Αερομεταφορές: Στόχος της ΕΕ το «πρασίνισμα» των καυσίμων των αεροπλάνων
Τι προβλέπει η συμφωνία;
- Η κάρτα που συνήθως οι οδηγοί λησμονούν να ανανεώσουν - Στα 200 ευρώ το πρόστιμο
- Κύκλοι ΣΥΡΙΖΑ για Κασσελάκη: Επιχειρεί με fake news να φτιάξει παράλληλο μηχανισμό εντός και εκτός κόμματος
- Οδυσσέας Ελύτης: Πέντε άγνωστες ιστορίες
- Πόσο θωρακισμένη είναι η πολύπαθη Μάνδρα μετά από δύο πλημμύρες και δύο πυρκαγιές;
Οι ευρωβουλευτές και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν πριν λίγες ημέρες για τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών των αερομεταφορών επιβάλλοντας ένα ελάχιστο ποσοστό «πράσινων» καυσίμων για τα αεροπλάνα που αναχωρούν από την Ευρώπη.
Το κείμενο, το οποίο αποτελεί μια πτυχή του φιλόδοξου ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα, προβλέπει πως τα καύσιμα, που είναι διαθέσιμα στα αεροδρόμια της ΕΕ, θα περιλαμβάνουν το 2025 στη σύνθεσή τους τουλάχιστον 2% «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF), στη συνέχεια 6% το 2030 και η αναλογία τους θα αυξάνεται σταδιακά μέχρι το 70% έως το 2050, διευκρινίζεται σε ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στα «βιώσιμα καύσιμα» περιλαμβάνονται τα συνθετικά καύσιμα (παράγονται από υδρογόνο και CO2), το υδρογόνο, τα καύσιμα από καυσαέρια και πλαστικά απορρίμματα ή ακόμη τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από αγροτικά υπολείμματα, φύκια, βιομάζα ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.
.
.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Ο στόχος για το 2050 υπολείπεται του ποσοστού που ζητούσαν οι ευρωβουλευτές (85%), αλλά υπερβαίνει σαφώς την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (63%) που έχει επικυρωθεί από τα κράτη.
Η συμφωνία προβλέπει για το 2030 ελάχιστη αναλογία 1,2% συνθετικών καυσίμων στην κηροζίνη που παρέχουν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, πολύ πάνω απ’ αυτό που πρότεινε η Κομισιόν, όπως και τα κράτη (0,7%). Η αναλογία αυτή θα αυξηθεί στο 2% το 2032, στη συνέχεια στο 5% το 2035 και θα φθάσει το 35% το 2050.
Τα συνθετικά καύσιμα είναι τα μόνα «των οποίων η χρήση μπορεί να αυξηθεί με βιώσιμο τρόπο», εκτιμά ο Ματέο Μιρόλο της μη κυβερνητικής οργάνωσης Transport&Environment (T&E, Μεταφορά και Περιβάλλον). Ενθαρρύνοντας την παραγωγή τους, «η συμφωνία προσφέρει στις εταιρείες τη βεβαιότητα πως το συνθετικό καύσιμο αεριωθουμένων (e-kerosene) θα γίνει λιγότερο ακριβό και ευρέως διαθέσιμο», επισημαίνει.
Το κείμενο αποκλείει τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από καλλιέργειες εδώδιμων φυτών ή από παραπροϊόντα του φοινικέλαιου, αλλά όχι και αυτά που προέρχονται από χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια, «η προμήθεια των οποίων είναι εντούτοις περιορισμένη στην Ευρώπη, κάτι που υπάρχει κίνδυνος να οδηγήσει σε ελλείψεις σε άλλες βιομηχανίες», οι οποίες θα μπορούσαν τότε να στραφούν στο φοινικέλαιο, αναφέρει εκφράζοντας την ανησυχία της η T&E.
Η συμφωνία ανοίγει την πόρτα για να λαμβάνονται υπόψη στις μελλοντικές νομοθετικές επανεξετάσεις του ζητήματος όχι μόνο οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (αλλά και θείου και άλλες) που αποτελούν τα δύο τρίτα του αντίκτυπου της αεροπορίας στο κλίμα.
Άλλο κείμενο του ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα προβλέπει να υποχρεωθούν οι εταιρείες να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πτήσεων τους μέσα στην Ευρώπη, με τη σταδιακή κατάργηση από το 2024 των δωρεάν ποσοστώσεων που απολάμβαναν μέχρι τώρα, αλλά και με ένα μηχανισμό κινήτρων για να χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα.
Πηγή: ΑΜΠΕ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις