Ο σπουδαίος Ντίνος Ηλιόπουλος – Εκτάκτως το Σάββατο μαζί με το «Βήμα της Κυριακής»
Ο Ηλιόπουλος μας συντρόφευσε όλα τα απογεύματα της παιδικής και εφηβικής μας ηλικίας
- Δολοφονία σε ξενοδοχείο στην Καλαμάτα - Συνελήφθη ύποπτος
- Σε 20 χρόνια φυλάκισης καταδικάστηκε ο σύζυγος της Ζιζέλ Πελικό για βιασμούς - Ένοχοι οι 51 κατηγορούμενοι
- Αποκάλυψη in: Μία πολυμήχανη 86χρονη παγίδευσε μέλη συμμορίας «εικονικών ατυχημάτων» στα Χανιά
- Δημήτρης Ήμελλος: Το τελευταίο αντίο στον αγαπημένο ηθοποιό -Τραγική φιγούρα η μητέρα του
Εκτάκτως το Σάββατο το «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ»
παρουσιάζει αποκλειστικά για τους αναγνώστες του:
ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΩΜΙΚΟΙ
Με την υπογραφή του Μάκη Δελαπόρτα.
Αυτή την εβδομάδα:
ΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Θύμιζε κάτι από Φρεντ Αστέρ και Μπάστερ Κήτον, που ήταν τα κινηματογραφικά του ινδάλματα. Ωστόσο ο ίδιος έλεγε, πως ούτε χόρευε καλά, ούτε τραγουδούσε σωστά, κι όμως όλοι πίστευαν το αντίθετο. Εκεί κρυβόταν και η μαγεία του δικού του υποκριτικού ταλέντου.
Είναι πράγματι δύσκολο να χωρέσει σε ένα βιβλίο το μεγαλείο ενός ηθοποιού σαν τον Ντίνο Ηλιόπουλο, που ξεχώριζε τόσο για την ευγένεια όσο και για το ήθος του. Δύο αξίες που δίδαξε σε όλη του τη ζωή. Οντας ένας καλλιτέχνης που ανήγαγε το κωμικό σε υψηλή τέχνη, δημιούργησε τη δική του σχολή. Το υποκριτικό του ταλέντο πήγαζε μέσα από έναν αυτοσαρκασμό που πρόδιδε βαθιά καλλιέργεια και επιλογή του χιούμορ ως στάσης ζωής. Κι αυτό το ιδιαίτερο χιούμορ του ανέδιδε ένα άρωμα γαλλικής λεπτότητας. Τον χαρακτήρισαν τον πιο «Ευρωπαίο» Ελληνα ηθοποιό και δεν είχαν άδικο, αφού το παίξιμό του ήταν απίστευτα λιτό, δομημένο με γαλατική ευγένεια. Λίγες γκριμάτσες, περιορισμένες κινήσεις, απλή έκφραση και απαλή φωνή. Το γεμάτο καλοσύνη χαμόγελό του και η σχεδόν αφοπλιστική ματιά του κερδίζουν ακόμη και σήμερα τις εντυπώσεις μικρών και μεγάλων.
Υπήρξε ως ηθοποιός αυτό που λέμε «low profile», ενώ πίστευε πολύ στον εαυτό του. Ωστόσο, το «κοροϊδάκι» δεν υπήρξε ποτέ «κοροϊδάκι» για να πιστέψει πως ήταν το κέντρο της γης. Η μετριοφροσύνη ήταν το κύριο χαρακτηριστικό του. Κι αυτό ήταν που τον έκανε αγαπητό και ξεχωριστό. Γι’ αυτό και ξεκίνησε με όνειρα και τέλειωσε με φιλοσοφία, μια γλυκιά φιγούρα που θύμιζε κάτι από Μπάστερ Κίτον και Φρεντ Αστέρ, που ήταν άλλωστε και τα κινηματογραφικά του ινδάλματα. Δεν τους αντέγραφε, απλώς πήρε κάτι από τον αέρα και την ντελικάτη φινέτσα τους.
Ο Ηλιόπουλος μας συντρόφευσε όλα τα απογεύματα της παιδικής και εφηβικής μας ηλικίας, τότε που η ΥΕΝΕΔ έπαιζε ελληνικό κινηματογράφο, και ήταν κάτι σαν «ασπιρίνη» στην κακοκεφιά και στη μελαγχολία της κυριακάτικης ατμόσφαιρας. Τη μια σαν «ατσίδας», την άλλη σαν «ψεύτης» ή σαν «παλικαράκι της παντρειάς», ήταν ένας ακόμη ασπρόμαυρος ήρωας εκείνων των χρόνων της δικής μας αθωότητας. Λεπτός, χαριτωμένος, ντροπαλός, πονηρός, καταφερτζής, μπαγαμπόντης, μα πάνω απ’ όλα αξιολάτρευτος! Ετσι πέρασε από τη μεγάλη οθόνη κι έτσι έμεινε στις καρδιές μας. Ενας ηθοποιός που η συμπεριφορά του απέπνεε ήθος, ευγένεια, γαλήνη, ταλέντο, γοητεία, καλλιέργεια, σοφία, χιούμορ.
Και ήταν στοιχεία του χαρακτήρα του που δεν τα αναγνώριζε μόνο το κοινό αλλά και όλοι όσοι συνεργάστηκαν μαζί του.
Επαιξε Σαίξπηρ, Μολιέρο, Αριστοφάνη, Φεϊντό, αλλά και Σακελλάριο, Γιαννακόπουλο, Τσιφόρο, Ψαθά, με την ίδια ευκολία και την ίδια επιτυχία, σφραγίζοντας πάντα τους ρόλους τους με το δικό του ιδιότυπο χιούμορ και τη δική του υποκριτική «μανιέρα». Αλλωστε όλοι οι κωμικοί ηθοποιοί έχουν την προσωπική τους «μανιέρα», κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό. Χάρη σε αυτήν ξεχωρίζουν, καθιερώνονται και γίνονται αγαπητοί στο πλατύ κοινό. Η δική του μανιέρα όμως ήταν πολύ ιδιαίτερη. Είχε μεγάλη γκάμα υποκριτικών δεξιοτήτων, από τον τρόπο που μιλούσε μέχρι τον τρόπο που κινούνταν. Ο ίδιος έλεγε πως… ούτε χόρευε καλά ούτε τραγουδούσε σωστά, αν και όλοι πίστευαν το αντίθετο. Εκεί κρυβόταν και η μαγεία της δικής του υποκριτικής γλώσσας και ιδιαιτερότητας. Αλλοι τον αποκαλούσαν αστείο «κλόουν», άλλοι τζαζίστα «χορευτή», άλλοι τον δικό μας «λιγνό» και άλλοι τον πιο αυθεντικό «αριστοφανικό» ηθοποιό. Οπως και να ’ναι, ο Ντίνος Ηλιόπουλος υπήρξε ο Ντίνος Ηλιόπουλος: αυθεντικός, μοναδικός, αναντικατάστατος. Λειτουργώντας με το ενστικτώδες και ευρηματικό αυτοσχεδιαστικό του ταλέντο, δημιούργησε έναν κωμικό χαρακτήρα πολύ διαφορετικό από τους υπόλοιπους –πολύ άξιους επίσης– της γενιάς του. Απλώς, η μεγαλοαστική καταγωγή και η αριστοκρατική παιδεία του έφεραν έναν άλλο αέρα στα μαυρόασπρα καντράν της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής.
Ας φτιάξουμε λοιπόν ανάλογη ατμόσφαιρα, βάζοντας τζαζ μουσική για απαλή υπόκρουση, πίνοντας δύο γουλιές από γαλλική σαμπάνια, και ας ξεφυλλίσουμε το βιβλίο της ζωής ενός αληθινού «ήρωα», ο οποίος δεν είναι δημιούργημα της φαντασίας μου ή κάποιος ψεύτικος χαρακτήρας μυθιστορηματικού σεναρίου. Είναι ο ίδιος ο Ντίνος Ηλιόπουλος. Πιο αληθινός, πιο χαμογελαστός και πιο ανθρώπινος από ποτέ. Χαρείτε τον!
Mάκης Δελαπόρτας
Το βιβλίο της ζωής του μεγάλου ηθοποιού που χαρακτηρίστηκε ως «ο πιο Ευρωπαίος Ελληνας κωμικός», ο δικός μας Φρέντ Αστέρ. Γνωρίστε μέσα από τις πολύτιμες εικόνες από το προσωπικό του αρχείο, τη βαθιά καλλιέργεια, την έμφυτη φινέτσα και το φιλοσοφημένο χιούμορ που τον οδήγησαν στη θεαματική πορεία του στο θέατρο και τον κινηματογράφο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις