Ενα υποβρύχιο καλώδιο φέρνει πιο κοντά Αθήνα και Κάιρο
Η Ελλάδα επιδιώκει την ηλεκτρική διασύνδεση καθώς ο απώτερος στόχος είναι η μεταφορά καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας προς την Ευρώπη μέσω των διασυνδέσεων της χώρας μας και των Βαλκανίων.
Το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Αιγύπτου με την Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της ενεργειακής ατζέντας μεταξύ των δύο χωρών.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι έχουν συμφωνήσει και στο πλαίσιο αυτό τα δύο αρμόδια υπουργεία Ενέργειας έχουν υπογράψει και σχετικά κείμενα συνεργασίας για τη δρομολόγηση όλων των απαραίτητων διαδικασιών που θα ανοίξουν τον δρόμο της κατασκευής υποβρύχιου καλωδίου, το οποίο θα μεταφέρει πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ της βορειοαφρικανικής χώρας στην Ελλάδα.
Ηδη οι δύο διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ΑΔΜΗΕ και EETC, έχουν πυκνώσει τον περασμένο χρόνο τις συναντήσεις και τη συνεργασία τους για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
Η Ελλάδα επιδιώκει την ηλεκτρική διασύνδεση καθώς ο απώτερος στόχος είναι η μεταφορά καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας προς την Ευρώπη μέσω των διασυνδέσεων της χώρας μας και των Βαλκανίων. Ηδη στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ και λίγο αργότερα στο Συμβούλιο υπουργών Ενέργειας η Ελλάδα παρουσίασε συγκεκριμένη πρόταση για τη χρηματοδότηση της ενίσχυσης και επέκτασης των δικτύων των κρατών – μελών προκειμένου να είναι εφικτή μεταφορά ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες και θα καλύψουν τις ανάγκες επάρκειας της Ευρώπης. Το ελληνικό project προβλέπει τη διακίνηση πράσινης ενέργειας από την Αίγυπτο και μέσω Ελλάδας προς τα Δυτικά Βαλκάνια μέχρι και την Αυστρία και Γερμανία.
Δύο σχήματα
Την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών διεκδικούν δύο επιχειρηματικά σχήματα. Το πρώτο project φέρει την ονομασία GREGY και το τρέχει ο όμιλος Κοπελούζου. Το δεύτερο τιτλοφορείται ως «GAP» και το υλοποιεί η Eunice, ελληνική εταιρεία στον χώρο των τεχνολογιών ενέργειας με τη στήριξη αμερικανικών επιχειρηματικών εταιρειών.
Το GREGY έχει αναγνωριστεί από τον ΑΔΜΗΕ ως το έργο που είναι τεχνικά εφικτό καθώς η διασύνδεση γίνεται απευθείας με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας, το οποίο είναι και το πιο ισχυρό τεχνικά. Για την ακρίβεια το υποβρύχιο καλώδιο θα προσαιγιαλωθεί στην Αττική έχοντας διανύσει μία απόσταση 954 χλμ. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται στα 3 γιγαβάτ και το ύψος της επένδυσης στα 3,5 δισ. ευρώ.
Το GAP διακρίνεται σε δύο τμήματα: το πρώτο προβλέπει μία υποβρύχια διπλή διασύνδεση συνολικής ισχύος 2 Γιγαβάτ που θα ξεκινά από την Αίγυπτο και θα καταλήγει μέσω της ΑΟΖ των δύο χωρών στον Αθερινόλακκο της Κρήτης. Η απόσταση είναι μόλις 450 χλμ., τα βάθη μεγάλα μέχρι 4.500 χλμ. Το δεύτερο τμήμα προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική μέσω υποβρύχιου καλωδίου ισχύος 800 MW που θα περνά τις Κυκλάδες καταλήγοντας στο Λαύριο. Το σύνολο του έργου ανέρχεται στα 2,8 δισ. δολ. Πάντως το τελευταίο project έχει χαρακτηριστεί από τον ΑΔΜΗΕ ως τεχνικά μη εφικτό λόγω του ότι η Κρήτη είναι κορεσμένη ενεργειακά.
Οπως και να έχει στις 21 Απριλίου, σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο επενδυτικά σχέδια θα αξιολογηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της κατάρτισης της λίστας των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI). Τα έργα αυτά χρηματοδοτούνται με ευρωπαϊκούς πόρους στο σκέλος των μελετών.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»
- Αυτοκινητόδρομος «Eyre Highway»: Oδηγώντας 146km ή αλλιώς 91 λεπτά χωρίς καμία απολύτως στροφή
- Από τα Playmobil στο DnD: Τα παλιά παιχνίδια συνεχίζουν να συγκινούν ενήλικες και παιδιά
- Παγκόσμια Βιομηχανία Ποδοσφαίρου: Μια οικονομική υπερδύναμη 40 δισεκατομμυρίων!
- Διάστημα: Οι χώρες που δαπανούν δισεκατομμύρια στον αχανή χώρο ουράνιων σωμάτων
- Κωνσταντινούπολη: Αθωώθηκε η Ελληνίδα που ήταν εγκλωβισμένη στην Τουρκία για ένα κινητό
- Χέρμπερτ για Παναθηναϊκό: «Έχει απίστευτο ταλέντο, να δείξουμε ότι η άμυνά μας βελτιώνεται»