Ναυάγιο στην Πύλο: Υπάρχουν ευθύνες για τη «μεγαλύτερη τραγωδία στη Μεσόγειο» – Αντιφάσεις του Λιμενικού, «καρφιά» από διεθνείς οργανισμούς
Οι αντιφάσεις στις οποίες έχει υποπέσει το Λιμενικό έχουν προκαλέσει νέα ερωτήματα, ενώ διεθνείς οργανισμοί ξεκαθαρίζουν τι ισχύει σχετικά με το ζήτημα της επιχείρησης διάσωσης.
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Μπορεί οι ελπίδες για άλλους επιζώντες να έχουν εξανεμιστεί μετά το τραγικό ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, ωστόσο η συζήτηση για τις ευθύνες των ελληνικών και ευρωπαϊκών Αρχών κάθε άλλο παρά έχει τελειώσει.
Αντίθετα, στην κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης ξεκαθαρίζουν ότι: «Το καθήκον διάσωσης των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα χωρίς καθυστέρηση είναι θεμελιώδης κανόνας του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Τόσο οι πλοίαρχοι όσο και τα κράτη έχουν υποχρέωση να παρέχουν βοήθεια σε όσους βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα ανεξάρτητα από την εθνικότητα, το καθεστώς ή τις συνθήκες στις οποίες εντοπίζονται, συμπεριλαμβανομένων όσων βρίσκονται πάνω σε μη αξιόπλοοα σκάφη, και ανεξάρτητα από τις προθέσεις των επιβαινόντων».
Από τη μεριά της η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ίλβα Γιόχανσον έκανε λόγο «για τη μεγαλύτερη τραγωδία που έχει συμβεί στη Μεσόγειο», αν και ακόμα δεν είναι διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες για ό,τι συνέβη.
Να τονίσουμε ότι οι αριθμοί σχετικά με το ναυάγιο δεν έχουν αλλάξει τις τελευταίες πολλές ώρες. Οι νεκροί είναι 78, οι επισήμως αγνοούμενοι 568, ενώ οι διασωθέντες είναι 104.
Αυτό που άλλαξε σήμερα και προκάλεσε νέα ερωτήματα είναι η τοποθέτηση του Λιμενικού σε σχέση με τη χρήση ή όχι σχοινιών κατά τις ενέργειες του ΛΣ πριν την τραγωδία με τη βύθιση του υπερφορτωμένου αλιευτικού σκάφους.
Οι αντιφάσεις του Λιμενικού
Το Λιμενικό τόσο με ανακοινώσεις του, όσο και με τοποθετήσεις του εκπροσώπου Τύπου του Σώματος, Νίκου Αλεξίου δεν είχε κάνει καμία αναφορά σε χρήση σχοινιών από σκάφος του ΛΣ μέχρι τις σημερινές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου στην ΕΡΤ, Ηλία Σιακαντάρη που αναφέρθηκε σε τέτοιο περιστατικό.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι: «Δεν έχει δώσει σχοινί προσέγγισης το Λιμενικό. Σχοινί χρησιμοποιείται στη θάλασσα για ρίψη εφοδίων από τα δύο παραπλέοντα εμπορικά. Σχοινί, όχι ρυμούλκησης, χρησιμοποίησε για λίγα λεπτά και το λιμενικό κατά την προσέγγισή του από απόσταση. Στη συνέχεια το πήραν οι επιβάτες στο αλιευτικό για λίγα λεπτά. Στη συνέχεια το πέταξαν στη θάλασσα και συνέχισαν την πορεία τους».
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Δεν υπήρχε σχοινί πρόσδεσης. Ήταν σχοινί προκειμένου να σταθεροποιηθούν, να πλησιάσουν, να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν έλεγαν «No help… Go Italy» και συνέχισαν την πορεία τους».
Η καθυστερημένη παραδοχή
Μετά από αυτή την τοποθέτηση, το Λιμενικό παραδέχθηκε τελικά ότι: «Τρεις ώρες περίπου νωρίτερα από τη βύθιση του Α/Κ σκάφους, το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων. Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το ΠΠΛΣ απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το Α/Κ από κοντινή απόσταση».
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού αν και είχε ερωτηθεί σχετικά σε συνεντεύξεις του (όπως στον Ant1 χθες ή σήμερα το πρωί στην ΕΡΤ) δεν είχε αναφέρει κάτι τέτοιο.
Σε σημερινή του συνέντευξη στον Ant1, μετά από τη διευκρινιστική ανακοίνωση του Λιμενικού, είπε αρχικά: «Από την πρώτη στιγμή είπαμε πως δεν έγινε καμία διαδικασία πρόσδεσης για ρυμούλκηση, αλλά προσέγγισε το Λιμενικό, για να μπορέσει να τους μεταπείσει και να τους βοηθήσει.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, δέθηκαν με έναν μικρό κάβο, ο οποίος όταν οι μετανάστες είπαν ότι δεν δέχονται καμία συνδρομή, έλυσαν τον κάβο», και πρόσθεσε ότι «δεν προσδέθηκε ποτέ το πλοίο για να ρυμουλκηθεί».
Όταν ρωτήθηκε γιατί μέχρι σήμερα δεν ειπώθηκε τίποτα για τον κάβο, ενώ ο ίδιος μέχρι χθες απαντούσε ότι ποτέ δεν υπήρξε σχοινί, υποστήριξε ότι «η απάντησή μου αφορούσε στο ότι το σκάφος δεν δέθηκε ποτέ για να ρυμουλκηθεί».
Παραμένουν τα ερωτήματα για την επιχείρηση διάσωσης
Την ίδια ώρα μια σειρά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Ένα από αυτά, όπως έγραψε και νωρίτερα το in, είναι γιατί δεν δόθηκε εντολή στο Aigaion Pelagos να αποπλεύσει από το λιμάνι του Γυθείου όπου βρισκόταν για να σώσει τους πρόσφυγες που κρέμονταν σαν σταφύλια από το πλοίο του θανάτου.
Το συγκεκριμένο πλοίο θα μπορούσε να φτάσει στην περιοχή μετά από 4 με 4,5 ώρες, επομένως θα μπορούσε να βοηθήσει (ακόμη κι αν δεν το ήθελαν οι διακινητές) γύρω στις 20:00 με 20:30 το βράδυ, τουλάχιστον 5 με 6 ώρες πριν το αλιευτικό να βουλιάξει.
Οι καταγγελίες των διασωθέντων
Σε πρώτο πλάνο παραμένουν και οι καταγγελίες των διασωθέντων. Θυμίζουμε ότι διασωθέντες κατήγγειλαν στον Αλέξη Τσίπρα όταν τους επισκέφθηκε στην Καλαμάτα χθες ότι τους πετάχτηκε σχοινί για να τους ρυμουλκήσουν με αποτέλεσμα το σκάφος να αρχίσει να ταλαντεύεται δεξιά και αριστερά και στη συνέχεια να ανατρέπεται.
Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του επαναφέρει, ανάμεσα σε άλλα, το ερώτημα: «Υπήρξε ή όχι επιχείρηση διάσωσης στο πλοίο, ποια ήταν τα αποτελέσματά της και τι ώρα έγινε;».
Η καταγγελία από επιζώντα σε αλληλέγγυο
Ο Τάσος Πολυχρονόπουλος, δημοτικός σύμβουλος Καλαμάτας και αλληλέγγυος στους πρόσφυγες που μίλησε με διασωθέντα, ανέφερε στην ΕΡΤ όσα του εξιστόρησε 24χρονος Σύρος: «Τους έδεσε με κάποιο σχοινί το σκάφος του Λιμενικού και προσπάθησε να τους ρυμουλκήσει προς τα αριστερά. Για άγνωστο λόγο το σκάφος πήρε δεξιά κλίση και αιφνιδίως βυθίστηκε».
Όπως είπε ο κ. Πολυχρονόπουλος ο 24χρονος ήταν σαφής στα όσα του δήλωσε.
Έπρεπε ή όχι να γίνει επιχείρηση διάσωσης;
Τέλος, να τονίσουμε ότι από χθες έχουν τοποθετηθεί μια σειρά ειδικοί για το εάν έπρεπε να γίνει επιχείρηση διάσωσης στο υπερφορτωμένο πλοίο που καταφανώς κινδύνευε να βυθιστεί.
Ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός ήταν αυτός που με απλά λόγια εξήγησε ότι:
«Το σκάφος αυτό βρίσκεται σε κίνδυνο. Άσχετα ότι είναι μπουνάτσα. Γιατί είναι σε κίνδυνο; Γιατί είναι ένα πλοίο αναξιόπλοο, δεν έχει πιστοποιητικά, οι άνθρωποι είναι κρεμασμένοι σαν τα σταφύλια και είναι και ακυβέρνητο. Άρα, πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία δια των οργάνων της.
Θα πρέπει να οργανώσει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό που είναι πλωτά – χερσαία μέσα που πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή ώστε να μπορέσουν να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη. Είναι σαν να μου λέτε ότι σας βλέπω να πνίγεστε και δεν θα σας βοηθήσω και δεν θέλετε βοήθεια. Τι είναι αυτά που λέτε; Είμαστε υποχρεωμένοι…».
- Είναι εφικτή η απαγόρευση των social media στους ανηλίκους – Τι προσπαθεί να κάνει η Αυστραλία;
- World Pass powered by Telekom: Δύο τυχεροί συνδρομητές COSMOTE σε συναυλία του Justin Timberlake στο T-Mobile Center στις ΗΠΑ
- Καιρός: Έρχονται χιόνια και θερμοκρασίες υπό το μηδέν – Από πού θα περάσει ο παγερός βοριάς
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις