Το βασανισμένο, συγκινητικό και βίαιο, ερωτικό έπος της Σίσελι Τάισον και του Μάιλς Ντέιβις
«Ο Μάιλς κι εγώ ήμασταν ανάμεσα σε μια χούφτα ζευγάρια της μαύρης εξουσίας της δεκαετίας του '60, ένα καλλιτεχνικό δίδυμο που τραβούσε τα βλέμματα» έγραψε η Τάισον στο «Just As I Am», την αυτοβιογραφία της που κυκλοφόρησε το 2021.
- Αποκάλυψη in: Μία πολυμήχανη 86χρονη παγίδευσε μέλη συμμορίας «εικονικών ατυχημάτων» στα Χανιά
- «Πνιγμός στα 30.000 πόδια» - Αεροπλάνο άρχισε να πλημμυρίζει εν ώρα πτήσης [Βίντεο]
- Δημήτρης Ήμελλος: Το τελευταίο αντίο στον αγαπημένο ηθοποιό -Τραγική φιγούρα η μητέρα του
- Τυχερά μου Χριστούγεννα: Για αυτά τα τρία ζώδια οι γιορτές θα είναι μέλι
«Ένιωθα περήφανη που στεκόμουν δίπλα στον Μάιλς, μου άρεσε να μπερδεύω τα μεταξωτά μου γάντια μέσα στα δυνατά του χέρια» θα συνεχίσει τις περιγραφές η Τάισον.
Ξεκινώντας από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, η Σίσελι Τάισον έζησε ένα ρομάντζο πολλών δεκαετιών με τον ανυπέρβλητο τρομπετίστα Μάιλς Ντέιβις, το οποίο κορυφώθηκε με τον γάμο τους το 1981 και κατέληξε σε διαζύγιο το 1989.
Στο παρασκήνιο ήταν μια ταραχώδης σχέση, σύμφωνα και με τους δύο, αλλά κατά τη διάρκεια του χρόνου τους στο προσκήνιο, ήταν ένα από τα πιο εντυπωσιακά, κομψά ζευγάρια στην Αμερική: Εκείνη μια υποψήφια για Όσκαρ, δραματική ηθοποιός και σταρ του κινηματογράφου που έσπασε τα εμπόδια και ήταν γνωστή για την ακλόνητη αφοσίωσή της στην τέχνη της- εκείνος ένας σεβαστός, χαρισματικός μουσικός της τζαζ και καινοτόμος με εθιστική προσωπικότητα και κακή φήμη.
Ο ακαταμάχητα γοητευτικός Μάιλς Ντέιβις
Για να καταλάβουμε τη φήμη τους, ο γάμος τους έγινε στο σπίτι του τότε διάσημου κωμικού Μπιλ Κόσμπι και τελέστηκε από τον τότε δήμαρχο της Ατλάντα, τον Άντριου Γιανγκ.
Ήταν μια σχέση που τόσο η Τάισον όσο και ο Ντέιβις, ο οποίος πέθανε από ανεπάρκεια οργάνων το 1991, ασχολήθηκαν εκτενώς στις αντίστοιχες αυτοβιογραφίες τους και οι μονομαχικές αφηγήσεις συγκρούονται κάνοντας ξεκάθαρο ότι μιλάμε για κάποιο σοβαρό δράμα.
Με ισόποσες δόσεις τρυφερότητας και οργής, η ιστορία τους σημαδεύεται από τα εκτεταμένα πειράματα soul-jazz του Ντέιβις και την άνοδο της Τάισον ως μια από τις πιο αναγνωρισμένες μαύρες ηθοποιούς της γενιάς της.
Η Τάισον γράφει ότι είδε για πρώτη φορά τον Ντέιβις, χρόνια νωρίτερα, και ότι γοητεύτηκε αμέσως από την παρουσία του: «Ήταν εκεί στη σκηνή, με κοντό καρέ, σμιλεμένα ζυγωματικά, δέρμα τόσο βελούδινο και σκούρο που έμοιαζε σχεδόν εξωπραγματικό. Και ήταν πολύ έξυπνος. Η ψυχραιμία προσωποποιημένη». Αργότερα τον περιγράφει ως «μια γυαλιστερή πένα, μαύρος σαν εμένα και κάτι παραπάνω».
Δείτε το βίντεο
Η ακαταμάχητα γοητευτική Σίσελι Τάισον
Η σχέση τους ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη το 1966, αφού συναντήθηκαν μερικές φορές κοντά στο Riverside Park στο Upper West Side. Και οι δύο ζούσαν στη γειτονιά. Ο Ντέιβις, χωρισμένος τότε από την πρώτη του σύζυγο, είχε δει την Τάισον στην τηλεοπτική εκπομπή «East Side/West Side» και είχε ξετρελαθεί, έγραψε στο «The Autobiography of Miles Davis», το εκδικητικό, καθηλωτικό βιβλίο του το 1989 που έγραψε μαζί με τον Κουίνσι Τρουπ.
«Είχε πάντα τα μαλλιά της Afro και φαινόταν τόσο έξυπνη. Θυμάμαι ότι αναρωτιόμουν πώς να ήταν από κοντά», έγραψε ο Ντέιβις. «Είχε ένα διαφορετικό είδος ομορφιάς που δεν έβλεπες συνήθως σε μαύρες γυναίκες στην τηλεόραση- ήταν πολύ περήφανη και είχε ένα είδος εσωτερικής φλόγας που έκαιγε και είχε ενδιαφέρον».
Την ερωτεύτηκε πολύ. Ο τρομπετίστας – του οποίου ο ίδιος ο βιοπορισμός εξαρτιόταν από τους υγιείς πνεύμονες – μίλησε για το μέγεθος των συναισθημάτων του για την Τάισον στις αρχές του ειδυλλίου τους: «Μου είπε ότι δεν της άρεσε να με φιλάει με όλη αυτή τη μυρωδιά τσιγάρου στην αναπνοή μου. Είπε ότι θα σταματούσε να με φιλάει αν δεν σταματούσα, οπότε το έκανα».
Μιλάμε για βαθιά αγάπη
Η Τάισον, η οποία ήταν δύο χρόνια μεγαλύτερή του, γράφει ότι οι συζητήσεις τους «κυμάτιζαν από ειλικρίνεια, από βαθιά κατανόηση. Υπάρχει μια αγάπη που οδηγεί απαλά την παλάμη σου προς τα κάτω, στη πλάτη του άλλου, μια φροντίδα που σε οδηγεί να διασφαλίσεις ότι δεν θα πάθει ποτέ κακό αυτό το άτομο. Από την αρχή, αυτή την αγάπη είχα για τον Μάιλς. Αυτό είναι το τρυφερό μέρος. όπου η σύνδεσή μας στηρίχθηκε».
Μέσα σε ένα χρόνο από τη συνάντησή τους, ο Ντέιβις έβαλε ένα κοντινό πλάνο της Τάισον στο εξώφυλλο του «Sorcerer», του μεταβατικού άλμπουμ του 1967 με soulful post-bop. «Ήξερε τότε ότι ήμασταν ένα δίδυμο», έγραψε. Ο συγκρατημένος Ντέιβις παραδέχτηκε ότι στην αρχή δεν ήταν σίγουρος για το ειδύλλιο, αλλά ότι «η Σίσελι είναι εκείνος ο τύπος γυναίκας που απλά σε πλησιάζει, μπαίνει μέσα στο αίμα σου και στο κεφάλι σου».
Δεν ξεκίνησε καλά, όμως
Η πρώτη απόπειρα του έρωτά τους δεν κράτησε πολύ. Μέχρι το 1968, ο ερωτοχτυπημένος Ντέιβις παρουσίαζε τη νέα του αγάπη, την Μπέτι Μάμπρι (η οποία, ως Μπέτι Ντέιβις, κυκλοφόρησε μια σειρά από άγρια soul-rock άλμπουμ), στο εξώφυλλο του άλμπουμ του «Filles de Kilimanjaro». Εκείνος και η Μάμπρι παντρεύτηκαν την ίδια χρονιά. Χώρισαν το 1969, όπως έχει πει η Μάμπρι, «εξαιτίας της βίαιης ιδιοσυγκρασίας του».
Η Τάισον εκτοξεύτηκε στη δεκαετία του 1970 χωρίς τον Ντέιβις, πρωταγωνιστώντας σε τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές όπως το «Sounder», το «The Autobiography of Miss Jane Pittman» και το «Roots», ενώ ο Ντέιβις δημιούργησε μερικούς από τους πιο εξωπραγματικούς τζαζ-φανκ δίσκους του, όπως τα «Bitches Brew», «Live Evil» και «Get Up with It» – ενώ κατανάλωνε βουνά από κοκαΐνη και μετατράπηκε σε έναν προβληματικό ερημίτη που δεν μπορούσε να κρατήσει μια οικονόμο, πόσο μάλλον μια κοπέλα.
Δείτε το βίντεο
Εθισμένος και κακότροπος
Η Τάισον γνώριζε πολύ καλά την κακή υγεία του τρομπετίστα κατά τη διάρκεια του χρόνου που έμεναν χώρια, έγραψε ο Ντέιβις, λόγω «αυτού του πραγματικά έντονου πνευματικού δεσμού» που είχαν. «Ξέρει κατά κάποιο τρόπο πότε δεν είμαι πολύ καλά, πότε είμαι άρρωστος και τέτοια».
Η άποψη της Τάισον; «Είχα πάντα αυτό το αίσθημα στο στομάχι μου όταν ο Μάιλς αντιμετώπιζε κάποιο μεγάλο πρόβλημα».
Συμφιλιώθηκε ξανά με τον Ντέιβις στο τέλος της δεκαετίας και αφιέρωσε την ενέργειά της στην ανάρρωσή του. Όπως έγραψε ο Ντέιβις, «με προστάτευε και άρχισε να παρακολουθεί αν έτρωγα τα σωστά πράγματα και ότι δεν έπινα τόσο πολύ. Με βοήθησε να κόψω την κοκαΐνη». Και πρόσθεσε: «Ξαφνικά άρχισα να σκέφτομαι πιο καθαρά και τότε ήταν που άρχισα πραγματικά να σκέφτομαι ξανά τη μουσική».
Εξέδωσε το πρώτο του στούντιο άλμπουμ μετά από έξι χρόνια, το «The Man with the Horn», το 1981, και ακολούθησε το 1983 το «Star People», ένα beat-driven fusion άλμπουμ. Αν και ο Ντέιβις δεν ανέφερε ποτέ ρητά την Τάισον ως μουσική μούσα, η τελική σύνθεση, του «Star on Cicely», πήρε το όνομά του από τη σύζυγό του.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ευαισθησία και σκληρότητα
Η σύνδεση του ζευγαριού μπέρδεψε πολλούς στον κόσμο της Τάισον. Οι εξαρτήσεις του Ντέιβις δεν ήταν μυστικό καθώς, επίσης, όλοι γνώριζαν ότι η Τάισον δεν ενδιαφερόταν για τα ναρκωτικά. Εκτός αυτού, ο εγωκεντρικός μουσικός δεν μπορούσε να αντισταθεί στην απιστία. Η ερωτική του ζωή στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ήταν μια σειρά από κρυφές συναντήσεις που τροφοδοτούνταν από τον εγωισμό και τα ψέματα ζημιώνοντας όλους εκτός από τον ίδιο. Στο βιβλίο του απολαμβάνει αυτά τα κατορθώματα.
Το «Just As I Am», αντίθετα, ξεχειλίζει από συμπόνια. «Ο Μάιλς που γνώριζα ήταν ευαίσθητος και ασθενής, μελανιασμένος από τις πληγές που του επέφερε αυτή η ζωή», γράφει η Τάισον. «Με τρεμάμενα χείλη, μου μίλησε για τα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στο Ανατολικό Σεντ Λούις, όταν οι φίλοι του και ακόμη και κάποιοι από την οικογένειά του τον αποκαλούσαν Blackie, τον κοιτούσαν σαν ένα τίποτα, που γινόταν αόρατος λόγω της σκούρας του απόχρωσης».
Παρά την ανησυχία του φιλικού κύκλου της Τάισον, η σχέση συνεχίστηκε, γράφει η ίδια. «Παντρεύτηκα τον Μάιλς όχι εξαιτίας της γνώμης του κόσμου για κάποιον από τους δυο μας, αλλά εξαιτίας του ποιοι ήμασταν ο ένας για τον άλλον στα προσωπικά μας».
Προσθέτει ότι «η συμπεριφορά του μερικές φορές με ενοχλούσε πολύ, ακόμη και με ταπείνωνε. Κι όμως, περισσότερο από θυμό, ένιωθα συμπόνια και οίκτο για τη θλιβερή του κατάσταση. Είναι δυνατόν να πληγώνεσαι ταυτόχρονα από έναν άνθρωπο και να σπαράζεις την καρδιά σου γι’ αυτόν. Δεν μπορούσα να αφήσω τον Μάιλς να πετάξει τον εαυτό του στα σκουπίδια».
Παντρεύτηκαν την Ημέρα των Ευχαριστιών του 1981.
Photo: YouTube
Ο τεράστιος εγωισμός του κορυφαίου τζαζίστα
Πώς της το ξεπλήρωσε ο μουσικός; «Πήγα στο κρεβάτι με μια γυναίκα που γνώρισα πέντε ημέρες αφότου παντρευτήκαμε με τη Σίσελι, επειδή δεν ένιωθα πια την ίδια επιθυμία για τη Σίσελι».
Ο Ντέιβις δεν ήταν ποτέ πλήρως απαλλαγμένος από τα ναρκωτικά όταν παντρεύτηκε με την Τάισον και μέσα σε λίγα χρόνια ο γάμος τους είχε σοβαρά προβλήματα. Φημολογείται, επίσης, ότι ήταν βίαιος με τις άλλες δύο συζύγους του, ο Ντέιβις έφτασε στο σημείο να γρονθοκοπήσει την Τάισον στο στήθος, κάποια στιγμή. «Ζήτησε αμέσως συγγνώμη» γράφει η Τάισον: «Αυτό το περιστατικό σηματοδότησε την πρώτη και τελευταία φορά που ο Μάιλς με χτύπησε».
Η ηθοποιός εγκατέλειψε τον Ντέιβις στα τέλη του 1987, αφού έμαθε για μια ακόμη ερωτική περιπέτειά του. Ο γάμος τους έληξε ανεπίσημα στην πόρτα του διαμερίσματός τους στο Upper West Side, όπου ο Ντέιβις προσπάθησε να εμποδίσει την Τάισον να φύγει και εκείνη τον άρπαξε από το πίσω μέρος των μαλλιών του. «Έμεινα να κρατώ στο δεξί μου χέρι ένα ολόκληρο κομμάτι μαλλιών από την κοτσίδα του. Το πέταξα στο έδαφος, βγήκα έξω από την πόρτα και την έκλεισα δυνατά».
Μετά την οριστικοποίηση του διαζυγίου, η υγεία του Ντέιβις επιδεινώθηκε. Υποφέροντας από οργανική ανεπάρκεια μετά από δεκαετίες κατάχρησης ναρκωτικών και αλκοόλ, εισήχθη στο νοσοκομείο το 1991. Η Τάισον δεν μπορούσε να τον επισκεφθεί, αλλά ο Ντέιβις μετέφερε ένα μήνυμα μέσω της καλύτερης φίλης της, της Μπάρμπαρα Γουόρεν. Όπως αφηγείται η Τάισον, μόλις η Γουόρεν έφευγε από το δωμάτιο του νοσοκομείου, της έκανε νόημα.
«Έσκυψε κοντά για να μπορεί να τον ακούσει πάνω από το βουητό των αναπνευστικών μηχανημάτων. “Πες στη Σίσελι ότι λυπάμαι», ψιθύρισε μέσα από δύσκολες αναπνοές. «Πες της ότι λυπάμαι πάρα πολύ»».
Ακούστε το So What
*Με στοιχεία από latimes.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις