Τέμπη: Οι δραματικές στιγμές πριν και μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων
Βασικό ερώτημα παραμένει πώς ένας σταθμάρχης με μηδενική σχεδόν εμπειρία βρέθηκε μόνος, όπως ο ίδιος κατέθεσε, στο νευραλγικό πόστο της Λάρισας.
Λίγες μέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη όπου το επιβατικό τρένο με τουλάχιστον 300 επιβάτες, συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία, κόβοντας το νήμα της ζωής 57 ανθρώπων, νέα ηχητικά ντοκουμέντα βλέπουν το φως από το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου προς 1η Μαρτίου, ενώ γίνεται φανερή η προσπάθεια των ηθικών αυτουργών να περιορίσουν όσο το δυνατόν τις ευθύνες.
Οι διάλογοι μεταξύ του ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα και του μοιραίου σταθμάρχη στη Λάρισα λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση των τρένων, προκαλούν σοκ. Στους διαλόγους, από το σύστημα ενδοεπικοινωνίας, αποκαλύπτεται η αγωνία του ρυθμιστή να μάθει από ποια γραμμή έστειλε ο σταθμάρχης το επιβατικό τρένο με τους εκατοντάδες επιβάτες, την ώρα που οι απαντήσεις του δείχνουν ότι δεν έχει καμιά αίσθηση του τι έχει κάνει.
Οι ανατριχιαστικοί διάλογοι
Λίγα λεπτά πριν τη φονική σύγκρουση, ο 59χρονος σταθμάρχης, σύμφωνα με τους διαλόγους που δημοσιεύει το «Πρώτο Θέμα», ενημερώνει τη συνάδελφό του στους Νέους Πόρους (ο σταθμός μετά τη Λάρισα) ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».
Τρία λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων, στις 23:24, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων – προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23.27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Ρυθμιστής: Βασίλη υπάρχει κάνα πρόβλημα
Σταθμάρχης: Για ποιο πράγμα;
Ρυθμιστής: Δεν έχετε ρεύμα εκεί;
Σταθμάρχης: Τώρα με πήρε εμένα ο ρυθμιστής έλξης ότι σαν είδε τέτοιο στη Ραψάλη αλλά εμένα δεν μου είπε κανένας τίποτα, δεν μου είπε… κανένας τίποτα τώρα.
Ρυθμιστής: Ο ΡΟΕ τι σου είπε; Ότι έχουμε πρόβλημα ή δεν έχουμε;
Σταθμάρχης: Αυτός λέει ότι είδε ένα προβληματάκι αλλά δεν ξέρει κι αυτός ακόμα τι γίνεται.
«Πρέπει να έγινε τράκα»
Στις 00.21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον σταθμάρχη:
-Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης…
Aργότερα, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη και εκείνος για πρώτη φορά λέει ότι «πρέπει να έγινε τράκα»
Ρυθμιστής: Τι έχει γίνει;
Σταθμάρχης: Πρέπει να έγινε τράκα
Ρυθμιστής: Τι τράκα; Με ποιον;
Σταθμάρχης: Δεν ξέρω. Από εδώ έφυγε στη γραμμή ανόδου. Τι έγινε, πώς και τι με τα κλειδιά σήμερα, δεν ξέρω τι γίνεται… Όπως έγινε και με το 2597. Τώρα τι έγινε πώς πήγαν εκεί πέρα αυτοί, δεν ξέρω. Ό,τι και να σου πω, θα σου πω ψέματα.
Ρυθμιστής: Εσύ από ανόδου δεν το έδιωξες;
Σταθμάρχης: Από άνοδο. Από άνοδο την έδιωξα από εδώ πέρα. Τώρα πώς γύρισαν τα κλειδιά αυτά, πώς γύρισαν και μπήκε στην κάθοδο…
Ρυθμιστής: Έχει γίνει τράμπα με το εμπορικό;
Σταθμάρχης: Ναι
Ρυθμιστής: Σίγουρο είναι αυτό;
Σταθμάρχης: Ναι.
«Ό,τι και νου σου πω θα σου πω ψέματα»
Στις 00.06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον συνάδελφό της της Λάρισας και με οργή που ελάχιστα κρύβει τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Βασίλη τι έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε τράκα.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ναι πώς έγινε τράκα;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σου πω Ελένη… θα σου πω ψέματα.
Βίντεο ντοκουμέντο λίγα λεπτά πριν τη σύγκρουση των τρένων
Στο μεταξύ, αποκαλυπτικό είναι ένα ακόμη συγκλονιστικό βίντεο ντοκουμέντο που εξασφάλισε το MEGA, από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα, του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα.
Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
Ο μηχανοδηγός δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει: «Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου».
Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.
Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά: «Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας».
Σε αυτό το σημείο ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά: «Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.
Ο διάλογος αυτός έγινε λίγα λεπτά πριν την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
«Έχω σύγκρουση του 62 με το εμπορικό… Μάλλον»
Συγκλονιστική είναι και η περιγραφή του σταθμάρχη του Παλαιοφάρσαλου, Γιώργου Ζήνδρου, που τυχαία βρέθηκε εκείνες τις ώρες στον σταθμό της Λάρισας.
«Εγώ κατεβαίνω να πάω στο γραφείο του, να του πω ένα γεια και να φύγω στο σπίτι. Είχα σχολάσει από το Παλαιοφάρσαλο. Κι εκείνη την ώρα που μπαίνω στο γραφείο, μιλούσε (σ.σ. ο σταθμάρχης της Λάρισας) με την πυροσβεστική. Και λέω «τι έγινε; Με ποιον μιλάς;» και μου λέει «με την πυροσβεστική». Εχω σύγκρουση. «Τι σύγκρουση του λέω». Και μου λέει «σύγκρουση του 62 με το εμπορικό. Μάλλον», λέει ο κ. Ζήνδρος.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας, στην αρχή θεώρησε πως το επιβατικό τρένο, εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω στο εμπορικό. «Αυτό εννοούσε αυτός. Αλλά δεν έγινε αυτό. Έγινε αλλιώς. Το έβαλε στην κάθοδο το τρένο. Από λάθος, ναι, και δεν το κατάλαβε τι είχε κάνει. Δεν μπορούσε να το φανταστεί τι έκανε», λέει ο κ. Ζήνδρος.
Τι υποστήριξε ο σταθμάρχης
Ο σταθμάρχης σύμφωνα με τις πληροφορίες, υποστήριξε πως από τις 22.25 που έμεινε μόνος του στη βάρδια, υπήρχε για αναχώρηση ο προαστιακός 2594, η αμαξοστοιχία 2575 από Βόλο που βρισκόταν στην 6η γραμμή, ενώ παράλληλα περίμενε στις 22.35 και την αμαξοστοιχία 2597 του προαστιακού, από Θεσσαλονίκη για Λάρισα, επαναφέροντας στη συνέχεια τα κλειδιά όπως έπρεπε.
Γύρισε τα κλειδιά 118Β και 118Α στη διαγώνιο, για να μπει στη γραμμή προαστιακού η 2597 αμαξοστοιχία
Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, τα γύρισε στην ευθεία για να ‘ναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και την 1564.
Ο σταθμάρχης, κατά την διάρκεια της απολογίας του ανέφερε πως υπήρξε πρόβλημα στα κλειδιά την προηγούμενη ημέρα. Συγκεκριμένα, είπε «Θέλω να αναφέρω ότι την προηγούμενη μέρα την 05:00 πρωινή, τα κλειδιά 116 και 115 δεν κλείδωναν και αναβόσβηναν στον πίνακα και προσπάθησα να τα σταθεροποιήσω αλλά δεν τα κατάφερα και έστειλα τον κλειδούχο να το κάνει χειροκίνητα. Μέχρι όμως να φτάσει στο σημείο, δούλεψαν τα κλειδιά από τον πίνακα και τον γύρισα πίσω. Αυτό το συμβάν καταγράφηκε στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής.
Όλη την ώρα αυτή, οι λυχνίες είχαν σταθερό λευκό φως. Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, γύρισα στην ευθεία τα κλειδιά 117 και 118 για να ‘ναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και την 1564 που αναμενόταν να έρθουν στο σταθμό.
Ο πίνακας μου έδειχνε ότι τα κλειδιά έχουν κλειδώσει και έχουν μπει στην ευθεία, το φως από τις λυχνίες ήταν λευκό και έδωσα εντολή στον κλειδούχο να πάει στο κλειδί 101 Α και Β και να απασφαλίσει χειροκίνητα τις αρπάγες και να τα γυρίσει στη διαγώνιο. Στις 22:58 περίπου, η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στο Μεζουρλό, στο οποίο βρίσκεται το κλειδί 101 και είπα στον Μηχανοδηγό να περιμένει γιατί ο κλειδούχος δεν είχε σταθεροποιήσει το κλειδί.
Μόλις το σταθεροποίησε διαγώνια, ώστε το τρένο από τη γραμμή καθόδου στην οποία έχει έρθει λόγω βλάβης στα Παλαιοφάρσαλα να περάσει κανονικά στη γραμμή ανόδου από διαγώνιο, ενημέρωσα τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 με τηλεγράφημα με αριθμό νομίζω 45 ότι από γραμμή καθόδου μέσω διαγωνίου εισέρχεται στην γραμμή ανόδου.
Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας δε μου έδωσε δικό του αριθμό τηλεγραφήματος, αλλά επανέλαβε αυτά που του είπα και εγώ αντιλήφθηκα ότι είχε κατανοήσει αυτά που του είπα και η αμαξοστοιχία αφίχθη στη γραμμή ανόδου (2η) στο σταθμό στις 23:02 με περίπου 53 λεπτά καθυστέρηση, για να αποβιβαστούν επιβάτες στη Λάρισα και να επιβιβάσει επιβάτες με κατεύθυνση Κατερίνη, Πλατύ και τερματικό σταθμό Θεσσαλονίκη».
Γιατί ήταν μόνος του στη μοιραία βάρδια
Βασικό ερώτημα παραμένει πώς ένας σταθμάρχης με μηδενική σχεδόν εμπειρία βρέθηκε μόνος, όπως ο ίδιος κατέθεσε, στο νευραλγικό πόστο της Λάρισας.
Όπως έχει δημοσιευτεί, ο 59χρονος, κλήθηκε να καλύψει τα ρεπό των παλιότερων σταθμαρχών Λάρισας για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.
Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στο «φύλλο παρουσίας σταθμαρχών στ. Λάρισας – Μεζούρλου, μήνας Μάρτιος 2023», το οποίο είχε εκδοθεί πριν από το δυστύχημα, στα τέλη Φεβρουαρίου (εκδίδεται στις 25 κάθε μήνα, σημειώνει η εφημερίδα), από την 1η μέχρι και την 3η Μαρτίου, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης θα έκανε βάρδια στον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου.
Στη συνέχεια, από τις 4 μέχρι και τις 8 του ίδιου μήνα θα είχε ρεπό («ανάπαυση» το αναφέρει στον πίνακα). Στη συνέχεια, από τις 9 μέχρι και τις 16 του ίδιου μήνα θα έκανε βάρδια στο Παλαιοφάρσαλο. Από τις 17 μέχρι και τις 19 του ίδιου μήνα θα είχε ρεπό. Τέλος, από τις 20 μέχρι και τις 31 Μαρτίου θα έκανε βάρδια, πάντα στον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις