Οικονομικός Ταχυδρόμος: 97 χρόνια πριν το πρώτο φύλλο: Ολα τριγύρω αλλάζουν, όλα τα ίδια μένουν
11 Απριλίου 1926 εκδίδεται το πρώτο φύλλο του Οικονομικού Ταχυδρόμου, σε μια ταραγμένη περίοδο για την Ελλάδα. Πολλά έχουν αλλάξει, πολλά έμειναν ίδια…
Ηταν 11 Απριλίου 1926, πριν από 97 ολόκληρα χρόνια όταν μια εφημερίδα έκανε πρεμιέρα στους αθηναϊκούς δρόμους.
Μια οικονομική εφημερίδα που έμελλε να αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο του Τύπου και να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην οικονομία της χώρας τις επόμενες δεκαετίες.
Το πρώτο φύλλο του Οικονομικού Ταχυδρόμου κυκλοφόρησε σαν σήμερα πριν από σχεδόν έναν αιώνα, κι έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τι απασχολούσε την οικονομική – επιχειρηματική (κι όχι μόνο) ζωή της Ελλάδας.
Μια χώρα που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της μετά την εθνική τραγωδία της Μικράς Ασίας, μια οικονομία που περνά δύσκολες ώρες, μια κοινωνία που προσπαθεί να αφομοιώσει τους χιλιάδες πρόσφυγες και η επιχειρηματική ζωή του τόπου να επιχειρεί να θέσει βάσεις επιβίωσης.
Σας θυμίζουν τίποτε όλα αυτά; Κι όμως, όλα τριγύρω αλλάζουνε, κι όλα τα ίδια μένουν. Αν σκεφτεί κανείς ότι το πρώτο θέμα σε εκείνο το πρώτο φύλο του Οικονομικού Ταχυδρόμου είχε τίτλο: «Η οικονομική κρίσης της χώρας», μπορεί να διαπιστώσει τις ομοιότητες (μέσα στις τεράστιες διαφορές) που υπάρχουν με τη σημερινή πραγματικότητα.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά για την πρώτη αυτή έκδοσης.
Ηταν ασφαλώς η εβδομαδιαία έκδοση του Ελεύθερου Βήματος, που στη συνέχεια μετεξελίχθηκε στο «Βήμα» που όλοι γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.
Διευθυντής ο Βασίλης Ι. Δεληγιάννης και το κόστος της ήταν 2.50 δραχμές ενώ η ετήσια συνδρομή 150 δραχμές.
Στα περιεχόμενα της έκδοσης διαβάζουμε:
Η Επιστήμη και η Οικονομική ζωή
Προσφυγικά ζητήματα
Εργατική Ζωή
Η κατάρρευσις του Σοσιαλισμού
Η διάψευσις των Σοβιετικών υπολογισμών
Εταιρεία και Τράπεζαι
Οικονομικά του Κράτους
Δασμολογικά – Συμβάσεις
Η Βιομηχανία
Η εθνική μας παραγωγή
Συγκοινωνία – Μεταφοραί
Χρηματιστηριακή και εμπορική κίνησις της εβδομάδας.
Με τίτλο «Να επανέλθη η μονιμότητα», ως ένα είδος παρέμβασης της εφημερίδας, αναφέρεται: «Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος ως ένα των σκοπών του προγράμματός του θέτει την προσπάθειάν του όπως συμβάλη εις την δι’ όλων του των δυνάμεων απόκτησιν καλής διοικήσεως εν τη χώρα, διότι άνευ τοιαύτης δεν θα είνε δυνατόν να εξασφαλισθή η οικονομική πρόοδος του τόπου.
Αλλά δια να αποκτήσωμεν καλήν διοίκησιν πρέπει να αποκαταστήσωμεν εις την εμπρέπουσαν θέσιν τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι από δεκαετίας υπέφεραν όσα ουδεμία άλλη κοινωνική τάξις…».
To πρώτο θέμα της εφημερίδας αναλύει την οικονομική κρίση λέγοντας ότι η έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου συμπίπτει με μια οικονομική περίοδο που «είνε ανάγκη να καθορίσωμεν. Διότι προορισμός μας θα είνε η παρακολούθησις της οικονομικής ζωής της χώρας και η προσπάθεια να συντελώμεν εις την δια της ανυστεροβούλου συζητήσεως καθοδήγησιν προς μίαν υγιεστέραν εξέλιξιν και ανάπτυξιν των παραγόντων αυτής…»
Το άρθρο που μπορεί κανείς να διαβάσει είναι συγκλονιστικό. Περιγράφει την οικονομική κατάσταση της χώρας και των επιχειρήσεων, όσο συγκλονιστικό είναι και το τέλος του: «Δια την οργάνωσιν όμως της παραγωγής και τας μετά του εξωτερικού οικονομικάς μας σχέσεις, απαιτείται κάτι το οποίον λείπει, και εν τούτοις είνε αρκούντως ουσιώδες: Η ομαλότης. Προς αυτήν, λοιπόν, τείνωμεν πάντες».
Ένα άρθρο που θα μπορούσε να «σταθεί» σχεδόν 100 χρόνια μετά στην πατρίδα μας.
Στις επόμενες σελίδες διαβάζει κανείς για την επιστήμη και οικονομική ζωή, τις κοινωνιολογικές θεωρίες, για τον πληθυσμό της γης και τα μέσα διατροφής των ανθρώπων, τις κατακτήσεις και τις απώλειες του σοσιαλισμού αλλά και το μείζον εκείνη την εποχή ζήτημα του προσφυγικού.
Τέσσερα χρόνια μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και η χώρα προσπαθεί να αφομοιώσει τους χιλιάδες πρόσφυγες. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος γράφει για την ελληνική ψυχή που δεν εκάμφθη και δεν λιποψύχησε «αλλ’ αντλήσασα ως ο Ανταίος νέας δυνάμεις… εβάδισε μετά θάρρους τον δρόμον εις τον οποίον την ωδηγεί η ιστορία της και η αποστολή της».
Διαβάσουμε για το έργο του Υπουργείου Πρόνοιας, την ανέγερση 30 χιλιάδων κατοικιών, τη δημιουργία οικισμών σε όλη τη χώρα, κ.λπ.
Διαβάζουμε μια πρόσκληση για την ετήσια γενική συνέλευση της Εθνικής Τράπεζας αλλά και για την αποζημίωσης αστών ανταλλάξιμων.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στις σελίδες του πρώτου φύλλου διαβάζουμε για την «διάψευσιν των σοβιετικών υπολογισμών» κι ένα ρεπορτάζ από τη Ρίγα, νέα για την «εργατική ζωή», αλλά και διαφημίσεις π.χ. της αυτοκινητοβιομηχανίας FIAT, του μηχανοποιείου ΒΙΟ, της εταιρείας οίνων Βότρυς κ.λπ.
Ένα μεγάλο θέμα αφορά στην φορολογία του οινοπνεύματος η οποία χαρακτηρίζεται «δικαία μεταρρύθμισής της δύναται ν’ αποδώση την υγιείαν εις τους αγροτικούς πληθυσμούς και 300.000.000 δραχ. ετησίως εις το κράτος».
Μεγάλο ρεπορτάζ αφορά στην εθνική παραγωγή «δια ν’ αποκτήσωμεν σιτάρκειαν» αλλά και «προσοχή εις την Νάξιαν σμυρίδα».
Μια σελίδα αφιερώνεται στις συγκοινωνίες και μεταφορές, στο εμπορικό ναυτικό, τα ελληνικά επιβατικά ατμόπλοια. Υπάρχει ρεπορτάζ για την παραγωγή της σταφίδας, για τα μέτρα ισοσκέλισης του προϋπολογισμού, για την καπνεμπορική και την χρηματιστηριακή κίνηση, το συνάλλαγμα, τις τιμές των πλοίων, της ξυλείας, των μετάλλων κ.λπ.
Τόσο διαφορετικές εποχές με τη σημερινή, αλλά και με πολλές ομοιότητες.
Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος συνεχίζει την παράδοση στον οικονομικό τύπο και γενικότερα στην οικονομική ζωή του τόπου. Εδώ και δύο χρόνια η ηλεκτρονική έκδοση ot.gr ενημερώνει τους αναγνώστες για όλα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Με αποκλειστικά θέματα, αναλύσεις, άρθρα, χρηστικές πληροφορίες για οτιδήποτε αφορά στην οικονομική, πολιτική, κοινωνική ζωή.
Και με όλα τα απαραίτητα εργαλεία ώστε η ανάγνωση να γίνεται με ευκολία και πάντα με σεβασμό στον αναγνώστη.
- Τέλη κυκλοφορίας: Δεν θα δοθεί παράταση διαμηνύει το υπουργείο Οικονομικών
- Πρωτοφανές περιστατικό: Αμερικανικό μαχητικό καταρρίφθηκε κατά λάθος από αμερικανικό καταδρομικό
- Στην Τούμπα κλείνουν τη χρονιά ΠΑΟΚ και Ατρόμητος
- Αρκάς: Η καλημέρα της Κυριακής έχει γεύση από κουραμπιέδες
- Κρήτη: Συνελήφθη 46χρονος στο Ηράκλειο – Κατηγορείται για κατοχή αρχαίων αντικειμένων
- Φωτεινή Βελεσιώτου: «Δεν εκτιμώ τους τράπερ γιατί ο στίχος τους υποτιμά τις γυναίκες»