Γεραπετρίτης για Τέμπη: Αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
Ο κ. Γεραπετρίτης στην αρχή της συνέντευξης Τύπου, υπογράμμισε ότι «θα ήθελα να εκφράσω την οδύνη και τον σπαραγμό μου για ότι συνέβη στα Τέμπη. Λόγω του μεγέθους της τραγωδίας, η οδύνη θα πρέπει να βρει μία κάθαρση» σημείωσε
Συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το δυστύχημα των Τεμπών για το ότι δεν μπορέσαμε να το αποτρέψουμε, ζήτησε ο νέος υπουργός Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για τις παρεμβάσεις που αφορούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, στην επόμενη ημέρα, στον τρόπο επανεκκίνησης του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και στις παρεμβάσεις που θα γίνουν το επόμενο διάστημα ώστε να λειτουργήσει με ασφάλεια.
Πώς θα γίνει η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
Ο υπουργός Υποδομών αναφερόμενος στην επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων σημείωσε πως «είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου και να μην περιμένουμε ολόκληρη την τεχνολογική αναβάθμιση. Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνον υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε το επίπεδο ασφάλειας . Για το υπόλοιπο διάστημα θα λειτουργήσουμε με δύο σταθμάρχες ανά σταθμό αλλά αυτό θα σημάνει μείωση του μεταφορικού έργου» τόνισε μεταξύ άλλων.
Αμέσως μετά την τοποθέτησή του για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν το επόμενο διάστημα, απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων. Μάλιστα σε μία από αυτές που αφορούσε στο πόρισμα της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Η συγκεκριμένη Επιτροπή πρόκειται για μια Επιτροπή διοικητικού χαρακτήρα για τη διερεύνηση των αιτίων. Δεν πρόκειται για επιτροπή που ασχολείται με τις ποινικές συνιστώσες του εγκλήματος και άρα υπό αυτή την έννοια θα γίνει διερεύνηση διοικητικών αιτιών. Το δε πόρισμα της Επιτροπής αυτής θα τεθεί υπόψιν του φακέλου, δηλαδή θα είναι στοιχείο της δικογραφίας».
Σε άλλο σημείο υπογράμμισε ότι «τα τρένα πρέπει να λειτουργήσουν για πολλούς λόγους, αλλά χωρίς έκπτωση στην ασφάλειά τους».
Τι είπε για τις αποζημιώσεις
Αναφορικά με το θέμα των αποζημιώσεων, υπογράμμισε ότι θα υπάρχει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων και θα περιλαμβάνει όλα τα ζητήματα και όχι μόνο αυτό των αποζημιώσεων.
Ο κ. Γεραπετρίτης στην αρχή της συνέντευξης Τύπου, υπογράμμισε ότι «θα ήθελα να εκφράσω την οδύνη και τον σπαραγμό μου για ότι συνέβη στα Τέμπη. Λόγω του μεγέθους της τραγωδίας, η οδύνη θα πρέπει να βρει μία κάθαρση» σημείωσε.
Προσπάθησα, όπως είπε, μέσα σε αυτή την εβδομάδα να ενημερωθώ για όλα τα θέματα του υπουργείου που σχετίζονται με το θέμα του δυστυχήματος.
«Δεν βρίσκομαι εδώ για να κάνω πολιτική αντιπαράθεση. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί. Θέλω και εγώ να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα».
Καθήκον του, όπως είπε, είναι να εξασφαλίσει την εξιχνίαση του ό,τι συνέβη και να ξαναλειτουργήσουν τα τρένα.
Συζήτηση στη Βουλή για τις παθογένειες των σιδηροδρόμων
Τις επόμενες ημέρες ο κ. Γεραπετρίτης θα ζητήσει συζήτηση στη Βουλή για τις παθογένειες των σιδηροδρόμων.
Επίσης, θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ καθώς οι παραιτήσεις έχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού και θα γίνει η αντικατάσταση τις επόμενες μέρες. «Θα προχωρήσουμε με τις νέες διοικήσεις σε ταχεία επανέναρξη των δρομολογίων», είπε.
Ο υπουργός τόνισε ακόμη ότι «δεν υπήρξε καμία διακοπή της λειτουργίας του κέντρου τηλεδιοίκησης της Λάρισας. Άρα, το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο να έχει υπάρξει η αυτόματη χάραξη πορείας στον πάνω πίνακα».
Στη συνέχεια ανέφερε ότι υπήρχαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση. «Άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το δυστύχημα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε συμβεί.
Είναι προφανές ότι πέρα από το ανθρώπινο λάθος υπάρχει και ένα ζήτημα που έχει να κάνει με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων έργων», υπογράμμισε.
Ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όσους ήταν από την πρώτη στιγμή στο πεδίο, αλλά και στα νοσοκομεία της Λάρισας. Ευχαρίστησε τους υγειονομικούς, τους πυροσβέστες, τα μέλη του ΕΚΑΒ, όσους έκαναν τις αναγνωρίσεις – ταυτοποιήσεις που ενημέρωσαν με ενσυναίσθηση τις οικογένειες.
Ελλείψεις σε προσωπικό
Στη συνέχεια ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στο θέμα του προσωπικού σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «πέρα από το θέμα των υποδομών, ακούω για το θέμα του προσωπικού. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, είναι προφανές ότι πάντα απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Έγινε μία μεγάλη προσπάθεια για την ενίσχυση του οργανισμού σιδηροδρόμων. Την τελευταία 15ετία υπήρξε σημαντική μείωση του προσωπικού. Δυστυχώς δεν είχαμε σημαντική αναπλήρωση. Πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης έγινε τα τελευταία χρόνια».
Ο υπουργός μάλιστα ενημέρωσε ότι έχει δρομολογηθεί η πρόσληψη 217 ατόμων, η οποία έχει φτάσει ήδη στη φάση της αξιολόγησης.
Ο κ. Γεραπετρίτης παραδέχθηκε ότι «ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίσταται μία διαχρονική απαξίωση και υποβάθμιση. Έχει να κάνει και με τη συντήρηση αλλά και με την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονται με την ασφάλεια».
Στη διάρκεια των ερωτήσεων από τους δημοσιογράφους, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «προσλήφθηκαν με παροχή υπηρεσιών 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες». Μάλιστα τόνισε πως οι σταθμάρχες πέρασαν από την ίδια εκπαίδευση με όσους προσλαμβάνονται ως μόνιμοι, έλαβαν την ίδια ακριβώς εκπαίδευση.
Ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε στη συνέχεια για την εκπαίδευση του προσωπικού και ειδικά των σταθμαρχών. Εξάλλου, τόνισε ότι θα έρθει στη Βουλή για ψήφιση ένα αυστηρότερο πλαίσιο για τις δολιοφθορές στον σιδηρόδρομο, όπως τις κλοπές.
«Tο ζήτημα του προσωπικού θα τεθεί στο επίπεδο της αξιολόγησης και στην πιθανή αναθεώρηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σε ότι αφορά στα όρια ηλικίας. Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας όπως αυτός της Λάρισας. Συνολικά θα υπάρχει επαναξιολόγηση» είπε για να προσθέσει ότι «πλέον και επειδή θα είναι ηλεκτροποιημένο το σύστημα θα θέλει και πρόσθετες δεξιότητες».
Αναφορικά με την έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, τόνισε ότι θα πάει μέχρι τέλους και μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα αναβαθμιστεί και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Για τα επόμενα βήμα, τόνισε ότι «πρέπει να έχουμε ένα σύστημα ώστε το τρένο να βλέπει το σταθμαρχείο και το κέντρο ελέγχου, να έχουμε αλληλεπίδραση. Απαιτεί μία εγκατάσταση στη γραμμή και μία στο τρένο. Υπάρχει και το καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης που θα μπορεί να βλέπει που βρίσκεται το κάθε τρένο σε όλη τη χώρα».
Για το σύστημα GSMR, δηλαδή των ασφαλών επικοινωνιών, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι δεν έχει ενημέρωση ότι έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
Σε ερώτηση αναφορικά με τον προαστιακό, τόνισε ότι λειτουργεί η τηλεειδοποίηση.
«Υπάρχει ένα σφάλμα στα φωτοσήματα, υπάρχει παραγγελία για τα αναλώσιμα ανταλλακτικά. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την ασφάλεια του προαστιακού» είπε προς το τέλος της συνέντευξης Τύπου.
Για το σύστημα τηλεδιοίκησης
Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης και έγκαιρης προειδοποίησης σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς.
«Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ’ αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».
Ακολούθως, τόνισε ότι η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».
- Τραμπ και ελληνοτουρκικά – Τι πιστεύουν οι Έλληνες, ένας πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ και ένας πανεπιστημιακός
- Masdar: Με όχημα την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ σχεδιάζει off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά 6 GW σε Ελλάδα και Ισπανία
- Διαγραφή Σαμαρά: Κάνει ζυμώσεις για κόμμα – Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία
- Τραμπ: Καυγάς Μασκ με δικηγόρο και συνεργάτη του νέου προέδρου
- Ο Φουκώ διαβάζει Χέγκελ