Ποια είναι τα 100 κορυφαία εξαγωγικά προϊόντα της χώρας
Οι σημαντικότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών – Ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων
Με την καλύτερη επίδοση στη σύγχρονη ιστορία τους, ολοκλήρωσαν οι ελληνικές εξαγωγές την περσινή χρονιά, καταγράφοντας συνολική αύξηση κατά 14,64 δισ. ευρώ ή κατά 37,1% και ανήλθαν σε 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021.
Ποιες είναι οι σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές για τα ελληνικά προϊόντα
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ.
Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε.
Ακολουθούν η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην 5η από την 4η θέση που κατείχε το 2021, οι Η.Π.Α. προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (38,1%) και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7, για τις μεν Η.Π.Α. μία θέση πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο δύο θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό έτος, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 64,5% προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών (κατά 83,7%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το έτος 2022, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση των εξαγωγών (-10%) και μεγάλη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (12η θέση από 6η), της Νότιας Κορέας (20η από 13η) με μείωση 20,8% και της Κίνας (29η από 17η) με μείωση 43% σε σχέση με το 2021, καθώς και η άνοδος της Βόρειας Μακεδονίας (11η από 15η) με αύξηση 101%, του Γιβραλτάρ (14η από 21η) με αύξηση 132% και της Μάλτας (19η θέση από 32η) με αύξηση 117,9%.
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 40,9% προς την Ε.Ε. Οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 33,1%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις με μόνες εξαιρέσεις τις εξαγωγές προς τις χώρες του Κόλπου (-8%), τις χώρες BRICS (-19,2%) και την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (-13,2%). Αναλυτικότερα, προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 32,2% και προς τις χώρες του G7 κατά 30,7%.
Οι εξαγωγές προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) αυξάνονται κατά 54,5%, ενώ προς τις χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 27,9%. Ακολουθούν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Βόρεια Αφρική (47%), τις χώρες OPEC (25,1%) και τη Βόρεια Αμερική (35%).
Τέλος, οι μικρότερες σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής ενισχύθηκαν κατά 73,4% και προς τις χώρες MERCOSUR κατά 5,1% σε σχέση με το 2021. Οι εφοδιασμοί πλοίων διπλασιάστηκαν (108,3%) και από 0,2 εκ.€ που ήταν το περασμένο έτος άγγιξαν τα 0,4 εκ.€.
Η έκπληξη από το λάδι και τη φέτα
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 37,1% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 78,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 22%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 20,9%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 2,9%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 28,4%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το δωδεκάμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 60,5% σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2021. Στη 2η θέση εκτοξεύεται, από την 29η που κατείχε, το φυσικό αέριο με αύξηση 1.189,9%, ως αποτέλεσμα της τεράστιας αύξησης της τιμής του εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και του τριπλασιασμού της ποσότητας σε σχέση με το 2021. Στην 3η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, εγκαταλείποντας τη 2η θέση που για χρόνια κατείχαν, με μείωση της αξίας τους κατά -14,1%, ενώ στην 4η θέση βρέθηκαν τα προϊόντα αλουμινίου, με άνοδο 36%, και υποχώρηση όμως κατά μία θέση από την 3η θέση που κατείχαν το 2021. Την 5η θέση, από 7η, καταλαμβάνουν τα άλλα τυριά, ενώ την 6η, από την 9η, το παρθένο λάδι σε σχέση με την αντίστοιχη εξεταζόμενη περίοδο του 2021 με αύξηση 36,8%.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ψαριών και σωλήνων κάθε είδους, για τα μεν ψάρια υποχωρώντας στη σειρά κατάταξης κατά μία θέση, για τους δε σωλήνες κατά τρεις θέσεις, αντίστοιχα, ενώ στην 9η θέση ανέρχονται, από την 10η, οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 αυξήθηκαν κατά 27,36 δισ. ευρώ ή κατά 42,8%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 91,21 δισ. ευρώ έναντι 63,86 δισ. ευρώ κατά το δωδεκάμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 12,72 δισ. ευρώ, ή κατά 52,1% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -37,14 δισ. ευρώ από -24,42 δισ. ευρώ το έτος 2021.
Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες
Πολύ μεγάλη άνοδο και νέο ιστορικό ρεκόρ καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το δωδεκάμηνο του 2022. Η άνοδος αυτή οφείλεται τόσο στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ όσο και προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 40%, ενώ προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του 32,9%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 55,1% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 44,9% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.
Ευρωπαϊκή Ένωση
Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 29.533,4 εκ.€ το 2022, από 20.963,1 εκ.€ κατά το 2021.
Οι εξαγωγές προς την Ευρωζώνη (18), αυξήθηκαν κατά 33,1% (από 15.632,7 εκ.€ σε 20.809,7 εκ.€) και απορρόφησαν το 38,5% των συνολικών εξαγωγών της χώρας στην εξεταζόμενη περίοδο. Από τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αυξητική τάση στις εξαγωγές προς 17 από τους 18 κυριότερους προορισμούς της Ευρωζώνης. Εξαίρεση αποτελεί η Γαλλία προς την οποία οι ελληνικές αποστολές κυμάνθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2021. Αναλυτικότερα, οι ελληνικές αποστολές προς τη Γαλλία μειώθηκαν κατά -10% και άγγιξαν μόλις τα 1.685,1 εκ.€ από 1.871,7 εκ.€.
Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους λοιπούς δεκαεπτά κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 42,4% (από 4.002,7 εκ.€ σε 5.701,5 εκ.€), όταν προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση 20,9% (από 2.924,8 εκ.€ σε 3.536,5 εκ.€). Με μισό εκατομμύριο διαφορά ακολουθεί η Κύπρος, καταγράφοντας άνοδο 25,8% (από 2.568 εκ.€ σε 3.231,5 εκ.€).
Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία με διπλασιασμό σχεδόν των εξαγωγών (75,7% από 1.193,7 εκ.€ σε 2.097,2 εκ.€), η Ολλανδία που εμφανίζει αύξηση των αποστολών κατά 33,9% (από 902,9 εκ.€ σε 1.209,3 εκ.€) και η Μάλτα με υπερδιπλασιασμό των ελληνικών εξαγωγών (117,9%) (από 334,5 εκ.€ σε 729,1 εκ.€). Στην 8η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο οι οποίες σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 46,5% (από 474,2 εκ.€ σε 694,8 εκ.€) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία οι οποίες αυξάνονται κατά 37,1% (από 405,1 εκ.€ σε 555,7 εκ.€).
Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης συμπληρώνουν εννιά ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Αυστρία ενισχύθηκαν κατά 13,1% (από 406,8 εκ.€ σε 460,1 εκ.€), προς την Πορτογαλία αυξήθηκαν κατά 27,7% (από 263,9 εκ.€ σε 336,9 εκ.€), προς την Ιρλανδία κατέγραψαν άνοδο κατά 34,8% (από 187,1 εκ.€ σε 252,3 εκ.€), προς τη Φινλανδία διευρύνθηκαν κατά 14,9% (από 176,5 εκ.€ σε 202,8 εκ.€), προς τη Σλοβακία ενισχύθηκαν κατά 17,5% (από 165,2 εκ.€ σε 194 εκ.€), προς το Λουξεμβούργο εξαπλασιάστηκαν (502% από 29 εκ.€ σε 174,7 εκ.€), προς τη Λιθουανία ενισχύθηκαν κατά 12% (69,5 εκ.€ από 62,1 εκ.€), προς την Εσθονία υπερδιπλασιάστηκαν (136,2% από 28 εκ.€ σε 66,1 εκ.€) και τέλος προς τη Λετονία ενισχύθηκαν κατά 27,4% (από 38,6 εκ.€ σε 49,2 εκ.€).
Όσον αφορά στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 63,7% και ανήλθαν στα 8.723,7 εκ.€ από 5.330,4 εκ.€.
Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 119,1% (από 1.963,6 εκ.€ σε 4.302,7 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), η Ρουμανία επίσης με άνοδο κατά 31,2% (από 1.389,8 εκ.€ σε 1.823,4 εκ.€), η Πολωνία με αύξηση 24,3% (από 739,7 εκ.€ σε 919,6 εκ.€), η Ουγγαρία με αύξηση 45% (από 340,3 εκ.€ σε 493,6 εκ.€). Η Τσεχία σημειώνει άνοδο 25,1% (από 329,1 εκ.€ σε 411,9 εκ.€), όπως και η Σουηδία κατά 60,6% (από 233,9 εκ.€ σε 375,6 εκ.€). Τέλος, ακολουθούν η Κροατία με αύξηση των εξαγωγών κατά 19,8% (από 270,5 εκ.€ σε 324,2 εκ.€) και η Δανία κατά 7% (από 221,6 εκ.€ σε 237,1 εκ.€).
Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)
Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούν αποστολές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) (μερίδιο 19% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής με μερίδιο 12,5%, για το έτος 2022. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν στο εξεταζόμενο δωδεκάμηνο οι εξαγωγές προς τη Β. Αμερική (4,9%) και προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (5,2%).
Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν σημαντική αύξηση για το εξεταζόμενο διάστημα του 2022, της τάξης του 48,6%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παρατηρούνται αυξητικές τάσεις σχεδόν σε όλους τους προορισμούς της εν λόγω κατηγορίας χωρών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 21,5% (σε 2.501,7 εκ.€ από 2.058,5 εκ.€), γεγονός όμως που δεν της επέτρεψε να διατηρήσει την 4η θέση στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων που κατείχε το δωδεκάμηνο του 2021, με αποτέλεσμα να υποχωρήσει στην 5η θέση για την ίδια περίοδο του 2022. Εντυπωσιακά ανοδική (64,5%) είναι η πορεία της αξίας των εξαγωγών που καταγράφεται προς το Ηνωμένο Βασίλειο (σε 2.155,3 εκ.€ από 1.310,2 εκ.€), με αποτέλεσμα την άνοδό του κατά δύο θέσεις, από την 9η στην 7η, στο 2022. Διπλασιασμός των εξαγωγών επιτεύχθηκε προς τη Βόρεια Μακεδονία (101%) σε 1.754,3 εκ.€ από 872,6 εκ.€, η οποία και «σκαρφάλωσε» στην 11η από τη 15η θέση που βρισκόταν το δωδεκάμηνο του 2021 και υπερδιπλασιασμός προς το Γιβραλτάρ (132%), στα 1.209,6 εκ.€ από 521,4 εκ.€, το οποίο και ανέβηκε κατά επτά θέσεις στην κλίμακα κατάταξης των χωρών.
Οι αποστολές προς την Αλβανία κινούνται ανοδικά (23,9%) σε σχέση με το 2021 (σε 835,9 εκ.€ από 674,7 εκ.€), όπως και προς τη Σερβία κατά 26,1% (σε 455,5 εκ.€ από 361,2 εκ.€). Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προς το Μαυροβούνιο καταγράφουν μεγάλη αύξηση κατά 93% (σε 296,6 εκ.€ από 153,7 εκ.€), ενώ αυξητικά κινούνται οι ελληνικές εξαγωγές τόσο προς την Ελβετία κατά 29,8% (σε 240,2 εκ.€ από 185 εκ.€) όσο και προς τη Νορβηγία κατά 63,4% (σε 131,5 εκ.€ από 80,5 εκ.€). Τελευταίοι πελάτες των ελληνικών εξαγωγών με αξία μεγαλύτερη ή ίση των 50 εκ.€, προς την εν λόγω περιοχή, είναι το Κόσοβο, με ποσοστιαία άνοδο 10,8% (σε 86,1 εκ.€ από 77,7 εκ.€) και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη .με 32,1% (σε 54 εκ.€ από 40,9 εκ.€).
Στάσιμες παρουσιάζονται οι εξαγωγές προς την Ουκρανία (1,3%) σε 343,2 εκ.€ από 338,8 εκ.€ και σημαντικά μειωμένες προς τη Ρωσία κατά -24,3% (σε 156,4 εκ.€ από 206,6 εκ.€) ως συνέπεια του πολέμου ανάμεσα στις δύο αυτές χώρες και οι πολύ μικρές σε αξία εξαγωγές προς τη Λευκορωσία κατά -42,3% (σε 9,2 εκ.€ από 16 εκ.€).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν αύξηση κατά 27,9% (από 5.303,4 εκ.€ σε 6.783,5 εκ.€). Οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν πτωτικές τάσεις για 6 μόνο προορισμούς εκ των οποίων οι 5 έχουν εξαγωγές ίσες ή κάτω των 400 εκ.€. Αξίζει επίσης να επισημανθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται σε πολλές από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή.
Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2022, πρώτος πελάτης των ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται η Λιβύη με αύξηση (83,7%) των αποστολών (στα 1.848,1 εκ.€ από 1.006 εκ.€). Ακολουθεί ο Λίβανος προς τον οποίο επίσης καταγράφεται άνοδος των ελληνικών εξαγωγών κατά 34,8% (στα 1.582,3 εκ.€ από 1.173,4 εκ.€) και στην 3η θέση το Ισραήλ με αύξηση (54,8%) των ελληνικών εξαγωγών που άγγιξαν τα 849,5 εκ.€ από 548,8 εκ.€.
Στην 4η θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η Σαουδική Αραβία με πτώση των εξαγωγών κατά -11,6% (στα 542,5 εκ.€ από 613,9 εκ.€), ενώ στην 5η θέση είναι η Τυνησία με άνοδο της τάξεως του 7,4% (στα 539,1 εκ.€ από 501,8 εκ.€). Ακολουθούν η Αίγυπτος με πτώση -13,8% (στα 378,5 εκ.€ από 438,9 εκ.€) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με υποχώρηση -3,5% (στα 353 εκ.€ από 365,6 εκ.€). Ο σχετικός κατάλογος των κυριότερων πελατών ελληνικών προϊόντων κλείνει με το Μαρόκο προς το οποίο οι εξαγωγές διπλασιάστηκαν (108,2%, στα 304,8 εκ.€ από 146,4 εκ.€).
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2022 εμφάνισαν ποσοστιαία μείωση της τάξης του -2,5% σε σχέση με το περσινό δωδεκάμηνο. Ανήλθαν μόλις στα 2.804,1 εκ.€ από 2.876 εκ.€.
Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή για το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2022 είναι η Νότια Κορέα με πτώση όμως των εξαγωγών κατά -20,8% (από 917,9 εκ.€ σε 726,8 εκ.€) υποχωρώντας στην 20η θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδος σε σχέση με την 13η που ήταν το 2021. Η Κίνα καταλαμβάνει τη 2η θέση στην εξεταζόμενη περιοχή με μεγάλη μείωση των εξαγωγών κατά -43% (από 715,4 εκ.€ σε 407,7 εκ.€), επίδοση που την κατατάσσει στην 29η από τη 17η θέση στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.
Από τις υπόλοιπες χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, ξεχωρίζει η άνοδος των εξαγωγών προς την Ιαπωνία, οι εξαγωγές προς την οποία ανήλθαν στα 311,2 εκ.€ από 247,9 εκ.€ (25,5%), με αποτέλεσμα να παραμείνει στην 36η θέση, την οποία και κατείχε το 2021.
Την 4η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ασίας κατέχει η Σιγκαπούρη με πτώση των εξαγωγών κατά -21,7% (στα 278,2 εκ.€ από 355,4 εκ.€), ενώ πενταπλασιάστηκαν (462,3%) οι ελληνικές αποστολές προς τη Γεωργία, που έφτασαν στα 261,8 εκ.€ από 46,6 εκ.€ που ήταν κατά το δωδεκάμηνο του 2021.
Τέλος, αύξηση (74,8%) των ελληνικών αποστολών καταγράφεται προς την Ινδία στα 234,7 εκ.€ από 134,3 εκ.€, όταν οι ελληνικές εξαγωγές προς το Πακιστάν υπερδιπλασιάζονται και αγγίζουν τα 105,2 εκ.€ από 40,2 εκ.€ (162,1%). Μικρή όμως υποχώρηση των ελληνικών εξαγωγών (-6,2%) καταγράφεται προς το Χογκ Κογκ αγγίζοντας μόλις τα 85,3 εκ.€ από 90,9 εκ.€.
Η άνοδος κατά 35% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 1.943,2 εκ.€ σε 2.624,3 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην αύξηση της αξίας των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 38,1% (από 1.607,8 εκ.€ σε 2.220,3 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά αυξήθηκαν κατά 33,2% συγκριτικά με το 2021 (από 197,5 εκ.€ στα 263 εκ.€), ενώ προς το Μεξικό αυξήθηκαν ελαφρώς (από 138 εκ.€ σε 141,1 εκ.€ ή 2,2%).
Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.
Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξήθηκαν ως ποσοστό κατά το δωδεκάμηνο του 2022 (+34%) και ανήλθαν στα 416,2 εκ.€ από 310,6 εκ.€ το περσινό δωδεκάμηνο. Η άνοδος αυτή οφείλεται στη μεγάλη αύξηση (44,8%) των αποστολών προς τον Παναμά (από 140,3 εκ.€ στα 203,1 εκ.€), αλλά και στον υπερδιπλασιασμό (117,7%) των αποστολών προς τις Μπαχάμες (από 42 εκ.€ στα 91,4 εκ.€). Σημαντική είναι η μείωση των εξαγωγών κατά -21,5% προς τη Βραζιλία (από 70,2 εκ.€ στα 55,1 εκ.€), όταν αυξημένες είναι οι εξαγωγές προς τη Χιλή (από 25,2 εκ.€ στα 29,8 εκ.€ ή 18,4%) και προς τον Ισημερινό (από 11,6 εκ.€ σε 16,2 εκ.€ ή 39,9%).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν άνοδο 9,4% (από 242,8 εκ.€ σε 265,7 εκ.€). Ανοδική είναι η πορεία των εξαγωγών τόσο προς την Αυστραλία (από 212,7 εκ.€ σε 233,8 εκ.€ ή 9,9%) όσο και προς τη Ν.Ζηλανδία (από 30,1 εκ.€ σε 31,9 εκ.€ ή 5,9%).
Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2022 σημείωσαν αύξηση 40,4% σε σχέση με το 2021, αν και παραμένουν σε πολύ χαμηλό επίπεδο καθώς ανήλθαν στα 236,3 εκ.€ από 168,3 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζει να αναφερθεί η αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων (55,6%) προς τη Δημοκρατία της Ν. Αφρικής (από 74,5 εκ.€ σε 115,9 εκ.€), τη Νιγηρία (από 60,9 εκ.€ σε 66,3 εκ.€ ή 8,8%) και την Κένυα (από 8 εκ.€ σε 33,9 εκ.€ ή 322,7%).
Οι εισαγωγές
Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται πολύ μεγάλη αύξηση (+42,8%) για το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου του 2022 και η αξία τους διαμορφώνεται σε 91.213,9 εκ.€ από 63.855,2 εκ.€.
Αυξημένες, κατά 17,9%, καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εισαγωγές από τις 18 χώρες της Ευρωζώνης εμφανίζουν επίσης αύξηση 16,5%, όπως και εκείνες από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ (κατά 23,8%). Άξιες αναφοράς, σχετικά με τις τάσεις των εισαγωγών, είναι οι αυξήσεις από Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Γαλλία, Ισπανία και Βέλγιο. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν άνοδο της τάξης του 65,1% και ξεχωρίζουν οι αυξήσεις των εισαγωγών από τη Ρωσία (υπερδιπλασιάστηκαν) και την Τουρκία.
Αύξηση της τάξεως του 72,3% των εισαγωγών παρατηρείται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική που οφείλεται στην πολύ μεγάλη αύξηση των εισαγωγών από τον μεγαλύτερο προμηθευτή της χώρας μας στην εν λόγω περιοχή, το Ιράκ, κατά 63,8%, αλλά και από τον τριπλασιασμό σχεδόν των εισαγωγών από τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή, τη Λιβύη (179,4%). Αυξημένες είναι οι εισαγωγές και από όλες τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, με μόνες εξαιρέσεις τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (-18%), την Τυνησία (-29,3%), το Κατάρ (-68,1%) και τις πολύ μικρές σε αξία εισαγωγές από τη Συρία (-21,5%) και την Υεμένη (-69,9%).
Υπερδιπλασιασμός των εισαγωγών καταγράφεται και από τις χώρες της Β. Αμερικής (120,5%) εξαιτίας του υπερδιπλασιασμού (141,2%) των εισαγωγών από τις ΗΠΑ αλλά και του διπλασιασμού τους από το Μεξικό (98,2%), όταν οι εισαγωγές από τον Καναδά περιορίστηκαν κατά -32,7%. Αυξημένες είναι οι εισαγωγές από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (63,1%), όπου σημαντικό ρόλο παίζει η αύξηση της αξίας των εισαγωγών από την Κίνα, το Καζακστάν και το Αζερμπαϊτζάν.
Ενισχυμένες είναι οι -χαμηλές σε αξία- εισαγωγές από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (36,8%), ενώ πάρα πολύ μεγάλη (196,7%) είναι η ποσοστιαία άνοδος που καταγράφεται για τις –ακόμα πιο χαμηλές σε αξία- εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) που αποτελούν το 0,5% του συνόλου των εισαγωγών κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Τέλος, αύξηση παρουσιάζουν και οι εισαγωγές από τις χώρες της Ωκεανίας (30,3%).
Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2022 για τις εξαγωγές κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, το νέο ιστορικό ρεκόρ αύξησης των ελληνικών αποστολών προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών σε όλους τους κλάδους. Πιο συγκεκριμένα σημαντικά αυξημένες εμφανίζονται οι εξαγωγές των Βιομηχανικών Προϊόντων (+22%), των Καυσίμων (+78,5%), των Αγροτικών Προϊόντων (+20,9%), των Πρώτων Υλών (+2,9%), και των Λοιπών προϊόντων (+28,4%).
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα βιομηχανικά προϊόντα, η αύξηση (+22%) των εξαγωγών, σε 22.399,9 εκ.€ από 18.359,5 εκ.€, οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών όλων των υποκατηγοριών. Συγκεκριμένα, μεγάλη ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά 30% (σε 7.988,1 εκ.€ από 6.142,5 εκ.€), «χημικά προϊόντα & συναφή μ.α.κ.» κατά 6,5% (σε 5.953,7 εκ.€ από 5.589,6 εκ.€), «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» κατά 28,1% (σε 4.844,3 εκ.€ από 3.781,6 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 27% (σε 3.613,7 εκ.€ από 2.845,9 εκ.€).
Οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν σημαντική άνοδο 20.9% με την αξία τους να ανέρχεται σε 8.962,1 εκ.€ το δωδεκάμηνο του 2022, από 7.411,2 εκ.€ το περσινό δωδεκάμηνο. Η άνοδος αυτή προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών και στις τρεις υποκατηγορίες αγροτικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, σημαντική ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «τρόφιμα & ζώα ζωντανά» κατά 17,7% (σε 6.795,4 εκ.€ από 5.771,1 εκ.€), στην υποκατηγορία «ποτά & καπνός» 24,7% (σε 1.135,3 εκ.€ από 910,4 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά 41,3% (σε 1.031,3 εκ.€ από 729,7 εκ.€).
Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η πάρα πολύ μεγάλη αύξηση των εξαγωγών καυσίμων κατά 78,5% (σε 20.107,9 εκ.€ από 11.264,6 εκ.€), οι οποίες κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2022, καταλαμβάνουν μερίδιο 37,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 28,6% το αντίστοιχο περσινό δωδεκάμηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών παρέμειναν, πρακτικώς, στάσιμες (2,9%) και ανήλθαν σε 1.916 εκ.€ από 1.862,8 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν άνοδο 28,4% (σε 689,7 εκ.€ από 537 εκ.€).
Όσον αφορά στις εισαγωγές, η πολύ μεγάλη αύξηση κατά 42,8% (σε 91.213,9 εκ.€ από 63.855,2 εκ.€) κατά το δωδεκάμηνο του 2022, οφείλεται, για άλλη μια φορά, στην ενίσχυση των εισαγωγών όλων των υποκατηγοριών προϊόντων, ανεξαιρέτως.
Πιο αναλυτικά, οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν και κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2022 τη σημαντικότερη κατηγορία εισαγόμενων προϊόντων (50,2% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών), αυξήθηκαν κατά 24,9% (σε 45.805,1 εκ.€ από 36.676,7 εκ.€).
Συγκεκριμένα, ως προς τα βιομηχανικά προϊόντα: η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει αύξηση των εισαγωγών κατά 26,1% (σε 15.128,3 εκ.€ από 11.994,2 εκ.€), ενώ ανοδικά κινούνται επίσης, οι εισαγωγές για «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 12.035,1 εκ.€ από 10.783,4 εκ.€ (+11,6%), για «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» στα 10.296,8 εκ.€ από 7.488,5 εκ.€ (+37,5%) και για τα «διάφορα βιομηχανικά είδη» στα 8.344,9 εκ.€ από 6.410,5 εκ.€ (+30,2%).
Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων, κατέγραψαν άνοδο (+28,6%) και έφτασαν στα 9.419,8 εκ.€ από 7.325 εκ.€. Η ανοδική αυτή τάση οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών (+27,4%) της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (8.013,8 εκ.€ από 6.292,3 εκ.€). Ανοδικά όμως κινήθηκαν και οι δύο μικρότερες σε αξία υποκατηγορίες. Αναλυτικότερα, τα «ποτά και καπνός» ανήλθαν σε 842,3 εκ.€ από 665,7 εκ.€ (+26,5%) και τα «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» σε 563,7 εκ.€ από 366,9 εκ.€ (+53,6%).
Οι εισαγωγές καυσίμων διπλασιάστηκαν (91,7%) και άγγιξαν τα 32.466,2 εκ.€ από 16.934,9 εκ.€. Το μερίδιό τους στο σύνολο των εισαγωγών, έφτασε το 35,6%, από 26,5% που ήταν το αντίστοιχο περσινό δωδεκάμηνο.
Τέλος, και οι εισαγωγές πρώτων υλών κατέγραψαν πολύ μεγάλη αύξηση, κατά 27,5%, στα 2.245,8 εκ.€ από 1.761,3 εκ.€. όταν οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» ενισχύθηκαν κατά 10,3% και ανήλθαν στα 1.277 εκ.€ από 1.157,3 εκ.€ που ήταν το δωδεκάμηνο του 2021.
- Airbnb: Ρεκόρ ανόδου στις βραχυχρόνιες μισθώσεις το 2024
- Άνοιξε το σκορ ο Ολυμπιακός με γκολ του Ζέλσον (1-0, vid)
- Γάζα: «Η άρνηση του Νετανιάχου να τερματίσει τον πόλεμο, τορπιλίζει τις συνομιλίες», λέει μητέρα ομήρου
- Πιο χέρι μόνο στο… μπάσκετ; Τι βλέπουν οι διαιτητές απόψε στο «Καραϊσκάκης»;
- Ήταν όντως οφσάιντ το γκολ του Ολυμπιακού; Οι γραμμές μπήκαν λάθος (vid)
- Ζελένσκι: Είχαμε πολλές συναντήσεις με τον διευθυντή της CIA και είμαι ευγνώμων για τη βοήθειά του