Γεραπετρίτης για Τέμπη: «Πόρισμα πραγματικής καταγραφής και όχι συγκάλυψης»
«Αιχμές» προς όσους «λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της».
Στο πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την τραγωδία στα Τέμπη αναφέρθηκε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης στην ενημέρωση των διαπιστευμένων δημοσιογράφων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε πως κυβέρνηση δεσμεύθηκε να φέρει «σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο πόρισμα ανεξάρτητων εμπειρογνώμων που θα καταγράφει με ακρίβεια και αμεροληψία τα δεδομένα του τραγικού δυστυχήματος. Σε 43 ημέρες η Επιτροπή ολοκλήρωσε ένα εξαιρετικά σύνθετο και κοπιώδες έργο».
«Αιχμές» προς όσους «λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της»
Σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας πρόκειται για ένα πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης, ενώ άφησε «αιχμές» προς όσους «λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της και την κυβέρνηση για τις προθέσεις της» και τους προέτρεψε να «κάνουν την αυτοκριτική τους».
Επίσης ο υπουργός Επικρατείας επεσήμανε πως το πόρισμα «αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει. Στο μέτρο αυτό, το έργο της απόδοσης ευθυνών ανάγεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα της δικαστικής λειτουργίας».
«Το πόρισμα αναλύει διεξοδικά τις συνθήκες του δυστυχήματος, κάνει αναδρομή στο ρυθμιστικό πλαίσιο των σιδηροδρόμων και τις ατέλειές του, καταγράφει τη διαδρομή των συμβάσεων αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας και τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους», είπε ακόμα ο κ. Γεραπετρίτης.
«Σε σχέση με το δυστύχημα, το πόρισμα αναδεικνύει σοβαρές ανθρώπινες παραβιάσεις του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και σε σχέση με τα οργανωτικά του σιδηροδρόμου επισημαίνει και συστημικές πλημμέλειες, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα», υπογράμμισε.
Η εισαγωγική τοποθέτηση του Γιώργου Γεραπετρίτη στην ενημέρωση των διαπιστευμένων δημοσιογράφων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
«Το βράδυ της 18ης Απριλίου η διοικητική Επιτροπή Εμπειρογνώμων για το δυστύχημα των Τεμπών μου παρέδωσε διά του προέδρου της το πόρισμά της. Χθες, 19 Απριλίου το πρωί, το πόρισμα απεστάλη στον διενεργούντα την ανάκριση Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, για την αξιολόγησή του στο πλαίσιο της ανακριτικής διαδικασίας. Το πόρισμα δημοσιοποιείται, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια σε ένα θέμα στο οποίο ευλόγως υπάρχει μείζον ενδιαφέρον της κοινωνίας.
Δεσμευτήκαμε ότι θα φέρουμε σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο πόρισμα ανεξάρτητων εμπειρογνώμων που θα καταγράφει με ακρίβεια και αμεροληψία τα δεδομένα του τραγικού δυστυχήματος. Σε 43 ημέρες η Επιτροπή ολοκλήρωσε ένα εξαιρετικά σύνθετο και κοπιώδες έργο.
«Πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης»
Παρά τα όσα είχαν ειπωθεί από πολιτική ιδιοτέλεια ότι η Επιτροπή είναι χειραγωγούμενη και μεροληπτική, όπως θα διαπιστώσετε, είναι πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης. Καλό θα είναι όσοι λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της και την κυβέρνηση για τις προθέσεις της να κάνουν την αυτοκριτική τους.
«Το πόρισμα αναλύει διεξοδικά τις συνθήκες του δυστυχήματος»
Το πόρισμα αναλύει διεξοδικά τις συνθήκες του δυστυχήματος, κάνει αναδρομή στο ρυθμιστικό πλαίσιο των σιδηροδρόμων και τις ατέλειές του, καταγράφει τη διαδρομή των συμβάσεων αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας και τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους.
Σε σχέση με το δυστύχημα, το πόρισμα αναδεικνύει σοβαρές ανθρώπινες παραβιάσεις του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και σε σχέση με τα οργανωτικά του σιδηροδρόμου επισημαίνει και συστημικές πλημμέλειες, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα.
Ανεξάρτητα από τις επιφυλάξεις που μπορεί να τεθούν για επιμέρους σημεία του πορίσματος, για τα οποία έχει ήδη υπάρξει απάντηση και πρόκειται να υπάρξουν περαιτέρω διευκρινήσεις, το πόρισμα αποτυπώνει την επιστημονική κρίση των μελών της Επιτροπής.
«Το πόρισμα αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει»
Είναι αυτονόητο ότι το πόρισμα αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει. Στο μέτρο αυτό, το έργο της απόδοσης ευθυνών ανάγεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα της δικαστικής λειτουργίας. Και βεβαίως όλα τα ευρήματα τελούν υπό το αυτονόητο καθεστώς τεκμηρίου αθωότητας όλων των εμπλεκομένων.
Προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων
Στο πόρισμα περιλαμβάνονται προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Είναι σημαντικό ότι το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων αυτών έχει ήδη υλοποιηθεί από το υπουργείο ή βρίσκεται στη φάση εκπόνησης.
Το δίκτυο επαναλειτούργησε με αυστηρούς όρους ασφαλείας, η δε ανταπόκριση του επιβατικού κοινού είναι εξαιρετικά θετική με πολύ υψηλές πληρότητες που έφτασαν στο 100%, γεγονός που αποδεικνύει την εμπιστοσύνη που σταδιακά ανακτάται.
Σχετικά με το πρόσθετο προσωπικό, με νομοθετικές διατάξεις που ψηφίστηκαν προχωράει άμεσα η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ 140 ατόμων και η επαναφορά στην υπηρεσία 160 φυλάκων ισόπεδων διαβάσεων, των οποίων οι συμβάσεις είχαν λήξει. Οι σήραγγες έχουν ελεγχθεί και έχουν γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις φωτισμού και πυροπροστασίας/πυρανίχνευσης.
Τα αδικήματα κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού έχουν ήδη νομοθετικά αναβαθμιστεί σε κακουργήματα, ενόσω έχει ενεργοποιηθεί η ΕΛΑΣ σε κομβικά σημεία για τη φύλαξη του δικτύου. Οι συμβάσεις για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση (περιλαμβανομένου του συστήματος ETCS) προχωρούν ταχείς ρυθμούς και θα ολοκληρωθούν εντός του προβλεπόμενου χρόνου στο τέλος Σεπτεμβρίου τρέχοντος έτους.
Σημαντικές διεθνείς συνεργασίες τις τελευταίες 45 μέρες
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα έχουν υπάρξει τις τελευταίες 45 μέρες σημαντικές διεθνείς συνεργασίες. Αφενός, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων έχει υπάρξει συμφωνία για την αξιολόγηση του οργανωτικού μοντέλου των σιδηροδρόμων και την εκτίμηση των αιτίων του δυστυχήματος (με ορίζοντα ολοκλήρωσης της σχετικής έκθεσης τον Σεπτέμβριο 2023).
Παράλληλα, το υπουργείο προωθεί στην Επιτροπή τα αιτήματα χρηματοδότησης για τη συντήρηση και επέκταση του δικτύου.
Αφετέρου, με τη γαλλική κυβέρνηση και τη γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων SNCF έχει υπάρξει συμφωνία για την παροχή τεχνογνωσίας στον ΟΣΕ σε διάφορα πεδία, μεταξύ των οποίων και την παρεχόμενη εκπαίδευση σε κρίσιμες ειδικότητες σιδηροδρομικών, όπου το πόρισμα των εμπειρογνώμων διαπιστώνει πιθανές ελλείψεις.
Για τον λόγο αυτό μάλιστα, γαλλική αντιπροσωπεία υπό των υπουργό Μεταφορών θα βρίσκεται στην Αθήνα την επόμενη εβδομάδα για την υπογραφής σχετικού μνημονίου συνεργασίας.
Η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει στο δρόμο ευθύνης της πλήρους και μέχρι τέλους διαλεύκανσης του δυστυχήματος των Τεμπών και της ανάταξης του σιδηροδρόμου σε ασφαλές και λειτουργικό μέσο».
- Η καρδιά του χρυσού στην Κίνα χτυπάει σε ένα πρώην ψαροχώρι
- Η Alex Consani είναι ένα από τα πρώτα τρανς μοντέλα που περπάτησαν για τη Victoria’s Secret – «Είναι τρελό»
- Η «τέλεια καταιγίδα» στην αυτοκινητοβιομηχανία – Πώς η Κίνα «πήρε κεφάλι» στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
- Ο Βέλντε μπορεί να είναι παίκτης – κλειδί για τα μεγάλα παιχνίδια που έρχονται
- Άρης – Περιστέρι 77-71: Ντε Τζούλιους και τρίτη σερί νίκη για τους Θεσσαλονικείς (vid)
- Taste Atlas: Το ελληνικό πιάτο με τυρί που κατακτά τον κόσμο