Γερμανία: Με συμφωνία για το κλίμα αμβλύνθηκαν οι διαφωνίες στον κυβερνητικό συνασπισμό
Η συνεδρίαση της ηγεσίας των τριών κυβερνητικών εταίρων στη Γερμανία είχε στόχο να αμβλυνθούν οι διαφωνίες των κομμάτων σε θεμελιώδη ζητήματα του κυβερνητικού σχεδιασμού, οι οποίες εδώ και καιρό είχαν καταστεί δημόσιες.
«Αξιζε τον κόπο», έγραψε στο Twitter ο καγκελάριος της Γερμανίας Ολαφ Σολτς, αναφερόμενος στη μαραθώνια συνεδρίαση της ηγεσίας του κυβερνητικού συνασπισμού (SPD, Πράσινοι, FDP, στη φωτογραφία αρχείου, επάνω, από το Reuters/Fabrizio Bensch), η οποία κατέληξε σ’ ένα 16σέλιδο έγγραφο θέσεων «για την προστασία του κλίματος και την επιτάχυνση του σχεδιασμού».
Διαφωνίες των κομμάτων
Η νομοθεσία για το κλίμα χαλαρώνει, υποβαθμίζεται το σχέδιο του υπουργείου Οικονομίας περί κατάργησης των καυστήρων πετρελαίου και φυσικού αερίου σταδιακά από το 2024, ενώ αυξάνονται τα διόδια για τα φορτηγά, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα οι επενδύσεις στους σιδηροδρόμους.
Nach vielen Stunden intensiver Diskussionen kann ich sagen: Es hat sich gelohnt! Die Modernisierung unseres Landes bringt Wachstumschancen, wie es sie lange nicht gab. So schaffen wir die Digitalisierung und halten den menschengemachten Klimawandel auf. #Koalitionsausschuss
— Bundeskanzler Olaf Scholz (@Bundeskanzler) March 28, 2023
Η συνεδρίαση της ηγεσίας των τριών εταίρων ξεκίνησε το απόγευμα της Κυριακής, διεκόπη το επόμενο πρωί προκειμένου ο καγκελάριος και ορισμένοι υπουργοί να μεταβούν στην Ολλανδία και συνεχίστηκε χθες Τρίτη, με στόχο να αμβλυνθούν οι διαφωνίες των κομμάτων σε θεμελιώδη ζητήματα του κυβερνητικού σχεδιασμού, οι οποίες εδώ και καιρό είχαν καταστεί δημόσιες.
Σχετικά με το φιλόδοξο σχέδιο του «πράσινου» αντικαγκελάριου Ρόμπερτ Χάμπεκ, για υποχρεωτική αντικατάσταση των καυστήρων πετρελαίου και φυσικού αερίου στη θέρμανση των κτιρίων, το τελικό κείμενο αναφέρει ότι «δεν θα υπάρχει υποχρέωση αντικατάστασης των υφιστάμενων καυστήρων θέρμανσης, αλλά μόνο προδιαγραφές για τις νέες εγκαταστάσεις» και κάνει λόγο για «προσέγγιση ανοιχτή στην τεχνολογία», επισήμανε ο αρχηγός των Φιλελευθέρων (FDP) και υπουργός Οικονομικών, Κρίστιαν Λίντνερ – ένας από τους ισχυρότερους επικριτές του σχεδίου του κ. Χάμπεκ.
Χρηματοδότηση των σιδηροδρόμων
Πέρυσι η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024 κάθε σύστημα θέρμανσης που θα εγκαθίσταται, θα πρέπει να λειτουργεί τουλάχιστον κατά 65% με ενέργεια από ανανεώσιμη πηγή και το σχέδιο νόμου των υπουργείων Οικονομίας και Στέγης και Αστικής Ανάπτυξης είχε προκαλέσει τις τελευταίες εβδομάδες έντονες αντιδράσεις.
Τώρα επισημαίνεται ότι αν π.χ. οι καυστήρες θέρμανσης μπορούν να λειτουργήσουν με οικολογικό αέριο (πράσινο ή μπλε υδρογόνο), θα πρέπει να τους επιτραπεί να συνεχίσουν να λειτουργούν.
Θα υπάρξουν επίσης περισσότερες μεταβατικές περίοδοι για την αντικατάσταση των καυστήρων, αλλά και γενναία χρηματοδότηση. «Δεν θα εγκαταλείψουμε κανέναν», διαβεβαίωσε ο αρχηγός του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) Λαρς Κλινγκμπάιλ.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις των κυβερνητικών εταίρων, τα διόδια για τα φορτηγά θα αυξηθούν ώστε να υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια χρηματοδότησης επενδύσεων στους σιδηροδρόμους.
Η κλιματική ουδετερότητα
Το 80% των εσόδων από τα διόδια θα διατίθεται για την επέκταση του δικτύου, δήλωσε η επικεφαλής των Πρασίνων, Ρικάρντα Λανγκ, και εκτίμησε τις χρηματοδοτικές ανάγκες των σιδηροδρόμων έως το 2027 σε 45 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στην αποψινή συμφωνία περιλαμβάνεται επίσης η επέκταση του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων, η οποία ωστόσο θα πρέπει να συνοδεύεται και από αντίστοιχη επέκταση της ηλιακής ενέργειας για τον φωτισμό τους.
«Δεν πρέπει να κατασκευάζεται ούτε ένα χιλιόμετρο αυτοκινητοδρόμου χωρίς να εξαντλούνται οι δυνατότητες εγκατάστασης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», τονίζεται στο έγγραφο της συμφωνίας.
Επιπλέον, από το 2030, για τους στόλους δημόσιας χρήσης θα επιτρέπεται να αγοράζονται μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών και, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους γερμανικούς δρόμους έως το 2030, θα επεκταθεί η υποδομή των σταθμών φόρτισης, με εγκατάσταση ταχέων φορτιστών σε πρατήρια βενζίνης
Ο στόχος της Γερμανίας για κλιματική ουδετερότητα παραμένει το 2045, επισημαίνουν οι κυβερνητικοί εταίροι, αλλά θα επιδιώξουν «αρνητικές» εκπομπές ήδη για τα έτη 2035, 2040 και 2045.
Εγκατάσταση ΑΠΕ
Οπως διευκρινίζεται, στο εξής η κατάσταση με τις εκπομπές θα πρέπει να ελέγχεται με «πολυετή συνολικό υπολογισμό» και όχι με εξέταση των επιδόσεων σε μεμονωμένους τομείς.
Η κυβέρνηση θα επιδιώξει ακόμη να προωθήσει την ταχύτερη εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και σ’ αυτό το πλαίσιο θα δώσει στους δήμους περισσότερες αρμοδιότητες για την έγκριση π.χ. ανεμογεννητριών στην ξηρά.
Η τοπική διοίκηση θα πρέπει μεταξύ άλλων να μπορεί να ορίζει περιοχές για αιολικά πάρκα, ακόμη και αν κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στα σχέδια της περιοχής.
Πηγή: ΑΠΕ
- Μαγδεμβούργο: Καταδικάζει την επίθεση η Σαουδική Αραβία – «Βαθύτατα συγκλονισμένος» ο Μακρόν
- ΗΠΑ: Οι Ρεπουμπλικανοί προστατεύουν τις επενδύσεις του Μασκ στην Κίνα, λένε οι Δημοκρατικοί
- Αμαλιάδα: «Αν δω το παραμικρό θα την ”σκίσω” επιστημονικά», λέει ο τεχνικός σύμβουλος της Ειρήνης Μουρτζούκου
- Αμαλιάδα: «Το ψέμα θέλει μνήμη και η αλήθεια θάρρος» – Ανατροπή από μάρτυρα – «κλειδί»
- Μαγδεμβούργο: Για «κενό ασφαλείας» στη χριστουγεννιάτικη αγορά κάνει λόγο ειδικός σε θέματα τρομοκρατίας
- ΗΠΑ: Η Βουλή των Αντιπροσώπων ψηφίζει νομοσχέδιο για την αποτροπή του κυβερνητικού shutdown