Την περαιτέρω αξιοποίηση της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής (Northern Sea Route – NSR) σχεδιάζει η Ρωσία στο πλαίσιο της σύσφιγξης των οικονομικών της σχέσεων με Κίνα και Ινδία μετά και τις κυρώσεις που της επέβαλαν οι Δυτικοί.

Η εισβολή στην Ουκρανία και τα αντίποινα των Δυτικών έφεραν στην επιφάνεια με μεγαλύτερη ένταση τα σχέδια αξιοποίησης του θαλάσσιου διαδρόμου της Αρκτικής για να έρθουν πιο κοντά τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα στις αγορές της Κίνας και της Ινδίας.

Το θέμα της αξιοποίησης του NSR συζήτησε ο πρόεδρος Πούτιν με τον κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ κατά την πρόσφατη συνάντησή τους στη Μόσχα.

Οι δύο πρόεδροι συμφώνησαν για στενότερη συνεργασία στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών μέσω της Αρκτικής. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πούτιν, οι δύο χώρες επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια κοινή οργάνωση-ομπρέλα που θα ελέγχει την κυκλοφορία στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR).

«Βλέπουμε τη συνεργασία με τους κινέζους εταίρους για την ανάπτυξη των μεταφορών μέσω του NSR ως πολλά υποσχόμενη. Οπως είπα, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε ένα κοινό σώμα εργασίας για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής», δήλωσε ο Πούτιν.

Η κινεζική κρατική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO είναι ο κύριος διεθνής μεταφορέας στη διαδρομή αυτή από το 2013. Πραγματοποίησε περισσότερα από 100 ταξίδια στο NSR την τελευταία δεκαετία, σημαντικά περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα ή φορέα εκμετάλλευσης εκτός Ρωσίας.

Επενδύσεις

Την τελευταία δεκαετία η Κίνα έχει επενδύσει πάνω από 90 δισεκατομμύρια δολάρια σε έργα ενέργειας και ορυκτών στην Αρκτική, κυρίως στη Ρωσία. Το εμπόριο ενέργειας επεκτείνεται. Η Ρωσία είναι στρατηγικός προμηθευτής πετρελαίου, φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), άνθρακα και ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας.

Η Ρωσία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κίνα και, φυσικά, οι προμήθειες LNG θα επεκταθούν στο άμεσο μέλλον, εξήγησε ο Πούτιν.

Από την άλλη πλευρά οι κινεζικές επενδύσεις στην Αρκτική συνδέονται και με την Πρωτοβουλία Belt and Road, μια παγκόσμια στρατηγική υποδομής, που ανακοινώθηκε το 2013. Η εμπλοκή της Κίνας εκτείνεται πολύ πέρα από το να κατέχει άμεσα μερίδια στα μεγάλα ενεργειακά έργα της Ρωσίας. Οι Κινέζοι χρηματοδοτούν πολλά ενεργειακά έργα στη χερσόνησο Γιαμάλ, ενώ τα ναυπηγεία τους κατασκευάζουν και πλοία που μεταφέρουν προμήθειες και υλικά στη ρωσική χερσόνησο όπου αναπτύσσονται έργα φυσικού αερίου.

Συνολικά, οι κινεζικές εταιρείες έλαβαν ναυτιλιακές συμβάσεις αξίας 8,5 δισ. δολ. που σχετίζονται με το επενδυτικό σχέδιο ανάπτυξης μονάδων φυσικού αερίου (Yamal LNG). Τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν επίσης συμβόλαια για την κατασκευή δεξαμενόπλοιων τύπου ice class.

Το κόστος

Σχετικές συζητήσεις για την αξιοποίηση του NSR έγιναν και κατά τη διάρκεια επίσκεψης του ρώσου υπουργού Ανάπτυξης Alexei Chekunkov τις προηγούμενες ημέρες στην Ινδία. Η Ρωσία σχεδιάζει μια μεγαλύτερη χρήση της θαλάσσιας οδού της Αρκτικής, καθώς η χώρα έχει πληγεί από τις κυρώσεις των ΕΕ – ΗΠΑ και G7 και πρόκειται να συνεργαστεί με την Ινδία για να περάσει περισσότερες αποστολές φορτίων μέσω της Αρκτικής, ανέφερε το Interfax.

Επισημαίνεται ότι το κόστος παράδοσης ενός εμπορευματοκιβωτίου από το Βλαδιβοστόκ στην Ινδία είναι κατά ένα τρίτο χαμηλότερο από το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ από τη Μόσχα, όπως αναφέρθηκε. Ωστόσο η Ινδία είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού πετρελαίου μετά την Κίνα και η Rosatom, η πυρηνική υπηρεσία που ελέγχει τα πυρηνικά παγοθραυστικά της Ρωσίας, πιστεύει ότι υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες για ταξίδια με τάνκερ κατά μήκος του NSR, με κατεύθυνση την Ινδία.

Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία το 2022 η μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά μήκος του NSR συνεχίστηκε με αμείωτο ρυθμό, παρά τις δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία και τη μη χρησιμοποίησή του από δυτικές εταιρείες. Ο όγκος φορτίου ξεπέρασε τον επίσημο στόχο των 32 εκατ. τόνων κατά 2 εκατ. τόνους το 2022. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα μέτριο κέρδος 966.000 τόνων σε σύγκριση με το 2021.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ