ΣΕΛΠΕ: Κάθε φέτος και χειρότερα οι δαπάνες των καταναλωτών για διακοπές
Το… excel με τις δαπάνες των νοικοκυριών αποτυπώνει ανάγλυφα τη δυσκολία τους να αντεπεξέλθουν στην ακρίβεια και στην περίοδο των διακοπών
- Τη ζωή της έχασε 35χρονη έγκυος λίγες μέρες μετά το εξιτήριο νοσοκομείου – Στη ΜΕΘ το βρέφος
- Ένα κουταβάκι με σπασμένο ποδαράκι μάς χρειάζεται – Βοηθάμε τους εθελοντές που «αιμορραγούν» οικονομικά
- Φοιτήτρια έλαβε λάθος email και αυτοκτόνησε
- Τη ζωή του έχασε βρέφος 3 μηνών στον Βόλο - Σοκαρισμένη η οικογένεια
Τα εξοχικά τους -εφόσον υπάρχουν ήδη-, φιλοξενία σε φίλους ή συγγενείς -εφόσον διαθέτουν κάποιο ακίνητο σε… προνομιακές τοποθεσίες- ή ενοικιαζόμενα δωμάτια, επιλέγει η πλειονότητα των Ελλήνων προκειμένου να καταφέρει φέτος να κάνει διακοπές. Ελάχιστοι και σε μονοψήφιο ποσοστό είναι εκείνοι που διαμείνουν σε ξενοδοχεία, εκ των οποίων οι περισσότερη χωρίς διατροφή στο πακέτο διαμονής. Μάλιστα, σχεδόν οι μισοί θα μαγειρέψουν πολλά από τα γεύματα των διακοπών, γιατί τρώγοντας κάθε μέρα έξω… δεν βγαίνει.
Τα παραπάνω στοιχεία, στα οποία αποτυπώνεται ανάγλυφα η γενικευμένη τάση αναζήτησης οικονομικότερων λύσεων προκειμένου να καταφέρουν οι εργαζόμενοι να εξοικονομήσουν χρήματα για να μπορέσουν να κάνουν διακοπές ή να τις παρατείνουν κατά κάποιες ημέρες, προκύπτουν από την πανελλαδική έρευνα του ΣΕΛΠΕ την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των διακοπών του 2023.
Πιο συγκεκριμένα, το 26% των ερωτηθέντων θα φιλοξενηθεί σε κάποιο φιλικό ή συγγενικό εξοχικό σπίτι, το 22% θα διαμείνει σε κάποια εξοχική κατοικία, το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή).
Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Μαγείρεμα μέσα
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κ.λπ.
Σε τρόφιμα -όχι ταβέρνα- ο μισός προϋπολογισμός
Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Οι λόγοι για αυτήν τη μείωση καιη σύγκρισή τους με το 2022 αποκαλύπτουν ότι ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους συντάκτες των συμπερασμάτων της έρευνας, τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις