Ψηφιακοί σωσίες και ψεύτικα τρέιλερ: Γιατί οι ηθοποιοί φοβούνται την ΑΙ
Το σωματείο των αμερικανών ηθοποιών ετοιμάζεται για σύγκρουση με τα στούντιο του Χόλιγουντ.
- Κίνα: Αυτοκίνητο έπεσε επάνω σε πλήθος έξω από δημοτικό σχολείο – Τουλάχιστον 10 τραυματίες
- Θα «σπάσει» η Ελλάδα το καλούπι του δεξιού λαϊκισμού στην ΕΕ;
- Tη Georgia O’ Keeffe δεν την ένοιαζε που είχε 58 χρόνια διαφορά με τον Juan Hamilton
- Το ΠΑΣΟΚ πολιορκεί το κέντρο που «χάνει» η ΝΔ και τη βαφτίζει «γαλάζιο ΣΥΡΙΖΑ»
Κάντε μια αναζήτηση στο YouTube με το όνομα του Γουές Άντερσον και θα βρείτε μια πληθώρα τρέιλερ για ταινίες που υποτίθεται ότι γύρισε ο διάσημος σκηνοθέτης, όπως συνέχειες του Star Wars, του Χάρι Πότερ και του Άρχοντα του Δαχτυλιδιών, ταινίες στις οποίες υποτίθεται ότι πρωταγωνιστούν ο Μπιλ Μάρεi και η Σκάρλετ Γιόχανσον.
Είναι ψεύτικα τρέιλερ ανύπαρκτων ταινιών, τα οποία δημιουργήθηκαν χωρίς χρήματα και χωρίς ηθοποιούς χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη (AI), ένα φαινόμενο που θα απασχολήσει τις διαπραγματεύσεις που ξεκινούν στις 7 Ιουνίου ανάμεσα στα αμερικανικά κινηματογραφικά στούντιο και το συνδικάτο των ηθοποιών SAG-AFTRA.
H χρήση της ΑΙ στο σινεμά απασχολεί εξάλλου και τους συγγραφείς σεναρίων που βρίσκονται σε απεργία από τις 2 Μαΐου, εν μέρει επειδή ανησυχούν ότι οι μηχανές θα αναλάβουν και τη συγγραφή σεναρίων για την τηλεόραση και το σινεμά.
Η SAG-AFTRA απαιτεί εγγυήσεις ότι τα μέλη της θα έχουν λόγο στο πώς χρησιμοποιούνται οι «ψηφιακοί σωσίες» τους και θα αμείβονται αναλόγως, δήλωσε στο Reuters ο Ντάκαν Κράμπτρι-Άιρλαντ, διαπραγματευτής της ένωσης.
«Το όνομα του περφόρμερ, η εμφάνισή του, η φωνή, η περσόνα –αυτά είναι τα επαγγελματικά του εφόδια» είπε. «Δεν είναι δίκαιο να επιχειρούν οι εταιρείες να εκμεταλλευτούν τους περφόρμερ και να μην τους πληρώνουν δίκαια όταν χρησιμοποιούν τις περσόνες τους με αυτό τον τρόπο».
Ο Τομ Κρουζ και ο Κιάνου Ριβς ήδη εμφανίζονται σε πληθώρα βίντεο deepfake που δημιουργούνται με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης. Ο Ριβς χαρακτήρισε την τεχνολογία «τρομακτική», εν μέρει επειδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς τη συγκατάθεση των ηθοποιών.
Το ενδιαφέρον για τη λεγόμενη γενετκή ΑΙ, αλγορίθμους που μαθαίνουν από παραδείγματα ώστε να δημιουργούν νέα κείμενα και εικόνες, εκτινάχθηκε πέρυσι μετά το ντεμπούτο του ChatGPT, του διάσημου chatbot που ανέπτυξε η αμερικανική OpenAI με τη στήριξη της Microsoft.
Ηθοποιοί και σεναριογράφοι ανησυχούν τώρα ότι τα στούντιο θα στραφούν στην τεχνητή νοημοσύνη για να περιορίσουν το κόστος και να αυξήσουν τα έσοδα. Ήδη, η τεχνολογία χρησιμοποιείται για να σβήνει τις ρυτίδες των πρωταγωνιστών ή να αλλάζει τις κινήσεις των χειλιών τους όταν οι ταινίες μεταγλωττίζονται.
Ο ηθοποιός Λίλαντ Μόριλ ανέφερε στο Reuters ότι έχει εργαστεί σε γυρίσματα όπου οι κάμερες τον κατέγραφαν από όλες τις γωνίες. «Θα μπορούσαν να σε χρησιμοποιήσουν για ένα μέρος [της ταινίας ή της σειράς] και μετά να δημιουργήσουν μόνοι τους το υπόλοιπο. Οπότε δεν βρίσκεται πια στο σκηνικό και κανείς δεν πληρώνεται» είπε.
Η Τζάστιν Μπέιτμαν, παραγωγός, σεναριογράφος και πρώην ηθοποιός της σειράς Family Ties, έχει επίσης πτυχίο Επιστήμης Υπολογιστών και κρούει εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου για την AI. Όπως είπε, οι εταιρείες θα μπορούσαν να επιτρέψουν στους θεατές να δημιουργούν τις δικές τους ταινίες Star Wars, ακόμα και να προσθέτουν τον εαυτό τους ως πρωταγωνιστή για μια επιπλέον χρέωση.
Αγέραστος Ιντιάνα Τζόουνς
Ορισμένοι ηθοποιοί πάντως έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους για συγκεκριμένες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης.
Η νέα ταινία Ιντιάνα Τζόουνς περιλαμβάνει σκηνές στις οποίες ο 80χρονος Χάρισον Φορντ εμφανίζεται 40 χρόνια νεότερος. Ο διάσημος πρωταγωνιστής εξήγησε ότι η Lucasfilm χρησιμοποίησε εικόνες του προσώπου του από τα γυρίσματα των πρώτων ταινιών της σειράς τη δεκαετία του 1980.
«Είναι φανταστικό» δήλωσε ο Φορντ για τη νεανική του εμφάνιση μιλώντας στην τηλεοπτική εκπομπή του Στίβεν Κόλμπερτ.
Μια άλλη περίπτωση είναι ο Τζέιμς Ερλ Τζόουνς, 92 ετών, ο οποίος συμφώνησε να χρησιμοποιηθεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναπαραχθεί η επιβλητική φωνή που έδωσε στον χαρακτήρα Darth Vader του Πολέμου των Άστρων.
Η ΑΙΘ βοήθησε επίσης την Disney να προσθέσει την εκλιπούσα ηθοποιό Κάρι Φίσερ στην ταινία του 2019, The Rise of Skywalker, με τη σύμφωνη γνώμη της κόρης της.
Στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με την AMPTP, τον σύνδεσμο που εκπροσωπεί την Disney, τη Netflix και άλλα στούντιο, η ένωση των ηθοποιών θα ζητήσει να μην χρησιμοποιείται η εικόνα και η φωνή των ηθοποιών χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Στις διαπραγματεύσεις της με τους σεναριογράφους, η AMPTP πρότεινε να συζητείται το θέμα μια φορά τον χρόνο, κάτι που η ένωση των συγγραφέων θεώρησε δικαιολογία για να αποφύγουν τα στούντιο τις συζητήσεις.
Αν η ένωση των ηθοποιών δεν πετύχει συμφωνία, οι ηθοποιοί μπορεί να κατέβουν κι αυτοί σε απεργία, κάτι που θα αύξανε τις πιέσεις στα στούντιο.
Υπάρχει ωστόσο και το θέμα της δημιουργικότητας. Η Τζάστιν Μπέιτμαν, πρώην μέλος του ΔΣ της ένωσης ηθοποιών, απορρίπτει την ΑΙ ως «αυτόματη μίμηση» που θα οδηγήσει σε ένα μέλλον με αναμασημένη ψυχαγωγία από το παρελθόν.
«Δεν θέλω να ζήσω σε έναν τέτοιο κόσμο» είπε.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις