«Ήμασταν οι κακοί για πολύ καιρό» – Η ιστορία των ατιμασμένων Milli Vanilli
Πάνω από τρεις δεκαετίες έχουν περάσει από τότε που ο Rob Pilatus και ο Fab Morvan - μαζί και για πάντα γνωστοί ως Milli Vanilli - κατέκτησαν καταιγιστικά τον κόσμο της μουσικής και έπεσαν σε δυσμένεια ακόμα πιο γρήγορα.
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
- Διαρρήκτες «άδειαζαν» το εργαστήριο του γλύπτη Γεώργιου Λάππα στη Νέα Ιωνία
Το έξι φορές πλατινένιο, ντεμπούτο άλμπουμ τους στις ΗΠΑ, «Girl You Know It’s True», συνοδεύτηκε από ένα marketing blitz που παρήγαγε τρία Νο. 1 singles, ένα τρίο American Music Awards και ένα Grammy καλύτερου νέου καλλιτέχνη, πριν αποκαλυφθεί ότι το δίδυμο δεν είχε τραγουδήσει στο άλμπουμ. Ακολούθησε ένα επικό επίπεδο δημόσιας ταπείνωσης, καθώς το δίδυμο αναγκάστηκε να επιστρέψει το Grammy και σχεδόν όλοι όσοι είχαν συνεργαστεί μαζί τους δήλωσαν άγνοια –όχι με απόλυτη ειλικρίνεια όλοι.
Ο Luke Korem – ο οποίος σκηνοθέτησε το νέο ντοκιμαντέρ «Milli Vanilli», που κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Tribeca – ήταν μόλις επτά ετών κατά τη διάρκεια αυτού του 18μηνου δράματος της πραγματικής ζωής, το οποίο κορυφώθηκε τραγικά με τη θανατηφόρα υπερβολική δόση ναρκωτικών του Pilatus το 1998.
Αχ, αυτά τα 90s
«Είμαι παιδί της δεκαετίας του ’90», εξηγεί ο Korem για το ντοκιμαντέρ, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca στις 10 Ιουνίου. «Η ιστορία πάντα με γοήτευε. Είχα μόλις δει ένα βίντεο στο YouTube από την ομιλία του Morvan στο Moth [μια μη κερδοσκοπική ομάδα αφιερωμένη στην τέχνη και την τέχνη της αφήγησης] και στο τέλος τραγουδούσε με μια υπέροχη φωνή. Και σκέφτηκα: “Για μισό λεπτό, υποτίθεται ότι ήταν ένας ατάλαντος απατεώνας;”.
»Ένιωσα ότι η ιστορία είχε περιοριστεί στη λαϊκή κουλτούρα σε έναν τίτλο, οπότε άρχισα να σκάβω μέσα από τα διάφορα στρώματα, ειδικά την ανθρώπινη πτυχή» συνεχίζει. «Ήθελα να αφηγηθώ μια πολύ προσωπική ιστορία, όχι μόνο του Rob και του Fab, αλλά όλων όσων συμμετείχαν στους Milli Vanilli και πώς επηρέασε τις ζωές τους».
«Πράγματι, το τελικό προϊόν είναι ένα pop zeitgeist, στο οποίο αρκετοί διαφορετικοί χαρακτήρες αφηγούνται τη δική τους πλευρά της ιστορίας, από τον Todd Headlee, τον άσχετο υποτακτικό που δούλευε υπό τον μάνατζέρ τους, τον αείμνηστο Sandy Gallin, μέχρι την κακαριστή Ingrid Segeith, την επιχειρηματική συνεργάτιδα και ερωμένη του Frank Farian, του Γερμανού παραγωγού πίσω από τη μουσική των Milli Vanilli, ο οποίος είχε προσλάβει το δίδυμο και κατηγορείται για την καθοδήγηση της απάτης. Υπάρχουν επίσης συνεντεύξεις με διάφορα στελέχη της Arista καθώς και με τους πραγματικούς τραγουδιστές του άλμπουμ. Και ο καθένας έχει τους δικούς του λόγους για να δικαιολογήσει τις πράξεις του» γράφει ο Roy Trakin στο variety.com.
Ακούστε το Girl You Know It’s True
Τα δύο άτομα που αρνήθηκαν να δώσουν συνέντευξη
Για τον Korem, του οποίου η προηγούμενη εμπειρία σε ταινίες μεγάλου μήκους ήταν η σκηνοθεσία μιας σειράς του Showtime για τον αθλητικό τζόγο με τίτλο «Action», τα μόνα δύο άτομα που αρνήθηκαν να δώσουν συνέντευξη ήταν ο Farian και ο Clive Davis, ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της αμερικανικής δισκογραφικής εταιρείας Arista Records των Milli Vanilli, ο οποίος συνέχισε να υποστηρίζει ότι δεν γνώριζε ότι οι δύο front men με τη βαριά προφορά δεν τραγουδούσαν στους εν λόγω δίσκους.
«Όμως στις συνεντεύξεις του Korem με τα πρώην στελέχη της Arista, τους Richard Sweret, Mitchell Cohen και Ken Levy, καθώς και με ένα ανώνυμο πρώην στέλεχος, όλοι ουσιαστικά παραδέχονται ότι η εταιρεία – και κατ’ επέκταση ο ίδιος ο διάσημος παράγοντας εξελίξεων Davis – γνώριζε για το τέχνασμα από πολύ νωρίς και αρνήθηκε να ρίξει το τρένο με τις πριγκίπισσες από τις ράγες» ξεκαθαρίζει ο Roy Trakin στο variety.com
«Ήθελα να προσφέρω σε όλους την ευκαιρία να πουν την ιστορία τους, τι θυμούνται και πώς αισθάνονται γι’ αυτό τώρα» λέει ο Korem. «Πάρα πολλοί άνθρωποι έκαναν πράγματα που ήταν λάθος. Μερικοί άνθρωποι στην ταινία παραδέχονται ότι αυτό που έκαναν ήταν λάθος – ακόμη και ο Fab παραδέχτηκε ότι αυτός και ο Rob αγκάλιασαν το ψέμα».
Δείτε το βίντεο με τη ζωή τους
Ψύλλοι στα αυτιά
Η παρασκηνιακή ιστορία άρχισε να αναδύεται το 1997 με ένα επεισόδιο της σειράς «Behind the Music» του VH1 που παρέμεινε η σειρά με την υψηλότερη τηλεθέαση για χρόνια. Η εκπομπή έκανε πρεμιέρα λίγο πριν από το θάνατο του Rob, και στη συνέχεια έγινε επανέκδοση για να συμπεριληφθεί.
«Όταν κάναμε το «Behind the Music», δεν ήμουν τόσο δυνατός όσο είμαι σήμερα» λέει ο Morvan στο Variety. «Τώρα μπορώ να το δω με κάποια απόσταση. Δεν υπάρχει πια πόνος συνδεδεμένος με αυτό. Υπήρχε ένα κομμάτι του εαυτού μου που ένιωθε ενοχές και ανασφάλεια. Ήξερα ότι αυτό που έκανα ήταν λάθος, αλλά οι άνθρωποι δεν γνώριζαν όλη την ιστορία. Αυτό το ντοκιμαντέρ ανατρέπει πολλές παρανοήσεις και είναι μόνο η αρχή».
Η ιστορία των Milli Vanilli έχει γοητεύσει τους κινηματογραφιστές από την παραγωγό Kathleen Kennedy (η οποία κάποτε είχε τα δικαιώματα της ταινίας με τον σύζυγό της Frank Marshall) μέχρι τον Brett Ratner, του οποίου η δική του βιογραφική ταινία, που είχε ανακοινωθεί πέρυσι, εκτροχιάστηκε από μια σειρά καταγγελιών σεξουαλικής παρενόχλησης εναντίον του. Και θα υπάρξουν και άλλα: Ο Korem σχεδιάζει μια βιογραφική ταινία πολλών επεισοδίων για τους Milli Vanilli με την παραγωγό του ντοκιμαντέρ Kim Marlowe.
Οι πιο διασκεδαστικές στιγμές του ντοκιμαντέρ προέρχονται από τον Todd Headlee, τον άτυχο συνεργάτη του Gallin-Morey, ο οποίος εν αγνοία του έστειλε τους Milli Vanilli για Grammy με μια προσωπικά δακτυλογραφημένη επιστολή προς τον επικεφαλής της Recording Academy, τον Mike Greene, κάτι που έκανε τον Davis να τρελαθεί, γνωρίζοντας ότι το συγκρότημα θα αποκαλυπτόταν. Ο Headlee επιμένει ότι δεν είχε ιδέα ότι οι δυο τους δεν τραγουδούσαν στους δίσκους τους.
«Ο Todd Headlee είναι σαν τον Forrest Gump της ταινίας» γελάει ο Korem. «Είναι πάντα εκεί- απλά δεν είχε συνειδητοποιήσει τι έκανε. Πιστεύω ότι ήταν η πρώτη του δουλειά στη βιομηχανία, αλλά και η τελευταία του. Έγραψε πραγματικά αυτό το γράμμα. Δεν θα μπορούσε να τα βγάλει από το μυαλό του αυτά τα πράγματα».
Η αλήθεια έχει πολλά πρόσωπα
«Όλοι είπαν την αλήθεια όπως την είδαν» επιμένει ο Morvan. «Και αυτή η αλήθεια μας οδήγησε στο πρόσωπο που προετοίμασε τα πάντα: τον Frank Farian. Αλλά αυτό που έμαθα από τη ζωή είναι η συγχώρεση. Ζήσε και άσε τους άλλους να ζήσουν. Αν δεν μπορείς να το κάνεις αυτό, είναι σαν ένα σπίτι με τερμίτες, θα σε φάνε από μέσα και δεν θα μπορέσεις ποτέ να βιώσεις την αληθινή ευτυχία. Έχω αποδεχτεί τον εαυτό μου. Είμαι ικανοποιημένος με το πρόσωπο που εμφανίζεται στην οθόνη».
Ένας άλλος ισχυρισμός αφορά τον Mike Greene της Recording Academy, ο οποίος δωροδοκήθηκε (από τον Farian μέσω του Sandy Gallin) για να κάνει τα στραβά μάτια όταν επετράπη στο γκρουπ να κάνει lip-sync στην τηλεοπτική μετάδοση των Grammy – ένα από τα κυριότερα ταμπού του οργανισμού – αν και αργότερα απαίτησε από το ντουέτο να επιστρέψει τα βραβεία του. Η Segeith περιγράφει τη συναλλαγή απλά, τρίβοντας τα δάχτυλά της μεταξύ τους στην παραδοσιακή χειρονομία «όλα γίνονται για τα λεφτά».
«Ήταν πολύ δύσκολο να κοιτάξουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη τότε, με όλα τα αστεία και τη γελοιοποίηση» εξηγεί ο Morvan. «Το να δούμε αυτή την ιστορία από τη δική μας οπτική γωνία ήταν σημαντικό, επειδή μας παρουσίαζαν ως τους κακούς για τόσο πολύ καιρό. Αυτό συμπληρώνει μερικά από τα κομμάτια του παζλ. Αλλά αυτή είναι η δουλειά της ποπ μουσικής. Τα χρήματα είναι πιο σημαντικά από τους ανθρώπους».
Για τους βετεράνους της μουσικής βιομηχανίας, αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, αλλά το γεγονός ότι διαδραματίστηκε με τέτοιο σαιξπηρικό τρόπο συνεχίζει να κάνει την ιστορία των Milli Vanilli μια συναρπαστική αφήγηση που τώρα στρέφεται από την τραγική στη λυτρωτική.
«Πάντα με ενδιέφερε το πώς φτιάχτηκε το λουκάνικο όταν πρόκειται για την ποπ μουσική» λέει ο Korem. «Ήθελα να βεβαιωθώ ότι θα δείξουμε τους μηχανισμούς πίσω από το πώς κατασκευάζονται αυτά τα αστέρια».
Δείτε το βίντεο από την προβολή του ντοκιμαντέρ στο Tribecav Festival
Η ζωή συνεχίζεται
Πράγματι, το ντοκιμαντέρ «Milli Vanilli» αφηγείται σε μεγάλο βαθμό την ιστορία από την οπτική γωνία του 57χρονου πλέον Morvan.
«Έχω τεράστιο σεβασμό για τον Fab» λέει ο Korem. «Νομίζω ότι αυτή θα μπορούσε να είναι η δεύτερη εμφάνισή του. Καθίσαμε κάτω για τρεις ημέρες και περισσότερες από 20 ώρες συνεντεύξεων. Υπήρξε μεγάλη συναισθηματική έκρηξη. Ήταν σαν συνεδρία θεραπείας. Αυτό που αγαπώ στον Fab είναι ότι είναι μια τόσο ηρεμιστική παρουσία. Μπορείς να πεις ότι έχει παλέψει με αυτό στο παρελθόν, το αντιμετώπισε και προχώρησε μπροστά. Αυτή ήταν η απόλυτη θεραπεία γι’ αυτόν- μπορεί επιτέλους να βάλει τη σφραγίδα του σε αυτό που συνέβη».
Δυστυχώς, δεν ισχύει το ίδιο και για τον Pilatus. «Τα ναρκωτικά είχαν τρυπήσει τις ίνες της ψυχής του» λέει ο Morvan. «Ο δαίμονας δεν τον άφηνε να φύγει. Το λυπηρό ήταν ότι [ήταν προγραμματισμένο] να πετάξει για την Ινδία την επομένη του θανάτου του, αλλά προφανώς ήθελε ένα τελευταίο ζήτω».
Το ντοκιμαντέρ σημειώνει ότι ο Morvan συνήθιζε να τραγουδάει μια ακουστική εκδοχή του «Redemption Song» του Bob Marley κατά τη διάρκεια των ζωντανών εμφανίσεών του. «Ό,τι γράφω τώρα, προέρχεται από το γεγονός ότι έχω ζήσει τόσο τον πόνο όσο και την αγάπη» λέει. «Βλέπω τον κόσμο διαφορετικά τώρα. Όταν έχεις παιδιά, πρέπει να χωρίζεις τον εαυτό σου και να δίνεις αγάπη χωρίς όρους, κάτι που με έχει κάνει καλύτερο καλλιτέχνη. Αν αυτό είναι το τραγούδι της λύτρωσής μου, είναι απλώς το πρώτο από τα πολλά».
*Το ντοκιμαντέρ «Milli Vanilli» θα προβάλλεται παγκοσμίως αυτό το φθινόπωρο στο Paramount+ μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Tribeca.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις