Είπε κανείς στον Μπομπ Ντίλαν να αποσυρθεί; Η Μαντόνα και ο μισογυνισμός της ποπ
Η αναβολή της παγκόσμιας περιοδείας της Μαντόνα εξαιτίας μιας ανησυχίας για την υγεία της αναδεικνύει τις προκαταλήψεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες καλλιτέχνες σε σύγκριση με τους άνδρες ρόκερ.
- Κίνα: Αυτοκίνητο έπεσε επάνω σε πλήθος έξω από δημοτικό σχολείο – Τουλάχιστον 10 τραυματίες
- Θα «σπάσει» η Ελλάδα το καλούπι του δεξιού λαϊκισμού στην ΕΕ;
- Tη Georgia O’ Keeffe δεν την ένοιαζε που είχε 58 χρόνια διαφορά με τον Juan Hamilton
- Το ΠΑΣΟΚ πολιορκεί το κέντρο που «χάνει» η ΝΔ και τη βαφτίζει «γαλάζιο ΣΥΡΙΖΑ»
Η Μαντόνα μοιράστηκε πρόσφατα μια ενημέρωση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σηματοδοτώντας ουσιαστικά την πρώτη της εμφάνιση από τις 28 Ιουνίου, όταν ο μάνατζέρ της, Guy Oseary, ανακοίνωσε ότι νοσηλεύεται σε μονάδα εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ) για σοβαρή βακτηριακή λοίμωξη.
Εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της στους θαυμαστές της για την υποστήριξη και την αγάπη τους και διευκρίνισε ότι η παγκόσμια περιοδεία της έχει αναβληθεί αλλά δεν έχει ακυρωθεί.
Η νοσηλεία της τραγουδίστριας είχε περιβληθεί από την αρχή με μυστικότητα. Η Rosie O’Donnell και η Debi Mazar, στενές φίλες και ηθοποιοί, αποκάλυψαν ότι ήταν καλά και αναρρώνει στο διαμέρισμά της στο Upper East Side της Νέας Υόρκης.
Η podcaster, Lauren Conlin μοιράστηκε στη συνέχεια στο TikTok μερικά στιγμιότυπα της τραγουδίστριας να περπατά με αυτοπεποίθηση στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Τέλος, η Μαντόνα εξέδωσε τη δική της δήλωση.
Χορός από φήμες
Οι λιγοστές πληροφορίες που παρείχαν ο Oseary και η Μαντόνα οδήγησαν σε πολυάριθμους ανεπιβεβαίωτους τίτλους, ο ένας πιο κινδυνολογικός από τον άλλο. Σύμφωνα με τη βρετανική ταμπλόιντ Daily Mail, η ανησυχία στον στενό κύκλο της Μαντόνα οδήγησε σε μια διάσκεψη Zoom για να συζητηθούν σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση θανάτου της.
Η Sun δεν έχασε χρόνο να αναφερθεί στον τραγικό θάνατο του Μάικλ Τζάκσον. Το TMZ αποκάλυψε το ασήμαντο γεγονός ότι η Μαντόνα είχε ελαφρύ πυρετό εδώ και ένα μήνα και στη συνέχεια ανέφερε ότι μετά βίας μπορούσε να μετακινηθεί από το κρεβάτι της αφού πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο.
Το Page Six, το μέσο που εξασφάλισε την αποκλειστικότητα, ισχυρίστηκε ότι πέρασε τουλάχιστον μια νύχτα στην εντατική, αδύναμη από τους μήνες των καθημερινών, 12ωρων προβών. Πιο πρόσφατα, ο ιστότοπος Radar Online ισχυρίστηκε ότι οι νοσοκόμοι χρειάστηκε να επαναφέρουν τη Μαντόνα με Narcan (ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για την αναστροφή της υπερβολικής δόσης ναρκωτικών), αφού τη βρήκαν αναίσθητη στο σπίτι της.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Όλα για τα κλικ
Στην εποχή του clickbait, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι καμία από αυτές τις αναφορές δεν επικαλείται μία μόνο πηγή. Εξίσου αναπάντεχο είναι ότι, δεδομένης της ιδιότητάς της ως μιας από τις πιο πολυφωτογραφημένες καλλιτέχνιδες στην ιστορία, σχεδόν όλα τα εθνικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης παρουσίασαν μια παλιά και μη κολακευτική φωτογραφία της Μαντόνα στην κάλυψή τους, τροφοδοτώντας τις φήμες για την κακή της υγεία.
Όταν η EL PAÍS μετέδωσε τη δήλωση του Oseary, τα σχόλια στο Facebook, το Twitter και το Instagram για το άρθρο γέμισαν με χαριτωμένα σχόλια όπως: «Κοίταξε στον καθρέφτη της και έπεσε κάτω», «το Botox της έχει μολυνθεί», «γιαγιά, ήρθε η ώρα να κρεμάσεις τα μικρόφωνα» και «ήρθε η ώρα να θυσιάσουμε τη Μαντόνα».
Ακόμα και στην τελευταία της ανάρτηση στο Instagram, που μοιράστηκε μόλις τέσσερις ημέρες πριν νοσηλευτεί, υπήρχαν ανησυχητικά σχόλια που έγραφαν: «Κορίτσι, ήρθε η ώρα να αποδεχτείς την ηλικία σου», «αρκετά με τις πλαστικές επεμβάσεις», «κανείς δεν θέλει να έχει οικειότητα με μια 60χρονη», «διανοητικά ανίκανη» και «σοβαρά, ήρθε η ώρα να αποσυρθείς».
Η κωμικός Kathy Griffin, η οποία απολύθηκε από το CNN επειδή δημοσίευσε μια αμφιλεγόμενη εικόνα της που την απεικόνιζε να κρατά ένα ψεύτικο αιματοβαμμένο κεφάλι του Trump, μπήκε στη μάχη και διαμαρτυρήθηκε για τον ηλικιακό και μισογυνισμό στη βιομηχανία του θεάματος. Η Griffin δήλωσε ότι η Μαντόνα, σε σύγκριση με τους άνδρες συναδέλφους της και άλλες γυναίκες στον χώρο του θεάματος, αντιμετωπίζει δυσανάλογα πολλές διακρίσεις λόγω της ηλικίας και του φύλου της.
Η δυσαρέσκεια για τη Μαντόνα πάει πολύ πίσω
Αντιμάχεται τους συντηρητικούς από το 1984, όταν κύλησε στο πάτωμα και έδειξε τα εσώρουχά της ενώ τραγουδούσε το Like a Virgin στα πρώτα MTV Video Music Awards. Πέντε χρόνια αργότερα, προκάλεσε σκάνδαλο μεταξύ των χριστιανών, καθώς φίλησε έναν μαύρο άγιο στο βίντεο Like a Prayer.
Λίγο αργότερα, το Βατικανό προσπάθησε να εμποδίσει την παγκόσμια περιοδεία της Blond Ambition World Tour να έρθει στη Ρώμη λόγω του προσομοιωμένου αυνανισμού της στη σκηνή.
Το 1992, στο απόγειο της καριέρας της, διασύρθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή εμφανίστηκε γυμνή στο βιβλίο της Sex και επειδή υπερασπίστηκε την LGBTQ+ κοινότητα, η οποία ήταν στιγματισμένη εκείνη την εποχή λόγω του HIV.
Σήμερα, επικρίνεται επειδή υποβλήθηκε σε αισθητική χειρουργική επέμβαση, έκανε υπερβολικό sharing στο Instagram και χρησιμοποιούσε φίλτρα προσώπου όπως πολλοί millennials. Μόνο που δεν είναι millennial, αλλά μια 64χρονη γυναίκα.
Η «ανίερη» Μαντόνα
Η Nancy Jo Sales, συγγραφέας του βιβλίου «American Girls: Social Media and the Secret Lives of Teenagers», έγραψε πρόσφατα μια στήλη στην εφημερίδα The Guardian, στην οποία ασχολήθηκε με όλη την αναστάτωση που προκλήθηκε για τη Μαντόνα.
«Βγαίνει με άνδρες 30 και 40 χρόνια νεότερους από αυτήν. Πηγαίνει σε νυχτερινά κέντρα και χορεύει όλη τη νύχτα. Σκαρφαλώνει στο γραφείο του Jimmy Fallon και κάνει φλας στο κοινό του. Αλλά τα κάνει όλα αυτά με χιούμορ – γνωρίζοντας πολύ καλά ότι δεν μοιάζει με την εκθαμβωτική νεαρή γυναίκα που ήταν κάποτε, και γνωρίζοντας τι θα πουν οι haters για το ότι δήθεν προσπαθεί να «ξαναβρεί τη νιότη της»… Η Μαντόνα πάντα εξερευνούσε το νόημα του τι σημαίνει να είσαι σεξουαλικός, να σεξουλικοποιείσαι και να σεξουλικοποιείς τον εαυτό σου. Και τώρα εξερευνά τι σημαίνουν όλα αυτά ως ηλικιωμένη γυναίκα – το απόλυτο ταμπού, για πολλούς ανθρώπους, που πιστεύουν ότι οι ηλικιωμένες κυρίες πρέπει απλά να εξαφανίζονται».
Η κλασική μανιέρα απέναντι στις μεγαλύτερες γυναίκες
Αυτός ο συνδυασμός ηλικιακού ρατσισμού και μισογυνισμού είναι ευδιάκριτα διαδεδομένος στην ποπ μουσική, ένα είδος που εξυμνεί το καινούργιο, ενώ υποτιμά την αξία της εμπειρίας υπέρ των ατελείωτων, αναλώσιμων προϊόντων.
«Στη σόουλ μουσική, θεωρείται θετικό τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες να παραμένουν ενεργοί πέρα από την ηλικία των 70 ετών. Αυτό υποδηλώνει εμπειρία και στιβαρό λόγο. Το ίδιο ισχύει και για τη ροκ. Κανείς δεν θα έλεγε ότι η Joan Jett ή οι L7 είναι πολύ μεγάλοι, γιατί αυτό που έχει σημασία για τους οπαδούς τους είναι ότι συνεχίζουν να ροκάρουν. Η ηλικία δεν αποτελεί περιορισμό», δήλωσε η Joan S. Luna, αρχισυντάκτρια του περιοδικού Mondo Sonoro.
Υπάρχουν πολλοί άνδρες μεγαλύτεροι από τη Μαντόνα, θρύλοι όπως ο Μπρους Σπρίνγκστιν (73 ετών), ο Μπομπ Ντίλαν (82 ετών), ο Ίγκι Ποπ (76 ετών), ο Ροντ Στιούαρτ (78 ετών), ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ (81 ετών), ο Μικ Τζάγκερ (79 ετών), ο Πίτερ Γκάμπριελ (73 ετών) και ο Ρότζερ Γουότερς (79 ετών), οι οποίοι συνεχίζουν να εμφανίζονται ζωντανά χωρίς κανείς να αμφισβητεί τις ικανότητές τους, να επικρίνει την εμφάνισή τους ή να τους λέει ότι ήρθε η ώρα να αποσυρθούν.
Διακρίσεις, διακρίσεις, διακρίσεις
Ακόμη και ο Έλτον Τζον (76), ο οποίος μόλις αποχαιρέτησε τις ζωντανές εμφανίσεις, δεν σκοπεύει να εξαφανιστεί από το προσκήνιο των μέσων ενημέρωσης – έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα συνεχίσει να ηχογραφεί νέα τραγούδια. Ωστόσο, είναι άδικο να πούμε ότι το θέμα υπάρχει μόνο στην ποπ μουσική.
Ροκ περσόνες όπως η Ντέμπι Χάρι έχουν επίσης αντιμετωπίσει συχνά σεξιστικά και υποτιμητικά σχόλια. «Επί του παρόντος, δεν υπάρχει καμία μελέτη που να εξετάζει τη μέση ηλικία συνταξιοδότησης των καλλιτεχνών, κάνοντας διάκριση μεταξύ ανδρών και γυναικών» δήλωσε η Μαρία Φουστέρ της μουσικής σχολής Taller de Músics της Βαρκελώνης.
«Ωστόσο, έχουμε στοιχεία που αποκαλύπτουν μια προκατάληψη με βάση το φύλο στη μουσική βιομηχανία, όπου οι γυναίκες υφίστανται άδικη μεταχείριση με βάση επιφανειακούς παράγοντες όπως η εξωτερική τους εμφάνιση ή η ηλικία τους».
Μιλάνε οι αριθμοί
Μια διεθνής μελέτη με τίτλο «Be The Change: Women In Music», το 2022 διεξήγαγε έρευνα σε 952 επαγγελματίες της μουσικής βιομηχανίας, αποτελούμενη από 631 γυναίκες, 267 άνδρες και 54 άτομα με άλλες ταυτότητες φύλου. Από τις γυναίκες καλλιτέχνες που ερωτήθηκαν, το 67% ανέφερε ότι δέχεται συχνά πίεση για συμμόρφωση με τα πρότυπα ομορφιάς, ενώ το 50% αναγνώρισε τακτικές περιπτώσεις ηλικιακών διακρίσεων. Όσον αφορά τα είδη μουσικής, το 79% των γυναικών στη βιομηχανία της ποπ εξέφρασε ανησυχίες για τον ηλικιακό ρατσισμό, ενώ ακολουθεί με μικρή διαφορά το είδος χιπ-χοπ.
Η Μαντόνα έχει πλήρη επίγνωση της σκληρής κριτικής που δέχεται ως ηλικιωμένη γυναίκα που αρνείται να αποσυρθεί και κάνει ό,τι θέλει με την εμφάνισή της.
«Δεν έχω ζητήσει ποτέ συγγνώμη για καμία από τις δημιουργικές επιλογές που έχω κάνει, ή για το πώς δείχνω ή ντύνομαι, και δεν πρόκειται να ξεκινήσω τώρα. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης μου την έχουν πέσει από την πρώτη μέρα, αλλά ε, το καταλαβαίνω. Όλα είναι μια δοκιμασία και χαίρομαι που είμαι πρωτοπόρος ανοίγοντας το δρόμο για άλλες γυναίκες» είπε πρόσφατα για την επανέκδοση του Sex, του βιβλίου με τις ερωτικές φωτογραφίες που δημιούργησε με τον Στίβεν Μεϊζέλ πριν από 30 χρόνια, προκαλώντας τεράστια διαμάχη.
Η συλλογή φωτογραφιών θεωρείται πλέον έργο τέχνης. Και σε μια ανάρτηση που σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Μαντόνα είπε: «Ανυπομονώ για περισσότερα χρόνια ανατροπής, ξεπερνώντας τα όρια αντιμετωπίζοντας την πατριαρχία και πάνω απ’ όλα, απλά απολαμβάνοντας τη ζωή!».
*Με στοιχεία από elpais.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις