Η νέα «βιτρίνα» του Ηρωδείου
Το αρχιτεκτονικό γραφείο Flux ανέλαβε την κατασκευή νέου εκδοτηρίου, πωλητηρίου, κυλικείων, περιπτέρου και μετασκηνίου, με πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών.
- Μητέρα εξέδιδε την 15χρονη κόρη της σε παιδόφιλο - Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών
- «Αγνοούσα όσα συνέβαιναν», είπε για την αυτοκτονία του πατέρα της η «αγνοουμένη» Αμερικανίδα
- Νεκρή η γυναίκα που έπεσε από τον 7ο όροφο ξενοδοχείου στη Μιχαλακοπούλου - Φωτογραφίες από το σημείο
- Η πρώτη απεργία παγκοσμίως από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διαχειριστών Ακινήτων τύπου Airbnb
Το Φεστιβάλ Αθηνών επιφυλάσσει στο κοινό του – και όχι μόνο – μία έκπληξη με την έναρξη των εκδηλώσεών του την 1η Ιουνίου, στην πρεμιέρα της όπερας «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, σε παραγωγή της Λυρικής Σκηνής και σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πι.
Η αλλαγή αφορά έναν από τους «κόμβους» του φεστιβαλικού θεάματος, ο οποίος δεν είναι άλλος από το Ηρώδειο. Το «λευκό κουτί», η μέχρι πρότινος παρουσία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην είσοδο του ρωμαϊκού ωδείου, αλλάζει όψη με βάση τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός εφήμερου περιπτέρου (pavilion).
Η λιτής αισθητικής κατασκευή τεσσάρων λυόμενων στοιχείων φτιαγμένη με ξύλο και πολυκαρβουνικό υλικό, χωροθετείται στον υπαίθριο πλακοστρωμένο χώρο, κατά μήκος της όψης του Ηρωδείου φιλοξενώντας στο εξής το εκδοτήριο εισιτηρίων, το πωλητήριο και τα κυλικεία.
Οι τέσσερις αυτόνομες αυτές κατασκευές θα λειτουργούν ως «δορυφόροι» του πέμπτου κεντρικού χώρου που θα βρίσκεται στο μετασκήνιο του Ωδείου. Τον σχεδιασμό του pavillion, σε χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ανέλαβε η ομάδα του αρχιτεκτονικού γραφείου Flux Office: Εύα Μανιδάκη, Θανάσης Δεμίρης, Ευθύμης Δούγκας, Ραμίν Αντωνιάδης.
Τα σχέδια αφορούν επιπλέον τον χώρο που θα στεγάζει βοηθητικά καμαρίνια, γραφεία, αποθήκες, καθώς και τις κλίμακες που οδηγούν στον υφιστάμενο – διαμορφωμένο – χώρο υπογείου, όπου φιλοξενούνται τα κύρια καμαρίνια, υγροί χώροι και γραφεία.
Η Εύα Μανιδάκη τονίζει στα «ΝΕΑ» ότι «ο χαρακτήρας της κατασκευής είναι εφήμερος, γι’ αυτό και θα παραμείνει μόνο για τη διάρκεια του φεστιβάλ. Η πρόκληση για οποιαδήποτε αρχιτεκτονική χειρονομία είναι μεγάλη όταν συνομιλείς με ένα μνημείο του βεληνεκούς του Ηρωδείου» λέει χαρακτηριστικά.
«Θελήσαμε οτιδήποτε προτείνουμε να είναι εξαιρετικά διακριτικό. Η ιδέα μας για αυτή την κατασκευή του περιπτέρου-pavilion μοιάζει με τα στοιχεία των παιχνιδιών Lego που εύκολα κουμπώνουν και λύνονται μεταξύ τους. Η δομή του ίδιου του μνημείου, οι καθετότητές του, η ελαφρότητα και ο ρυθμός του μας οδήγησαν στη διαπερατότητα που είναι και η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού μας. Ετσι ώστε οι μικρές σχισμές της κατασκευής σου επιτρέπουν να δεις ανεμπόδιστα το μνημείο».
Τα υλικά των κατασκευών
Η κεντρική κατασκευή, που βρίσκεται σε απόσταση από την όψη του Ηρωδείου, ορίζει μια ζώνη κυκλοφορίας, δεν έρχεται σε επαφή με τις υφιστάμενες λίθους του μετασκηνίου (αρχαίες και μεταγενέστερης αναστήλωσης). Οι τέσσερις κατασκευές-δορυφόροι χωροθετούνται στις θέσεις των υφισταμένων, κρατώντας αποστάσεις από το μνημείο και φέρουν υπερυψωμένο δάπεδο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι το ξύλο για τις όψεις και τις εσωτερικές επιφάνειες.
«Το ξύλο, ένα φυσικό υλικό που συνδιαλέγεται με την πέτρα, είναι επίσης υλικό που «γερνά» πολύ ωραία, αλλάζοντας χρώμα και υφή» προσθέτει η αρχιτέκτονας. Χρησιμοποιείται επίσης το μέταλλο, ως στατικός φορέας, με βαφή στην απόχρωση της πέτρας. Επίσης το πολυκαρβονικό, ένα γαλακτερής απόχρωσης υλικό που εισάγει τις κατακόρυφες πτυχώσεις, για τη διαφάνεια και διάχυση του φωτός. Και για την επιστέγαση το Flux Office επέλεξε θερμομονωτικά Πανέλα.
Ολες οι κατασκευές εδράζονται σε βάσεις με ελαστικές απολήξεις. Η κεντρική κατασκευή αποτελείται από τρεις μονάδες με ανεξάρτητες στέγες, όπου η απορροή των ομβρίων πραγματοποιείται κατά τον άξονα του κεντρικού τοίχου του μετασκηνίου. Το πωλητήριο, που βρίσκεται απέναντι από την κεντρική μονάδα, έχει πάρει στοιχεία από το πτυχωτό τμήμα της στον σχεδιασμό του. Είναι ανοιχτό και έχει βιτρίνες ώστε το Φεστιβάλ Αθηνών να παρουσιάζει υλικό από το πρόγραμμα των εκδηλώσεών του, αφίσες, προγράμματα, εκδόσεις και άλλα συναφή αντικείμενα.
«Διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο»
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., Δημήτρης Πασσάς, δήλωσε τα εξής: «Οι νέες κατασκευές που ήδη τοποθετούνται στον εξωτερικό χώρο του Ηρωδείου είναι ένα έργο για το οποίο είμαστε όλοι περήφανοι στο Φεστιβάλ. Με σχετικά χαμηλό κόστος, στο πλαίσιο των περιορισμένων πόρων του φορέα μας, διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο αλλά και τους καλλιτέχνες που φιλοξενεί κάθε χρόνο. Συγχαρητήρια στην Κατερίνα Ευαγγελάτου για την πρωτοβουλία καθώς και το αρχιτεκτονικό γραφείο των Εύας Μανιδάκη και Θανάση Δεμίρη για τον καλαίσθητο σχεδιασμό των νέων εγκαταστάσεων. Σειρά έχει τώρα η εξίσου αναγκαία αναμόρφωση των υπόγειων καμαρινιών για την οποία αναμένουμε την έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών».
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις