Αγορά άνθρακα: Το Ευρωκοινοβούλιο αποφασίζει για τη μεγαλύτερη κλιματική μεταρρύθμιση στην ΕΕ
Στόχος, να επιτευχθούν οι νέοι πιο φιλόδοξοι στόχοι της για την κλιματική αλλαγή
- Ο Κηφισός δεν θα άντεχε το νερό του Ντάνιελ ή της Βαλένθια - Καθηγητής του ΕΜΠ εξηγεί τον λόγο
- Ανδρουλάκης: Να επενδύσουμε στη βιωσιμότητα, την αειφορία και στις συνέργειες μεταξύ του τουρισμού
- Ο Σπηλιωτόπουλος εξηγεί γιατί δεν υπέγραψε τη διακήρυξη του κόμματος Κασσελάκη
- Στοιχεία σοκ για την ενδοοικογενειακή βία: Πάνω από 15.000 γυναίκες έχουν πέσει θύματα σε δέκα μήνες
Στην τελική ψηφοφορία για την έγκριση μιας σειράς σαρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα καταστήσουν πιο φιλόδοξες τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή προχωρά την Τρίτη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Όπως σημειώνει το Reuters, στις μεταρρυθμίσεις αυτές συμπεριλαμβάνεται η «αναβάθμιση» της αγοράς άνθρακα του μπλοκ, ώστε να επιτευχθούν οι πιο φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή. Έως σήμερα, η ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα – που αναγκάζει τις μονάδες παραγωγής ενέργειας και τα εργοστάσια να αγοράζουν άδειες εκπομπής CO2 όταν ρυπαίνουν – υπολογίζεται ότι έχει οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών στους εν λόγω τομείς κατά 43% από το 2005.
Η συμφωνία
Το Κοινοβούλιο θα ψηφίσει για μια συμφωνία που καταλήχθηκε πέρυσι από διαπραγματευτές των χωρών της ΕΕ και του Κοινοβουλίου, για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα ώστε να μειωθούν οι εκπομπές κατά 62% – σε σχέση με τα επίπεδα του 2005 – έως το 2030.
Σύμφωνα με αυτήν, τα εργοστάσια θα χάσουν σταδιακά τις δωρεάν άδειες CO2 που λαμβάνουν σήμερα μέχρι το 2034. Τα μέτρα θα αναγκάσουν επίσης τα πλοία να αρχίσουν να πληρώνουν για τις εκπομπές τους από το 2024.
Οι ευρωβουλευτές θα ψηφίσουν επίσης για το σχέδιο της ΕΕ να επιβάλει εισφορές CO2 σε εισαγόμενα αγαθά, όπως ο χάλυβας και το τσιμέντο, από το 2026, μια πολιτική που έχει σχεδιαστεί για να θέσει τις ευρωπαϊκές και τις ξένες επιχειρήσεις σε ισότιμη βάση.
Οι νόμοι χρειάζονται ακόμη την τελική έγκριση από τις χώρες της ΕΕ, οι οποίες θα τους αξιολογήσουν τις επόμενες εβδομάδες, προτού τεθούν σε ισχύ.
Αυτή η έγκριση είναι συνήθως μια τυπική διαδικασία, που όμως τέθηκε υπό αμφισβήτηση αφού η Γερμανία κατέθεσε την τελευταία στιγμή αντιρρήσεις σε μια άλλη πολιτική για τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.
Ο Peter Liese, επικεφαλής διαπραγματευτής του Κοινοβουλίου για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα, δήλωσε ότι η νέα πολιτική θα προσφέρει περίπου 25 φορές μεγαλύτερη εξοικονόμηση CO2 αυτή τη δεκαετία από ό,τι τα όρια εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων της ΕΕ. Ο ίδιος δήλωσε ότι αναμένει πως το Κοινοβούλιο θα εγκρίνει τη μεταρρύθμιση με την υποστήριξη της πλειοψηφίας.
Εκτόξευση του κόστους εκπομπών άνθρακα
Η τιμή των αδειών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, ενισχυμένη από την προσδοκία των μεταρρυθμίσεων. Τα έσοδα από την αγορά άνθρακα επιστρέφονται στις κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ για να επενδυθούν σε μέτρα για το κλίμα.
Η τιμή αναφοράς της ΕΕ για τον άνθρακα διαπραγματευόταν τη Δευτέρα σε περίπου 93 ευρώ ανά τόνο CO2, έχοντας σχεδόν τετραπλασιαστεί από τις αρχές του 2020. Έφτασε τα 100 ευρώ ανά τόνο για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο.
Η ΕΕ θα εγκαινιάσει επίσης μια νέα αγορά άνθρακα που θα καλύπτει τους προμηθευτές καυσίμων που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα και κτίρια, καθώς και ένα ταμείο της ΕΕ ύψους 86,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσει τους καταναλωτές να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος.
Πηγή: OT.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις