Κυβέρνηση και αντιπολίτευση για Τέμπη: Να πάμε όλοι μαζί να…
Δημιουργική ασάφεια δεκαετιών για το τι (δεν) λειτουργούσε στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Καλλιεργείται σύγχυση, εν μέσω της συνεχιζόμενης πολιτικής αντιπαράθεσης, για τις ευθύνες του χάους στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Τα κόμματα, κυρίως ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, επιδίδονται σε ένα συνεχές κατηγορώ και – στο όνομα της διαλεύκανσης του τραγικού συμβάντος στα Τέμπη- δημιουργούν ασάφειες για το τι λειτουργούσε και τι δεν λειτουργούσε στους σταθμούς του ΟΣΕ από το 2014.
Μέσω εγγράφων και «πολιτικών αυτοψιών», τόσο από τη ΝΔ, όσο και από τον ΣΥΡΙΖΑ, επιχειρείται η θωράκιση της κυβερνητικής τους θητείας, από ένα μέρος των ευθυνών. Η αντιπαράθεση εστιάζει στο σύστημα τηλεδιοίκησης, την ώρα, μάλιστα, που το πολιτικό σύστημα και η κυβέρνηση δοκιμάζονται εντόνως από την κοινωνία, όπως αυτό αποτυπώνεται στις τελευταίες δημοσκοπήσεις.
Τελικά, η απάντηση στο ερώτημα για τη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης είναι θολή. Τουλάχιστον, από τον τρόπο με τον οποίο δίνονται οι απαντήσεις, έως τώρα, από τους εκπροσώπους των κομμάτων.
Ενδεικτική είναι η σημερινή ημέρα στη Βουλή, όπου στο ελληνικό κοινοβούλιο διεξάγεται σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Διαφάνειας και Θεσμών. Εκεί, λοιπόν, ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης ( ο οποίος ανέλαβε στη θέση του παραιτηθέντα Κώστα Αχ. Καραμανλή) ζήτησε από τα κόμματα να πάνε την ερχόμενη Παρασκευή να δουν τους σταθμούς και συστήματα. Δηλαδή, ανέφερε πως εάν αμφισβητείτε το γεγονός της αυτόματης χάραξης, παρακαλώ τους εκπροσώπους όλων των κομμάτων να πάμε εκεί που λειτούργησε το σύστημα την κρίσιμη νύχτα του δυστυχήματος.
Αυτό, ειπώθηκε από τον υπουργό, καθώς, όπως τόνισε ο ίδιος στη Βουλή, μόλις πληροφορήθηκε ότι ο κ. Τσίπρας ( σ.σ πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ) αντί να πάει στον σταθμό τοπικής τηλεδιοίκησης, πήγε και είδε την οικοδομή που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και θα είναι υπερτοπική τηλεδιοίκηση. Υπογράμμισε ότι στον πίνακα που λειτουργούσε την κρίσιμη βραδιά, δεν έκανε τον κόπο να πάει.
Αναφορικά με το τι σύστημα λειτουργεί στην Λάρισα είπε πως δίπλα από την αίθουσα συνολικής τηλεδιοίκησης βρίσκεται το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης που λειτουργεί πλήρως.
Αυτά είναι τα επίσημα έγγραφα από το σύστημα καταγραφής συμβάντων:
Τι ισχύει με το σύστημα τηλεδιοίκησης
Από τον ΣΥΡΙΖΑ, ισχυρίζονται ότι το Κέντρο Τηλεδιοίκησης της Λάρισας, το οποίο «έβλεπε» την κίνηση των τρένων από το Δομοκό μέχρι το Πλατύ – δηλαδή και το σημείο του δυστυχήματος – και που λειτουργούσε ως τον Ιούλιο του 2019, έχει καταστραφεί πλήρως και μέχρι και σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Πρόκειται, όπως αναφέρουν κατά την διάρκεια της αυτοψίας, για το ίδιο Κέντρο Τηλεδιοίκησης, για το οποίο η κυβέρνηση διά των υπουργών Γεραπετρίτη και Οικονόμου, αλλά και σήμερα του αρμόδιου Υπουργού κ. Καραμανλή στην Επιτροπή της Βουλής, ισχυρίζεται ψευδώς πως «λειτουργούσε πλήρως», αποδίδοντας το δυστύχημα αποκλειστικά σε ανθρώπινο λάθος.
Από την κυβέρνηση κάνουν λόγο για ψέματα, και χαρακτηρίζουν γιαπί το χώρο που ο ΣΥΡΙΖΑ εγκατέλειψε το 2019- και ότι δήθεν είναι κέντρο τηλεδιοίκησης. Στην αντιπαράθεση βάζουν στο επίκεντρο, το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών, που έχει παραδοθεί από το Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε. Λειτούργησε κανονικά και την μοιραία εκείνη νύχτα, πριν από το τραγικό δυστύχημα, και που δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε. Διευκρινίζουν πως ποτέ δεν μίλησαν για ένα καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης, όμως, σήμερα υφίσταται το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα και κάνει την αυτόματη χάραξη.
Επί της ουσίας, η κυβέρνηση ισχυρίζεται- και από τα έγγραφα τα οποιά έχει καταθέσει – ότι υπήρχε ένα τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, με βάση το οποίο ο μοιραίος Σταθμάρχης θα μπορούσε να παρακολουθήσει για 5 χλμ, το τρένο, και να κάνει αυτόματη χάραξη της πορείας. Και από την άλλη, ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται τι δεν υπήρχε ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδοικησης, και το οποίο καταστράφηκε το 2019.
Τσίπρας VS Μαξίμου και υπουργών
Μετά την περιοδεία του στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης της Λάρισας ο Αλέξης Τσίπρας δήλωσε προς τους εκπροσώπους του Τύπου ότι η κυβέρνηση επιχειρεί με ψέματα να συγκαλύψει τις ευθύνες της.
Οι 57 αδικοχαμένες ζωές όμως ζητούν απαντήσεις και συνεχίζει “ γιατί ο σταθμός τηλεδιοίκησης της Λάρισας, που τέθηκε εκτός λειτουργίας τον Ιούλιο του 2019 μετά από μία πυρκαγιά, δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, δεν ξαναλειτούργησε ποτέ και είναι σήμερα αυτό το γιαπί; Αν λειτουργούσε δεν θα είχε συμβεί το μοιραίο. Γιατί εδώ και 20 μέρες, οι υπεύθυνες φωνές της κυβέρνησης λένε ψέματα ότι δήθεν όλα λειτουργούσαν κανονικά; Η αλήθεια πρέπει να βγει στο φως. Είναι ευθύνη όλων μας να βγει στο φως. Η συγκάλυψη της αλήθειας αποτελεί ύβρη απέναντι στους ανθρώπους που άδικα έχασαν τη ζωή τους. Και βαραίνει την κυβέρνηση Μητσοτάκη εξίσου σημαντικά με τις ευθύνες της για την εγκατάλειψη κάθε δικλείδας ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».
Μαξίμου: λένε ψέματα (στον ΣΥΡΙΖΑ)
Άμεση ήταν η απάντηση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου στη δήλωση του κ. Τσίπρα από τη Λάρισα. “Δυστυχέστατα, στη σκιά μιας ανείπωτης τραγωδίας, ο κ. Τσίπρας επιμένει να στήνει παραστάσεις. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Σήμερα δεν μετέβη ανατολικά της Αθήνας, αλλά πιστός στην πολιτική του πολακισμού, ταξίδεψε μέχρι την Λάρισα για να δείξει ότι τα έργα αποκατάστασης σε ένα γιαπί -κυριολεκτικά- που εγκατέλειψαν το 2019 και που θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες είναι δήθεν κέντρο τηλεδιοίκησης που η κυβέρνηση υποστήριξε πως λειτουργεί” και προσθέτει ότι “δεν μπήκε στον κόπο βέβαια να επισκεφθεί το Σταθμαρχείο και να δει αυτό για το οποίο από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε. Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών, που έχει παραδοθεί από το Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε. Όπως λειτούργησε κανονικά και την μοιραία εκείνη νύχτα, πριν από το τραγικό δυστύχημα, και που δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε. Επισυνάπτουμε και την αποτύπωση καταγραφής δεδομένων για το μοιραίο εκείνο βράδυ Όλοι γνωρίζουμε την εμμονή του με τα ψέματα και ότι καθόλου δεν άλλαξε. Όμως για αυτό που κάνει ο κ. Τσίπρας, στην προσπάθεια εργαλειοποίησης της τραγωδίας, ακόμα κι η λέξη ΝΤΡΟΠΗ είναι ανεπαρκέστατη”.
ΣΥΡΙΖΑ: λένε ψέματα (στην ΝΔ)
Ο ΣΥΡΙΖΑ επανέρχεται και με σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι ο «Ο Οικονόμου ομολογεί τα ψέματα Γεραπετρίτη, βαφτίζουν «τηλεδιοίκηση» έναν τοπικό πίνακα σταθμάρχη – Αδιανόητα εξοργιστικό να λένε ψέματα και να παίζουν με τις λέξεις για να καλύψουν τις ευθύνες τους». Τονίζει ότι ο κ. Οικονόμου, ακολουθώντας τη χυδαία προπαγάνδα των κ. Γεραπετρίτη και Καραμανλή πάνω στην τραγωδία, επιμένει να παριστάνει πως δεν καταλαβαίνει.
Υπογραμμίζει ότι είναι άλλο το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας που υπήρχε μέχρι το καλοκαίρι του 2019, το οποίο ρύθμιζε την κυκλοφορία όλων των τρένων από το Δομοκό μέχρι το Πλατύ Ημαθίας, δηλαδή για πάνω από 170 χιλιόμετρα, και το οποίο αν λειτουργούσε σύμφωνα με τους ίδιους τους σταθμάρχες και μηχανοδηγούς δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει το δυστύχημα και διαφορετικό πράγμα ένας απλός πίνακας που έχει μπροστά του ο σταθμάρχης για να ελέγχει την κυκλοφορία μόλις για 7-8 χιλιόμετρα στην είσοδο και την έξοδο του σταθμού του. Με λίγα λόγια, ο κ. Οικονόμου σήμερα ομολόγησε τα ψέματα Γεραπετρίτη και Καραμανλή που τόσες μέρες βάφτιζαν «τηλεδιοίκηση» που δήθεν «λειτουργούσε πλήρως» έναν τοπικό πίνακα.
Στη Βουλή ο πρώην υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής
Από το βήμα της Βουλής και συγκεκριμένα της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας ο πρώην υπουργός Κώστας Καραμανλής ισχυρίστηκε ότι υπάρχουν δημοσιεύματα που έχουν πάρει έκταση και αναφέρουν αναλήθειες και ανακρίβειες και προσπάθησε να απαντήσει.
Ένα από αυτά όπως είπε είναι ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν την ώρα του δυστυχήματος. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μην γίνει λάθος. Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά, να δει ότι το τραίνο βρισκόταν σε λάθος πορεία.
Όπως υποστήριξε ο κ. Καραμανλής εφόσον ο σταθμάρχης επέλεξε να μην χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης αλλά να λειτουργήσει χειροκίνητα, και άρα έδωσε την εντολή στον μηχανοδηγό να αγνοήσει το κόκκινο, κανένα άλλο σύστημα ασφαλείας (ΕΤCS ή σηματοδότηση) δεν θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση, αν και θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα, κάτι που ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα. Το επόμενο που δεν ισχύει, είπε ο κ. Καραμανλής, είναι ότι υπήρξε ποτέ στην Καρόλου πύργος ελέγχου. Όπως τόνισε δεν υπήρξε ποτέ τέτοιο σύστημα αλλά περισσότερο λειτουργούσε ως κέντρο τηλεφωνικής εποπτείας.
- ΗΠΑ: «Σκανδαλώδη» κατά τον Μπάιντεν τα εντάλματα σύλληψης του ΔΠΔ για Νετανιάχου και Γκάλαντ
- ΗΠΑ: Την Παμ Μπόντι ονομάζει υπουργό Δικαιοσύνης ο Τραμπ – Πρώην εισαγγελέας και πιστή συνήγορός του
- Συρία: Στους 82 ανήλθαν οι νεκροί από τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς στην Παλμύρα
- Οι ΗΠΑ πιστεύουν ότι η Ρωσία παρουσίασε νέο πύραυλο με την επίθεση στην Ουκρανία
- Λακωνία: Σορός άντρα εντοπίστηκε κατά την κατάσβεση πυρκαγιάς στη Σκάλα
- Λίβανος: Τουλάχιστον 12 νεκροί και 50 τραυματίες από ισραηλινούς βομβαρδισμούς