DNV: Η ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί στο μισό έως το 2050
Τι αναφέρεται σε έκθεση του νορβηγικού νηογνώμονα για το μέλλον των καυσίμων – Πώς θα επηρεασθούν οι τιμές και ο ρόλος του ηλεκτρισμού
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Σε μια νέα εποχή, απαλλαγμένη από τη χρήση του πετρελαίου, κινείται η παγκόσμια οικονομία με μια σειρά από αναλυτές να χαρακτηρίζουν τους υδρογονάνθρακες μετά το 2050 ως «μια μη ρεαλιστική προοπτική».
Χαρακτηριστική είναι και η έκθεση του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ότι η χρήση πετρελαίου θα μειωθεί στο μισό έως το 2050, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά να οδηγούν σε πτώση της ζήτησης.
Όπως επισημαίνεται, βασικός μοχλός είναι η άνοδος της ηλεκτροκίνησης η οποία προσφέρει μεγάλα οικονομικά πλεονεκτήματα, έναντι των βιοκαυσίμων. Ακόμη και η αγορά φορτηγών μεγάλων αποστάσεων πιθανότατα θα εμπλακεί περαιτέρω στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα τριάντα χρόνια, σύμφωνα με τον CEO της DNV, Remi Eriksen.
«Ό,τι έχει ηλεκτρισμό θα είναι φθηνότερο»
Χάρη στην εξαιρετικά υψηλή απόδοση της τεχνολογίας μπαταριών, η πτώση της ζήτησης για καύσιμα με βάση τον άνθρακα στις οδικές μεταφορές θα οδηγήσει σε αντίστοιχη πτώση κατά 50% στη χρήση πετρελαίου έως το 2050, προβλέπει η DNV. «Ο άμεσος εξηλεκτρισμός είναι μακράν η πιο αποδοτική χρήση ενέργειας. Ό,τι έχει ηλεκτρισμό θα είναι φθηνότερο. Και αυτός είναι ο λόγος που οι οδικές μεταφορές θα μεταμορφωθούν σχεδόν ολοκληρωτικά εντός μίας και μόνο γενιάς», είπε ο Eriksen.
Αεροπορία και ναυτιλία
Η αεροπορία και η ναυτιλία, από την άλλη πλευρά, είναι εξαιρετικά δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν σε αντίστοιχη κλίμακα. Η ηλεκτρική ενέργεια από μπαταρίες πιθανότατα θα αντιπροσωπεύει ένα μικρό κλάσμα των συνολικών ενεργειακών απαιτήσεων για αυτούς τους τομείς μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Εδώ είναι που τα βιοκαύσιμα θα έχουν πλεονέκτημα. Τα προηγμένα βιοκαύσιμα θα μπορούσαν να κατέχουν έως και το ένα πέμπτο της αγοράς ενέργειας στον ναυτιλιακό τομέα έως το 2050 – με την προϋπόθεση ότι μπορεί να βρεθεί επαρκής προμήθεια πρώτης ύλης. Η βιώσιμη βιομάζα θα είναι περιορισμένη και θα έχει κόστος, ενώ ο ανταγωνισμός για πρώτη ύλη είναι ήδη «έντονος», σύμφωνα με την DNV.
Οι επόμενοι κορυφαίοι υποψήφιοι για εναλλακτικά καύσιμα για τη ναυτιλία είναι τα καύσιμα που παράγονται από καθαρό ηλεκτρισμό και νερό – δηλαδή eFuels με βάση το υδρογόνο, όπως η πράσινη αμμωνία και η πράσινη μεθανόλη. Τα eFuels είναι μια ουδέτερη ως προς το CO2 εναλλακτική λύση έναντι των συμβατικών ενεργειακών φορέων. Δηλαδή πρόκειται για καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντί των υπαρχόντων ορυκτών καυσίμων, που χρησιμοποιούνται σήμερα όχι μόνο στο χώρο του αυτοκινήτου, αλλά γενικώς στο χώρο των μεταφορών. Μπορούν, δε, να συμβάλλουν αποφασιστικά στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση – ικανοποιώντας τη ζήτηση μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Για την παραγωγή eFuels, απαιτούνται: ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος ή ο άνεμος, νερό για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης και CO2, το οποίο προέρχεται (κατακρατείται) από την ατμόσφαιρα. Επειδή, λοιπόν, τα eFuels παράγονται με σύνθεση υδρογόνου και άνθρακα, αποκαλούνται συνθετικά υγρά καύσιμα. Ενώ το γεγονός ότι κατά τη χρήση τους εκπέμπουν πίσω στην ατμόσφαιρα το CO2 που έχει προηγουμένως δεσμευτεί για την παραγωγή τους, είναι αυτό που τους χαρίζει την πολυπόθητη «ανθρακική ουδετερότητα»
Σύμφωνα με τον DNV, αυτά τα καύσμια είναι ελκυστικά και θα μπορούσαν να αποτελούν έως και το ήμισυ του καυσίμου που απαιτείται για τη ναυτιλία μέχρι τα μέσα του αιώνα. Ωστόσο, η απορρόφηση θα είναι πιθανότατα περιορισμένη για την επόμενη δεκαετία, εκτός ίσως από τη Βόρεια Ευρώπη, όπου υπάρχει ισχυρή ώθηση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. «Ό,τι είναι εφικτό να ηλεκτροδοτηθεί θα πρέπει να ηλεκτροδοτηθεί. Οι μεταφορές που δεν μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα για να στραφούν σε βιώσιμα βιοκαύσιμα μεσοπρόθεσμα προτού ένα οικοσύστημα καυσίμου με βάση το υδρογόνο μπορεί να κλιμακωθεί από εθνικό σε περιφερειακό και στη συνέχεια σε παγκόσμιο», συνόψισε ο Eriksen.
Πηγή: ot.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις