Στις ημέρες μας, κατά τη γνώμη μου, ένα πείραμα για εντελώς διαφορετικό πρότυπο σχολείου εδώ στην Ελλάδα θα ήταν να δοκιμαστεί το πόσο μεγάλο τμήμα από τη διδασκόμενη ύλη θα μπορούσε να εκχωρηθεί σε πηγές που θα προέρχονται κατευθείαν από το Διαδίκτυο. Και για να το προχωρήσω ακόμα περισσότερο, θα άξιζε να αναζητηθούν γονείς που θα επέτρεπαν τα παιδιά τους να διδάσκονται με ύλη προερχόμενη μόνο από το Διαδίκτυο.
Είναι σίγουρο πως σύντομα θα έρθει μια μέρα που οι εργοδότες δεν θα ρωτούν αν κάποιος έχει απολυτήριο Λυκείου, Γυμνασίου ή έστω Δημοτικού αλλά θα επιλέγουν αυτόν που οι γνώσεις του ταιριάζουν καλύτερα στην προσφερόμενη δουλειά. Αρα θα μπορεί να πάρει τη δουλειά κάποιος που δεν έχει φοιτήσει ούτε έστω μία ημέρα σε κάποια μορφή σχολείου με δασκάλους. Αυτό δεν θα είναι καθόλου καλό για την κοινωνία, αφού θα προκύπτουν άνθρωποι εντελώς μονόπλευρης (και μονόχνοτης) νοοτροπίας, κάτι που θα πρέπει να το προλάβουμε. Πώς; Δημιουργώντας εγκαίρως ένα κράμα εκπαίδευσης όπου θα υπάρχει οπωσδήποτε και άνθρωπος-εκπαιδευτικός αλλά με διαφορετικά καθήκοντα και εξουσίες σε σχέση με το σήμερα. Αντί για ανθρωποφύλακας, θα είναι εισηγητής και καθοδηγητής για διαφόρων τύπων «πακέτα γνώσεων» αντλούμενων ως επί το πλείστον δωρεάν από το απέραντο Διαδίκτυο.
Με αυτόν τον τρόπο θα εμφανιστούν αναπόφευκτα και νέοι τύποι σχολείων, όπως αυτό έχει αρχίσει να συμβαίνει ήδη σε άλλες χώρες. Είναι γνωστό άλλωστε πως για τα Μαθηματικά ειδικά υπάρχουν πλέον τόσες διευθύνσεις στο Διαδίκτυο όπου μπορεί κάποιος να διδαχθεί ώστε το κύριο πρόβλημά του θα είναι το από πού να αρχίσει και το πώς να προχωρήσει (άρα και εδώ χρειάζεται ο φωτισμένος καθοδηγητής). Και δεν είναι μόνο η πασίγνωστη πλέον Chan Academy.
Αφορμή για τα παραπάνω μού έδωσε το ότι στις διακοπές έπεσα εντελώς κατά τύχη σε έναν ιστότοπο που είναι αφιερωμένος στη Γεωμετρία και πολύ εύστοχα ονομάζει εαυτήν «Για τους ρομαντικούς της Γεωμετρίας».
Πνευματική Γυμναστική
1. Μπαίνοντας στον Μάιο, τι πιο κατάλληλο από αυτό: Σε ένα μπουκέτο έχουμε βάλει κόκκινα, άσπρα και μπλε λουλούδια. Το άθροισμα των κόκκινων και των λευκών είναι 100, ενώ των λευκών με τα μπλε είναι 53. Τα μπλε με τα κόκκινα είναι λιγότερα από 53. Πόσα έχουμε από το κάθε είδος;
2. Δέκα μπουκάλια με χάπια παραλαμβάνονται από μια φαρμακοποιό με τη σημείωση από την εταιρεία ότι στα 9 μπουκάλια τα χάπια ζυγίζουν 5 γραμμάρια το καθένα αλλά στο δέκατο ζυγίζουν 6 γραμμάρια το ένα. Δεν ξέρει ποιο είναι από αυτά και αντί να πάρει να ζυγίζει ένα από το καθένα κάνει κάτι άλλο και βρίσκει ποιο είναι αυτό το μπουκάλι με μία μόνο ζύγιση. Πώς; Αν της φέρουν 6 μπουκάλια και της πουν πως περισσότερα από ένα περιέχουν χάπια των 6 γραμμαρίων, πώς θα βρει ποια είναι αυτά με μία ζύγιση και πάλι;
Οι απαντήσεις στα προηγούμενα κουίζ
1. Αυτές τις ημέρες όσοι δεν διαθέτουν δικό τους αεροπλάνο αναγκάζονται να συνωστίζονται σε υπερπλήρεις πτήσεις. Σε μία από αυτές 100 άτομα είχαν εισιτήρια για 100 αριθμημένες αντίστοιχα θέσεις σε μια πτήση. Ωστόσο ο πρώτος που θα έμπαινε στο αεροπλάνο δεν έβρισκε το εισιτήριό του και με τα πολλά, λόγω Πάσχα, του επέτρεψαν να καθίσει όπου ήθελε. Οι άλλοι μπαίνοντας είτε έβρισκαν τη δική τους θέση είτε κάθονταν σε άλλη αν η δική τους ήταν κατειλημμένη από κάποιον συνεπιβάτη. Ο τελευταίος που μπαίνει τι πιθανότητα έχει να καθίσει στη θέση που γράφει το εισιτήριό του; Αν ο πρώτος επιβάτης διαλέξει τη θέση Νο 1, δηλαδή τη δική του, και όλοι οι υπόλοιποι παίρνουν τη θέση που γράφει το εισιτήριό τους, άρα και ο τελευταίος. Αν όμως ο πρώτος καθίσει στη θέση Νο 100, τότε ο τελευταίος δεν θα καθίσει στη θέση του. Ας πούμε τώρα ότι ο πρώτος κάθισε στη θέση 47. Τότε οι επιβάτες με αριθμούς 2 έως 46 θα καθίσουν στις θέσεις τους. Ο επιβάτης με εισιτήριο Νο 47 έχει να διαλέξει ανάμεσα στις θέσεις 1, 100 ή μία πάνω από το 47. Αν διαλέξει τη Νο 1, ο τελευταίος κάθεται στη θέση του, τη Νο 100. Αν διαλέξει τη Νο 100, ο τελευταίος δεν θα καθίσει στη θέση του. Αν διαλέξει μια άλλη που θα είναι πάνω από το Νο 47, επαναλαμβάνουμε τον ίδιο συλλογισμό. Ετσι φθάνουμε στο τέλος ότι για τον τελευταίο θα έχουν μείνει ή το Νο 1 ή το Νο 100 με ίση πιθανότητα, δηλαδή 50%, για την καθεμία.
2. Δύο μικρά σκάφη εκτελώντας δρομολόγια μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων διασχίζουν κάθετα ένα ποτάμι με σταθερές αλλά διαφορετικές ταχύτητες. Ξεκινώντας από διαφορετική όχθη το καθένα στην αρχή της ημέρας συναντώνται σε μια απόσταση 720 μέτρων από τη μια όχθη. Φθάνοντας το καθένα στην άλλη όχθη ξεφορτώνει και ύστερα από 10 λεπτά ξεκινάει για απέναντι. Τώρα συναντώνται σε μια απόσταση 400 μέτρων μετρώντας από την άλλη όχθη, όχι αυτήν που μετρήσαμε πριν από την απόσταση. Ποιο είναι το πλάτος του ποταμού; Ας ονομάσουμε Π το πλάτος του ποταμού. Στην πρώτη τους συνάντηση έχουν πλεύσει κατά το ίδιο χρονικό διάστημα Τ αποστάσεις 720 και (Π-720). Αν οι ταχύτητές τους είναι για το αργότερο πλοίο v1=(720/Τ) και v2=([(Π-720)/Τ)] για το ταχύτερο, τότε (v2/v1)=[(Π-720)/720]. Στη δεύτερη συνάντησή τους το πιο αργό πλοίο έχει διανύσει απόσταση (Π+400) και το ταχύτερο (2Π-400). Αρα (v2/v1)=[( 2Π-400)/ (Π+400)]. Εξισώνουμε και καταλήγουμε στην Π(Π-1760)=0. Απορρίπτουμε την Π=0, οπότε Π=1760.
Έντυπη έκδοση Το Βήμα