«Το αποκορύφωμα της τοξικότητας για τις γυναίκες»: Αναδρομή στην εποχή του It Girl
Ένα νέο ντοκιμαντέρ κάνει μια αναδρομή στην κοινωνική σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του 2000, όταν οι λαμπερές γυναίκες της υψηλής κοινωνίας κυριαρχούσαν στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, για καλό και για κακό.
Χάστε βάρος. Να έχετε χρήματα. Να σας χαρίζουν χρήματα. Προσλάβετε έναν διαφημιστή, ακόμα κι αν ο μπαμπάς σας έχει χρεοκοπήσει. Η συνταγή για να γίνεις ένα είδωλο της δεκαετίας του 2000 δεν ήταν εύκολη. Το «Queenmaker: The Making of an It Girl», το ζουμερό ντοκιμαντέρ της Ζάκαρι Ντρούκερ εστιάζει στις κόρες-αρχηγούς μιας κοινωνικής επανάστασης με μηδενικό στόχο και ασήμαντο αποτέλεσμα.
Τα it girls, οπλισμένα με φανταχτερά αξεσουάρ και τριχωτά, μινιόν τετράποδα, που τα αντιμετωπίζουν κι αυτά σαν αξεσουάρ, έχουν κατακλύσει τη γη από τη δημιουργία του κεφαλαίου. Όμως η ιδιωτικότητα αποτελούσε κάποτε ακρογωνιαίο λίθο των προνομίων και η ρήση της χρυσής εποχής έλεγε ότι τα ονόματα των ευυπόληπτων κυριών έπρεπε να εμφανίζονται στις εφημερίδες μόνο όταν γεννιούνται, παντρεύονται ή πεθαίνουν. Το νέο ντοκιμαντέρ καταγράφει την ακριβή στιγμή που ένα πλήθος εύπορων γυναικών τόλμησε να προσελκύσει την προσοχή του κοινού. Πράγμα που δεν σημαίνει ότι επρόκειτο για μια απολύτως ενδυναμωτική εξέλιξη.
Δείτε το βίντεο
Ένας μισογυνισμός εκ των έσω
«Ήταν το αποκορύφωμα της τοξικότητας για τις γυναίκες» δήλωσε η Ντράκερ σε μια συνέντευξη από το διαμέρισμά της στο Λος Άντζελες, με φόντο έναν τοίχο με βιβλία τοποθετημένα ανά χρώμα. «Νομίζω ότι αυτή η ταινία αφορά στον μισογυνισμό».
Η Τέιλορ, 40 ετών, ζούσε στη Νέα Υόρκη και φοιτούσε στη Σχολή Εικαστικών Τεχνών την εποχή που διαδραματίζεται το Queenmaker. Διάβαζε τα ταμπλόιντ και σύχναζε στα νυχτερινά κέντρα του κέντρου, όπου οι χαρακτήρες που κατοικούν στην ταινία της ήταν θεότητες VIP. Το να έχει μια κοινωνική σχέση μαζί τους ήταν σχεδόν αναπόφευκτο και βοήθησαν στη διαμόρφωση της αίσθησης του εαυτού της. «Εκείνη την εποχή συνέλαβα την ταυτότητά μου ως γυναίκα» δήλωσε η Ντράκερ. «Ξεκίνησα ορμονοθεραπεία το 2003»*.
*(Η Ζάκαρι Ντράκερ είναι μια Αμερικανίδα τρανς γυναίκα, καλλιτέχνης πολυμέσων, πολιτιστική παραγωγός, ακτιβίστρια LGBT, ηθοποιός και τηλεοπτικός παραγωγός. Είναι υποψήφια για Emmy παραγωγός για τη σειρά ντοκιμαντέρ This Is Me, σύμβουλος στην τηλεοπτική σειρά Transparent, και έχει έδρα το Λος Άντζελες.
Πότε ξεκίνησε αυτό;
Στις στάχτες της 11ης Σεπτεμβρίου, σαν Αφροδίτη, αναδύθηκαν η Πάρις και η Νίκι Χίλτον, η Ιβάνκα Τραμπ, η Κέισι Τζόνσον, η κληρονόμος της Johnson & Johnson που πέθανε στο κρεβάτι το 2010 σε ηλικία 30 ετών. Αυτές οι νεαρές γυναίκες ήταν σταρ των ριάλιτι πριν υπάρξει ριάλιτι – διάσημες όχι επειδή έκαναν κάτι αλλά επειδή τα είχαν όλα: Τσάντες και κοσμήματα και προσκλήσεις. Πολλές από αυτές είχαν επίσης τη βοήθεια του διάσημου R Coury Hay, του διαφημιστή που εμφανίζεται στην ταινία να αποκαλεί τον εαυτό του «the Queenmaker». Αυτός διαμόρφωσε την Τίνσλεϊ Μόρτιμερ, μια αγαλματένια ξανθιά από το νότο, που είχε μια πρωινή δουλειά, σε κοινωνικό κύκνο και μελλοντική σταρ των Real Housewives.
Ο ισχυρός διαφημιστής ανάγκασε τη Μόρτιμερ να παραιτηθεί από τη δουλειά της προτού συμφωνήσει να την αναλάβει ως πελάτισσα. Της έμαθε πώς να εμφανίζεται σε επτά εκδηλώσεις τη νύχτα με ισάριθμα φορέματα σχεδιαστών. «Της είπα ότι ήταν περισσότερο ένα παιχνίδι βωβού κινηματογράφου παρά οτιδήποτε άλλο», είπε. «Ότι πραγματικά δεν έπρεπε να μιλάει πάρα πολύ». Μια άλλη κατασκευασμένη βασίλισσα ήταν η Πάρις Χίλτον, η οποία κατάλαβε πώς να προκαλεί ίντριγκες χωρίς να λέει κάτι περισσότερο από τη φράση «αυτό είναι καυτό». Η κληρονόμος καλλιέργησε και εγκατέλειψε κολλητούς, γκόμενους και σκύλους με ταχύτητα γατόπαρδου. «Ήταν αφοσιωμένη στο να κατασκευάσει γύρω της μια αφήγηση που θα έκανε τον κόσμο να παρακολουθεί», λέει στην ταινία η πρώην δημοσιογράφος κουτσομπολίστικων εκπομπών Lola Ogunnaike.
Άλλα φρούτα
Ο Ben Widdicombe, κάποτε δημοσιογράφος του Page Six και συγγραφέας των απομνημονευμάτων Gatecrasher, ήταν μεταξύ των παραγωγών που αρχικά προσέγγισαν την Ντράκερ για τη σκηνοθεσία της ταινίας. Εμφανίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ως κάτι σαν βασιλικός ανταποκριτής. «Ήταν σε μεγάλο βαθμό η δική μας Σεχραζάντ», δήλωσε η Ντράκερ.
Η μορφή της ταινίας υπαγορεύτηκε από το ποιος ήταν πρόθυμος να παραχωρήσει συνεντεύξεις. Μόνο μερικά από τα ίδια τα It Girls συμφώνησαν να συναντηθούν με το συνεργείο, συμπεριλαμβανομένης της Ολίβια Παλέρμο και της Μόρτιμερ. «Πολλές από αυτές έχουν επιλέξει να μην βρίσκονται πια στο προσκήνιο», δήλωσε η Ντράκερ.
Παρά το ανορθόδοξο υπόβαθρό της, συχνά η Τίνσλεϊ Μόρτιμερ ήταν η κορυφαία κοινωνική προσωπικότητα. Η βασίλισσα της νυχτερινής ζωής Έιμυ Σάκο εμφανίζεται στην ταινία για να μοιραστεί ότι η Μόρτιμερ ήταν η προσωπική της αγαπημένη.
Η πρώην blogger Έμιλι Γκουλντ τώρα είναι μυθιστοριογράφος και συγγραφέας πολιτιστικών θεμάτων, δέχτηκε ένθερμα να εμφανιστεί στην ταινία και να ακούσει την Ντράκερ να διαβάζει δυνατά από τις αναρτήσεις της (π.χ. «Σε αυτή τη μακροσκελή συνέντευξη, η Μόρτιμερ μοιράζεται τις σκέψεις της για τα έργα του Μαρξ και του Ένγκελς. Πςςςςς!»).
Η δυσφορία της συγγραφέως είναι αισθητή, οι εκφράσεις τρόμου και αγωνίας της λειτουργούν ως οδοδείκτες για τα συναισθήματα των ίδιων των θεατών όταν έρχονται αντιμέτωποι με τις αξίες της κουλτούρας στην οποία συμμετείχαμε όλοι λιγότερο από δύο δεκαετίες πριν.
Η συνταγή ήταν απλή και έχει δώσει τη σκυτάλη στην εποχή του TikTok: Γιατί, άλλωστε να έχεις εμμονή με κάποιον όταν μπορείς να είσαι εσύ ο ίδιος κάποιος;
*Το ντοκιμαντέρ «Queenmaker: The Making of an It Girl» είναι διαθέσιμο στο Hulu από τις 17 Μαΐου.
*Με στοιχεία από theguardian.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις