Το μότο είναι γνωστό, για την βία, που είναι καταδικαστέα απ΄όπου και αν προέρχεται. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές στον ελληνικό και παγκόσμιο κινηματογράφο που αγαπημένοι ηθοποιοί αναγκάστηκαν -από το σενάριο- να βγουν από τα ρούχα τους και να σηκώσουν το χέρι τους. Κίνητρό τους ήταν το… δίκιο.

«Θα το εκτιμούσαν αν ήσουν λίγο ευγενικός σε αυτούς του ανθρώπους»

Όταν η οικογένεια των πλούσιών Τεξανών Benedicts σταματούν σε ένα εστιατόριο για να φάνε, μια πινακίδα στο γκισέ του μαγαζιού έγραφε: «Διατηρούμε το δικαίωμα να αρνηθούμε την υπηρεσία σε οποιονδήποτε».

Με άλλα λόγια, απέκλειε μαύρους ή άλλες μειονότητες. Μόλις λοιπόν ο ιδιοκτήτης πήγε να διώξει κακήν κακώς μια φτωχή οικογένεια Μεξικανών που μπήγε να τσιμπήσει ο πατέρας Benedict (Ροκ Χάτσον), ζήτησε από τον ιδιοκτήτη να τους αφήσει να μείνουν. Όταν ο ιδιοκτήτης αρνήθηκε, ο Bick τον άρχισε στα μπουνίδια, παρά το γεγονός ότι είχε και κάποια χρόνια πάνω του.

Μπορεί τελικά να κέρδισε το ρατσιστόμουτρο, αλλά ο ηττημένος Bick πήρε το καλύτερο έπαθλο από την γυναίκα του (Ελίζαμπεθ Τέιλος) που ήταν παρούσα στον καυγά, λέγοντας του αργότερα ότι ήταν «ο ήρωας της για πρώτη φορά». (Ταινία Ο Γίγας, 1956)

«Κτήνος!»


Ο Νίκος Φαναριώτης (Νίκος Κούρκουλος), ένας νεαρός ανακριτής, αποφασίζει να ερευνήσει μια υπόθεση ξανά, επειδή πιστεύει πως η Ελβίρα Βιάσκου (Ελένη Ερήμου), μια αθώα -παλιά του αγαπημένη και κόρη πλούσιου επιχειρηματία- έχει οδηγηθεί στη φυλακή. Βοηθούμενος από κάποιον άγνωστο σκοτεινό τύπο, αρχίζει να διαπιστώνει πως είναι μπλεγμένος σε ένα σχέδιο που αποσκοπεί στην αθώωση της κοπέλας, που είναι όντως ένοχη. Όταν όμως μαθαίνει ότι αυτός που κινούσε τα νήματα δεν ήταν άλλος από τον Θεμιστοκλή Βιάσκο (Γιώργος Μούτσιος), τον αδελφό της κοπέλας, που ήθελε να αρπάξει την οικογενειακή περιουσία, στέλνοντας την αδελφή του στη φυλακή και τον πατέρα τους, Αλέξανδρο Βιάσκο (Μάνος Κατράκης), στον τάφο, το περιλαβαίνει στα χαστούκια έξω από τις φυλακές Κορυδαλλού. (Ταινία, Με φόβο και πάθος, 1972)

«Έλα Λάκη παιδί μου…»


Η φτωχή Μαίρη (Αλίκη Βουγιουκλάκη), επειδή δεν μπορεί να βρει μόνιμη εργασία και τα αφεντικά της συνεχώς της ρίχνονται, αναγκάζεται να καταφύγει σε έναν εφοπλιστή, τον Τζώρτζη (Αλέκος Αλεξανδράκης) προκειμένου να τη βοηθήσει να μεταναστεύσει στην Αυστραλία. Γοητευμένος ο Τζώρτζης υπόσχεται να τη βοηθήσει και την φιλοξενεί στο σπίτι. Όταν ο Τζώρτζης μαθαίνει ότι ο ανιψιός του, το οποίο συντηρεί, είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά τη Μαίρη τον φώναξε ιδιαιτέρως να του τα πεί… και του «τα πε».  (Ταινία, Το κλωτσοσκούφι, 1960)

«Θέλει προσοχή το ξύρισμα»


Όταν μια ομάδα εργαζομένων στα πολιτικά δικαιώματα χάνεται σε μια μικρή πόλη του Μισισιπή, οι πράκτορες του FBI, Άλαν Γουάρντ (Γουίλεμ Νταφόε) και Ρούπερτ Άντερσον (Τζιν Χάκμαν) στέλνονται για έρευνα. Οι τοπικές αρχές και κυρίως ο Σερίφης με τον βοηθό του αρνούνται να συνεργαστούν μαζί τους, τα πράγματα γίνονται ζόρια. όρων για τη στρατηγική. Στο μεταξύ όμως, ο Τζιν Χάκμαν ερωτεύεται την γυναίκα του βοηθού του σερίφη που είναι μέλος της Κουκ Λουξ Κλάν. Όταν μαθαίνει ο Χάκμαν ότι ο βοηθός σερίφη έχει ξυλοκοπήσει σχεδόν μέχρι θανάτου την γυναίκα, τον επισκέπτεται στο μπαρμπέρικο που έχει πάει για ξύρισμο… καλύτερα να άφηνε γένια όμως. (Ταινία, Ο Μισσισσιπής καίγεται, 1988)