Παραίτηση… δια αντιπροσώπου – Η αλλόκοτη τάση των εργαζομένων στην Ιαπωνία
Μία νέα τάση κόντρα στην αυστηρή κουλτούρα της Ιαπωνίας που απωθεί τη δυσαρμονία στον χώρο εργασίας
Ένα μεγάλο ποσοστό εργαζομένων βιώνει μία νευρικότητα, ένα αίσθημα άγχους, τον κρύο ιδρώτα να λούζει το κορμί, όταν έρχεται η στιγμή που χρειάζεται να βρεθεί τετ α τετ με το αφεντικό του.
Στην Ιαπωνία φαίνεται πως «έφτασε ο κόμπος στο χτένι» καθώς πλέον πολλοί απευθύνονται σε εταιρείες που αναλαμβάνουν να τους εκπροσωπεί μπροστά στον εργοδότη τους.
Όταν ο Toshiyuki Niino θέλησε να παραιτηθεί πριν από μερικά χρόνια από μια δουλειά στην οποία ήταν δυσαρεστημένος, θυμάται να δυσκολεύεται να βρει το θάρρος να αντιμετωπίσει το αφεντικό του.
Έχοντας δουλέψει σε διάφορους χώρους εργασίας, ο Niino αντιλήφθηκε πως η απόφασή του να παραιτηθεί θα έβρισκε ισχυρή αντίσταση.
«Όταν προσπαθείς να παραιτηθείς, σε κάνουν να νιώθεις τύψεις» είπε στο Al Jazeera ο Niino, ο οποίος ζει στην Kamakura, μια παραθαλάσσια πόλη του Τόκιο.
«Σε κάνουν να νιώθεις ντροπιασμένος και γεμάτος τύψεις που θες να εγκαταλείψεις τη δουλειά σου σε λιγότερο από τρία χρόνια» σημείωσε.
Η άσχημη εμπειρία του, έδωσε σε εκείνον και τον παιδικό του φίλο μία ιδέα: Τι θα γινόταν εάν μπορούσατε να αποφύγετε τη διαδικασία υποβολής παραίτησης, βάζοντας κάποιον άλλο να το κάνει για εσάς;
Και κάπως έτσι γεννήθηκε η startup εταιρεία «Exit», η οποία αναλαμβάνει να εκπροσωπεί τους Ιάπωνες εργαζομένους ενώπιον του αφεντικού τους, όταν οι ίδιοι το βρίσκουν τραγικά δύσκολο και αγχωτικό.
Με το αντίτιμο των 144 δολαρίων, η Exit θα επικοινωνήσει με τον εργοδότη του πελάτη της, προκειμένου να τον ενημερώσει για την απόφασή του να παραιτηθεί, επιτρέποντας έτσι στον εργαζόμενο να αποφύγει τυχόν αντιπαραθέσεις που προκαλούν άγχος.
Από την ίδρυσή της το 2017, το επιχειρηματικό μοντέλο της Exit έχει υιοθετηθεί από περίπου 24 ακόμη εταιρείες, δημιουργώντας μια εξειδικευμένη βιομηχανία παραίτησης σε εξωτερικούς συνεργάτες στην Ιαπωνία.
Ο Niino είπε ότι οι περισσότεροι από τους πελάτες του είναι άνδρες γύρω στα 20 και ότι η επιχείρησή του λαμβάνει περίπου 10.000 ερωτήματα κάθε χρόνο.
«Οι δύο βασικοί λόγοι που έρχονται σε επαφή μαζί μας είναι ότι φοβούνται το αφεντικό τους, οπότε δεν μπορούν να πουν ότι θέλουν να παραιτηθούν, καθώς και το αίσθημα ενοχής που νιώθουν επειδή θέλουν να παραιτηθούν» ανέφερε.
Ο Niino πιστεύει ότι η δημοφιλία της υπηρεσίας θα μπορούσε να έχει κάποια σχέση με την ιαπωνική κουλτούρα που αποθαρρύνει τη δυσαρμονία και προωθεί την ιδέα ότι η επιτυχία απαιτεί μακροπρόθεσμη δέσμευση.
«Είναι σαν αμαρτία»
«Εάν το παρατήσεις ή δεν το ολοκληρώσεις, είναι σαν αμαρτία. Είναι σαν να έκανες κάποιο κακό λάθος» εξηγεί ο Niino.
Η Ιαπωνία, όπου η δια βίου απασχόληση ήταν ο κανόνας για το μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα, ήταν από καιρό γνωστή για μια τιμωρητική εργασιακή κουλτούρα που ενθαρρύνει τόσο τις πολλές ώρες όσο και τη μακροχρόνια υπηρεσία.
«Karoshi»
Το «Karoshi», ένας όρος που επινοήθηκε τη δεκαετία του 1970 για να περιγράψει τον θάνατο από υπερβολική εργασία, αναγνωρίζεται επίσημα ως η αιτία εκατοντάδων θανάτων από καρδιαγγειακά νοσήματα και αυτοκτονίες κάθε χρόνο.
Ενώ το παραδοσιακό σύστημα εργασίας της Ιαπωνίας έχει αποδυναμωθεί τις τελευταίες δεκαετίες, οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να αλλάζουν εταιρείες λιγότερο συχνά και να βασίζονται περισσότερο στην αμοιβή με βάση την παλαιότητα, σε σύγκριση με τους εργαζομένους άλλων χωρών.
Ενώ η Exit έχει εκμεταλλευτεί ένα αίτημα στην Ιαπωνία που προηγουμένως δεν καλυπτόταν, δεν είναι όλοι εντυπωσιασμένοι με τη βιομηχανία που δημιούργησε.
Ο Koji Takahashi, διευθυντής σε μια εταιρεία μηχανικών στο Τόκιο, αιφνιδιάστηκε όταν έλαβε μια κλήση από ένα πρακτορείο που τον ενημέρωσε ότι ένας υπάλληλός του είχε παραιτηθεί μετά από λίγες μέρες στη δουλειά κάτι που τον έκανε να επισκεφτεί τους γονείς του εργαζομένου του για να επιβεβαιώσει την είδηση.
«Έδωσα στους γονείς την επαγγελματική μου κάρτα, παρουσιάστηκα ως ανώτερος διευθυντής της εταιρείας, στην οποία εργαζόταν ο γιος τους και εξήγησα την κατάσταση», είπε ο Takahashi στο Al Jazeera.
«Τους είπα ότι θα δεχόμουν την παραίτηση, αλλά θα ήθελα να επικοινωνήσει μαζί μου πρώτα για να βεβαιωθώ πως είναι καλά».
Ο επιχειρηματίας είπε ότι η απόφαση του υπαλλήλου του να χρησιμοποιήσει ένα πρακτορείο για να τον εκπροσωπήσει είχε επηρεάσει αρνητικά την άποψή του για τον χαρακτήρα του.
«Σκέφτηκα ότι αν κάποιος δεν μπορεί να παραιτηθεί χωρίς να χρησιμοποιήσει αυτό το είδος υπηρεσίας, χαμένος είναι ο ίδιος και ότι είναι μια προσωπικότητα που βλέπει την εργασία μόνο ως ένα μέσο για να βγάλει χρήματα» κατέληξε ο Takahashi.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις