Η αναγέννηση της μέσης ηλικίας στις γυναίκες του Χόλιγουντ
Η Πάμελα Άντερσον και η Τζένιφερ Κούλιτζ ανήκουν σε μια γενιά ηθοποιών που αναγκάζουν το κοινό να αναλογιστεί τον τρόπο με τον οποίο έχουν ειπωθεί οι ιστορίες των γυναικών.
- Η Ουγγαρία δίνει άσυλο σε πρώην υφυπουργό της Πολωνίας - Σε βάρος του ισχύει ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης
- Ο Σεργκέι Λαβρόφ υπαινίχθηκε έναν από τους όρους λήξης του πολέμου με την Ουκρανία
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
- Η Κριστίνα Αγκιλέρα κάνει επίδειξη στήθους καθώς κλείνει τα 44 της με topless «κοστούμι γενεθλίων»
Μέχρι πρόσφατα, οι γυναίκες καλλιτέχνιδες μπορούσαν να υπολογίζουν ότι τα 40ά γενέθλιά τους ήταν η καμπάνα του «θανάτου» για την καλλιτεχνική τους αξία. Αλλά μια γενιά ερμηνευτριών επανέρχεται με φόρα στο προσκήνιο της ποπ κουλτούρας, στη μέση ηλικία, αναγκάζοντας το κοινό να αναλογιστεί τον τρόπο με τον οποίο έχουν ειπωθεί οι ιστορίες τους.
Η υποτίμηση;
«Όταν τίθεται το θέμα της Πάμελα Άντερσον, η υποτίμηση δεν είναι πιθανότατα η πρώτη λέξη που έρχεται στο μυαλό» γράφει η Σόφι Γκίλμπερτ σε ένα νέο δοκίμιο στο Atlantic. Αλλά τα νέα απομνημονεύματα του 55χρονου μοντέλου και ηθοποιού -που σύμφωνα με πληροφορίες γράφτηκαν χωρίς τη βοήθεια συγγραφέα-φάντασμα, κάτι σπάνιο μεταξύ των συγγραφέων διασημοτήτων- είναι γεμάτα με αυτό που η Σόφι αποκαλεί «μετρημένη αποδοχή».
Τα απομνημονεύματα, καθώς και ένα νέο ντοκιμαντέρ του Netflix που παρήγαγε με αγάπη ο γιος της, δείχνουν την υπερφυσική ψυχραιμία της Άντερσον απέναντι «στις δύο δυνάμεις που είχαν καθορίσει τη ζωή της: τη σεξουαλική επιθυμία και την επιθυμία να την βλέπουν να εξευτελίζεται» γράφει η Σόφι.
Σε αυτό το μέτωπο, η Άντερσον δεν είναι μόνη της. Ακολουθεί την πρωταγωνίστρια του Λευκού Λωτού, την μοναδική Τζένιφερ Κούλιτζ (61 ετών) ως την τελευταία από μια σειρά γυναικών ηθοποιών, των οποίων η επιστροφή στη μέση ηλικία τους έχει προσδώσει μια βαρύτητα που προηγουμένως αρνούνταν οι γυναίκες «κάποιας ηλικίας» στο Χόλιγουντ.
Θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αυτή τη στιγμή δικαίωση της γυναικείας μέσης ηλικίας – τόσο στις ιστορίες της οθόνης όσο και στην ίδια τη λαϊκή κουλτούρα.
View this post on Instagram
Η δικαίωση;
Ίσως περισσότερο από ποτέ, οι γυναίκες του θεάματος αυτού του ηλικιακού φάσματος μπαίνουν στο προσκήνιο της δημόσιας ζωής, είτε για να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες είτε για να αναλάβουν ρόλους υποκριτικής μεγαλύτερης πολυπλοκότητας. Στην πορεία, αναγκάζουν τους θεατές να επανεκτιμήσουν τις αφηγήσεις που αναπαράγουν και καταναλώνουν για τις γυναίκες στο σύνολό τους.
Αυτή η αναψηλάφηση έχει τροφοδοτηθεί από την επανάσταση στην προβολή ταινιών κύρους την τελευταία δεκαετία, η οποία οδήγησε σε αύξηση των ευκαιριών για τις μεγαλύτερες γυναίκες ηθοποιούς. Όπως έγραψε πέρυσι η αρθρογράφος του Atlantic, Έλεν Λούις «μια νέα γενιά ηθοποιών έχει ανακαλύψει μια απάντηση στη «στεγνή δεκαετία» και δείχνει στους υπόλοιπους από εμάς αυτό που μας έχει λείψει – ιστορίες που αποτυπώνουν την πληρότητα της ζωής των γυναικών».
Η Έλεν συνεχίζει: «Οι πόλεμοι του streaming έχουν δημιουργήσει τεράστια ζήτηση για νέα δράματα και οι αυξημένες ευκαιρίες είναι προφανείς. Στα 40 της, η Ρις Γουίδερσπουν έχει πρωταγωνιστήσει στα Big Little Lies, Little Fires Everywhere και The Morning Show. Ως μπόνους, το τελευταίο από αυτά έσωσε επίσης την Τζένιφερ Άνιστον από μια κινηματογραφική βιομηχανία που δεν φαινόταν ποτέ να ξέρει τι να κάνει μαζί της.
»Το ριμέικ του HBO του Scenes From a Marriage έδωσε στην 44χρονη Τζέσικα Τσάστεϊν έναν ρόλο εξίσου προκλητικό με μια ηρωίδα του Ίψεν. Στα 46 της, η Σάντρα Ο άρχισε να υποδύεται μια κουρασμένη κατάσκοπο που βρίσκεται σε ένα θανάσιμο pas de deux με μια γοητευτική δολοφόνο στο Killing Eve του Hulu. Και στην ίδια ηλικία, η Kέιτ Γουίνσλετ ανέλαβε έναν από τους σημαντικότερους ρόλους της καριέρας της, ως Mare Sheehan, τη στωική ντετέκτιβ στο Mare of Easttown του HBO».
View this post on Instagram
Η αναγέννηση;
Η Έλεν καταλήγει: «Ο ευρυγώνιος φακός της τηλεόρασης προσκαλεί σε εμβάθυνση σε μια κομβική δεκαετία της μέσης ηλικίας, η οποία -για όποιον παλεύει με την καριέρα, τα παιδιά και τους ηλικιωμένους γονείς, καθώς και με τους δικούς του συμβιβασμούς, τις τύψεις και τις ανεκπλήρωτες φιλοδοξίες- κάθε άλλο παρά άγονη είναι».
Και ηθοποιοί όπως η Τζένιφερ Κούλιτζ κερδίζουν την αντιμετώπιση της πρωταγωνίστριας πολύ μετά τα 40 τους, αναλαμβάνοντας ερμηνείες που επεκτείνονται πέρα από τις παλιές παραδόσεις.
Η Κούλιτζ πέρασε το μεγαλύτερο μέρος τριών δεκαετιών παίζοντας τρελές μεσήλικες γυναίκες. Αλλά μόλις πρόσφατα το κοινό αναγνώρισε ότι η υπερδύναμή της είναι να τσακίζει με ένα συνειδητό κλείσιμο του ματιού τις προκαταλήψεις του κόσμου –και να είναι απολύτως ευχάριστη.
Σκεπτόμενη την καριέρα της Κούλιτζ μετά τη βράβευσή της με τις Χρυσές Σφαίρες τον περασμένο μήνα, η δημοσιογράφος Σέρλι Κι έγραψε:
«Το μεγαλύτερο κατόρθωμα της Κούλιτζ ως κωμικής ερμηνεύτριας είναι η ικανότητά της να κάνει το κοινό να μοιραστεί την περιέργεια και την εκτίμησή της για τους χαρακτήρες της, πολλοί από τους οποίους γράφτηκαν για να γίνουν αντικείμενο αστείων για τις γυναίκες μέσης ηλικίας.
»Κάποιοι υποτίθεται ότι είναι αξιολύπητοι απλοϊκοί. Άλλοι είναι αξιοπερίεργοι επειδή έχουν έντονες σεξουαλικές ορέξεις. Ωστόσο, η Κούλιτζ ξέρει τι περιμένει ο κόσμος από τους χαρακτήρες των ρόλων της, οπότε δεν σταματά να κάνει το κοινό να γελάσει με τις αλλοπρόσαλλες ατάκες της και τον άψογο συγχρονισμό της. Χρησιμοποιεί τη μαγεία της για να μετατρέψει αντικείμενα γελοιοποίησης σε αντικείμενα αγάπης».
*Με στοιχεία από theatlantic.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις