Η ταινία «Ο Μπο Φοβάται» είναι ο χειρότερος εφιάλτης σας, και είναι υπέροχη
Ο Μπο Βάσερμαν είναι δειλός, ανασφαλής και γεμάτος ψυχοσεξουαλική αγωνία. Είναι επίσης ένας λαμπρός ήρωας και τον υποδύεται ο Χοακίν Φίνιξ.
Ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Άρι Άστερ έχει θέσει στον εαυτό του μια μεγάλη πρόκληση με τη νέα του ταινία, Beau Is Afraid (Ο Μπο Φοβάται). Η κλίμακα είναι φιλόδοξη, η διάρκεια μεγάλη (περίπου τρεις ώρες) και η πλοκή δύσκολα συνοψίζεται, αλλά ίσως το πιο δύσκολο σημείο περιγραφής είναι η προσωπικότητα του κεντρικού χαρακτήρα, του Μπο Βάσερμαν, τον οποίο υποδύεται ο Χοακίν Φίνιξ.
Είναι ένα υπόδειγμα παθητικότητας, ένας άνθρωπος που οι ανησυχίες του τον ακολουθούν όπου κι αν πάει και καθιστούν ακόμη και απλές εργασίες υπερφυσικά αδύνατο να εκτελεστούν. Είναι ένας καρτουνίστικος δειλός που μουρμουρίζει και φλυαρεί σε κάθε ατάκα διαλόγου – δεν είναι το είδος του ανθρώπου που συνήθως ηγείται μιας πικαρικής περιπέτειας.
Δείτε το τρέιλερ
Η ψυχοσεξουαλική δυσλειτουργία ενός άνδρα
Αυτή η ασυμφωνία είναι το ζητούμενο στο «Ο Μπο Φοβάται», το οποίο ακολουθεί το ζαλισμένο ταξίδι του Μπο πίσω στην αυταρχική μητέρα του, Μόνα (Πάτι Λουπόν).
Παρόλο που η κωμωδία-θρίλερ επικεντρώνεται στην ψυχοσεξουαλική δυσλειτουργία ενός άνδρα, η αφήγηση γίνεται με ντικενσιανή σάρωση- τα πάντα σχετικά με τον ομώνυμο χαρακτήρα διογκώνονται σε ηρωικές διαστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των αφύσικα μεγάλων, χαλαρών όρχεών του.
Η ταινία μοιράζεται κάποια από την ανησυχητική φρίκη των δύο πρώτων ταινιών του Άρι Άστερ, «Η Διαδοχή» και «Μεσοκαλόκαιρο», αλλά το «Ο Μπο Φοβάται» είναι μια πιο απλή κωμωδία – αρκεί να σας φαίνεται αστεία η ιδέα των Looney Tunes διασταυρωμένα με το Σύνδρομο του Πόρτνοϊ, το μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ.
Το παχύ άγχος της καθημερινότητας
Ο Μπο ζει σε μια ανώνυμη πόλη που μαστίζεται από τη βία και το χάος. Όταν επιχειρεί να βγει έξω από την ετοιμόρροπη πολυκατοικία του πρέπει να διασχίσει τον δρόμο, αποφεύγοντας τα ανεξέλεγκτα οχήματα και τους επιθετικούς περαστικούς. Όταν προσπαθεί να αγοράσει ένα μπουκάλι νερό από το τοπικό μπακάλικο, ο ιδιοκτήτης του φωνάζει ότι θα καλέσει την αστυνομία αν ο Μπο δεν δώσει το ακριβές ποσό αρκετά γρήγορα.
Ο Άστερ έχει πάρει μια κατάσταση που μοιάζει με την κανονική ζωή και την έχει περιλούσει με παχύ άγχος- ο Μπο ζει ουσιαστικά μέσα στον εφιάλτη μιας εκνευρισμένης μητέρας με τη χειρότερη γειτονιά που μπορεί να φανταστεί κανείς.
Οι οικογενειακοί δεσμοί του Μπο αποτελούν τη δική τους πηγή άγχους. Έχει φαντασιωθεί ποτέ ότι θα απαλλαγεί από τη μητέρα του; Η ταινία δεν αποκαλύπτει αμέσως πολλά γι’ αυτή την ένταση, αλλά ο Μπο είναι σαφώς σωματικά επιβαρυμένος, συχνά σκύβει και παραπαίει.
Οι αξιολύπητες στάσεις του είναι βλοσυρά ξεκαρδιστικές- όταν οι τρομακτικοί γείτονες του ρίχνουν απειλητικά σημειώματα κάτω από την πόρτα του, εκείνος απαντά κοιμώμενος στο πάτωμα, περιτριγυρισμένος από ποντικοπαγίδες.
Ένα πολυεπίπεδο έπος
Πρόκειται για μια από τις πιο συναρπαστικές ταινίες των τελευταίων ετών, ένα πολυεπίπεδο έπος που απολαμβάνει να περιπλέκει συνεχώς την κατανόηση του κοινού για τον πρωταγωνιστή. Αφού χάνει την πτήση του για να δει τη μητέρα του, την Μόνα, ο Μπο ξεκινά μια οδύσσεια. Αρχικά, έρχεται αντιμέτωπος με ένα γλυκανάλατο ζευγάρι των προαστίων (που υποδύονται ο Νέιθαν Λέιν και η Έιμι Ράιαν), το οποίο φαίνεται αποφασισμένο να τον κρατήσει για πάντα στο σπίτι του- στη συνέχεια, συναντά έναν θεατρικό θίασο στο δάσος, που παίζει ένα λαμπρό όραμα για το πώς θα μπορούσε να ήταν η ζωή του αν είχε αναλάβει πιο ενεργό ρόλο σε αυτήν.
Αυτή η ακολουθία, που αφηγείται με ιμπρεσιονιστικά κινούμενα σχέδια, είναι ο ευαίσθητος πυρήνας της ιστορίας που προσπαθεί να πει ο Άστερ- είναι γλυκιά και γνώριμη, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας είναι αποπροσανατολιστικό και αυστηρό. Ναι, η ταινία είναι μια υψηλή παρωδία του φροϋδικού άγχους, που χρωστάει τόσο στις αγκαθωτές κωμωδίες του Άλμπερτ Μπρουκς όσο και στα εγκεφαλικά κολασμένα τοπία του Φίλιπ Ροθ, αλλά δεν στερείται συμπόνιας για τον πρωταγωνιστή της, ο οποίος είναι πρόθυμος να κρυφτεί κάθε φορά που αντιμετωπίζει το παραμικρό εμπόδιο.
Ο Άστερ βυθίζει τον θεατή σε έναν βαθιά αλλοπρόσαλλο, σουρεαλιστικό κόσμο. Καταφέρνει, επίσης, να ζουμάρει στον ταπεινό άνθρωπο που βρίσκει το δρόμο του μέσα σε αυτόν. Ποιος δεν μπορεί να ταυτιστεί;
*Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους την Πέμπτη, 27 Απριλίου 2023
*Με στοιχεία από theatlantic.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις