Ο Ζαν Πολ Γκοτιέ δεν ήθελε ποτέ να σοκάρει – Ήταν απλά ο εαυτός του
Έρχεται κάποια στιγμή στη ζωή μια μαγική συγκυρία, όπου ταλέντο, έμπνευση, διαύγεια, πάθος, όραμα, αντίδραση, χιούμορ, ευγένεια, επανάσταση και ασυμβίβαστη δημιουργία ισορροπούν πάνω σε έναν και μόνο άνθρωπο. Μια τέτοια περίπτωση είναι ο φοβερός και τρομερός Γάλλος σχεδιαστής, που όμοιός του δεν υπάρχει –ούτε θα υπάρξει.
- Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσει τον άνθρωπο στις μεταφράσεις;
- Μέγκαν Μαρκλ: Η συνέντευξη του 2017 που έδειχνε ότι θα πάει κόντρα στο παλάτι - αλλά κανείς δεν κατάλαβε
- Γαλλία και Γερμανία απειλούνται από ύφεση και ακυβερνησία
- Ο Κιμ Γιονγκ Ουν προτρέπει σε βελτίωση των στρατιωτικών δυνατοτήτων για πόλεμο, λέει το KCNA
«Η μόδα δεν είναι τέχνη. Ποτέ δεν ήταν». Αυτή η φράση ανήκει στον Ζαν Πολ Γκοτιέ και είναι αδύνατον να την ενστερνιστείς παρακολουθώντας το έργο του μέσα στα χρόνια. Η μόδα που κάνει αυτός είναι τέχνη.
Ήταν δύο χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, το 2006, όταν ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσίασε στο Παλλάς την περίφημη, χορευτική παράσταση 90 λεπτών, το «2». Μεταξύ των εκλεκτών, των μυστών, των φιλότεχνων και των τυχερών που βρίσκονταν εκείνο το βράδυ στην πρεμιέρα, ήταν και ο Ζαν Πολ Γκοτιέ. Η εκστατικότητα του χορού του Παπαϊωάννου αγκαζέ με το εύρος της παρουσίας του Γάλλου σχεδιαστή/επαναστάτη/ανατροπέα. Μαγικό τάιμινγκ.
Εκείνο τον καιρό, ο Ζαν Πολ Γκοτιέ ερχόταν συχνά στην Ελλάδα. Παρίσι-Μύκονος-Αθήνα, ήταν το σύνηθες δρομολόγιό του.
Χρόνια μετά, όταν το hashtag #ΜένουμεΣπίτι κοσμούσε τις ημέρες και τις νύχτες της πρώτης καραντίνας η Άννα Βίσση κάλεσε τον Ζαν Πολ Γκοτιέ, με τον οποίο τους συνδέσει μια προσωπική φιλία και ένα φόρεμα με την υπογραφή του για την εμφάνιση και συμμετοχή της στην Eurovision, το 2006, να συνομιλήσουν στο Mega μέσω zoom. «Συγχαρητήρια Ελλάδα» είπε ο σχεδιαστής σε άπταιστα Ελληνικά, μιας και τότε δείχναμε ότι χειριζόμαστε τεχνηέντως την πανδημία –μετά, δυστυχώς, η κατάσταση άλλαξε δραματικά.
Δείτε το βίντεο με την Άννα Βίσση
Το 2017 είχε έρθει στην Ελλάδα ξανά για ένα υπέροχο event με το Μουσείο Μπενάκη
Efcharisto to @TheBenakiMuseum for this wonderful event. I will never forget my first show in Greece 🇬🇷 #jeanpaulgaultierforbenaki pic.twitter.com/FbiMJkeo9U
— Jean Paul Gaultier (@JPGaultier) November 29, 2017
Μίλησε για συμπερίληψη και διαφορετικότητα πριν αυτά γίνουν κουλ
Ο ακατάβλητος Ζαν Πολ Γκοτιέ δημιουργεί μόδα χωρίς αποκλεισμούς από το 1976. Μεγαλώνοντας στα προάστια, το εξαιρετικό πεπρωμένο του τον οδήγησε στο να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους μόδιστρους στον κόσμο, χωρίς να παρακολουθήσει σχολή μόδας. Χάρη στην τόλμη, το ταλέντο, την ασέβεια, την ευγένεια και το χιούμορ του, φυσικά.
Ο πρωτοποριακός σχεδιαστής πέρασε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες διοικώντας τον δικό του οίκο μόδας, ο οποίος συγκλόνισε το Παρίσι και τον πλανήτη ολόκληρο με τα προκλητικά, θεατρικά του σχέδια.
Γοητεία. Σαγήνη. Τόλμη. Πρωτοπορία. Ένας χορός από ελκυστικές λέξεις που συνοδεύουν τη διάρκεια της σχεδόν 50χρονης καριέρας του, σοκάροντας και ταυτόχρονα αποσπώντας επαίνους για τις εικονοκλαστικές συλλογές υψηλής ραπτικής του.
Το 2014, ο Γκοτιέ ανακοίνωσε ότι θα κλείσει τις συλλογές έτοιμων ενδυμάτων και ανδρικής ένδυσης για να επικεντρωθεί στη γραμμή υψηλής ραπτικής του, εξηγώντας ότι ήταν απογοητευμένος από το όλο και πιο απαιτητικό πρόγραμμα της βιομηχανίας της μόδας.
Ένας πολύ επιτυχημένος επιχειρηματίας –αν και δεν το έμοιαζε να τον νοιάζει αυτό
Κατά τη διάρκεια των σχεδόν πέντε δεκαετιών του στη μόδα, ο Γκοτιέ αξιοποίησε με επιτυχία το εμπορικό σήμα του για να θέσει απίστευτα υγιή οικονομικά θεμέλια για την εταιρεία του. Όταν η Hermès συνεργάστηκε με τον σχεδιαστή από τη θέση του δημιουργικού διευθυντή το 2003, ο οίκος απέκτησε επίσης μερίδιο 30 τοις εκατό στο εμπορικό σήμα Jean Paul Gaultier, το οποίο αργότερα αυξήθηκε σε 45 τοις εκατό. Ο Γκοτιέ παρέμεινε στην Hermès για επτά χρόνια, αποχωρώντας το 2010 για να επικεντρωθεί στη δική του μπράντα.
Επιπλέον, η εκπληκτικά επιτυχημένη σειρά αρωμάτων του Gaultier με την Puig περιλαμβάνει το Le Mâle, το οποίο ήταν το νούμερο ένα σε πωλήσεις ανδρικό άρωμα στην Ευρώπη για πολλά χρόνια από την κυκλοφορία του το 1995 –και σήμερα πλέον θεωρείται iconic προϊόν.
Όλα ξεκινούσαν από το κεφάλι του
Παρά το γεγονός ότι δεν είχε καμία επαγγελματική κατάρτιση, ο Γκοτιέ προσλήφθηκε στα 18α γενέθλιά του από τον Pierre Cardin, ο οποίος εντυπωσιάστηκε από τα σχέδια που του έστειλε ο νεαρός Γάλλος.
Ήταν μια παραγωγική περίοδος με διαρκή εκπαίδευση- ο Γκοτιέ δήλωσε αργότερα στον Βρετανό συγγραφέα μόδας, Κόλιν ΜακΝτάουελ-, «Με τον Cardin, ένιωθα πάντα ότι όλα ήταν δυνατά. Ήταν σε μεγάλο βαθμό ο άνθρωπος του θεάματος. Συνήθιζε να λέει: «Θέλω να δω μια συλλογή για γυναίκες που πηγαίνουν στο φεγγάρι». Πάντα υπήρχε μια ιδέα».
Μετά από ένα σύντομο διάστημα στον Jacques Esterel, προσλήφθηκε στον Jean Patou. «Όταν ξεκίνησα την καριέρα μου, πήγα να δουλέψω με τον Pierre Cardin. Εκείνη την εποχή, βέβαια, δεν είχα τη γραμμή μου ή οτιδήποτε άλλο, οπότε δεν είχα καθόλου το στυλ μου. Ακολουθούσα τον Cardin. Οπότε σχεδίαζα, φανταζόμουν τι θα του άρεσε, και μετά, όταν ήμουν στην Patou, ο Michel Goma ήταν ο σχεδιαστής, οπότε ήμουν στο πνεύμα του Michel Goma. Μου άρεσε πολύ αυτό».
Ναυτικά κοστούμια, ανδρικές φούστες και υπερβολική ραπτική
Το 1976 ο Γκοτιέ παρουσίασε την πρώτη του σόλο συλλογή, χρησιμοποιώντας ανορθόδοξα, φθηνά υλικά, όπως πλεγμένο άχυρο. Κέρδισε γρήγορα την προσοχή λόγω των αντισυμβατικών του σχεδίων, τα οποία περιλάμβαναν ναυτικά κοστούμια, ανδρικές φούστες και υπερβολική ραπτική.
Ο Γκοτιέ λάνσαρε την πολύ αξιόλογη σειρά υψηλής ραπτικής του το 1997. Στην υψηλή ραπτική, ο σχεδιαστής μπόρεσε να εκφράσει ελεύθερα το εύρος και την έκταση της αισθητικής του, αντλώντας έμπνευση από ριζικά αποκλίνουσες κουλτούρες – από την αυτοκρατορική Ινδία έως τον χασιδιστικό ιουδαϊσμό – και απέσπασε την επιδοκιμασία των κριτικών.
Ως αποτέλεσμα αυτής της επιτυχίας, η Hermès προσέλαβε τον Γκοτιέ ως δημιουργικό διευθυντή. Το πρώτο του άρωμα, το Classique, παρουσιάστηκε το 1993, ακολουθούμενο από το Le Mâle δύο χρόνια αργότερα.
Ο Γκοτιέ έχει συνεργαστεί με την Diet Coke και έχει συνδημιουργήσει και παρουσιάσει την μακροχρόνια τηλεοπτική εκπομπή Eurotrash. Τον Απρίλιο του 2019, η Supreme λάνσαρε μια πολυαναμενόμενη συνεργασία με τον Jean Paul Gaultier που περιλαμβάνει τόσο ανδρικά όσο και γυναικεία ρούχα, με αντικείμενα που κυμαίνονται από τζιν μπουφάν με σπρέι μέχρι καρό παλτό με ψεύτικη γούνα σε έντονα χρώματα. Παντρεύοντας το streetwear με την υψηλή μόδα, η συνεργασία εξαντλήθηκε σχεδόν αμέσως.
Το διαφορετικό είναι όμορφο
«Μου αρέσει να αναμειγνύω ρούχα, ανθρώπους, κοινωνικές τάξεις, είδη… και να διασκεδάζω με αυτό». Πολύ πριν το πει αυτό, ο Γκοτιέ έκανε τη συμπερίληψη, τη διαφορετικότητα και την ανάμειξη των ειδών τους αναζωογονητικούς πυλώνες του κόσμου του.
Ένας κόσμος στον οποίο γιορτάζονται άνθρωποι κάθε χρώματος, σχήματος και ταυτότητας. Για τον Ζαν Πολ, αυτό το όραμα για τον κόσμο είναι κάτι περισσότερο από πολιτικό, είναι φυσικό, εορταστικό.
Κάποιοι μπορεί να το αποκαλέσουν προκλητικό, αλλά εκείνος απλά θέλει να δείξει τον κόσμο σε όλη του την ποικιλομορφία.
Ο παράγοντας σοκ
Πάντα ταραξίας, ο Γκοτιέ ευχαριστιέται πολύ να αναμειγνύει και να ταρακουνάει τα πράγματα. Οι σέξι κορσέδες του δεν κρύβονται κάτω από τα ρούχα, είναι τα ρούχα. Σαν μια ισχυρή δήλωση για την ίδια την ουσία της θηλυκότητας. Η φούστα καταργεί επίσης τις συμβάσεις, παίρνοντας περήφανα τη θέση της στην ανδρική γκαρνταρόμπα.
Ο Ζαν Πολ αλλάζει την πορεία των πάντων. Έχει βάλει συνεργάτες του στην πασαρέλα, καθώς και φίλους, γείτονες, συντάκτες μόδας και ανθρώπους που είδε στο δρόμο. «Η εκκεντρικότητά μου έχει γίνει ο οδηγός μου». Το μάτι του ξεκουράζεται με την ίδια ελευθερία σε αντικείμενα που μπορεί να διασκεδάσει μεταμορφώνοντας τα. Κάπως έτσι ο Γκοτιέ κατάφερε να μετατρέψει το ταπεινό κονσερβοκούτι σε μια πολύτιμη και εμβληματική θήκη παρουσίασης των αρωμάτων του.
Το enfant terrible έγινε ο couturier terrible
Το 1996, μετά από 20 χρόνια έτοιμων ενδυμάτων, ο Γκοτιέ έκανε τη μεγάλη του είσοδο στην Haute Couture. Το enfant terrible έγινε ο couturier terrible. Επανίδρυσε την Haute Couture θέτοντας το εξαιρετικό γαλλικό savoir-faire στην υπηρεσία της εμμονής του για τον συνδυασμό διαφορετικών ειδών, πολιτισμών και υλικών.
Το σύνθημα του σχεδιαστή είναι απλό αλλά φιλόδοξο, «τίποτα δεν είναι αδύνατο». Στη συνέχεια, τα ατελιέ κάνουν τα μαγικά τους για να ζωντανέψουν τις ιδέες του σχεδιαστή- ορισμένα κομμάτια απαιτούν εκατοντάδες ώρες εργασίας και σπάνιες τεχνικές χειροτεχνίας για να κατασκευαστούν. Από το 2021, όταν και δήλωσε ότι ο ίδιος θα κάνει λίγο πιο ΄κει από τα φώτα, ο οίκος μόδας προσκαλεί κάθε σεζόν νέους σχεδιαστές να εκφράσουν το όραμά τους για τον κόσμο του οίκου Jean Paul Gaultier, ο οποίος είναι ο πιο λαμπρός πλανήτης του γαλαξία της μόδας.
Πάντα με το μέρος των ανήσυχων, πάντα αγκαλιά με τα αστέρια
Φυσικά, ο Γκοτιέ έχει ντύσει μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ποπ κουλτούρας. Έχει κάνει ακόμη και μερικές παγκόσμιες περιοδείες. Όχι ως τραγουδιστής, αλλά λόγω των σχεδίων του, έχοντας δημιουργήσει σκηνικά ρούχα για θρύλους όπως η Madonna (ξεχνιούνται οι κορσέδες και τα κωνικά σουτιέν της;), η Mylène Farmer και η Kylie Minogue. Στη μεγάλη οθόνη, ο Γάλλος σχεδιαστής έχει επίσης αφήσει το στίγμα του, δημιουργώντας τρελά κοστούμια για ταινίες των Pedro Almodóvar, Luc Besson και Jean-Pierre Jeunet. Ο ίδιος έχει λάβει δύο υποψηφιότητες για Σεζάρ.
Και όταν η Marion Cotillard παρέλαβε το Όσκαρ της, φόρεσε ένα φόρεμα-γοργόνα του οίκου Jean Paul Gaultier.
Σήμερα, μια νέα γενιά εικόνων προστίθεται στη διευρυμένη οικογένεια JPG. Ανάμεσά τους οι Dua Lipa, Christine and the Queens, Lil Nas X, Kim Kardashian, Rosalía.
Ο Ζαν Πολμ Γκοτιέ ξέρει τι κάνει. Πάντα ήξερε. Έχει το διευρυμένο ένστικτο με το μέρος του.
Δείτε το βίντεο με το στόρι του
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις