Σχολικός εκφοβισμός: Πείραμα στη Νότια Κορέα δίνει τη λύση στην αντιμετώπιση του παγκόσμιου φαινομένου
Για το πείραμα συνεργάστηκαν εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι
Ομάδα επιστημόνων στη Νότια Κορέα επιστρατεύτηκε προκειμένου να δώσει μία οριστική λύση στην αντιμετώπιση του παγκόμιου φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.
Ψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί ανέλαβαν να κάνουν ένα πείραμα, όπου δημιούργησαν στις τάξεις ενός σχολείου αυτό που περιγράφεται ως «κλίμα κατά του εκφοβισμού».
Οι ειδικοί προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον σε κάθε αίθουσα όπου οι μαθητές θα ήταν σε θέση να υπερασπιστούν το εκάστοτε θύμα εκφοβισμού χωρίς φυσικά τη χρήση βίας.
Ο στόχος δηλαδή ήταν να απαντήσει η ίδια η σχολική κοινότητα στον εκφοβισμό και όχι με κατασταλτικό τρόπο.
Πώς έγινε το πείραμα
Οι ερευνητές συνεργάστηκαν με μια ομάδα 24 έμπειρων καθηγητών φυσικής αγωγής στη Σεούλ, εξέτασαν συνολικά 1.178 μαθητές, δηλαδή 48 τάξεις. Κατά τη διάρκεια 18 εβδομάδων, οι εκπαιδευτικοί ταξινομήθηκαν σε δύο ομάδες.
Στη μία ομάδα οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές δεν ενθαρρύνονταν να εμπλακούν για να σταματήσουν το bullying, όπως γενικά δυστυχώς συνηθίζεται.
Η άλλη ομάδα όμως, θα ακολουθούσε μια άλλη προσέγγιση, που είναι και ο πυρήνας του πειράματος. Η νέα προσέγγιση, η οποία αποσκοπούσε στη δημιουργία ενός «κλίματος κατά του εκφοβισμού» στις τάξεις, εστίασε στην διαμόρφωση μιας άλλης στάσης, πιο συνολικής, που δεν αφορούσε μόνο τον θύτη ή το θύμα.
Στο επίκεντρο της προσέγγισης έμπαινε το ζήτημα της φροντίδας για τους άλλους και η μείωση του αναταγωνισμού μεταξύ των μαθητών.
Τα αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα του πειράματος αποδείχθηκαν κάτι παραπάνω από θετικά με τους ειδικούς να αναφέρουν πως τα περιστατικά και τα θύματα εκφοβισμού εντός του σχολικού χώρου μειώθηκαν δραματικά.
Μάλιστα αυτό που προέκυψε είναι πως το πρόβλημα προέρχεται από το γεγονός πως επιλέγουμε να εστιάσουμε στη συμπεριφορά του εκάστοτε εκφοβιστή και όχι στον τρόπο που αντιδούν οι μάρτυρες.
Το γεγονός πως παρατηρείται έξαρση του φαινομένου στα σχολεία είναι πως οι μαθητές που είναι αυτόπτες μάρτυρες ενός περιστατικού μένουν απλοί θεατές. Αυτών η στάση όμως είναι που θα κρίνει τελικά και το κατά πόσο θα υπάρχει ευνοϊκό περιβάλλον για το bullying.
Στο πείραμα, η στάση φροντίδας για τον άλλον, η άρνηση του ανταγωνισμού με του συμμαθητές, όλο αυτό το κλίμα κατά του εκφοβισμού, ωθούσε τους μαθητές να στρέφονται εναντίον οποιασδήποτε τέτοιας συμπεριφοράς.
«Οι παρευρισκόμενοι υποστήριζαν τα θύματα επειδή το κλίμα της τάξης υποστήριζε τους παρευρισκόμενους», δήλωσαν οι επιστήμονες, εξηγώντας ότι ένιωθαν ότι δεν ήταν μόνοι τους και έκαναν το σωστό με αποτέλεσμα τα περιστατικά εκφοβισμού να υποστούν σημαντική μείωση.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις