Αυξάνονται οι θαλάσσιες ροές αργού πετρελαίου της Ρωσίας, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις ότι η απειλούμενη από το Κρεμλίνο μείωση της παραγωγής έχει αντίκτυπο στην ποσότητα που διατίθεται στη διεθνή αγορά.

Οι αποστολές της χώρας αυξήθηκαν σε νέο υψηλό, πάνω από 4,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, έως τις 5 Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Μάλιστα, ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων ανέβηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τότε που το αμερικανικό πρακτορείο παρακολουθεί τα δεδομένα.

Υπενθυμίζεται πως η Ρωσία δεσμεύτηκε να μειώσει την παραγωγή κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως από τον περασμένο μήνα έως τον Ιούνιο ως απάντηση σε ένα ανώτατο όριο τιμών της Ομάδας των G7 για τις πωλήσεις αργού της χώρας.

Με σχεδόν όλο το αργό της Ρωσίας να πηγαίνει στην Κίνα και την Ινδία, οι όγκοι πετρελαίου προς την Ασία σημείωσαν επίσης νέο υψηλό.

Ο ισχυρισμός της Μόσχας ότι οι υψηλές εξαγωγές δια θαλάσσης αντισταθμίστηκαν από την πτώση των ροών με αγωγούς προς την Ευρώπη δεν φαίνεται να ισχύει. Ενώ οι εξαγωγές μέσω του αγωγού Druzhba προς την Ευρώπη έχουν μειωθεί, η πτώση καταγράφηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, πριν από τη μείωση της παραγωγής. Σύμφωνα με το Bloomberg, την περίοδο αυτή παρατηρήθηκε άλμα στις θαλάσσιες εξαγωγές, με τα φορτία αργού σε δεξαμενόπλοια να συνεχίζουν να αυξάνονται τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.

Αρκετοί από τους εταίρους της Ρωσίας στον ΟΠΕΚ+ έχουν συμμετάσχει σε περικοπές παραγωγής με στόχο την σταθεροποίηση των αγορών πετρελαίου. Η Μόσχα μπορεί να χρειαστεί να εργαστεί σκληρά για να τους πείσει ότι πράγματι έχει εφαρμόσει τη δική της μείωση.

Όπως τονίζει το Bloomberg, το ρωσικό αργό συνέχισε να ρέει στις διεθνείς αγορές από τότε που τα στρατεύματά της εισέβαλαν στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Όμως τα έσοδα από το πετρέλαιο της Μόσχας έχουν συρρικνωθεί, πέφτοντας τον Απρίλιο μόλις στο ένα τρίτο του επιπέδου του περασμένου έτους, καθώς επλήγησαν από τις κυρώσεις και τα ανώτατα όρια τιμών στις εξαγωγές. Τα έσοδα του προϋπολογισμού από αργό και πετρελαϊκά προϊόντα μειώθηκαν κατά 67% στα 496,9 δισεκατομμύρια ρούβλια (6,4 δισεκατομμύρια δολάρια) τον περασμένο μήνα, ανακοίνωσε την Πέμπτη το υπουργείο Οικονομικών.

Ο συνδυασμένος όγκος αργού πετρελαίου σε πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα και την Ινδία συν τις μικρότερες ροές προς την Τουρκία και τις ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δηλώσει τελικό προορισμό αυξήθηκε για τέταρτη εβδομάδα φτάνοντας το ρεκόρ των 3,55 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες περίοδο, η υψηλότερη από τότε που το Bloomberg άρχισε να παρακολουθεί λεπτομερώς τις ροές στις αρχές του 2022.

Καθώς έγιναν εμφανείς οι τελικοί προορισμοί των φορτίων που φορτώθηκαν στα τέλη Ιανουαρίου, οι ροές προς την Κίνα αυξήθηκαν σε νέα υψηλά μετά την εισβολή και παρέμειναν κοντά σε αυτά τα επίπεδα τον Φεβρουάριο και τις πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου. Τα μοτίβα υποδηλώνουν ότι τα περισσότερα από τα πλοία που προσδιορίζονται επί του παρόντος ως «αγνώστου προορισμού» και κατευθύνονται προς τη Διώρυγα του Σουέζ θα καταλήξουν στην Ινδία, ενώ αυτά που θα φορτωθούν σε VLCC στα ανοιχτά του Μαρόκου ή, πιο πρόσφατα, στον Ατλαντικό, θα κατευθυνθούν προς την Κίνα.

Ροές αργού ανά προορισμό

Με βάση τον μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές την περίοδο έως τις 5 Μαΐου αυξήθηκαν κατά 180.000 βαρέλια την ημέρα στα 3,63 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, το υψηλότερο νούμερο από τις αρχές του 2022.

Την ίδια ώρα, οι πιο ασταθείς εβδομαδιαίες ροές μειώθηκαν κατά περίπου 460.000 βαρέλια την ημέρα από την προηγούμενη εβδομάδα πέφτοντας στα 3,62 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Τα εβδομαδιαία δεδομένα επηρεάζονται από τον προγραμματισμό των δεξαμενόπλοιων και τις καθυστερήσεις φόρτωσης που προκαλούνται από την κακοκαιρία. Η συντήρηση του λιμανιού μπορεί επίσης να διαταράξει τις εξαγωγές για αρκετές ημέρες κάθε φορά.

Αξίζει να σημειωθεί πως όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν φορτία που προσδιορίζονται ως κατηγορίας KEBCO του Καζακστάν. Πρόκειται για αποστολές της KazTransoil JSC που διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω των λιμανιών της Βαλτικής Ust-Luga και Novorossiysk. Τα βαρέλια του Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργήσουν ομοιόμορφο βαθμό εξαγωγής. Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν μετονομάζει τα φορτία του για να τα διακρίνει από αυτά που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες. Το αργό transit εξαιρείται συγκεκριμένα από τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ασία

Ενώ οι όγκοι που κατευθύνονται προς την Κίνα και την Ινδία φαίνεται να έχουν μειωθεί από τα πρόσφατα υψηλά, η ιστορία δείχνει ότι τα περισσότερα από τα φορτία σε πλοία χωρίς αρχικό προορισμό καταλήγουν τελικά στη μία ή την άλλη από αυτές τις χώρες.

Περίπου 665.000 βαρέλια ανά ημέρα ήταν σε πλοία που έδειχναν προορισμούς είτε το Πορτ Σάιντ ή το Σουέζ στην Αίγυπτο. Αυτά τα πλοία συνήθως κατέληγαν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας.

Οι υπόλοιποι «άγνωστοι προορισμοί», ποσότητας 495.000 βαρέλια ανά ημέρα, αφορούσαν δεξαμενόπλοια με αρχικό προορισμό τη Θέουτα ή την Καλαμάτα. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά μερικά μπορεί να καταλήγουν στην Τουρκία. Ένας αυξανόμενος αριθμός πραγματοποιεί μεταφορά φορτίου από πλοίο σε πλοίο στη Μεσόγειο, ή πιο πρόσφατα, στον Ατλαντικό Ωκεανό για μετέπειτα ταξίδια στην Ασία.

Ευρώπη

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες αυξήθηκαν στα 83.000 βαρέλια την ημέρα σε 28 ημέρες έως τις 5 Μαΐου, με μοναδικό προορισμό τη Βουλγαρία. Αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν αποστολές προς την Τουρκία.

Κανένα ρωσικό αργό δεν απεστάλη σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 5 Μαΐου.

Οι εξαγωγές προς την Τουρκία, στον μοναδικό πλέον πελάτη της Ρωσίας στη Μεσόγειο, αυξήθηκαν σε υψηλό 10 εβδομάδων (177.000 βαρέλια ανά ημέρα) τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 5 Μαΐου.

Οι ροές προς τη Βουλγαρία, τη μοναδική αγορά ρωσικού αργού στη Μαύρη Θάλασσα, αυξήθηκαν στα 83.000 βαρέλια ανά ημέρα, ανακτώντας τις απώλειες της προηγούμενης εβδομάδας.

Πηγή: Ot.gr