Δεν περνά μέρα σχεδόν που να μην απασχολήσει την επικαιρότητα ένα σοκαριστικό τροχαίο σε κάποιον κεντρικό δρόμο της πρωτεύουσας αλλά και στην περιφέρεια, με παρασύρσεις πεζών και οδηγούς νεκρούς. Μόνο τον Μάιο, η ΕΛ.ΑΣ. κλήθηκε να διαχειριστεί στην Αττική 578 τροχαία εκ των οποίων τα 20 ήταν θανατηφόρα.

Με τις διατάξεις του ΚΟΚ να έχουν πάει περίπατο, στους δρόμους της χώρας μοιάζει να ισχύει πλέον ο νόμος του παραλόγου. Οδηγοί αλλάζουν λωρίδα, ξεπαρκάρουν ή στρίβουν χωρίς φλας, παραβιάζουν το όριο ταχύτητας, δεν φοράνε ζώνη, οδηγούν κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού τους ενώ συστηματικά παραβιάζουν το κόκκινο.

Αντιστοίχως, οι πεζοί δεν περνούν από τις διαβάσεις, διασχίζουν δρόμους έχοντας στα αφτιά ακουστικά με μουσική, με το βλέμμα στο κινητό, ενώ ταυτόχρονα κρατούν από το χέρι κάποιο ανήλικο άτομο.

Η κακή φήμη που συνοδεύει τους ελληνικούς δρόμους φτάνει όμως και εκτός συνόρων. «Η οδήγηση είναι επικίνδυνη. Αυτό οφείλεται σε επιθετική οδήγηση και φτωχής ποιότητας δρόμους και οχήματα. Οδηγοί και μοτοσικλετιστές συχνά αγνοούν τα σήματα κυκλοφορίας. Σπάνια δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς, ούτε καν όταν ο πεζός έχει πράσινο. Προσέξτε ακόμα κι αν βρίσκεστε σε διάβαση πεζών, ελεγχόμενες διασταυρώσεις και πεζοδρόμια. Τα πεζοδρόμια στην Ελλάδα είναι πολύ στενά και συνήθως μπλοκαρισμένα».

Αυτά, μεταξύ άλλων, συμβουλεύει τους πολίτες της χώρας του αυστραλιανός ιστότοπος (smartraveller.gov.au) στο πλαίσιο ταξιδιωτικής οδηγίας την ώρα που έρευνα στην Αυστραλία μεταξύ 22 χωρών για το ποια είναι η καλύτερη και η χειρότερη χώρα για να οδηγείς για το 2023 κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση μαζί με το Μεξικό, με σκορ 1,83/10.

Τα αποκαρδιωτικά στοιχεία

Μας αδικούν ή αυτοί είμαστε; Μάλλον το δεύτερο καθώς οι έλληνες οδηγοί σε έρευνα παραδέχονται πως οδηγούν ξεπερνώντας το όριο ταχύτητας (79%), χωρίς ζώνη (44%) και χρησιμοποιώντας παράλληλα το κινητό (84%).

Τα τελευταία 10 χρόνια η χώρα μας (2012-2022) θρήνησε 8.243 νεκρούς στην άσφαλτο. Το μαύρο ρεκόρ σε νεκρούς κατέχει η Περιφέρεια Αττικής και ακολουθούν οι Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και τα νησιά, ενώ τον Μάρτιο του 2023 τα τροχαία ατυχήματα με θάνατο ή τραυματισμό κατέγραψαν αύξηση, σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022, κατά 27,8%. Το ίδιο και οι νεκροί (+18,8%), οι βαριά τραυματίες (+8,1%) και οι ελαφρά τραυματίες (+26%).

Από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» τονίζουν: «O ανθρώπινος παράγοντας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος ή συνυπεύθυνος στο 95% των τροχαίων. Οι βασικοί παράγοντες πρόκλησης τροχαίων που σχετίζονται με τον άνθρωπο είναι η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση και η απόσπαση προσοχής, κυρίως μέσω κινητού τηλεφώνου.

Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, όμως, παρατηρούμε και μια επιθετικότητα που διακρίνει τους έλληνες οδηγούς. Στη χώρα μας υπάρχει έλλειμμα σε τεχνικά μέσα, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν τους ελέγχους έχοντας άμεσα αποτελέσματα στην ασφαλή κυκλοφορία. Μερικά εξ αυτών: έξυπνη διάβαση με ειδική σήμανση και φώτα LED, πινακίδες επισήμανσης επικίνδυνων σημείων, πεζοδιαβάσεων, ειδικά ραντάρ ταχύτητας (VMS)».

Αλλες προτάσεις από ειδικούς (όπως ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης) είναι ο ορισμός του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ., η απενεργοποίηση εντός του αυτοκινήτου του GSM (Global System for Mobile Communications) και το να μην παίρνει μπροστά το ΙΧ αν ο οδηγός έχει κάνει χρήση αλκοόλ ή εξαρτησιογόνων ουσιών, με την εκτίμηση ότι έτσι θα επέλθει μείωση τροχαίων συμβάντων κατά 85%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ