Πανελλαδικές 2023: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα
Για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το in παρουσιάζει προτεινόμενα θέματα για τα υπό εξέταση μαθήματα.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε προτεινόμενο θέμα για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής παιδείας σε συνεργασία με το φροντιστήριο Ορόσημο.
Θέματα
ΚΕΙΜΕΝΟ 1
2020-2021, Διεθνές Έτος Ήχου: Η σημασία του στη ζωή μας
(1)Διανύουμε εφέτος τη δεύτερη περίοδο του Διεθνούς Έτους Ήχου. Τα Διεθνή Έτη ανακηρύσσονται από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με πρόταση συνήθως από την UNESCO ή από διεθνείς επιστημονικούς οργανισμούς, με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας σε σημαντικά θέματα που έχουν μεγάλη κοινωνική, πολιτική αλλά και επιστημονική διάσταση.
(2)Ο ήχος, πέρα από το κύριο μέσο επικοινωνίας μας, είναι βασικό μέσο εκπαίδευσης και μεταφοράς πολιτισμού, ενώ τα τελευταία χρόνια ο ήχος στο υψηλό φάσμα των μη ακουστών συχνοτήτων του (υπέρηχοι) αποτελεί βασικό και πολύτιμο μέσο ιατρικής διάγνωσης. Η μουσική είναι ίσως η πιο οικεία μορφή πολιτιστικής δημιουργίας που βασίζεται στους ήχους, ενώ η ομιλία είναι κύριος φορέας μετάδοσης γνώσεων, απόψεων και εν γένει στοιχείων που αφορούν τη ζωή μας στο κοινωνικό σύνολο.
(3)Είναι λοιπόν φυσικό να προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε τον ήχο με τον καλύτερο τρόπο, αλλά επίσης να διαφυλάξουμε τη δυνατότητα να ακούμε με τη βέλτιστη δυνατή ποιότητα. Η έννοια του ηχοτοπίου αποτυπώνει το ακουστικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε και το οποίο είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με την ψυχική αλλά και σωματική μας υγεία, καθώς είναι γνωστό ότι η έκθεσή μας σε υπερβολικούς ήχους αλλοιώνει τα ψυχοσωματικά μας χαρακτηριστικά. Το υγιές περιβάλλον και συνακόλουθα το υγιές ακουστικό περιβάλλον αντικατοπτρίζει και διαμορφώνει την ατομική και συλλογική συμπεριφορά μας, καθώς και την παραγωγικότητά μας. Δυστυχώς η ανθρώπινη παρέμβαση στο ηχοτοπίο, μέσω της χρήσης της σύγχρονης τεχνολογίας βιομηχανικής παραγωγής αλλά και του συνόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς που αναγκαστικά εισάγουν υπερβολικά επίπεδα θορύβου στο περιβάλλον, δεν μας επιτρέπει διαβίωση σε ανεκτά επίπεδα και φασματικά χαρακτηριστικά περιβαλλοντικού ήχου. Παράλληλα, η οικειοθελής ή μη έκθεση σε περιβάλλον αυξημένου θορύβου (π.χ. σε χώρους με υψηλή ένταση μουσικής ή σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις υψηλών επιπέδων θορύβου χωρίς προστατευτικά μέσα) δημιουργεί αρνητικές συνθήκες ακουστικής υγιεινής. Έτσι, είναι άμεσος ο κίνδυνος μερικής ή ολικής κώφωσης, που οδηγεί στην απώλεια ή, στην καλύτερη περίπτωση, στον περιορισμό ενός από τα πιο σημαντικά μέσα επικοινωνίας μας με τους συνανθρώπους μας: την ακοή.
(4)Ο ήχος δεν είναι σημαντικός μόνο ως μέσο επικοινωνίας στον αέρα. Είναι πασίγνωστο ότι στο νερό μεγάλες κατηγορίες θαλάσσιων ζώων χρησιμοποιούν τον ήχο για όλες τους τις δραστηριότητες. Κάθε αλλοίωση των συνθηκών ακοής των κητωδών και των λοιπών θαλάσσιων όντων που χρησιμοποιούν ή επηρεάζονται από τον ήχο είναι επικίνδυνη για τη διατήρηση του πληθυσμού τους. Δυστυχώς, όπως και στον αέρα, η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδεινώνει την ποιότητα του θαλάσσιου ηχοτοπίου μέσω του θορύβου που προκαλούν μια σειρά από επεμβάσεις είτε παροδικής διάρκειας (διασκόπηση του πυθμένα με ακουστικά μέσα, θαλάσσιες εγκαταστάσεις) είτε συνεχούς χαρακτήρα, όπως η ναυσιπλοΐα.
(5)Η βιώσιμη ανάπτυξη και ομαλή μετάβαση σε ένα μέλλον που θα χαρακτηρίζεται από την αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπινου γένους με τον φυσικό του περίγυρο περνά και από την καλή χρήση του ήχου στη θάλασσα, με σεβασμό στα θαλάσσια είδη.
(6)Η παρούσα παρέμβαση του υπογράφοντος ας εκληφθεί ως μια προσωπική συνεισφορά στο Διεθνές Έτος Ήχου και ως μια έκκληση σε όλους μας, πολίτες, επιστήμονες αλλά και αρχές του τόπου, να συνειδητοποιήσουμε ότι ο ήχος μάς ενώνει και συνεπώς πρέπει να κάνουμε καλή χρήση του χωρίς να επιβαρύνουμε το ηχοτοπίο στο οποίο ζούμε. Το οφείλουμε στους εαυτούς μας, στο κοινωνικό σύνολο αλλά και σε ολόκληρο το περιβάλλον, η ισορροπία του οποίου είναι απαραίτητο συστατικό ευημερίας του πλανήτη μας.
(Μιχάλης Ταρουδάκης. Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ. Διασκευή)
ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Το δώρο της ακρόασης
(1)Αυτά που λείπουν περισσότερο στους ανθρώπους είναι αυτά που λιγότερο ομολογούνται. Με τίποτα δεν θα ήθελε η σημερινή Ελλάδα να παραδεχθεί πως είναι πλέον στο έλεος της ακατάσχετης μοναξιάς. Συχνά στις δυτικές μεγαλουπόλεις βλέπει κανείς στους πολυσύχναστους δρόμους να περπατούν διαβάτες που μονολογούν. Κατά κανόνα οι περαστικοί προσπερνούν μη δίνοντας καμία σημασία, θεωρώντας πως μέσα στο πλήθος δεν έχει νόημα να ψάξει κανείς για το τι φταίει και το στρίψιμο μιας βίδας στο μυαλό έγινε ένα συνηθισμένο δημόσιο θέαμα. Τέτοια συμβάντα σπάνιζαν στη χώρα μας.
(2)Είναι γεγονός ότι η κυρίαρχη τάση πλέον είναι οι άνθρωποι να φροντίζουν, ώστε να μη «σκαλώνουν» στους άλλους ανθρώπους. Πρέπει να προχωρούν, να τρέχουν. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ακροατές και μηδαμινή προσφορά. Και ποιος δεν θα ήθελε να ανακοινώσει μια σκέψη του ή να αφηγηθεί ένα περιστατικό που τον σημάδεψε, αν ήξερε ότι θα του δοθεί ο χρόνος που χρειάζεται και ότι ο ακροατής του, αν τον βρει, δεν θα βιαστεί να αποσπάσει ένα άμεσο όφελος; Αλλά στην πραγματικότητα οι άλλοι πάντα βιάζονται. Πάντα προεξοφλούν ότι όποιος ανοίγει το στόμα του θα ξετυλίξει μια ιστορία τόσο δική του που θα ήταν μάταιο να προσπαθήσουν να την αξιοποιήσουν. Έτσι, μοιραία οι επαφές αραιώνουν. Όλα τα υλικά αγαθά σε τούτο τον τόπο προσφέρονταν σε μικρές ποσότητες. Εκτός από τις συνομιλίες. Ο πληθυσμός τρεφόταν από αυτές. Πιο σημαντικό όμως και από τη συνεννόηση ήταν να είναι οι συνομιλητές παρόντες, αρκετά προσιτοί παρά τις διαφωνίες τους.
(3)Έπειτα από αυτό μπορεί κάποιος να βάλει στη ζυγαριά του ξανά τα πράγματα. Έχει πιθανόν μια δουλειά, έχει ένα εισόδημα, έχει ακόμα και κάποιους γνωστούς. Αλλά δεν έχει καμιά σιγουριά για το αν θα τον πρόσεχαν καθώς θα μιλούσε. Και από τη στιγμή που αμφιβάλλει αν θα τον προσέξουν, προτιμά να αναβάλλει την ομιλία του. Από έλλειψη ακροατών κινδυνεύουν πολλοί να γίνουν μουγγοί. Ξεχνιούνται οι λέξεις, αν δεν χρησιμοποιούνται και οι σκέψεις σαπίζουν, αν δεν διατυπώνονται. Τι θα χαρούμε λοιπόν στις γιορτές; Και πώς θα διώξουμε τις στενοχώριες, αν δεν πούμε κάτι παραπάνω από τις ευχές της συνήθειας; Ίσως το μεγαλύτερο δώρο στη σημερινή Ελλάδα θα ήταν να αυξηθεί, ως εκ θαύματος, ο αριθμός εκείνων που όταν τους απευθύνεται κάποιος, ο εγκέφαλός τους παίρνει το σήμα να συγκεντρωθεί. Μια κατακόρυφη άνοδος του πολιτισμού θα σημειωνόταν. Φανταστείτε τους άπειρους να μη γυρίζουν κοροϊδευτικά τα νώτα τους στους πεπειραμένους. Τους εφήβους να μη βρίσκουν και τόσο βαρετούς τους γονείς τους. Τους άντρες να μην είναι τόσο βέβαιοι ότι στις γυναίκες η φλυαρία είναι ανίατη και οι γυναίκες να μην είναι τόσο βέβαιες ότι στους άντρες ανίατος είναι ο κομπασμός. Σε κάθε περίπτωση, το τι καταλαβαίνεις εξαρτάται από το τι δέχεσαι να καταλάβεις.
(Βασίλης Καραποστόλης. Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ. Διασκευή)
ΚΕΙΜΕΝΟ 3
1
Γύρω στα έξι ή εφτά μου χρόνια, κατάλαβα ότι από όλες τις αόρατες δυνάμεις η μουσική ήταν εκείνη που θα κυριαρχούσε μέσα μου και θα με καθοδηγούσε. Και από τότε είχα τον δικό μου κόσμο, το δικό μου καταφύγιο, τον δικό μου ουρανό, που κανέναν δεν θα άφηνα να μου τον πάρει, να τον περιορίσει, να τον μοιραστεί μαζί μου.[…]
Όσο και αν αναζήτησα αλλού τη Σωτηρία, τη λησμονιά και τη λύτρωση, όσο έντονη κι αν ήταν η δίψα μου για τον Θεό, τη γνώση και τη Γαλήνη, μόνο στη μουσική τα έβρισκα όλα. Ω Μουσική! Σου έρχεται μία μελωδία, την τραγουδάς σιωπηλά, μέσα σου, διαπερνά ολόκληρη την ύπαρξή σου, κατακτά τις δυνάμεις και τις κινήσεις σου- και όσο ζει μέσα σου, σβήνει καθετί, κακό, τραχύ και θλιβερό, σε λυτρώνει και σου δίνει φτερά.
Αχ, πώς γίνεται να υπάρχουν το ψέμα, η κακία και ο φθόνος , όταν κάθε τραγουδάκι, η πιο μέτρια μουσική, δείχνει τόσο φανερά ότι η καθαρότητα, η αρμονία και το αδελφικό σμίξιμο των ήχων ανοίγουν τις πύλες του ουρανού;
(Χέρμαν Έσσε. Γερτρούδη. Διασκευή)
ΘΕΜΑ Α
Α1. Να αναφέρετε, σε 60-70 λέξεις, τα οφέλη που προκύπτουν από την ορθή χρήση του ήχου, σύμφωνα με το Κείμενο 1.
Μονάδες 20
ΘΕΜΑ Β
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τα Κείμενα 1 και 2, τις παρακάτω περιόδους λόγου, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο.
α. Τα Διεθνή Έτη ανακηρύσσονται από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με παρότρυνση αποκλειστικά από την UNESCO. (Κείμενο 1)
β. Οι υπέρηχοι αποτελούν συχνότητες που γίνονται υπερβολικά αισθητές. (Κείμενο 1)
γ. Ο συγγραφέας του κειμένου 1 επιθυμεί να διαδραματίσει ρόλο σχετικά με την ευαισθητοποίηση για την καλή χρήση του ήχου.
δ. Οι συνομιλίες στον τόπο μας παρέχονταν σε μεγάλες ποσότητες. (Κείμενο 2)
ε. Το τι αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος συναρτάται με το τι θέλει να αντιληφθεί. (Κείμενο 2)
Μονάδες 10
Β2. α. Ο συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο του κειμένου 1 χρησιμοποιεί ά πληθυντικό πρόσωπο. Να εξηγήσετε ποιο είναι το επικοινωνιακό αποτέλεσμα της χρήσης του.
Μονάδες 4
β. Να εντοπίσετε 3 διαφορετικές γλωσσικές επιλογές με τις οποίες εκφράζεται η βεβαιότητα του συγγραφέα στην 3η παράγραφο του κειμένου 1 και να τις συσχετίσετε με το περιεχόμενο του κειμένου.
Μονάδες 9
Β3. Πρόθεση του συντάκτη του κειμένου 2 στην τελευταία παράγραφο είναι να ευαισθητοποιήσει τους/τις αναγνώστες/αναγνώστριες. Να αναφέρετε τρεις (3) διαφορετικές γλωσσικές επιλογές με τις οποίες επιτυγχάνει τον στόχο του, παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία (μονάδες 6), και να εξηγήσετε τη λειτουργία της καθεμιάς από αυτές στο κείμενο (μονάδες 9).
Μονάδες 12
ΘΕΜΑ Γ
Με βάση 3 κειμενικούς δείκτες, να αναλύσετε τη σχέση του αφηγητή με τη μουσική. Να απαντήσετε σε ένα κείμενο 150-200 λέξεων.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Με αφορμή την ανάγνωση του κειμένου 1, αποφασίσατε να στείλετε επιστολή στο Δημοτικό Ωδείο της περιοχής σας, με την οποία θα αναφέρετε τα οφέλη που προκαλούνται από την ακρόαση της ποιοτικής μουσικής, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους είναι δυνατόν να διαδοθεί η ποιοτική μουσική στο ευρύ κοινό. Μπορείτε να αξιοποιήσετε πληροφορίες και από το κείμενο 1.
Μονάδες 30
Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Α
Α1. Ο ήχος αποτελεί πρωτεύον μέσο ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, διδασκαλίας, διάδοσης πολιτισμού και διάγνωσης υγείας. Επίσης, το ηχητικό μας περιβάλλον σχετίζεται με την ψυχική και βιολογική μας υγεία, ενώ το υγιές ηχητικό περιβάλλον αντανακλά και μορφοποιεί την προσωπική και κοινωνική συμπεριφορά μας, αλλά και την αποδοτικότητά μας. Ακόμα, ποικίλα θαλάσσια είδη αξιοποιούν τον ήχο για τις ενέργειές τους. Τέλος, η ισορροπημένη συνύπαρξη του ανθρώπου με τη φύση εξαρτάται από την ορθή χρήση του ήχου στη θάλασσα.
Β1.
α. Τα Διεθνή Έτη ανακηρύσσονται από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με παρότρυνση αποκλειστικά από την UNESCO. (Κείμενο 1): Λ
(Τα Διεθνή Έτη ανακηρύσσονται από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με πρόταση συνήθως από την UNESCO ή από διεθνείς επιστημονικούς οργανισμούς)
β. Οι υπέρηχοι αποτελούν συχνότητες που γίνονται υπερβολικά αισθητές. (Κείμενο 1): Λ
[ο ήχος στο υψηλό φάσμα των μη ακουστών συχνοτήτων του (υπέρηχοι)]
γ. Ο συγγραφέας του κειμένου 1 επιθυμεί να διαδραματίσει ρόλο σχετικά με την ευαισθητοποίηση για την καλή χρήση του ήχου. : Σ
(Η παρούσα παρέμβαση του υπογράφοντος ας εκληφθεί ως μια προσωπική συνεισφορά στο Διεθνές Έτος Ήχου και ως μια έκκληση σε όλους μας, πολίτες, επιστήμονες αλλά και αρχές του τόπου, να συνειδητοποιήσουμε ότι ο ήχος μάς ενώνει και συνεπώς πρέπει να κάνουμε καλή χρήση του χωρίς να επιβαρύνουμε το ηχοτοπίο στο οποίο ζούμε.)
δ. Οι συνομιλίες στον τόπο μας παρέχονταν σε μεγάλες ποσότητες. (Κείμενο 2): Σ
(Όλα τα υλικά αγαθά σε τούτο τον τόπο προσφέρονταν σε μικρές ποσότητες. Εκτός από τις συνομιλίες.)
ε. Το τι αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος συναρτάται με το τι θέλει να αντιληφθεί. (Κείμενο 2): Σ
(Σε κάθε περίπτωση, το τι καταλαβαίνεις εξαρτάται από το τι δέχεσαι να καταλάβεις.)
Β2. α.
Με τη χρήση του ά πληθυντικού προσώπου, ο συγγραφέας επιχειρεί να προσδώσει στο κείμενό του οικειότητα, αμεσότητα και ζωντάνια. Με αυτόν τον τρόπο, επίσης, επιχειρεί να παρακινήσεις τους αναγνώστες του, ώστε να αποδεχτούν την άποψή του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στόχος του πομπού είναι να πείσει τους δέκτες του να πραγματοποιούν ορθή χρήση του ήχου, καθώς τα οφέλη της για την ανθρώπινη κοινωνία και το φυσικό περιβάλλον είναι ποικίλα και πολύτιμα.
β. 1)Είναι, λοιπόν, φυσικό: Με τη διαρθρωτική λέξη λοιπόν, εκφράζεται η βεβαιότητα που προκύπτει από ένα συμπέρασμα. Πιο συγκεκριμένα, δηλώνεται ότι είναι λογικό επακόλουθο για τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τον ήχο με τον βέλτιστο τρόπο.
2)αναπόσπαστα: Τροπικό επίρρημα με το οποίο εκφράζεται η βεβαιότητα ότι το ακουστικό περιβάλλον σχετίζεται με την ψυχική και σωματική μας ευεξία.
3)Οριστική Έγκλιση Ενεστώτα (αντικατοπτρίζει και διαμορφώνει) : Η συγκεκριμένη Έγκλιση και ο Ρηματικός Χρόνος εκφράζουν το πραγματικό, το βέβαιο και το διαχρονικό. Στην προκειμένη περίπτωση, δηλώνεται ότι το υγιές ακουστικό περιβάλλον αντανακλά και σχηματίζει την προσωπική και κοινωνική συμπεριφορά μας, καθώς και την αποδοτικότητά μας.
Β3. α) Από έλλειψη ακροατών κινδυνεύουν πολλοί να γίνουν μουγγοί. Ξεχνιούνται οι λέξεις αν δεν χρησιμοποιούνται και οι σκέψεις σαπίζουν, αν δεν διατυπώνονται. : Ποιητική χρήση του λόγου και, συγκεκριμένα, χρήση μεταφορών, ώστε να εκφραστεί ότι η έλλειψη επικοινωνίας οδηγεί στην υποβάθμιση του λόγου και της σκέψης.
β) Τι θα χαρούμε λοιπόν στις γιορτές; Και πώς θα διώξουμε τις στενοχώριες, αν δεν πούμε κάτι παραπάνω από τις ευχές της συνήθειας; : Χρήση ρητορικών ερωτημάτων, με σκοπό ο πομπός να παροτρύνει τους δέκτες να επικοινωνούν επαρκώς μεταξύ τους, ώστε να διασκεδάσουν κατά τη διάρκεια τω εορτών.
γ) Φανταστείτε τους άπειρους να μη γυρίζουν κοροϊδευτικά τα νώτα τους στους πεπειραμένους. Τους εφήβους να μη βρίσκουν και τόσο βαρετούς τους γονείς τους. Τους άντρες να μην είναι τόσο βέβαιοι ότι στις γυναίκες η φλυαρία είναι ανίατη και οι γυναίκες να μην είναι τόσο βέβαιες ότι στους άντρες ανίατος είναι ο κομπασμός. : Προστακτική Έγκλιση (Φανταστείτε) μέσω της οποίας ο συγγραφέας προτρέπει τους αναγνώστες του να αναλογιστούν τα οφέλη που θα προκύψουν από την επιθυμία των ανθρώπων για επικοινωνία χωρίς προκαταλήψεις.
ΘΕΜΑ Γ
Ο αφηγητής αγαπά τη μουσική στον ύψιστο βαθμό. Μέσω προσωποποιήσεων, που τονίζουν την αξία της μουσικής, εκφράζεται η ακαταμάχητη επιρροή που ασκεί στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του (από όλες τις αόρατες …καθοδηγούσε). Επίσης, ο αφηγητής αναφέρει, αξιοποιώντας μεταφορές, που προσδίδουν παραστατικότητα και ζωντάνια, ότι η συγκεκριμένη μορφή τέχνης αποτελεί για τον ίδιο ένα μέσο, ισχυρότερο από κάθε άλλο, ώστε να αποφύγει τα προβλήματα της καθημερινότητάς του και να έρθει σε επαφή με την προσωπική του ολοκλήρωση (τον δικό μου κόσμο, το δικό μου καταφύγιο, τον δικό μου ουρανό/σβήνει…φτερά). Τέλος, μέσω ρητορικού ερωτήματος (Αχ, πώς γίνεται …του ουρανού;) , που με παραστατικότητα οδηγεί τον δέκτη να συμφωνήσει με την άποψη που εκφράζεται, ο αφηγητής δηλώνει την απογοήτευσή του σχετικά με το ότι υφίστανται εχθρικά συναισθήματα μεταξύ των ανθρώπων, παρά την ύπαρξη της μουσικής η οποία έχει τη δυνατότητα να επιφέρει την ευτυχία σε αυτούς.
Κατά την άποψή μου, η στάση του αφηγητή είναι δικαιολογημένη σε μεγάλο βαθμό, καθώς η μουσική αποτελεί τρόπο, για να αποβάλλει ο άνθρωπος το άγχος των υποχρεώσεών του, αλλά και να καλλιεργήσει ευγενή συναισθήματα που τον φέρνουν σε επαφή με τον συνάνθρωπό του.
ΘΕΜΑ Δ
Δ1.
Όνομα, Διεύθυνση
Τόπος, Ημερομηνία
Αξιότιμα στελέχη του Δημοτικού Ωδείου,
ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Αρχικά, επιθυμώ να σας συγχαρώ για την προσφορά σας στην τοπική μας κοινωνία. Με αίτιο την ανάγνωση ενός κειμένου σχετικά με τα οφέλη του ήχου, θα επιθυμούσα να σας αναφέρω πλεονεκτήματα που προέρχονται από την ακρόαση μουσικής υψηλού επιπέδου.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ-Ά ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (α) Το ποιοτικό τραγούδι χαρακτηρίζεται και από στίχους που είναι πλήρεις σπουδαίων νοημάτων. Με αυτόν τον τρόπο, διαδίδονται στους ακροατές πολύτιμα διδάγματα για τη ζωή σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.
(β) Η μουσική, ιδίως αν είναι διεθνώς αναγνωρισμένη, αποτελεί ένα εξαιρετικά ελκυστικό μέσο, για να έρθουν σε υγιή επαφή οι διαφορετικοί λαοί. Τοιουτοτρόπως, οδηγούνται σε αλληλοεκτίμηση και καταπολεμούν τον ρατσισμό.
(γ) Η καλαίσθητη μουσική διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο να αποφορτίζεται ο άνθρωπος από το άγχος των καθημερινών του υποχρεώσεων. Ως συνέπεια, ανακτά την αισιοδοξία του και αντεπεξέρχεται επιτυχώς στα καθήκοντά του.
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: Επίσης, αξιότιμα στελέχη του Δημοτικού Ωδείου, υφίστανται τρόποι, ώστε να εξαπλωθεί η ποιοτική μουσική στο ευρύ κοινό.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ-΄Β ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (α) Ο χώρος της εκπαίδευσης είναι αναμφίβολα κατάλληλος για τον σκοπό αυτό, καθώς διαμορφώνει την ανθρώπινη προσωπικότητα από μικρή ηλικία. Επομένως, αρμόζει να φέρνει τους μαθητές σε επαφή με την ποιοτική μουσική.
(β) Η πολιτειακή ηγεσία είναι απαραίτητο να διοργανώνει μουσικές εκδηλώσεις στις οποίες το αντίτιμο εισόδου θα είναι ελάχιστο έως μηδαμινό. Κατά συνέπεια, ένας μεγάλος αριθμός πολιτών θα απολαύσει τα οφέλη της μουσικής.
(γ) Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έχουν χρέος να παρουσιάζουν την μουσική υψηλού επιπέδου, ώστε να καταστήσουν πολλούς δέκτες τους ακροατές της. Τα Μέσα έχουν αυτή τη δυνατότητα, καθώς επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Συνοψίζοντας, αξιότιμα στελέχη του Δημοτικού Ωδείου, τα πλεονεκτήματα από την ακρόαση μουσικής υψηλού επιπέδου είναι ποικίλα, όπως και οι τρόποι, ώστε να εξαπλωθεί αυτή στο ευρύ κοινό. Άρα, οι τρόποι αυτοί αρμόζει να εφαρμοστούν για το κοινωνικό όφελος.
- Πλήγμα για την Γιουβέντους: Χάνει το ντέρμπι με την Μίλαν ο Βλάχοβιτς
- To λεπτότερο μακαρόνι του κόσμου φαίνεται μόνο στο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο
- Έγινε πατέρας ο Κωνσταντίνος Αργυρός
- Χημικά και κρότου λάμψης στην Ευελπίδων μετά την απόφαση για τον Νίκο Ρωμανό – Βίντεο
- Η Εθνική ομάδα μπάσκετ χρειάζεται προστασία!
- Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στη Θεσσαλονίκη