Η ανατριχιαστική, άγνωστη ιστορία λοβοτομής της Εβίτας Περόν
Μήπως η Εβίτα πέθανε από μια σκοτεινή, χειρουργική επέμβαση στον εγκέφαλο; Ένας νευροεπιστήμονας το πιστεύει. Ο θάνατός της δίχασε όσο και η ζωή της: «Μια σύγχρονη αγία της Αργεντινής ή σύμμαχος ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος;».
- «Είσαι ο διάβολος» – Αντιμέτωποι με τον πατέρα τους οι γιοι της Ζιζέλ Πελικό
- Κατεπείγουσα εισαγγελική παρέμβαση από τον Άρειο Πάγο μετά την αποκάλυψη in – Για το χαμένο υλικό από τις κάμερες στα Τέμπη
- Οι ληστές που έκλεψαν τα πορτρέτα των Ελισάβετ Β' και Μαργκρέτε Β' του Άντι Γουόρχολ τα έκαναν όλα στραβά
- Το ΠΑΣΟΚ θα προτείνει άλλο πρόσωπο για ΠτΔ αν ο Μητσοτάκης επιλέξει «στενή κομματική επιλογή»
Λίγες εβδομάδες πριν πεθάνει, η Εύα Περόν οδηγήθηκε δίπλα στον σύζυγό της, συνταγματάρχη και λαϊκιστή ηγέτη, Χουάν Ντομίνγκο Περόν, στη δεύτερη ορκωμοσία του ως προέδρου της Αργεντινής. Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας, λέγεται, την είχε καταστήσει τόσο αδύναμη, ώστε στεκόταν μέσα σε ένα είδος κορσέ από γύψο και σύρμα για να στηρίζει τα εύθραυστα άκρα της.
«Ζύγιζε λίγο περισσότερο από 6 μεσαίες πέτρες, ήταν μόλις 36 κιλά» είπαν.
Τουλάχιστον, αυτή ήταν η επίσημη ιστορία. Αλλά πρόσφατα, πριν κάποια χρόνια, ένας νευροχειρουργός της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Yale, ο Daniel Nijensohn, αποκάλυψε νέα στοιχεία που υποδηλώνουν μια εντελώς διαφορετική ιστορία – ένα άθλιο πολιτικό σκάνδαλο που δεν μπήκε ποτέ στο διάσημο μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Βέμπερ.
Όπως το θέτει στην εργασία του για το Neurosurgical Focus: «Εκτός από πόνο και θλίψη, η ιστορία είναι γεμάτη ψέματα, απάτες, μυστικά και παραπληροφόρηση». Σύμφωνα με τη θεωρία του Nijensohn, ο άνδρας που βρισκόταν δίπλα στην Εβίτα στην παρέλαση ήταν υπεύθυνος για τη ραγδαία παρακμή της – αναγκάζοντάς την να υποβληθεί σε λοβοτομή.
Η διαδικασία έχει σκοπό να μουδιάσει τις συναισθηματικές αντιδράσεις σε γεγονότα
Η επέμβαση περιλαμβάνει την αποκοπή των νευρικών συνδέσεων μεταξύ των προμετωπιαίων λοβών και του υπόλοιπου εγκεφάλου – μια διαδικασία που έχει ως στόχο να μουδιάσει τις συναισθηματικές αντιδράσεις.
Ήταν μυστικό μέχρι το 2011, όταν ο Nijensohn έλαβε σαρώσεις του σκελετού της μετά το θάνατό της, οι οποίες περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, εικόνες ακτίνων Χ του κρανίου της που έδειχναν σημάδια ότι είχε πειραχτεί.
Μια πιθανότητα είναι ότι η λοβοτομή ήταν ένα ριζοσπαστικό μέτρο για να διαχειριστεί τον πόνο του καρκίνου της. Παρόλο που η επέμβαση δεν θα είχε εξαλείψει απαραίτητα τον ίδιο τον πόνο, η μειωμένη συναισθηματική αντίδραση μπορεί να τη βοήθησε να αντέξει τη δυστυχία.
Με βάση άλλες πηγές που είχαν επαφή με το γεγονός, ωστόσο, ο Nijensohn πιστεύει ότι μπορεί να ήταν η ύστατη προσπάθεια του συζύγου της να περιορίσει κάποια όλο και πιο επικίνδυνη συμπεριφορά. «Προσέφερε την τέλεια προσέγγιση για να «ηρεμήσει» την Εβίτα και να αποτρέψει έναν εμφύλιο πόλεμο, ενώ παράλληλα προσπαθούσε να αμβλύνει την αντίδρασή της στον πόνο του καρκίνου» λέει.
Εναντίον του Χουάν Ντομίνγκο Περόν;
Η ρητορική της είχε γίνει ολοένα και πιο εμπρηστική απέναντι σε όποιον τολμούσε να διαφωνήσει μαζί της.
«Η Εβίτα συμπεριφερόταν όλο και πιο απερίσκεπτα τον χρόνο πριν από τον θάνατό της. Ως Πρώτη Κυρία, ήταν υπεύθυνη για πολλές από τις κοινωνικές πολιτικές της χώρας, αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 εμφανίστηκαν ρήγματα στην κυβέρνηση. Ίσως πυροδοτούμενη από το άγχος και τον πόνο του καρκίνου, η ρητορική της είχε γίνει όλο και πιο εμπρηστική απέναντι σε όσους τολμούσαν να διαφωνήσουν μαζί της».
Όπως γράφει ο Nijensohn:
«Η τελευταία δημόσια ομιλία της, που εκφωνήθηκε την 1η Μαΐου 1952, την Ημέρα της Εργασίας στην Αργεντινή, ήταν ένα κάλεσμα κατά των εχθρών της. Υπαγόρευσε επίσης ένα έγγραφο 79 σελίδων, το «Μήνυμά μου», που δείχνει στοιχεία της πολεμικής και βίαιης ψυχικής της κατάστασης. Μίλησε για τους «εχθρούς του λαού» που ήταν «αναίσθητοι και αποκρουστικοί» και «ψυχροί σαν φρύνοι και φίδια». Υπεραμύνθηκε της «ιερής φωτιάς του φανατισμού». Ήταν «εναντίον αυτών των ανόητων» που ζητούσαν σύνεση. Διέταξε τον λαό της Αργεντινής να “πολεμήσει την ολιγαρχία»».
Αυτές δεν ήταν απλώς κούφιες απειλές. Από το κρεβάτι της αρρώστιας της -και εν αγνοία του συζύγου της- φέρεται να παρήγγειλε 5.000 αυτόματα πιστόλια και 1.500 πολυβόλα, με σκοπό να εξοπλίσει τους εργαζόμενους των συνδικάτων για να σχηματίσουν εργατικές πολιτοφυλακές.
Η είδηση αυτή θα ήταν αρκετή για να διαλύσει τις παρατάξεις στους συμμάχους του Χουάν Περόν, οι οποίοι είχαν ήδη αντιρρήσεις για τη δύναμη και τη δημοτικότητα της Εβίτα. Η χώρα θα μπορούσε σύντομα να βυθιστεί σε εμφύλιο πόλεμο.
Η λοβοτομή ήταν η απάντηση του προέδρου;
Η λοβοτομή ήταν, ίσως, η απάντηση του προέδρου; Η επέμβαση είχε ήδη αποκτήσει φήμη στις ΗΠΑ, ως μέτρο αντιμετώπισης της ανεξέλεγκτης επιθετικότητας και της παρορμητικής βίας.
Από τότε που ο Nijensohn εξέτασε για πρώτη φορά τα ιατρικά αρχεία της Εβίτα, ήρθε σε επαφή με γνωστούς του χειρουργού της, James Poppen, οι οποίοι πιστεύει ότι επιβεβαιώνουν τις υποψίες του. Στους ανταποκριτές του περιλαμβάνεται μία από τις νοσοκόμες και στενές έμπιστες του Poppen, η Manena Riquelme, η οποία παραδέχεται ότι η επέμβαση πραγματοποιήθηκε χωρίς τη συγκατάθεση της Εβίτας.
Οι γιατροί χρειάστηκε να δημιουργήσουν ένα πρόχειρο χειρουργείο σε ένα πίσω δωμάτιο του παλατιού, λέει- η ασφάλεια για τη μυστική επέμβαση ήταν τόσο αυστηρή που ένας ένοπλος φρουρός παρακολουθούσε τη διαδικασία.
Ίσως η πιο ανησυχητική λεπτομέρεια της αφήγησής της είναι το γεγονός ότι ο Poppen είχε εξασκήσει για πρώτη φορά τη λοβοτομή σε κρατούμενους από το Μπουένος Άιρες, κατόπιν αιτήματος του Χουάν Περόν. Προφανώς, ήθελε η σύζυγός του να επιβιώσει από την επέμβαση.
Τελικά, η επιχείρηση κατάφερε να φιμώσει την Εβίτα – έστω και επιταχύνοντας την παρακμή της. Μετά τη λοβοτομή, απλά σταμάτησε να τρώει. Πέθανε στις 26 Ιουλίου του 1952. Ο Poppen, όπως ισχυρίζονται οι γνωστοί του, μετάνιωσε αργότερα για την εμπλοκή του και τον πόνο που προκάλεσε.
Δεν μπορούμε ποτέ να μάθουμε με βεβαιότητα τα ακριβή κίνητρα της επέμβασης. Τόσο καιρό μετά το γεγονός, μπορούμε να βασιστούμε μόνο στις μαρτυρίες μιας χούφτας ανθρώπων.
Αλλά η πιθανότητα συνωμοσίας προσθέτει ένα ακόμη, τραγικό κεφάλαιο στη ζωή μιας πολύχρωμης και αμφιλεγόμενης προσωπικότητας που συνεχίζει να γοητεύει τόσες δεκαετίες μετά τον θάνατό της.
Δείτε και ακούστε το βίντεο
Η Εύα του λαού;
Εύα Περόν, κατά κόσμον Εύα Ντουάρτε ντε Περόν, κατά κόσμον Μαρία Εύα Ντουάρτε, ψευδώνυμο Εβίτα, (γεννηθείσα 7 Μαΐου 1919, Λος Τόλντος, Αργεντινή-πεθάνει 26 Ιουλίου 1952, Μπουένος Άιρες), δεύτερη σύζυγος του προέδρου της Αργεντινής Χουάν Περόν, η οποία, κατά την πρώτη προεδρική θητεία του συζύγου της (1946-52), έγινε ισχυρή, αν και ανεπίσημη πολιτική ηγέτιδα, σεβαστή από τις κατώτερες οικονομικές τάξεις.
Η Ντουάρτε γεννήθηκε στη μικρή πόλη Los Toldos στις Πάμπας της Αργεντινής. Οι γονείς της, ο Χουάν Ντουάρτε και η Χουάνα Ιμπαργκουρέν, δεν ήταν παντρεμένοι, ενώ ο πατέρας της είχε σύζυγο και άλλη οικογένεια. Η οικογένεια της Εύας δυσκολευόταν οικονομικά, και η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν ο Χουάν πέθανε όταν εκείνη ήταν έξι ετών. Λίγα χρόνια αργότερα μετακόμισαν στο Junín της Αργεντινής. Όταν η Εύα ήταν 15 ετών, ταξίδεψε στο Μπουένος Άιρες για να ακολουθήσει καριέρα ηθοποιού και τελικά άρχισε να παίζει σταθερά σε ραδιοφωνικούς ρόλους.
Η Εύα τράβηξε την προσοχή ενός ανερχόμενου αστέρα της νέας κυβέρνησης, του συνταγματάρχη Χουάν Περόν, και οι δυο τους παντρεύτηκαν το 1945. Αργότερα το ίδιο έτος εκδιώχθηκε από ένα πραξικόπημα αντίπαλων αξιωματικών του στρατού και του ναυτικού και τέθηκε για λίγο υπό κράτηση. Μετά την απελευθέρωσή του, ο Χουάν μπήκε στην προεδρική κούρσα. Η Εύα συμμετείχε ενεργά στην προεκλογική εκστρατεία και κέρδισε τη λατρεία των μαζών, στις οποίες απευθυνόταν ως los descamisados (στα ισπανικά «οι χωρίς πουκάμισο»). Εξελέγη και ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Ιούνιο του 1946.
Γενναιόδωρες αυξήσεις μισθών στα συνδικάτα
Αν και δεν κατείχε ποτέ κυβερνητικό αξίωμα, η Εύα ενήργησε ως de facto υπουργός Υγείας και Εργασίας, χορηγώντας γενναιόδωρες αυξήσεις μισθών στα συνδικάτα, τα οποία ανταποκρίθηκαν με πολιτική υποστήριξη προς τον Περόν.
Αφού έκοψε τις κρατικές επιχορηγήσεις προς την παραδοσιακή Sociedad de Beneficencia (στα ισπανικά «Εταιρεία Βοήθειας»), κάνοντας έτσι περισσότερους εχθρούς μεταξύ της παραδοσιακής ελίτ, την αντικατέστησε με το δικό της Ίδρυμα Eva Perón, το οποίο υποστηριζόταν από «εθελοντικές» εισφορές των συνδικάτων και των επιχειρήσεων καθώς και από ένα σημαντικό μερίδιο από την εθνική λαχειοφόρο αγορά και άλλα κονδύλια.
Οι πόροι αυτοί χρησιμοποιήθηκαν για την ίδρυση χιλιάδων νοσοκομείων, σχολείων, ορφανοτροφείων, γηροκομείων και άλλων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων. Η Εύα ήταν σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για την ψήφιση του νόμου για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών και ίδρυσε το Φεμινιστικό Κόμμα Peronista το 1949. Εισήγαγε επίσης την υποχρεωτική θρησκευτική εκπαίδευση σε όλα τα σχολεία της Αργεντινής. Το 1951, αν και πέθαινε από καρκίνο, έλαβε το χρίσμα για αντιπρόεδρος, αλλά ο στρατός την ανάγκασε να αποσύρει την υποψηφιότητά της.
Δείτε το βίντεο
Η Εύα και η Μαντόνα
Μετά το θάνατό της το 1952, η Εύα παρέμεινε μια τρομερή επιρροή στην πολιτική της Αργεντινής. Οι οπαδοί της από την εργατική τάξη προσπάθησαν ανεπιτυχώς να την αγιοποιήσουν και οι εχθροί της, σε μια προσπάθεια να την εξορκίσουν ως εθνικό σύμβολο του περονισμού, έκλεψαν το ταριχευμένο σώμα της το 1955, μετά την ανατροπή του Χουάν Περόν, και το έκρυψαν στην Ιταλία για 16 χρόνια. Το 1971 η στρατιωτική κυβέρνηση, υποκύπτοντας στις απαιτήσεις των Περονιστών, παρέδωσε τη σορό της στον εξόριστο χήρο της στη Μαδρίτη.
Αφού ο Χουάν Περόν πέθανε εν ενεργεία το 1974, η τρίτη σύζυγός του, η Ιζαμπέλ Περόν, ελπίζοντας να κερδίσει την εύνοια του λαού, επαναπατρίστηκε το λείψανο και το εγκατέστησε δίπλα στον αποθανόντα ηγέτη σε μια κρύπτη στο προεδρικό μέγαρο. Δύο χρόνια αργότερα μια νέα στρατιωτική χούντα εχθρική προς τον Περονισμό απομάκρυνε τις σορούς. Τα λείψανα της Εύας ενταφιάστηκαν τελικά στην κρύπτη της οικογένειας Ντουάρτε στο νεκροταφείο της Ρεκολέτα στο Μπουένος Άιρες.
Η Εύα ενέπνευσε πολυάριθμα βιβλία και άλλα έργα, τόσο στην Αργεντινή όσο και στο εξωτερικό. Ειδικότερα, η ζωή της αποτέλεσε τη βάση για το μιούζικαλ Εβίτα (1978) των Άντριου Λόιντ Βέμπερ και Τιμ Ράις- αργότερα μεταφέρθηκε σε ταινία (1996) με πρωταγωνίστρια τη Μαντόνα.
*Με στοιχεία από bbc.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις