Αντίστροφη μέτρηση για τον διαγωνισμό της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Σε πέντε ημέρες από σήμερα οι υποψήφιοι επενδυτές που έχουν περάσει στην τελική φάση καλούνται να υποβάλουν στο ΤΑΙΠΕΔ τις δεσμευτικές προσφορές. Το υψηλότερο τίμημα είναι αυτό που θα αναδείξει το νέο παραχωρησιούχο, ο οποίος για 25 χρόνια αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του 70 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμου.

Έκπληξη (;)

Οι φιναλίστ του διαγωνισμού είναι οκτώ επενδυτικά σχήματα. Χωρίς να αποκλείεται κάποια έκπληξη και οι οκτώ θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, μιλούσαν για την πιθανή μη συμμετοχή στο διαγωνισμό ενός εκ των οκτώ διεκδικητών της Αττικής Οδού.

Το τίμημα

Υψηλές είναι και οι προσδοκίες για το τίμημα που θα επιτευχθεί.

Κάποιοι μιλούν ακόμη και για 2 δις. ευρώ, και αν αυτό συμβεί θα πρόκειται για ένα πόσο ρεκόρ στην ιστορία των αποκρατικοποιήσεων που χειρίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ.

Η ισχύουσα σύμβαση και τα μερίσματα

Η ισχύουσα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Μέτοχοι της ομώνυμης εταιρείας είναι οι Άκτωρ Παραχωρήσεις (65,75%), ΑΒΑΞ (24,19%), ΕΤΕΘ που ανήκει στον όμιλο ΑΒΑΞ (10,02%) και η γαλλική EGIS Projects (0,04%). Τα τελευταία έξι χρόνια υπολογίζεται ότι οι μέτοχοι έχουν εισπράξει περί τα 600 εκ. ευρώ από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίων. Η Αττική Οδός για τη χρήση του 2022 θα διανείμει μέρισμα συνολικού ύψους 66,5 εκ. ευρώ. Για τη χρήση του 2021 ανήλθε στα 88,9 εκ. ευρώ και για το 2020 στα 69,4 εκ. ευρώ.

Πάντως, όπως είχε κάνει γνωστό πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ (μητρική της Άκτωρ Παραχωρήσεις) Ευθύμιος Μπουλούτας οι σημερινοί παραχωρησιούχοι θα συνεχίσουν να εισπράττουν μέρισμα και επιστροφές κεφαλαίου μέχρι το 2027.

Η κυκλοφορία και τα έσοδα

Η κυκλοφορία των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο αυξήθηκε το 2022 κατά 12,5% έναντι του 2021 και κατά 0,3% συγκριτικά με το 2019 (προ covid-19 εποχή). Τα έσοδα του 2022 της Αττικής Οδού έκλεισαν στα 197,3 εκ. ευρώ από 176,8 εκ. ευρώ το 2021, ενώ υψηλότερα ήταν και τα κέρδη μετά φόρων με αυτά να διαμορφώνονται σχεδόν στα 67 εκ. ευρώ έναντι 56,4 εκ. ευρώ το 2021.

Τα διόδια

Ανάμεσα στους όρους που ετέθη στη σύμβαση παραχώρησης είναι και το αντίτιμο των διοδίων διέλευσης. Έτσι στα πρώτα πέντε χρόνια της νέας σύμβασης τα διόδια θα μειωθούν στα 2,50 από 2,80 ευρώ σήμερα. Μετά την παρέλευση της πενταετίας ο νέος παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να υποβάλλει στο ελληνικό δημόσιο τεκμηριωμένο με κυκλοφοριακές μελέτες κλπ αίτημα για αναπροσαρμογή των διοδίων. Η μέση τιμή δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 2,50 ευρώ. Η υψηλότερη θα επιβληθεί σε ώρες μεγαλύτερης κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο.

Οι διεκδικητές

Τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που διεκδικούν τον αυτοκινητόδρομο είναι:

  •  ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  •  INC S.p.A. (GRUPPO FININC)
  •  Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – Merdiam
  •  Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
  •  Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A. – Intrakat
  •  Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) – DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. – EGIS PROJECTS S.A.
  •  Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
  •  Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.

Πηγή: ΟΤ