Our electric future: Πόσο υπερέχει τελικά η ηλεκτροκίνηση;
Πέρα από την απουσία ρύπων, τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα έρχονται με μια σειρά από πλεονεκτήματα που δεν θα μπορούσαμε καν να φανταστούμε μερικές δεκαετίες νωρίτερα
Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν τα υβριδικά αυτοκίνητα άρχισαν να μπαίνουν δειλά-δειλά στις ζωές μας, μέχρι σήμερα, η ηλεκτροκίνηση έχει αναπτυχθεί με αλματώδεις ρυθμούς, με τις καινοτομίες να διαδέχονται η μία την άλλη. Σημαντικό ρόλο στη ραγδαία εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους του πλανήτη διαδραμάτισε το ενδιαφέρον των οδηγών, που επεδίωξαν τη μετάβαση σε πιο «πράσινους» τρόπους μετακίνησης εντός και εκτός πόλης, η στήριξη των κρατών με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, αλλά και οι πρωτοβουλίες των αυτοκινητοβιομηχανιών, που έριξαν όλες τους τις δυνάμεις στην ανάπτυξη και την παραγωγή οχημάτων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα και υψηλές επιδόσεις.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Porsche, η οποία έθεσε στον εαυτό της μια δύσκολη πρόκληση: τον εξηλεκτρισμό του 80% των νέων οχημάτων της μέχρι το 2030. Μια δεκαετία πριν ή και πιο πρόσφατα, κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως εντός των 2020s θα είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε αμιγώς ηλεκτροκίνητα supercars. Κι όμως, ήδη κυκλοφορούν ταχύτατα sport αυτοκίνητα, όπως η Porsche Taycan, που παραπέμπει στη θρυλική 911, αλλά σκίζει τους δρόμους αποκλειστικά χάρη στη δύναμη του ηλεκτρισμού.
Πώς φτάσαμε, λοιπόν, μέχρι εδώ; Η σαφής υπεροχή της ηλεκτροκίνησης για τον πλανήτη, τους οδηγούς, τις πόλεις και τα ίδια τα αυτοκίνητα που «ξεκλειδώνουν» μέσα από αυτή ολοκαίνουργιες δυνατότητες, έχει μάλλον όλες τις απαραίτητες απαντήσεις.
Στον δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον
Το κυριότερο και πιο διάσημο πλεονέκτημα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι, φυσικά, η πλήρης απουσία εκπομπών άνθρακα από την κυκλοφορία τους στους δρόμους. Σε χώρες όπως η Ελλάδα, που μετακινείται με μεγάλη ταχύτητα προς πιο «πράσινες» μεθόδους ηλεκτροπαραγωγής, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων περιορίζεται ακόμη περισσότερο, συμβάλλοντας στις παγκόσμιες προσπάθειες για αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Φυσικά, δεν είναι όλα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα εξίσου οικολογικά. Για αυτό και έχουν ιδιαίτερη σημασία πρωτοβουλίες όπως αυτές της Porsche, που ανακοίνωσε ότι στοχεύει σε μια καθαρή αλυσίδα αξίας με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα για τα οχήματά της μέχρι το 2030. Ο φιλόδοξος στόχος έχει αρκετούς ενδιάμεσους σταθμούς, όπως η διασφάλιση ότι ένα μέρος της χρήσης των μελλοντικών επαναφορτιζόμενων ηλεκτρικών οχημάτων της θα έχει αμιγώς ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα (βάσει εκτιμώμενης συνολικής διανυθείσας απόστασης 200.000 χιλιομέτρων ανά όχημα).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέρα από την εστίαση στην ηλεκτροκίνηση, το πολυτελές brand έχει ρίξει τις δυνάμεις του και στον τομέα των «ηλεκτρονικών καυσίμων», δημιουργώντας στη διάρκεια του 2022 και μια πιλοτική μονάδα παραγωγής με συνεργάτες στη Χιλή. Η παραγωγή ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο, στέλνοντας το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν πράγματι να παραχθούν σε βιομηχανική κλίμακα.
Καθαρές, υγιείς πόλεις
Πέρα από την αποτροπή της υπερθέρμανσης του πλανήτη, η μείωση των εκπομπών άνθρακα ωφελεί το σύνολο του πληθυσμού των πόλεων. Με τις εκπομπές άνθρακα των αυτοκινήτων να αποτελούν έναν από τους πλέον ρυπογόνους παράγοντες που οδηγούν σε μείωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις και αύξηση ενός πλήθους από χρόνια νοσήματα, είναι προφανής ο ρόλος που θα μπορούσε να παίξει η ηλεκτροκίνηση στη βελτίωση της υγείας όλων μας. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι αθόρυβα – σε βαθμό που να αναγκάζουν τους κατασκευαστές να εισάγουν τεχνητούς θορύβους που να προειδοποιούν τους πεζούς για την παρουσία τους στον δρόμο – γεγονός που μεταφράζεται και σε περιορισμό της ηχορύπανσης, ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Επιδόσεις που ξαφνιάζουν
Μια πληροφορία που ενδεχομένως διαφεύγει από όσους δεν έχουν οδηγήσει μέχρι τώρα ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα, είναι πως η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης όχι μόνο δεν μειώνει τις επιδόσεις τους, αλλά στην πραγματικότητα τις αυξάνει. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το στοιχείο της άμεσης επιτάχυνσης που τα χαρακτηρίζει. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι σαφώς πιο εύκολα στην οδήγηση, αφού δεν έχουν κιβώτιο ταχυτήτων και δίνουν τη δυνατότητα για one pedal drive.
Νέες δυνατότητες
Ο μικρότερος όγκος και το χαμηλότερο βάρος των ηλεκτροκινητήρων επιτρέπουν στους σχεδιαστές αυτοκινήτων να δημιουργήσουν οχήματα με δυνατότητες που απλώς δεν θα υφίσταντο με τις προηγούμενες τεχνολογίες. Κάπως έτσι, φτάνουμε σε σπορ οχήματα με γενναιόδωρους χώρους φόρτωσης και ευρύχωρο εσωτερικό, αλλά και σε σχεδιαστικές καινοτομίες, όπως για παράδειγμα το χαμηλωμένο κέντρο βάρους – ιδανικό για δυνατές επιδόσεις και ακαριαία ανταπόκριση στις εντολές – χάρη στην ευρηματική τοποθέτηση της μπαταρίας στο πάτωμα ενός οχήματος.
Ποιο service;
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης αποτελείται από εκατοντάδες μικροεξαρτήματα, καθένα εκ των οποίων απειλεί τους οδηγούς με μια απρόοπτη επίσκεψη στο συνεργείο. Αποτελούμενοι από περίπου 20 τμήματα, οι ηλεκτροκινητήρες είναι λιγότερο ευάλωτοι στη φθορά και τις βλάβες και υπόσχονται να αφήσουν τα διαρκή service στο παρελθόν, γλιτώνοντας τους οδηγούς όχι μόνο από σημαντικά κόστη, αλλά και από μεγάλη ταλαιπωρία.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως αν και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα παραμένουν ακριβότερα από τα συμβατικά μοντέλα – κάτι που αναμένεται να αλλάξει καθώς θα μειώνεται η τιμή των μπαταριών – η μείωση των εξόδων μετακίνησης οδηγεί μεσοπρόθεσμα σε απόσβεση, ενώ τόσο στην Ελλάδα όσο και σε αρκετές ακόμη χώρες του κόσμου, οι οδηγοί επιδοτούνται για να πραγματοποιήσουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Μεγαλύτερη άνεση και από το diesel
Η φόρτιση, άλλοτε το μεγαλύτερο μειονέκτημα της ηλεκτροκίνησης μετατρέπεται με ραγδαίες ταχύτητες στο μεγαλύτερο πλεονέκτημά της. Ένα διαρκώς διευρυνόμενο δίκτυο ταχυφορτιστών καλύπτει τις ανάγκες των οδηγών σε όλο το εθνικό δίκτυο, ενώ όλο και περισσότερα καταστήματα δημιουργούν θέσεις φόρτισης για την εξυπηρέτηση των πελατών τους, εντός του αστικού ιστού. Φυσικά, το σημαντικότερο είναι ότι οι οδηγοί μπορούν να φορτίζουν τα οχήματά τους και στο σπίτι, την ώρα που κοιμούνται, κάνοντας οικονομία χρημάτων και – κυρίως – χρόνου. Άλλωστε, κανείς δεν θέλει να ψάξει για πρατήριο καυσίμων πριν το γραφείο.
Ακόμη πιο βελτιωμένη είναι η εμπειρία των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν σχεδιαστεί ώστε να ελαχιστοποιούν τον χρόνο που απαιτείται για τη φόρτιση. Για άλλη μια φορά, η Porsche Taycan αποτελεί κορυφαίο παράδειγμα, χάρη στην αγωνιστική καταγωγή των κινητήρων της. Η εμπειρία της Porsche στους αγώνες αντοχής, όπου ο χρόνος μετρά αντίστροφα όταν το αυτοκίνητο μένει ακίνητο, οδήγησε σε σημαντικές καινοτομίες. Έτσι, αρκούν μόλις 22 λεπτά για φόρτιση έως το 80% στους Porsche Turbo Chargers, ενώ μέσα σε μόλις 4,5 λεπτά εξασφαλίζονται άλλα 100 χιλιόμετρα. Δεδομένου ότι μιλάμε για ένα supercar με αυτονομία που αγγίζει ούτως ή άλλως ακόμη και τα 512 χιλιόμετρα σε κάποιες εκδόσεις, αντιλαμβανόμαστε ότι η ηλεκτρική εμπειρία οδήγησης μπορεί να συγκριθεί και να ξεπεράσει εκείνη ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Νέα εποχή πολυτέλειας
Όπως προαναφέραμε, πλέον η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν προϋποθέτει συμβιβασμούς ως προς τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων. Αντιθέτως, όλο και περισσότερες εταιρείες παρουσιάζουν αμιγώς ηλεκτροκίνητα supercars που ανταγωνίζονται ευθέως τις κλασικές «παραδοσιακές» sport επιλογές.
Στην περίπτωση της Porsche, πέραν της εντυπωσιακής Taycan, περιμένουμε εντός του 2024 να γνωρίσουμε την αμιγώς ηλεκτροκίνητη Maycan. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας θ άρχουμε γνωρίσει και τις αμιγώς ηλεκτροκίνητες εκδοχές της 718, αλλά και της Porsche Cayenne. Η τέταρτη γενιά του ανατρεπτικού SUV θα αποτελέσει και την εκπλήρωση του στόχου της Porsche για εξηλεκτρισμό του 80% των νέων οχημάτων της μέχρι το 2030.
- Απόπειρα εκβιασμού με σκευωρία που στήθηκε με όρους παρακράτους καταγγέλλει ο Ολυμπιακός
- Τραμπ και ελληνοτουρκικά – Τι πιστεύουν οι Έλληνες, ένας πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ και ένας πανεπιστημιακός
- Χτύπημα Ουκρανίας στη Ρωσία με αμερικανικούς πυραύλους ATACMS
- Masdar: Με όχημα την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ σχεδιάζει off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά 6 GW σε Ελλάδα και Ισπανία
- Διαγραφή Σαμαρά: Κάνει ζυμώσεις για κόμμα – Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία