Σκάνδαλο Dieselgate: Κινητές «βόμβες» ρυπαίνουν επικίνδυνα
«Υποπτα» το 77% των ντίζελ ΙΧ που φαίνεται ότι φέρουν το παράνομο λογισμικό απόκρυψης των βλαβερών ρύπων.
- Τι είναι το shutdown της αμερικανικής κυβέρνησης και τι είναι το ταβάνι του χρέους;
- Όταν ο Μακρόν αποκαλούσε το Πρωθυπουργικό Μέγαρο «το κλουβί με τις τρελές»
- Έκλεβαν πολυτελή οχήματα SUV και τα πωλούσαν στο εξωτερικό – Το αιματηρό επεισόδιο με τον αρχηγό της σπείρας
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
Eπτά χρόνια μετά το μεγάλο σκάνδαλο Dieselgate, με τα παραποιημένα λογισμικά στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα (που ως στόχο είχαν την παράνομη απόκρυψη των πραγματικών εκπομπών ρύπων), σύμφωνα με μια νέα έρευνα του ICCT, του διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές, αποδεικνύεται ότι εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη συνεχίζουν να εκπέμπουν υπερβολικά επίπεδα οξειδίων του αζώτου (NOx), που υποδηλώνουν την ύπαρξη του παράνομου λογισμικού.
Παρά τα αυστηρά μέτρα που έχει λάβει η ΕΕ για τον περιορισμό του σκανδάλου, με αυστηρά πρόστιμα προς τις εμπλεκόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες και το μπαράζ των τακτικών ανακλήσεων για πάνω από τρία χρόνια (από το 2015 και μετά), εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα που ανήκουν στη γενιά των μοντέλων του παράνομου λογισμικού συνεχίζουν έως και σήμερα να κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη, με αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία των ανθρώπων που εκτίθενται στην ατμοσφαιρική ρύπανση που δημιουργούν αυτές οι βλαβερές εκπομπές.
Μάλιστα, το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης είχε θέσει σε ισχύ αυστηρές αποφάσεις που έβαζε τέλος στα μοντέλα που απέκρυπταν τους πραγματικούς ρύπους.
Εκθεση
Η αποκαλυπτική έκθεση του ICCT έβγαλε χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί. Συγκεκριμένα το 77% των ντίζελ αυτοκινήτων προδιαγραφών Euro 6 και το 85% των παλαιότερων οχημάτων Euro 5 που κυκλοφορούν στους δρόμους συνεχίζουν να εκπέμπουν υψηλά επίπεδα ρύπων, που φανερώνουν την παρουσία παράνομου λογισμικού χειραγώγησης των τελευταίων.
Η δοκιμή αφορούσε ένα δείγμα από 219 ντίζελ οχήματα προδιαγραφών Euro 6 και Euro 5, εκ των οποίων τα 209 παρουσίασαν ύποπτες εκπομπές ρύπων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα στην Ευρώπη κυκλοφορούν 53 εκατομμύρια ντίζελ αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 5 και 6 εκ των οποίων τα μισά φέρουν παραποιημένες εκπομπές ρύπων – που υποδηλώνουν την παρουσία του παράνομου λογισμικού.
To κόλπο εστιαζόταν στην παρέμβαση των ρυθμίσεων των κινητήρων, με τέτοιο τρόπο ώστε να συμμορφώνονται με τις νόμιμες τιμές εκπομπών καυσαερίων στις δοκιμές έγκρισης και πιστοποίησης των εκπομπών ρύπων αλλά όχι στα μοντέλα που θα κυκλοφορούσαν στον δρόμο.
Αποζημιώσεις
Το παράνομο λογισμικό που αποκαλύφθηκε το 2015, οδήγησε τις περισσότερες εταιρείες (VW, Mercedes, Audi κ.ά.) να ανακαλέσουν εκατομμύρια οχήματα, με στόχο την αντικατάσταση του λογισμικού. Πάνω από 20 εκατομμύρια οχήματα έχουν ανακληθεί μετά το 2015 στα μεγαλύτερα γερμανικά γκρουπ που παραδέχτηκαν ότι εξαπατούσαν τους αγοραστές τους.
Πρόσφατα, έχουν ληφθεί αποφάσεις από το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την αποζημίωση των ιδιοκτητών αυτοκινήτων, που εξοπλίζονταν με το παράνομο λογισμικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετές εταιρείες καλούνται να καταβάλουν αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων τους που εξοπλίζονταν με παράνομα λογισμικά. H συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου είναι δεσμευτική για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Πριν από ένα μήνα έγινε γνωστό ότι στη Βρετανία «τρέχουν» πάνω από 336.000 αξιώσεις αποζημίωσης από κατόχους αυτοκινήτων στα οποία γερμανική φίρμα είχε τοποθετήσει στα αυτοκίνητά τους παράνομα λογισμικά. Παράλληλα, έχει γίνει σαφές ότι οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που διέθεταν το παράνομο λογισμικό μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση από την κατασκευάστρια εταιρεία.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις