Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Μαθήματα από μια χρεοκοπία

Μαθήματα από μια χρεοκοπία

Η καταστροφή της Silicon Valley Bank υπογραμμίζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της δικτύωσης, εκφάνσεις της οποίας ζούμε και στην Ελλάδα

Οι χρεοκοπίες τραπεζών είναι συχνό φαινόμενο στην οικονομική ιστορία. 565 τράπεζες έχουν πτωχεύσει τα τελευταία 23 χρόνια. Το πρόβλημα ήταν ότι, πριν από τη Silicon Valley Bank, οι περισσότερες χρεοκοπίες είχαν γίνει το 2008. Οι περισσότεροι πελάτες της SVB δημιουργοί νεοφυών επιχειρήσεων, τότε, πήγαιναν ακόμα σχολείο. Η μνήμη από χρεοκοπία μιας τράπεζας, πρακτικά χάθηκε ή ατόνησε. Αυτό είναι και το κοινό χαρακτηριστικό της κατάρρευσης της Silicon Valley Bank με τις παλαιότερες τραπεζικές χρεοκοπίες. Οτι υποτιμήθηκε ο κίνδυνος εμφάνισης μιας νέας κρίσης. Κατά τα άλλα, όλα ήταν διαφορετικά.

Η SVB έγινε τόσο επιτυχημένη μεταξύ των startups και των επενδυτικών κεφαλαίων, ώστε και οι δύο τη συνιστούσαν συχνά ο ένας στον άλλο. Το οξύμωρο είναι ότι αυτή η δικτύωση οδήγησε και στο τέλος της τράπεζας. Εχει ενδιαφέρον όμως το πώς εξελίχθηκε το φαινόμενο: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, πολλοί ιδρυτές συμμετέχουν σε ομάδες WhatsApp που στοχεύουν στην ανταλλαγή ιδεών και συμβουλών για τη λειτουργία των εταιρειών τους. Αρκετοί λένε ότι τρόμαξαν επειδή είδαν μηνύματα άλλων, σχετικά με την αφαίρεση χρημάτων από την SVB και έτρεξαν και αυτοί με τη σειρά τους να κάνουν αναλήψεις. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε ένας μίνι, τραπεζικός πανικός που οδήγησε σε μαζική απόσυρση καταθέσεων (bank run).

Η καταστροφή της Silicon Valley Bank υπογραμμίζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της δικτύωσης, εκφάνσεις της οποίας ζούμε και στην Ελλάδα. Πρόκειται για τη λογική του όχλου. Αν σας θυμίζουν κάτι τα παλιά δημόσια λιντσαρίσματα, φανταστείτε ότι οι σύγχρονες μορφές δημόσιας μαζικής αποδοκιμασίας αναπτύσσονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η τάση αυτή είναι γνωστή και τη βλέπουμε και στις αντιδράσεις της τραγωδίας των Τεμπών. Αυτό που δεν ξέραμε μέχρι τώρα και δεν είναι σαφές αν έχει αναλυθεί επαρκώς ως συστημικός κίνδυνος, είναι πως η δικτύωση μπορεί σε μια βραδιά, μέσω ενός δικτύου που συμμετέχει μια ομάδα ανθρώπων να προκαλέσει μια υπολογίσιμη ζημιά στην οικονομία. Προφανώς όσο αυξάνεται η χρήση των μέσων δικτύωσης τόσο θα αυξάνουν και οι κίνδυνοι «αυθόρμητης» δράσης και για την οικονομία.

Το δεύτερο πρόβλημα που αναδείχτηκε από την κατάρρευση της τράπεζας, ήταν η οικονομική συμπεριφορά των νεοφυών αυτών επιχειρήσεων. Η κατάρρευση της Silicon Valley Bank απέδειξε ότι δεν αρκεί να έχεις μια καλή ιδέα, να βρεις επενδυτές και να την αναπτύξεις. Πρέπει να έχεις και ικανότητες διοικητικής διαχείρισης. Περίπου οι μισές από τις ενεργές νεοφυείς, εταιρείες τεχνολογίας στο Ηνωμένο Βασίλειο διατηρούσαν όλα τους τα ταμειακά διαθέσιμα στη βρετανική μονάδα της SVB. Μετά τη σωτηρία των χρημάτων τους οι επιχειρηματίες των νεοφυών επιχειρήσεων, είναι βέβαιο ότι έλαβαν το πιο σημαντικό μάθημα της σύντομης επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, που είναι η διασπορά κινδύνου. Διασπορά ακόμα και των καταθέσεων μετρητών. Εδώ στην Ελλάδα ακόμα θυμόμαστε το… πλεονέκτημα που είχαν όσοι είχαν το 2015 λογαριασμούς ενεργούς σε πολλές τράπεζες.

Στη «στραβή» του κλεισίματος των τραπεζών και των capital controls μπορούσαν και έκαναν καθημερινά μεγαλύτερες αναλήψεις βάσει του ορίου αναλήψεων ανά τράπεζα. Ακόμα και αν κατέρρεαν, όπως κατέρρευσε η SVB, η προστασία αφορά μέχρι ενός ποσού, ανά λογαριασμό. Αλλο αν τελικά προστατεύτηκαν όλες οι καταθέσεις ανεξαρτήτως ύψους. Αυτό αποφασίστηκε τη Δευτέρα το πρωί. Ελάτε στη θέση εταιρειών τεχνολογίας που είχαν κατατεθειμένα το 80-90% των διαθεσίμων τους σε μια τράπεζα και αντιμετώπιζαν για 48 ώρες το ενδεχόμενο εξαΰλωσής τους…

Must in

Απότομη πτώση στα αποθέματα γλυκού νερού – Ανησυχία για παγκόσμια ξηρασία

Η ποσότητα γλυκού νερού που χάθηκε σε μια δεκαετία ξεπερνά κατά 35.000 φορές τη λίμνη του Μαραθώνα. Η προειδοποίηση του ΟΗΕ και ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024