτησε πριν τέσσερα χρόνια αφού υπήρχαν δολιοφθορές και έλλειψη προσωπικού», είπε.
«Είναι αυτονόητο», ότι δεν θα συνέβαινε η τραγωδία εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση ξεκαθάρισε ο Γιώργος Αποστολέρης στις δηλώσεις του.
Μέχρι το 2019 που λειτουργούσε, η τηλεδιοίκηση, «σε κάθε βάρδια υπήρχαν δύο σταθμάρχες και δύο ακόμη στην τηλεδιοίκηση. Τώρα δεν έχουμε κανέναν στην τηλεδιοίκηση και ένα σταθμάρχη σε κάθε βάρδια», εξήγησε ο ίδιος.
Η βαρύτητα των λόγων του κ. Αποστολέρη είναι μεγάλη και λόγω πείρας αλλά και γιατί πέρασε για μικρό διάστημα της τεσσαρακονταετούς καριέρας του από τον σταθμό της Λάρισας, τον οποίο χαρακτηρίζει «ιδιαίτερο» σταθμό και από τους δυσκολότερους.
«Όταν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση απέτρεπε κάθε λάθος που θα μπορούσε να κάνει ένας σταθμάρχης ή μηχανοδηγός. Το 2004 στον Βόλο υπήρχαν 28 σταθμάρχες και 36 κλειδούχοι, σήμερα δεν υπάρχει κανένας. Σταμάτησε γιατί δεν υπάρχει προσωπικό, όπως και στο γραφείο κινήσεως υπηρετεί ένας σταθμάρχης. Η τηλεδιοίκηση θέλει γύρω στα 11 άτομα. Είναι δύο σε κάθε βάρδια και αν υπολογιστούν τα ρεπό και οι άδειες, χρειάζονται γύρω στα 10-11 άτομα. Φεύγουν συνεχώς σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έμπειρο προσωπικό», έχει εξηγήσει σε άλλη τοποθέτησή του ο κ. Αποστολέρης.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις