Σε παγκόσμιο επίπεδο, το ποσοστό των ανθρώπων που διαβάζουν ειδήσεις κυρίως σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους ή εφαρμογές έχει μειωθεί κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες από το 2018, με τις ηλικιακά νεότερες ομάδες να προτιμούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σε πλατφόρμες όπως το TikTok, το Instagram και το Snapchat, οι χρήστες ενδιαφέρονται  λιγότερο για τη δημοσιογραφία και περισσότερο για τις διασημότητες, τους influencers και τις προσωπικότητες των social media,  ανέφερε το Ινστιτούτο Reuters για την Μελέτη της Δημοσιογραφίας στην ετήσια Έκθεσή του για τις Ψηφιακές Ειδήσεις.

Το TikTok αναδεικνύεται στο ταχύτερα αναπτυσσόμενο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και χρησιμοποιείται για ενημέρωση από το 20% των χρηστών ηλικίας 18 με 24 ετών, ποσοστό αυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον περασμένο χρόνο.

Λιγότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν πως ενδιαφέρονται για τις ειδήσεις συνολικά, πολύ λιγότεροι από τους 6 στους 10 το 2017.

«Δεν υπάρχουν εύλογες αιτίες για να περιμένει κάποιος ότι εκείνοι που έχουν γεννηθεί στα χρόνια του 2000 ξαφνικά θα αρχίσουν να προτιμούν τις παλαιομοδίτικες ιστοσελίδες, πολλώ δε μάλλον τα έντυπα και τις τηλεοπτικές ειδήσεις, μόνο και μόνο επειδή μεγαλώνουν» γράφει στην έκθεση ο διευθυντής του ινστιτούτου Ράσμους Νίλσεν.

Η έκθεση βασίστηκε σε διαδικτυακή δημοσκόπηση που διενεργήθηκε σε δείγμα σχεδόν 94.000 ενηλίκων σε 46 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι προτιμούν να επιλέγονται οι ειδήσεις από αλγορίθμους αντί από αρχισυντάκτες ή δημοσιογράφους.

Η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις μειώθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες τον τελευταίο χρόνο, ανατρέποντας τα κέρδη που παρατηρήθηκαν σε πολλές χώρες στην κορύφωση της πανδημίας Covid-19.

Τέσσερις στους δέκα ερωτηθέντες απάντησαν ότι εμπιστεύονται τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές. Οι ΗΠΑ καταγράφουν αύξηση έξι ποσοστιαίων μονάδων στην εμπιστοσύνη προς στις ειδήσεις , φθάνοντας στο 32%, παραμένουν όμως μεταξύ των χαμηλότερων θέσεων στην κατάταξη.

Το 56% των πολιτών λέει ότι ανησυχεί για το πώς θα διακρίνει τη διαφορά ανάμεσα στις πραγματικές και στις ψευδείς ειδήσεις στο Διαδίκτυο –ποσοστό αυξημένο κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον περασμένο χρόνο.

Σε ποσοστό 48% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται πολύ ή πάρα πολύ για τις ειδήσεις, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με 63% το 2017.

Το Ινστιτούτο Reuters για την Μελέτη της Δημοσιογραφίας χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Thomson Reuters, τον φιλανθρωπικό βραχίονα του Thomson Reuters.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Reuters