Τέμπη: Είχε υποψιαστεί τι συμβαίνει ο μηχανοδηγός του μοιραίου τρένου;
Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως προσπάθησε να επικοινωνήσει με συναδέλφους του στις εμπορικές αμαξοστοιχίες.
Σε πλήρη εξέλιξη είναι η έρευνα για την τραγωδία στα Τέμπη, προκειμένου να απαντηθούν τα μεγάλα «γιατί» που ψελλίζουν συγγενείς και επιζώντες της φονικής σύγκρουσης των τρένων.
Οι δικαστικές Αρχές ερευνούν αν προκύπτουν ποινικές ευθύνες και για άλλα πρόσωπα –πλην του ήδη προφυλακισμένου σταθμάρχη Λάρισας- ενώ ολοένα και περισσότερα θύματα και οικογένειές τους στρέφονται κατά παντός υπευθύνου.
Ένα στοιχείο που, αν επιβεβαιωθεί, θα δώσει άλλη τροπή στις έρευνες, φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο δημοσιογράφος του «Βήματος» και των «Νέων», Βασίλης Λαμπρόπουλος, και αφορά στην ευθύνη και τις ενέργειες του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, Γιώργου Κουτσούμπα.
Ο 59χρονος μηχανοδηγός, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, είχε πιθανόν προσπαθήσει να επικοινωνήσει το μοιραίο βράδυ και πριν τη σύγκρουση με δύο – τρεις συναδέλφους του στις εμπορικές αμαξοστοιχίες, γιατί είχε θορυβηθεί και ήθελε να δει αν κινούνταν μαζί με άλλον στην ίδια γραμμή.
Την ίδια ανεπιβεβαίωτη πληροφορία ότι ο έμπειρος μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου πήρε τηλέφωνο συνάδελφό του, προκειμένου να μάθει σε ποιο σημείο βρισκόταν το εμπορικό τρένο, μετέφερε χθες και ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θωμάς Χαχάμης.
Τι έπρεπε να κάνουν οι μηχανοδηγοί απουσία τηλεδιοίκησης
Τα λάθη που ο ίδιος ο σταθμάρχης έχει παραδεχθεί στην κατάθεσή του στις Αρχές είναι αδιαμφησβήτητα. Όμως, ερωτηματικό παραμένει το αν και κατά πόσο θα μπορούσε κάποιος από τους μηχανοδηγούς να καταλάβει, να προβλέψει και εν τέλει να αποφύγει την εθνική τραγωδία που γράφτηκε στα Τέμπη.
Όπως εξηγεί ο συγκοινωνιολόγος και πρώην ειδικός σύμβουλος του ΟΣΕ, Γιώργος Νάθενας, σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών, «από την ώρα, πάντως, που δεν λειτουργούν τα συστήματα σηματοδότησης, οι μηχανοδηγοί είναι υποχρεωμένοι να υπακούν «τυφλά» στον σταθμάρχη και το πρωτόκολλο δεν τους υποχρεώνει αλλά και δεν τους αποκλείει να κάνουν διευκρινιστική ερώτηση».
«Αν ήμουν εγώ στη θέση του και έμπαινα σε εξ αντιθέτου πορεία χωρίς γραπτή εντολή, θα ζητούσα επιμόνως διευκρινίσεις από το ραδιοτηλέφωνο. Ίσως αν το έκανε αυτό, να είχαμε αποφύγει το κακό» τονίζει σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ο κ. Νάθενας.
Όσα είπε ο σταθμάρχης στην απολογία του για τον μηχανοδηγό του επιβατικού
Σε ερώτηση της ανακρίτριας στον σταθμάρχη, κατά την απολογία του, για το αν έπρεπε να αναφέρει στον μηχανοδηγό της 62 σε ποια γραμμή έπρεπε να κινηθεί, ο 59χρονος ανέφερε πως έπρεπε να του το πει. «Ο ένας τρόπος ήταν με το ράδιοτηλέφωνο, δηλαδή όταν του έδωσα το τηλεγράφημα 47 να αναφέρω ταυτόχρονα ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω υπόδειγμα 1001 που θα έγραφα: «κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πορων». Αν του έδινα το υπόδειγμα 1001 θα του έλεγα στο τηλεγράφημα 47 ότι «περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου και σύμφωνα με το υπόδειγμα 1001 πάτε μέχρι το φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων»» εξήγησε ο σταθμάρχης Λάρισας.
Γιατί δεν προέβη σε καμία από τις ενέργειες
Όταν η ανακρίτρια ρώτησε γιατί δεν προέβη σε καμία εκ των παραπάνω αναφερόμενων ενεργειών, ο σταθμάρχης απάντησε «Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία, αναχώρησε στις 23:04 προς Νέους Πόρους».
Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό, ο σταθμάρχης Λάρισας λίγη ώρα πριν το μοιραίο συμβάν, έστειλε το συγκεκριμένο έγγραφο σε άλλο τοπικό τρένο. Συγκεκριμένα, το έγγραφο δόθηκε στην αμαξοστοιχία 2598, με όλες τις τεχνικές οδηγίες για την έναρξη του δρομολογίου.
Ο μηχανοδηγός μου είπε εντάξει και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Όμως δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος ως όφειλε. Η αμαξοστοιχία έφυγε και με το DSMR ενημέρωσα τον σταθμό Νέων Πόρων ότι η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε στις 23:04 και η αμαξοστοιχία 2597 αφίχθη. Στις 23:10 έδιωξα την 2576 με κατεύθυνση από Λάρισα για Βόλο από την 6η γραμμή και μέσω διαγωνίου στη γραμμή Βόλου μέσω των κλειδιών 115 και 116».
Ερωτώμενος για το ποια πορεία υπέδειξε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62, ο σταθμάρχης απάντησε πως του είπε «ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία.
Στην συνέχεια, η ανακρίτρια ρωτά αν όφειλε να τον ενημερώσει σε ποια γραμμή θα έπρεπε να κινηθεί, λαμβάνοντας την απάντηση: «Ναι όπως προείπα, έπρεπε να του πω ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Δεν του είπα όμως να κινηθεί σε μόνη γραμμή καθόδου».
«Εάν ο μηχανοδηγός μου έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή από την άνοδο στην κάθοδο πάλι δεν θα γινόταν τίποτα»
«Εάν ο μηχανοδηγός μου έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή από την άνοδο στην κάθοδο πάλι δεν θα γινόταν τίποτα αυτό το επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενος μου ο κύριος Νικολάου. Εάν μου ζητούσε υπόδειγμα 1001 θα σταματούσε η πορεία του τρένου και θα έστελνα τον κλειδούχο να δει τι έχει γίνει απ’ τη στιγμή που εγώ είχα ενδείξεις ότι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία. Ο μηχανοδηγός σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στη γραμμή καθόδου» υποστήριξε ο 59χρονος σταθμάρχης στην κατάθεσή του.
«Έπρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί κι αν θα συνεχιστεί η όχι. Απ’τη στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα. Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενο μου τον κύριο Νικολάου ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. είχαν αποχωρήσει στις 22:15 ο πρώτος και 22:05 με 22:10 ο δεύτερος αντιστοίχως λόγω του φόρτου εργασίας…» ισχυρίστηκε ο σταθμάρχης.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις