Ναυάγιο στην Πύλο – «Το Λιμενικό έχει υποχρέωση επιχείρησης διάσωσης», τονίζει ο ποινικολόγος Κώστας Ντάλτας
Στην εθνική τραγωδία με το ναυάγιο με τους εκατοντάδες πρόσφυγες ανοιχτά της Πύλου, αναφέρθηκε μιλώντας στο MEGA ο Κώστας Ντάλτας, εξηγώντας το νομικό πλαίσιο που αφορά τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε διεθνή ύδατα.
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Η χώρα θρηνεί εξαιτίας του πολύνεκρου ναυαγίου με πρόσφυγες ανοιχτά της Πύλου που έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 78 ανθρώπους, ενώ υπάρχουν αναφορές για εκατοντάδες αγνοούμενους, ωστόσο αρκετά είναι τα ερωτήματα για το αν θα έπρεπε το Λιμενικό να επέμβει νωρίτερα και να πραγματοποιούσε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης σώζοντας περισσότερους πρόσφυγες.
Υπενθυμίζεται ότι ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Πλωτάρχης Νικόλαος Αλεξίου, δήλωσε ότι οι πρόσφυγες αρνήθηκαν κατηγορηματικά τη βοήθεια και ότι οι αρχές εάν επενέβαιναν το ναυάγιο δεν θα μπορούσε να αποφευχθεί.
Το νομικό πλαίσιο σε διεθνή ύδατα
Μιλώντας στο MEGA και στην εκπομπή «Live News», ο ποινικολόγος, Κώστας Ντάλτας, αναφέρθηκε στο νομικό πλαίσιο που αφορά τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε διεθνή ύδατα, εστιάζοντας στην «υποχρέωση» που έχει το Λιμενικό να διεξάγει μία τέτοια επιχείρηση, ανεξαρτήτως αν το πλοίο που βρίσκεται σε κίνδυνο αρνείται τη βοήθεια.
«Στα διεθνή ύδατα ισχύει η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, που την έχουν υπογράψει όλες οι χώρες πλην της Τουρκία, της Αμερικής, του Περού, του Ισραήλ, της Βενεζουέλας και της Συρίας. Εκτός από αυτές τις έξι χώρες όλες οι άλλες έχουν υπογράψει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας. Οι χώρες που δεν την έχουν υπογράψει, δεν την έχουν υπογράψει γιατί έχουν υποχρεώσεις που θέλουν να αποφύγουν, όπως η Τουρκία από τη μεριά του Αιγαίου», είπε αρχικά ο κ. Ντάλτας.
Ο ποινικολόγος εξήγησε τι ισχύει εάν ένα πλοίο βρίσκεται σε διεθνή ύδατα και ποια χώρα πρέπει να αναλάβει την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. «Όταν είμαστε σε διεθνή ύδατα καμία χώρα δεν έχει αρμοδιότητα εκτός από τη χώρα της σημαίας επί του πλοίου γιατί τότε θεωρείται έδαφος επί της θάλασσας. Αν έχει ελληνική σημαία, είναι ελληνικό έδαφος στη θάλασσα. Σε αυτή την περίπτωση, βρίσκεται στα διεθνή ύδατα και εκεί υπάρχει το FIR Αθηνών. Είναι δικό μας και γι’ αυτό οι Ιταλοί έστειλαν σε εμάς και δεν πήγαν εκείνοι», είπε χαρακτηριστικά.
«Η αλήθεια θα βγει»
«Είναι ένα σοβαρό εθνικό θέμα, αν έχουμε ένα τόσο μεγάλο ναυάγιο θα γίνει διεθνής έρευνα και τα στοιχεία θα βγουν αργά ή γρήγορα. Αφού έχει έρθει ένα σήμα πριν από μία ήμερα, εάν το έδωσε ΜΚΟ αυτό είναι αδιάφορο. Υπάρχει μία ανησυχία και οι ειδήσεις που βλέπω να έρχονται μου προκαλούν προβληματισμό. Μας λένε πως τους απάντησαν ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα και άκουσα και διάβασα κάτι που το θεωρώ ή ανακριβές ή ψευδές, ότι πέταξαν τα εφόδια στη θάλασσα. Μα εκείνο που κάνουν οι άνθρωποι είναι ακριβώς αυτό, δηλαδή θέλουν να υπάρξει έρευνα και διάσωση», είπε ακόμα ο κ. Ντάλτας,
«Σε πολλές περιπτώσεις οι διακινητές εσκεμμένα προκαλούν βλάβη στο πλοίο ή βουλιάζουν το φουσκωτό. Είναι εθνικό θέμα, δεν θέλω να πω κάτι και να στεναχωρήσω. Μου κάνει εντύπωση για παράδειγμα, πως και στα αεροπλάνα και στα ελικόπτερα και στα σκάφη του Λιμενικού υπάρχουν κάμερες. Πώς δεν έχει αποτυπωθεί η στιγμή που αναποδογύρισε. Σε μια χώρα που μιλάνε όλοι και δεν χρειάζονται κατάσκοποι, εμένα μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση μία ειδησεογραφία η οποία βγαίνει και ότι πετάγανε τα εφόδια στη θάλασσα. Ας μην έχει κανείς αμφιβολία ότι η αλήθεια θα βγει», συμπλήρωσε.
«Υπάρχει υποχρέωση επιχείρησης διάσωσης»
Τέλος, ο ποινικολόγος απάντησε στο ερώτημα για το τι πρέπει να κάνει η χώρα που έχει την ευθύνη όταν ένα πλοίο που πλέει σε διεθνή ύδατα χωρίς σημαία, χωρίς όνομα, αλλά με πολύ κόσμο, η ζωή των οποίων βρίσκεται σε κίνδυνο.
Ο κ. Ντάλτας απάντησε επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τη λέξη υποχρέωση. «Υπάρχει υποχρέωση από τη Διεθνή Σύμβαση της Θάλασσας και την ευθύνη που διέπουν την ευθύνη των παράκτιων κρατών να υπάρξει επιχείρηση διάσωσης. Επαναλαμβάνω υποχρέωση. Η έννοια της επιχείρησης διάσωσης ξεκινάει από την πρώτη στιγμή που ξεκινάει ο κίνδυνος», είπε αρχικά.
«Όταν κάποιος κινδυνεύει μπορεί να μην μπορεί να στείλει και σήμα. Αν ο καπετάνιος σου λέει ότι δεν κινδυνεύει αλλά έχεις δει το σκάφος να έχει πάρει νερά και να μπατάρει, τι νόημα έχει τι σου λέει ο καπετάνιος. Επομένως υπάρχει υποχρέωση επιχείρησης διάσωσης», κατέληξε ο ποινικολόγος.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις