Η γραμματέας που βρέθηκε ανάμεσα στη Γιόκο Όνο και τον Τζον Λένον λέει την ιστορία της
Σε ένα νέο ντοκιμαντέρ, η Μέι Πανγκ, η οποία από βοηθός έγινε ερωμένη του πρώην Beatle μιλάει για τη δική της πλευρά μιας παρεξηγημένης κατάστασης.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, ο Τζον Λένον βίωσε αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε περίφημα «χαμένο Σαββατοκύριακο», απηχώντας τον τίτλο μιας κλασικής ταινίας του 1945 για έναν ανεξέλεγκτο αλκοολικό. Δεδομένης αυτής της περιγραφής, ο κόσμος φυσικά θεώρησε εκείνο το «Σαββατοκύριακο» – το οποίο στην πραγματικότητα διήρκεσε 18 μήνες και συνέπεσε με τον χωρισμό του Λένον από τη Γιόκο Όνο – ως μια περίοδο μεγάλης υπερβολής και βαθιάς λύπης.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Μέι Πάνγκ, η οποία ήταν η 22χρονη ερωμένη του Λένον κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου, κάθε άλλο παρά έτσι ήταν. «Μπορούσε να κάνει παρέα με τους φίλους του και να διασκεδάζει πολύ», είπε. «Και, επειδή εγώ ήμουν 10 χρόνια νεότερη, κάναμε όλα όσα κάνουν τα νεαρά ζευγάρια».
Ήταν ένα «χαμένο σαββατοκύριακο»
Η Πανγκ επιμένει ότι ο πρώην Beatle χρησιμοποίησε τον όρο «χαμένο Σαββατοκύριακο» για να αναφερθεί σε εκείνη την περίοδο μόνο και μόνο επειδή είχε κουραστεί από τον Τύπο που τον ρωτούσε συνεχώς για δύο περιστατικά μεγάλης δημοσιότητας το 1974, κατά τα οποία τον πέταξαν έξω από ένα κλαμπ στο Λος Άντζελες επειδή ήταν μεθυσμένος και λεκτικά υβριστικός. «Έλεγε σαρκαστικά: ‘Ήταν ένα μεθυσμένο Σαββατοκύριακο, εντάξει;’» λέει η Πανγκ. «Ο κόσμος δεν καταλαβαίνει ότι η φράση δεν αφορούσε τη σχέση μας».
Ανεξάρτητα από αυτό, ο όρος έγινε τόσο ηχηρός που ένα νέο ντοκιμαντέρ με επίκεντρο εκείνη την περίοδο – «Το χαμένο Σαββατοκύριακο: Μια ιστορία αγάπης» – αφιερώνει τον μισό τίτλο του σε αυτό.
Οι πολλαπλές έννοιες του τίτλου αντικατοπτρίζουν τις αλληλοσυγκρουόμενες αφηγήσεις που θολώνουν εδώ και καιρό αυτή την εποχή στη ζωή του πρώην Beatle. Κατά καιρούς, ο Λένον, η Όνο και η Πανγκ έχουν δώσει στον Τύπο τις δικές τους εκδοχές της ιστορίας.
Πριν από τριάντα χρόνια, η Πανγκ έγραψε ένα βιβλίο, το «Αγαπώντας τον Τζον», που περιέγραφε λεπτομερώς τη δική της πλευρά, υποστηρίζοντας ότι η σχέση της με τον Λένον δεν ήταν απλώς μια περαστική περιπέτεια ή ένα τυχαίο γεγονός, όπως χαρακτηρίζεται από ορισμένους, αλλά μια βαθιά και μόνιμη αγάπη. Ακόμα κι έτσι, πιστεύει ότι πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούν την έκταση της εμπλοκής της. «Κάθε φορά που έλεγα στον κόσμο γι’ αυτό, μου έλεγαν: «Θα έπρεπε να γράψεις ένα βιβλίο», είπε η Πανγκ. «Τους είπα: ‘Το έκανα!’».
Διαχρονικές, πολιτικές και κοινωνικές αξίες
Ένας άλλος παράγοντας που την έκανε να εγκρίνει το νέο ντοκιμαντέρ είναι η πολιτιστική στιγμή που διανύουμε αυτή τη στιγμή. Μέρη της ιστορίας της Πανγκ ταιριάζουν απόλυτα με τη σημερινή ευαισθησία για τις συνέπειες της σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο εργασίας. Η συγκεκριμένη εμπειρία της τότε θα μπορούσε, σήμερα, να θεωρηθεί ως ο χειρότερος εφιάλτης κάποιου τμήματος ανθρώπινου δυναμικού. Ο Guardian επικοινώνησε με την εκπρόσωπο της όνο για την αντίδρασή της στην εκδοχή της Πανγκ για τα γεγονότα. Μέσω εκείνου, η Όνο αρνήθηκε να σχολιάσει.
Οι περισσότεροι αφοσιωμένοι οπαδοί της μουσικής γνωρίζουν εδώ και καιρό αυτή την εκδοχή της ιστορίας: Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν η Πανγκ εργαζόταν ως βοηθός του εμβληματικού ροκ ζευγαριού, η Όνο κατέστησε σαφές ότι η υφισταμένη της δεν ήθελε απλά να κάνει τη δουλειά της αλλά και να γίνει ερωμένη του Λένον. «Μου το ζητούσε αυτό, αλλά, ταυτόχρονα, μου έλεγε: «Θα το κάνεις!»» είπε η Πανγκ διευκρινίζοντας ότι δεχόταν πίεση από την Όνο.
Δείτε το βίντεο
«Είχα τη δική μου νοοτροπία»
Λόγω του νεαρού της ηλικίας της και της θέσης της, πολλοί είδαν την Πανγκ ως έναν ιδιαίτερα αδύναμο στόχο για την ατζέντα της Όνο. Όμως η συνομιλία μαζί της μέσω Zoom από το σπίτι της στο Κουίνς και η κατανόηση του ιστορικού της περιπλέκει αυτή την άποψη. Γεννημένη και μεγαλωμένη στο ισπανικό Χάρλεμ, η Πανγκ έχει την προφορά, το πνεύμα και την αυτοπεποίθηση μιας κλασικής Νεοϋορκέζας. «Μου έχουν πει άνδρες με τους οποίους έχω βγει ότι είμαι πιο δυνατή από τις περισσότερες γυναίκες», είπε γελώντας. «Είχα τη δική μου νοοτροπία».
Αυτό ήταν ξεκάθαρο ήδη από την παιδική της ηλικία. Οι γονείς της Πανγκ, οι οποίοι είχαν έναν δυστυχισμένο γάμο, ήταν Κινέζοι μετανάστες που, πριν έρθουν στην Αμερική, υπέμειναν την ιαπωνική εισβολή στη χώρα τους που σκότωσε εκατομμύρια ανθρώπους. Ο πατέρας της, ένας παραδοσιακός Κινέζος εκείνης της εποχής, δεν ενδιαφερόταν για μια κόρη, αλλά η μητέρα της αποτελούσε ένα μαχητικό πρότυπο. «Ήταν μια πραγματική πολεμίστρια» δήλωσε η Πανγκ. «Ο πατέρας μου τη φοβόταν περισσότερο παρά το αντίθετο. Εγώ ευθυγραμμίστηκα μαζί της».
Ο ατίθασος χαρακτήρας της Πανγκ την έκανε φυσική θαυμάστρια του rock’n’roll. «Η μουσική ήταν ο σωτήρας μου» είπε.
«Έμοιαζαν σαν να μην είχαν κάνει μπάνιο εδώ και μήνες»
Το 1970, χρησιμοποίησε την τσαχπινιά της για να μπλοφάρει και να βρει δουλειά στο γραφείο του Άλεν Κλέιν, το γραφείο διαχείρισης του οποίου αντιπροσώπευε την Apple Records και όλους τους Beatles εκτός από τον Πολ ΜακΚέρτεϊ. Την πρώτη φορά που είδε τον Λένον και την Όνο στο γραφείο, έμεινε λίγο έκπληκτη. «Έμοιαζαν σαν να μην είχαν κάνει μπάνιο εδώ και μήνες» είπε.
Η Πανγκ πιστεύει ότι η Όνο την επέλεξε για προσωπική βοηθό του ζευγαριού επειδή ήταν αποτελεσματική. «Μπορούσα να κάνω ό,τι μου ζητούσαν», είπε.
Κυρίως, είπε η Πανγκ, ήταν η Όνο που έδινε τις εντολές και ήταν πολλές. Όταν η Όνο δημιουργούσε την avant-garde ταινία της Fly – η οποία αποτελείται εξ ολοκλήρου από το ομώνυμο έντομο που σέρνεται πάνω στο σώμα μιας γυμνής γυναίκας – ανατέθηκε στην Πανγκ να βρει και να πιάσει τα ζωηρά έντομα καταμεσής ενός παγωμένου χειμώνα της Νέας Υόρκης.
Για μια άλλη ταινία της Όνο, η Πανγκ έπρεπε να ζητήσει τόσο από καθημερινούς ανθρώπους όσο και από διασημότητες να δείξουν τα πόδια τους στην κάμερα για την ειρήνη. Παρά την αγάπη της για τη μουσική των Beatles, η Πανγκ λέει ότι δεν είχε φαντασιώσεις για τον Λένον εκείνη την εποχή. Για την ιστορία, είπε ότι ο αγαπημένος της Beatle ήταν ο Ρίνγκο Σταρ. Αρχικά, αυτό ήταν ένα πλεονέκτημα για την Όνο. «Όποιος αισθανόταν ότι έκανε παιχνίδι με τον Τζον, είχε φύγει» είπε.
Όταν άρχισε η ψυχρότητα της Όνο και του Τζον
Δούλευε στο γραφείο τους στο κτήριο Dakota, όταν η Πανγκ αισθάνθηκε αμέσως μια ψυχρότητα μεταξύ των αφεντικών της. «Ήταν σαν δύο μαγνήτες που απωθούσαν ο ένας τον άλλον» είπε. «Απλά δεν ήθελες να βρεθείς στη μέση αυτού».
Αυτό κατέστη αδύνατο ξεκινώντας από μια μέρα του 1973, όταν η Όνο ήρθε στην Πανγκ και της είπε ότι εκείνη και ο Λένον δεν τα πήγαιναν καλά και ότι πίστευε ότι ο Τζον θα άρχιζε να βλέπει άλλες γυναίκες. «Σκέφτηκα: «Ω Θεέ μου, θα εμπλακούν κι άλλοι άνθρωποι τώρα;»» θυμάται η Πάνγκ.
Ποτέ δεν φαντάστηκε ότι η ίδια θα ήταν το άλλο πρόσωπο μέχρι που, όπως λέει, η Όνο της το ζήτησε: «’Δεν έχεις αγόρι, έτσι δεν είναι;’. Είπα: «Ναι, αλλά σε παρακαλώ μη με μπλέκεις με αυτό». Τότε μου είπε: ‘Είσαι καλή και δεν θέλεις να βγει με κάποια που δεν θα είναι καλή μαζί του, σωστά;». Είπα: «Φυσικά και όχι». Έτσι, είπε: «Είσαι τέλεια». Είπα ‘όχι’ και εκείνη συνέχισε να λέει ‘ναι’. Μετά έφυγε από την πόρτα. Αργότερα, ο Τζον μου είπε ότι μετά πήγε σε εκείνον και του είπε: «Το κανόνισα»».
Η Πανγκ ισχυρίζεται ότι ο Λένον δεν ήταν αρχικά σύμφωνος. «Δεν πηδούσε από τη χαρά του», είπε. «Δεν το ήθελε, και δεν το ήθελα κι εγώ».
Μετά από λίγο καιρό, ωστόσο, είπε ότι ο Λένον ζεστάθηκε μαζί της και άλλαξε στάση. «Αν δεν το έκανε, δεν θα έβγαινα μαζί του» είπε η Πανγκ.
Το σεξ μεταξύ τους σφράγισε τη συμφωνία. Σύντομα, τα πράγματα αναθερμάνθηκαν σε σημείο που, όταν ο Λένον μετακόμισε στο Λος Άντζελες για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, η Πανγκ έγινε η ερωμένη του κανονικά. Η Όνο ενέκρινε τη μετακόμιση, ισχυρίζεται η Πανγκ, επειδή ήθελε να έχει τη δική της σχέση με άλλον μουσικό. «Δεν το γνωρίζαμε αυτό εκείνη την εποχή» δήλωσε η Πανγκ. «Αλλά ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό ήταν να μην είναι εκεί ο Τζον».
Ο Τζον Λένον στην πιο ανάλαφρη φάση του
Ο χρόνος του νέου ζευγαριού στο Λος Άντζελες αναβίωσε την πιο ανάλαφρη πλευρά του Λένον, είπε, τόσο προσωπικά όσο και δημιουργικά. Έβγαλε το άλμπουμ Rock’n’Roll, το οποίο περιείχε διασκευές ροκ τραγουδιών που τον είχαν επηρεάσει, φέρνοντάς του έτσι μια νοσταλγική χαρά και απαλλάσσοντάς τον από την πίεση του να γράψει νέο υλικό.
Απαλλαγμένος τόσο από τις απαιτήσεις της Beatlemania όσο και από τις εντάσεις του με την Όνο, η Πανγκ δήλωσε ότι ο Λένον «μπόρεσε να κάνει φυσιολογικά πράγματα. Τον πήγαινα βόλτες με το λεωφορείο. Τον πήγαινα σε πάρκα».
Τον βοήθησε επίσης να επανασυνδεθεί με τη ζωή του πριν από την είσοδο της Όνο στο προσκήνιο. Σύμφωνα με την Πανγκ, κάθε φορά που ερχόταν ένα τηλεφώνημα στην Dakota από τον μικρό γιο του, τον Τζούλιαν, που είχε αποκτήσει με την πρώτη του γυναίκα τη Σύνθια και από τον οποίο είχε αποξενωθεί, η Όνο της έδινε εντολή να του πει ότι ο πατέρας του δεν ήταν διαθέσιμος.
Της είπε επίσης να μην πει ποτέ στον Λένον για τα τηλεφωνήματα. Τώρα που ο Λένον ήταν μόνος του μαζί της στο Λος Άντζελες, η Πανγκ ενθάρρυνε τον πρώην Beatle να επανασυνδεθεί με τον γιο του. «Είχε πολύ καιρό να δει τον πατέρα του», είπε. «Του έλειπαν τόσα πολλά».
Πιστεύει ότι οι ενοχές του Λένον για την αποξένωση τον έκαναν στην αρχή να νιώθει αμήχανα με τον Τζούλιαν. «Έπρεπε να τον πείσω να το ξεπεράσει», είπε η Πανγκ. «Και δούλεψε. Πραγματικά απολάμβανε την παρέα του Τζούλιαν».
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ
Η Πανγκ λειτουργούσε ενωτικά
Η Πανγκ είπε ότι βοήθησε επίσης να επανασυνδεθεί ο Λένον με τη μητέρα του Τζούλιαν, την πρώτη του σύζυγο, Σύνθια. Στο ντοκιμαντέρ, ο Τζούλιαν εμφανίζεται ως ο μεγαλύτερος σύμμαχος και μάρτυρας της Πανγκ. Όχι ότι όλα ήταν ευτυχισμένα σε αυτό το χρονικό διάστημα.
Ο Λένον έπινε υπερβολικά, αν και η Πανγκ είπε, δεν έπαιρνε βαριά ναρκωτικά, όπως έχει συχνά αναφερθεί. Επίσης, είπε ότι η Όνο ζήλευε όσο περνούσε ο καιρός και άρχισε να «τηλεφωνεί ένα εκατομμύριο φορές την ημέρα. Ήταν για το τίποτα. Έλεγε: «Ήθελα απλώς να ξέρεις ότι έκανα μια βόλτα γύρω από το τετράγωνο»» λέει η Πανγκ.
Επιπλέον, είπε ότι ο Λένον θα κολλούσε με την Πανγκ σε πείσμα της Όνο. «Δεν ήξερε να χάνει», είπε.
Τελικά, ο Λένον έμαθε για μια υποτιθέμενη, ερωτική σχέση της Όνο και, όπως είπε η Πανγκ, αντί να ζηλέψει, είπε: «Ωραία!».
Το 1975, ο Λένον και η Πανγκ επέστρεψαν στη Νέα Υόρκη, αλλά ζούσαν σε δικό τους διαμέρισμα μακριά από την Dakota. Αν και ο πρώην Beatle επέστρεψε τελικά στη ζωή του με την Όνο, για μια σειρά από πολύπλοκους λόγους που περιγράφονται στο ντοκιμαντέρ, η Πανγκ υποστηρίζει ότι αυτό ήταν μια απόλυτη έκπληξη για εκείνη.
«Θα αγοράζαμε σπίτι!» είπε. Είπε επίσης ότι συνέχισε να τον βλέπει και να είναι οικεία μαζί του μέχρι τον θάνατό του. «Για ένα άτομο που υποτίθεται ότι δεν έπρεπε να είναι στη ζωή του, εγώ ήμουν στη ζωή του», είπε.
Στάχτη στα μάτια
Από αυτή την άποψη, η Πανγκ πιστεύει ότι ο χαρακτηρισμός του Λένον για τα τελευταία χρόνια της σχέσης του με την Όνο ως περίοδο οικογενειακής ευδαιμονίας ήταν ένα κατασκεύασμα που χρησιμοποίησε για να προωθήσει το άλμπουμ επανένωσης μαζί της, Double Fantasy. «Καταλάβαινε τι έπρεπε να κάνει για να πετύχει στα μέσα ενημέρωσης», είπε.
Η Πανγκ είπε ότι η τελευταία φορά που μίλησε με την Όνο ήταν ένα τηλεφώνημα που της έκανε μετά την επιστροφή του Λένον. «Της είπα: «Συγχαρητήρια. Πήρες πίσω τον Τζον. Θα πρέπει να είσαι πολύ ευτυχισμένη τώρα».
Η απάντησή της ήταν πολύ ενδιαφέρουσα για μένα. Είπε: ”Ευτυχισμένη; Δεν ξέρω αν θα είμαι ποτέ ευτυχισμένη». Για μένα, αυτό δεν ακούστηκε σαν κάποιος που προσκαλεί θερμά ένα άτομο πίσω στη ζωή του».
Όταν η Πανγκ μιλάει για την Όνο, είτε στη συνέντευξή μας είτε στο ντοκιμαντέρ, δίνει μια συνεπή εικόνα της ως χειριστική και ελεγκτική, ωστόσο προσέχει να μην την περιγράφει ποτέ ευθέως με αυτόν τον τρόπο. «Δεν βλέπω τον λόγο να το κάνω εγώ», είπε. «Τα καταφέρνει αρκετά καλά να παρουσιάζει τον εαυτό της η ίδια».
Παρόλα αυτά, η εικόνα που προτείνει για την Όνο ταιριάζει με τον χαρακτήρα που πίστευαν πολλοί οπαδοί των Beatle πριν από δεκαετίες.
Η Πανγκ παραδέχεται πρόθυμα ότι, εκείνη την εποχή και μετά, η Όνο υπέστη μεγάλο βαθμό σεξισμού και ρατσισμού από το κοινό, γεγονός που τροφοδότησε αυτή τη σκληρή άποψη για εκείνη. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ωστόσο, η εικόνα της Όνο έχει βελτιωθεί σημαντικά,.
Ακόμα κι έτσι, η Πανγκ φαίνεται πρόθυμη να δώσει τον απολογισμό της αυτή τη στιγμή της ζωής της, ως περήφανη, 72χρονη μητέρα δύο μεγάλων παιδιών από τον πρώην σύζυγό της, τον παραγωγό Τόνι Βισκόντι.
«Ο κόσμος θα ανακαλύψει το κομμάτι που λείπει από την ιστορία», δήλωσε η ίδια. «Έχουν διαβάσει γι’ αυτό από άλλους ανθρώπους. Τώρα θα το δουν όπως ήταν».
*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην theguardian.com
- Αμαλιάδα: «Αν δω το παραμικρό θα την ”σκίσω” επιστημονικά», λέει ο τεχνικός σύμβουλος της Ειρήνης Μουρτζούκου
- Αμαλιάδα: «Το ψέμα θέλει μνήμη και η αλήθεια θάρρος» – Ανατροπή από μάρτυρα – «κλειδί»
- Μαγδεμβούργο: Για «κενό ασφαλείας» στη χριστουγεννιάτικη αγορά κάνει λόγο ειδικός σε θέματα τρομοκρατίας
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις