Lidl Ελλάς: «Έχουμε ευθύνη να μην αφήνουμε καμία και κανέναν μας πίσω»
Η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς – μιας από τις «The Most Sustainable Companies in Greece 2023» - μίλησε στο in για τους τρόπους με τους οποίους η εταιρεία φιλοδοξεί να συμβάλει σε ένα πιο πράσινο και πιο ισότιμο Αύριο
Μπορεί μια εταιρεία να θέσει τη βιωσιμότητα σε πρώτο πλάνο και ταυτόχρονα να διατηρήσει την ηγετική της θέση σε έναν από τους πλέον ανταγωνιστικούς κλάδους της διεθνούς αγοράς; Η Lidl Ελλάς απαντά θετικά στο παραπάνω ερώτημα, όχι μόνο σε επίπεδο ρητορικής, αλλά και στην πράξη, μιας και η εξαιρετικά επιτυχημένη παρουσία της στον χώρο του ελληνικού retail δεν την εμπόδισε να αναδειχθεί για έκτη συνεχή χρονιά στην ηγετική ομάδα των «Sustainable Companies» και «The Most Sustainable Companies in Greece 2023».
Τα μυστικά αυτής της επιτυχίας ζητήσαμε να μας εξηγήσει η κ. Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς. Εκείνη ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας, μας παρουσίασε τις πρωτοβουλίες και την ευρύτερη στρατηγική της εταιρείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας στις δραστηριότητές της, αναφέρθηκε στο όραμα της Lidl Ελλάς για το μέλλον του πλανήτη και ανέλυσε τη σημασία του τριπτύχου «Καλό για τον πλανήτη – Καλό για τους ανθρώπους – Καλό για σένα» για τη φιλοσοφία αλλά και τις δράσεις της.
Για 6η συνεχή χρονιά η Lidl Ελλάς εντάχθηκε στην ηγετική ομάδα των Sustainable Companies και The Most Sustainable Companies in Greece 2023. Μέσα από ποιες διαδικασίες προέκυψαν αυτές οι επιτυχίες; Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που χρειάστηκε να ξεπεραστούν και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι;
Για τη Lidl Ελλάς η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης δεν είναι μια πρόσφατη υπόθεση. Είναι μέρος της φιλοσοφίας μας και μας συνοδεύει σε όλη την πορεία εξέλιξης του brand. Οι βιώσιμες αξίες είναι ταυτόχρονα ρίζες στον εταιρικό μας κορμό αλλά και κλαδιά που απλώνονται γεμάτα σπόρους ανάπτυξης. Επιχειρούμε μέσα σε ένα ευρύ οικοσύστημα, με ετερόκλητους stakeholders. Ο καθένας με τον δικό του, σημαντικό ρόλο. Ο καθένας ένας ξεχωριστός κρίκος σε μια μακριά αλυσίδα ευθύνης. Μαζί φτιάχνουμε το παρόν. Ανταλλάσσουμε ενέργεια και καταναλώνουμε πόρους. Διαμορφώνουμε στάσεις μέσα στην κοινωνία και επιδράμε στη ζωή του πλανήτη. Ταυτόχρονα, με όλες μας αυτές τις δραστηριότητες προδιαγράφουμε και την επόμενη ημέρα όλων μας. Όλες και όλοι εμείς στη Lidl Ελλάς έχουμε μια μεγάλη προτεραιότητα. Να εγγυόμαστε μέσα από βιώσιμες πρακτικές πως και στο μέλλον θα υπάρχει επάρκεια πόρων, ποιότητα ζωής, αλλά και μια ισχυρή παρακαταθήκη ευθύνης που θα περνάει από γενιά σε γενιά.
Εδώ και 24 χρόνια που δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα φροντίζουμε για όλα αυτά. Κάθε πρωτοβουλία μας παράγει πλεόνασμα προστιθέμενης αξίας. Για τους δικούς μας ανθρώπους και την προοπτική τους. Για το κοινωνικό σύνολο και την ευημερία του. Για το περιβάλλον και την προστασία του. Πετυχαίνουμε τους στόχους μας γιατί αφουγκραζόμαστε, προσαρμοζόμαστε και αντιδράμε με ρεαλισμό και αυτογνωσία. Για το ποιοι είμαστε και πόσο αποτελεσματικοί μπορούμε να γίνουμε.
Ποιες κινήσεις έχει πραγματοποιήσει η Lidl Ελλάς για τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των εγκαταστάσεων και των δραστηριοτήτων της;
H Lidl Ελλάς κάνει πολλά και στοχευμένα βήματα σ’ αυτή την κατεύθυνση. Προμηθεύεται πρώτες ύλες με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Μειώνει τη σπατάλη τροφίμων και υλικών συσκευασίας. Παράλληλα επιδιώκει μια κοινωνικά δίκαιη, οικολογικά βιώσιμη και οικονομικά ωφέλιμη κατανάλωση νερού, ξεκινώντας τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης αυτού από την αλυσίδα εφοδιασμού της. Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων της για την κυκλική οικονομία εφαρμόζει ροές και σε άλλα υλικά, όπως χαρτί, πλαστικό, παλέτες, προσεγγίζοντας ολιστικά το θέμα.
Η καταπολέμηση της εξαιρετικά επιβαρυντικής για τον πλανήτη σπατάλης αποτελεί σημαντική προτεραιότητα που ενισχύει τη γκάμα της σε βιώσιμα προϊόντα και συντονίζει την αλυσίδα ανεφοδιασμού στον ίδιο σκοπό. Οι παραγγελίες των προϊόντων που διαθέτει στο καταναλωτικό κοινό γίνονται σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες. Οι ροές πόρων στις λειτουργικές της διαδικασίες καταγράφονται και ελέγχονται. Οι ογκώδεις συσκευασίες δίνουν τη θέση τους σε πιο μικρές κι οι πλαστικές αντικαθίσταται με εναλλακτικά, φιλικά προς το περιβάλλον υλικά. Τα ανακυκλώσιμα υλικά συλλέγονται, διαχωρίζονται, αποτιμώνται και αξιοποιούνται με ποικίλους τρόπους.
Αναφορικά στην ενεργειακή αναβάθμιση, προχωρήσαμε στην εγκατάσταση περίπου 10.000 φωτοβολταϊκών πάνελ ενώ υιοθετήσαμε εσωτερικά πληθώρα μέτρων για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Σε βάθος τετραετίας θα έχουμε εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά συστήματα στο 25% των καταστημάτων μας, ενώ υπολογίζουμε να έχουμε ολοκληρώσει την εγκατάσταση σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης σε όλο το δίκτυο των καταστημάτων μας. Ενδεικτικά αναφέρω επιπλέον, ότι στη Lidl Ελλάς, ως μέλος του Ομίλου Schwarz έχουμε δεσμευτεί μεταξύ άλλων για:
- 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025
- 25% μέση περιεκτικότητα ανακυκλωμένου πλαστικού στις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μέχρι το 2025
- 50% λιγότερη σπατάλη τροφίμων στο πλαίσιο της επιχειρησιακής της λειτουργίας, έως το 2030
- 100 % πιστοποιημένες κρίσιμες πρώτες ύλες μέχρι το 2025. Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε με πιο βιώσιμο τρόπο την προμήθεια αυτών των πρώτων υλών.
- 100 % χωρίς στερεά και υγρά μικροπλαστικά στη σύνθεση των καλλυντικών προϊόντων μας καθώς και σε απορρυπαντικά και καθαριστικά
- 100 % των συσκευασιών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μας να καταστεί ανακυκλώσιμο στο μέγιστο δυνατό βαθμό έως το 2025
Ως μέρος ενός Ομίλου που ανήκει στους σημαντικότερους retailers στον κόσμο, ποια είναι τα βήματα που πραγματοποιεί η Lidl Ελλάς για να ευαισθητοποιήσει και να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές γύρω από ζητήματα όπως η σπατάλη τροφίμων ή η επιλογή προϊόντων που σέβονται τον πλανήτη;
Με το ειδικό αυτοκόλλητο μειωμένης τιμής η Lidl Ελλάς δίνει στα κοντόληκτα προϊόντα μία δεύτερη ευκαιρία να βρεθούν στο πιάτο. Ταυτόχρονα, δωρίζει μεγάλο μέρος όσων δεν είναι κατάλληλα προς πώληση, αλλά παραμένουν κατάλληλα προς κατανάλωση. Στηρίζει το έργο της Τράπεζας Τροφίμων για την καταπολέμηση της πείνας. Διαχειρίζεται υπεύθυνα τα ζωικά υποπροϊόντα και το ψωμί, τα οποία αξιοποιούνται για την παραγωγή λιπασμάτων, βιοαερίου και ζωοτροφών. Ο στόχος που έχει θέσει είναι να συμβάλει στη μείωση της σπατάλης τροφίμων κατά 50% έως το 2030 και εναρμονίζεται με τον αντίστοιχο στόχο των Ηνωμένων Εθνών.
.
.
Παράλληλα, μέσω ποικίλων ενεργειών προσπαθεί να περάσει το μήνυμα της μείωσης της απώλειας φαγητού και στους καταναλωτές. Το πετυχαίνει κυρίως μέσω ενημερωτικών και εκπαιδευτικών ενεργειών, που δείχνουν στην πράξη ότι αλλάζοντας λίγο τις διατροφικές του συνήθειες μπορεί κανείς να κάνει τη διαφορά.
Περιγράφετε τη φιλοσοφία της εταιρείας για τη βιωσιμότητα μέσα από το τρίπτυχο «Καλό για τον πλανήτη – Καλό για τους ανθρώπους – Καλό για σένα». Σε τι ακριβώς μεταφράζεται αυτό σε επίπεδο προτεραιοτήτων αλλά και δράσεων;
Η νέα μας βιώσιμη στρατηγική έχει στηρίζεται στο τρίπτυχο «Καλό για τον πλανήτη», «Καλό για τους ανθρώπους» και «Καλό για σένα». Και υλοποιείται σε 6 πυλώνες «Σεβασμός της βιοποικιλότητας», «Προστασία του κλίματος», «Διατήρηση των πόρων», «Δίκαιο επιχειρείν», «Προάσπιση της υγείας» και «Συμμετοχή σε διάλογο». Με έμφαση στη συνειδητοποιημένη κατανάλωση και την υγιεινή διατροφή. Τις καλές συνθήκες διαβίωσης και εργασίας. Τη δίκαιη συνεργασία με αμοιβαίο όφελος. Τον ανοιχτό διάλογο και τον σεβασμό των ατομικών δικαιωμάτων. Την ευθύνη για το κλίμα, τη βιοποικιλότητα, τη σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων. Αυτές τις αρχές τις εφαρμόζουμε με συνέπεια. Τοπικά, πανελλαδικά, σε όλον τον κόσμο. Με διαφάνεια και ήθος.
Τι είναι οι επιστημονικοί στόχοι Science Based Targets (SBT) τους οποίους έχει δεσμευτεί να τηρήσει η Lidl Ελλάς; Με ποιους τρόπους μπορούν να συμβάλουν στην προστασία του πλανήτη;
Τον Αύγουστο του 2020, ο Όμιλος Schwarz προσχώρησε στην πρωτοβουλία Science Based Targets. Οι Επιστημονικοί Στόχοι SBT είναι στόχοι μείωσης των σχετικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που υπολογίζονται σε επιστημονική βάση. Στο πλαίσιο αυτό η Lidl Ελλάς έχει καθορίσει συγκεκριμένους στόχους και μέτρα που προσβλέπουν αρχικά στην αποφυγή, εν συνεχεία στη μείωση και όπου δεν καθίσταται δυνατό διαφορετικά, στην αντιστάθμιση των εκπομπών CO2 στις επιχειρηματικές της δραστηριότητες και στην εφοδιαστική της αλυσίδα. Με βάση τη μεθοδολογία SBT μέχρι το 2030, η Lidl στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, που προκύπτουν από την επιχειρησιακή της λειτουργία, συνολικά κατά 80%, σε σύγκριση με το 2019, σε όλες τις χώρες. Επιπλέον η Lidl Ελλάς κάνει χρήση πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας σε όλες τις εγκαταστάσεις της στο 100%. Το μεγαλύτερο μέρος του ανθρακικού αποτυπώματος της Lidl αποδίδεται στην παραγωγή των προϊόντων της, δηλαδή στα αρχικά στάδια της αξιακής αλυσίδας. Η εταιρεία επιθυμεί λοιπόν, να δεσμεύσει τους προμηθευτές της, οι οποίοι ευθύνονται για το 75% των εκπομπών που σχετίζονται με τα προϊόντα, να θέσουν έως το 2026 δικούς τους κλιματικούς στόχους βασισμένους στη μεθοδολογία της πρωτοβουλίας Science Based Targets.
Τέλος, η Lidl Ελλάς συνεργάζεται με έμπειρους εταίρους για την αντιστάθμιση των αερίων του θερμοκηπίου που παράγονται κατά τη διάρκεια της επιχειρησιακής λειτουργίας. Τα έργα αντιστάθμισης επιλέγονται σύμφωνα με υψηλής ποιότητας απαιτήσεις. Έτσι αντισταθμίζει τις εκπομπές που προκύπτουν από τις διάφορες λειτουργίες της και καθιστά τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες ανθρακικά ουδέτερες. Το επιτυγχάνει για τις άμεσες και έμμεσες εκπομπές, μέσω πιστοποιημένων έργων αντιστάθμισης. Παράλληλα, συνεχίζει να εργάζεται για την αποφυγή εκπομπών CO2 όπου είναι δυνατόν ή για τη μείωση αναπόφευκτων εκπομπών.
Οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης δεν περιορίζονται στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά περιλαμβάνουν και την ευθύνη των εταιρειών για τον άνθρωπο και την κοινωνία γενικότερα. Σε ποιες πρωτοβουλίες και δράσεις προχωρά η Lidl Ελλάς για να τους κάνει πράξη;
Ανήκουμε στην κοινωνία. Μοιραζόμαστε την ίδια καθημερινότητα. Μας απασχολούν κοινές αγωνίες και μας εμπνέουν κοινές προσδοκίες. Προτεραιότητα για όλες και όλους είναι η ποιότητα στη ζωή μας. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι προχωρώντας μπροστά, έχουμε μια μεγάλη ευθύνη. Να μην αφήνουμε καμία και κανέναν από εμάς πίσω. Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια που μας εμπνέει. Οι πολυάριθμες πρωτοβουλίες μας, μεγάλες ή μικρότερες, είναι πάντα στοχευμένες σε πραγματικές ανάγκες. Απλώνονται σε όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες. Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε την ανανέωση της πρωτοβουλίας «Συνέργεια Προσφοράς και Αγάπης» με το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Αρωγής και το Κέντρο Υποδοχής & Αλληλεγγύης του δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ). Επίσης, για 4η συνεχή χρονιά προχωρούμε σε δωρεάν προσφορά μηνιαίων προϊόντων για την κάλυψη βασικών αναγκών 340 οικογενειών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Στηρίζουμε και το πολυδύναμο κέντρο αστέγων, με την αξία της προσφοράς να ξεπερνά τα 400.000 ευρώ σε προϊόντα. Παράλληλα, για όγδοη συνεχόμενη χρονιά στρέφουμε το βλέμμα στα παιδιά και συγκεκριμένα καλύπτουμε όλα τα έξοδα του Κέντρου Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στη Νέα Μάκρη, που λειτουργεί σε ακίνητο το οποίο έχουμε παραχωρήσει από το 2015. Ξεκινάμε μια πρώτη φάση συνεργασίας με την Actionaid, έχοντας το βλέμμα στραμμένο στη νέα γενιά. Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η δύναμη στο πιάτο σου» θέλουμε να συμβάλλουμε στο ευ ζην, διαμορφώνοντας στάσεις ζωής στους ενεργούς πολίτες του αύριο. Να καλλιεργήσουμε αντιλήψεις υγιούς, βιώσιμης διατροφής, υπεύθυνης κατανάλωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τη σπατάλη τροφίμων. Εξίσου σημαντική είναι και η πρόσφατη συνέργεια που αναπτύσσουμε με τη UNICEF. Στηρίζουμε με 100.000 ευρώ το πρόγραμμα «Μαζί ενάντια στη βία κατά των παιδιών». H συνεργασία αυτή αποτελεί μέρος του ευρύτερου προγράμματος για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας κατά των παιδιών που έχει συμφωνήσει η UNICEF με την ελληνική κυβέρνηση.
- Ο Ζακ Λεντέι MVP της 7ης αγωνιστικής στην Euroleague (vid)
- Απειλεί ξανά ο Ολυμπιακός με Βέλντε (vid)
- Ταξίδι: Αεροπλάνο έκανε 9 ώρες πτήση από Λονδίνο σε… Λονδίνο – Τι προκάλεσε το απίστευτο περιστατικό
- Οι άνδρες influencers που προσπαθούν να πείσουν άλλους άνδρες να ψηφίσουν Κάμαλα Χάρις
- Κασσελάκης στην ΟΜ Ιλισίων: Προσπάθεια αλλοίωσης του εκλογικού σώματος στην πράξη
- Επίσημη καμπάνια New York Times κατά Τραμπ: «Μην τον ψηφίσετε, είναι ψεύτης και διεφθαρμένος»